Som dom flesta vet så har Svenskfinland en egen flagga som är ett gult kors på röd botten.
Kanske denna symbol borde börja användas mera eftersom den blågula flaggan är mer förknippad med Sverige som land, inte svenska som språk.
Åland har ju egen flagga och nåt slags autonomiexperiment pågår för nuvarande i landskapet Kainuu(om jag int minns helt fel, åtminstone är de i dom trakterna).
Den Finlandssvenska flaggan
7
1103
Vastaukset
- Nippertippan
Kom just på samma ide tidigare idag.
Jag kan för min del lova att stolt bära flaggan både privat och på jobbet om ngn producerar en liten passlig metallflagga som lätt kan fästas på kläderna.
Kanske vi borde börja förespråka den som symbol för oss. Ingen dum ide, hmmmmm... Den skulle säkert bli bättre säljare än den celebra 'surunauha' på Wappen :D
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000015&conference=4500000000000454&posting=22000000009211437- xXx
Månne inte det redan finns små rödgula metallflaggor "pins", eftersom skånes flagga är likadan som svenskfinlands. Och skåningarna är ju rätt lokalpatriotiska.
- inte
xXx kirjoitti:
Månne inte det redan finns små rödgula metallflaggor "pins", eftersom skånes flagga är likadan som svenskfinlands. Och skåningarna är ju rätt lokalpatriotiska.
Finlands flagga?
Vi är alla ju samma, eller? - Nippertippan
inte kirjoitti:
Finlands flagga?
Vi är alla ju samma, eller?Nå det var någon (finskspråkig ) som förargade sig över at vi använder Sveriges flagga som språksymbol. Why not erkänna 'färg' helt och hållet, bellyside up, det funkar ändå bara oss fs emellan, jobbar man på Stockmann så blir det nog den gul-o-blå som gäller. Var det inte så att de ur-kristna hade en fisk som symbol för 'gänget' som de sedan med foten försynt ritade i sanden el ngt dyl.
Jag skulle glatt bära den rödgula flaggan, om int annars så nog är den ju snyggare och gladare än ett sorgband. Liknar mera oss :D.
Finnar är vi förvisso allihopa, det gällde språksymboler. - inhemska
Nippertippan kirjoitti:
Nå det var någon (finskspråkig ) som förargade sig över at vi använder Sveriges flagga som språksymbol. Why not erkänna 'färg' helt och hållet, bellyside up, det funkar ändå bara oss fs emellan, jobbar man på Stockmann så blir det nog den gul-o-blå som gäller. Var det inte så att de ur-kristna hade en fisk som symbol för 'gänget' som de sedan med foten försynt ritade i sanden el ngt dyl.
Jag skulle glatt bära den rödgula flaggan, om int annars så nog är den ju snyggare och gladare än ett sorgband. Liknar mera oss :D.
Finnar är vi förvisso allihopa, det gällde språksymboler.Varför inte ha finlandsvenska flaggan också i livsmedel och producter så att man kan vara säkert på att svenska pengar stannar hos svenskatalade då man köper varor från butiger.
- Iida07
inhemska kirjoitti:
Varför inte ha finlandsvenska flaggan också i livsmedel och producter så att man kan vara säkert på att svenska pengar stannar hos svenskatalade då man köper varor från butiger.
Ingen dum ide alls,men praktiskt kanske svårt att genomföra.Ett litet märke borde vara lätt att ordna.Jag kommer ihåg från barndomen att vi alltid sålde Svenska Dagensmärken.
- strandpiparen
Iida07 kirjoitti:
Ingen dum ide alls,men praktiskt kanske svårt att genomföra.Ett litet märke borde vara lätt att ordna.Jag kommer ihåg från barndomen att vi alltid sålde Svenska Dagensmärken.
SFP kunde kanske börja sälja små metallflaggor ?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä652147Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2441402Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371347- 831202
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3601143Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3301108