Suomalaiset asfalttitiet talvella, paksu kerros jäätä ja kaksi kapeaa uraa.

Anonyymi-ap

Kunnossapito ei ole hyvä jos tielle muodostuu kovettunut kerros ja renkaat syö siihen kaksi kapeaa uraa. Uran sivut nousevat ylös aiheuttaen riskin lisäksi se pinta joka on kovettunut tai sohjoa.

Joissakin kunnissa voi olla 4-5cm syvät urat taajamassa kuukausia. Olen nähnyt kun edessä ajavalla osa renkaista oli urissa ja auto pyörähti ympäri. Nopeutta oli joku 40kmh taajamassa ja alamäessä.

Kerros alkaa sulamaan keväällä muodostaen sohjoa, sohjokin lisää riskiä.

Valtateillä ja muualla jääkerros, kaksi uraa aiheuttaa lisää riskiä jos vielä 80kmh mittarissa.

7

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eipä ole moneen aikaan ollut jäätä tai sohjoa Pirkanmaalla ja etelämmässä.
      Ainahan noin on ollut talvella.

• Anonyymi

Aivan, ja veikkaa ettei täällä asiasta itkeminen paranna tienpitoa yhtään.

• Anonyymi

Ne uratkin kulkevat päin hlvettiä. Kun ei osata ajaa oikeassa kohdassa kaistaa kesällä, niin ei sitä osata sitten talvellakaan.

• Anonyymi

Se on sitä, kun ihmiset eivät ajattele mitä tekevät ja miten ajavat.

• Anonyymi

Ostin kolme vuotta sitten Continentalin kitkarenkaat eikä sen jälkeen urat yms. vaihteleva ajoalusta ole aiheuttanut ongelmia. Edelliset renkaat olivat nastarenkaat ja ne olivat levottomat jos oli polannetta, kuivaa asvalttia ja jäätä.

• Anonyymi

Ei pidä aina ajaa samoissa urissa. Urat on monesti vedetty päin prinkkalaa.

• Anonyymi

Sehän on niin, jotta tiet ovat luokiteltu erilaisiin hoitoluokkiin tarkoittaen, ettei kaikkia vähempiarvoisia teitä hoideta samalla tapaa tarkoin kuin nämä tärkeimmät valtatiet.
      Autoilijan on ymmärrettävä se, ettei kaikissa keliolosuhteissa pidä ajaa samaa nopeutta kuin kesä kelillä. Olen itsekin ollut samanlaisessa tilanteessa kuin avaaja kertoi, eli tie oli peilikirkkaalla jäällä, jonka vuoksi nopeuteni oli 40 km/h. Siitä huolimatta auto pyörähti tulosuuntaan liveten vähän ojan puolelle, mutta ei siinä sen kummempaa. Tapaus tahtoo sanoa vain sitä, jotta nopeus oli minulla oikea, joka pelasti pahemmalta turmiolta. Jos nopeuteni olisi ollut liikennemerkissä osoitettu 80km/h, olisi tiepuoleen lähtö ollut paljon nopeampi. Tätä ei koskaan tarpeeksi missään korosteta, että nopeuden on oltava kelin mukainen, ei liikennekulttuurin, eikä liikennemerkin mukainen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      893
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      768
    3. 48
      687
    4. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      38
      653
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      634
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      31
      619
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      42
      618
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      577
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      560
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      37