Bella 600 ht

sini12

Olen kiinostunut ostamaan kyseisen veneen tai vastaavan. Tarjotkaapas, jos kiinostaapi

24

14061

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beikkumies

      ihan kiva vene, mutta alle 80hv koneella ja parin kaverin kyydillä ei jaksa nousta kunnolla liukuun. katso keulakoteloiden alle pohjan mahdollinen halkeilu.
      mukavaa vene kesää

      • sini12

        riittääkö 120 hp? jaksaako nousta laaniin jos 4 kpl aikuista istuu takana?


      • Nousee
        sini12 kirjoitti:

        riittääkö 120 hp? jaksaako nousta laaniin jos 4 kpl aikuista istuu takana?

        Nousee varmasti... Kerran oli 10 henkilöä kyydissä ja hyvin lähti Plaaniin pienemmälläkin koneella...

        Kokemusta On! :):):)


      • beikkumies
        sini12 kirjoitti:

        riittääkö 120 hp? jaksaako nousta laaniin jos 4 kpl aikuista istuu takana?

        kyllä riittää, itselläni oli 100hv ja neljä aikuista tavarat, niin jakso nousta.


      • sini12
        beikkumies kirjoitti:

        kyllä riittää, itselläni oli 100hv ja neljä aikuista tavarat, niin jakso nousta.

        Paljonko vie bensaa matkanopeudella (20 solmuu?)


      • ...
        sini12 kirjoitti:

        Paljonko vie bensaa matkanopeudella (20 solmuu?)

        Kaiken se vie mitä tankkiin laitat... :)


      • Oka
        sini12 kirjoitti:

        Paljonko vie bensaa matkanopeudella (20 solmuu?)

        Terve,

        Meillä Bella 601 -89 Suzuki -99 70 hv 4T. Kulkee ihan hienosti tuollakin teholla. Tosin kun oli kuusi hlöä kyydissä niin, jouduttiin vähän siirtämään painopistettä liukuun pääsyssä. Mutta eipä meillä yleensä ole kuin kaksi veneellä kulkemassa. Eli käyttötarkoitus tässäkin kohtaa ajoi hevosvoimien ohi.


      • dt115
        sini12 kirjoitti:

        Paljonko vie bensaa matkanopeudella (20 solmuu?)

        Oma 115 hv 2-t syö litran merimailille vaihtelevassa ajossa. Vene siis Bella 600 HT. Matkanopeus pyörii 20 - 25 solmun välillä. 4-t olisi varmaan pienempikulutuksinen, mutta hankintahinta ratkaisee kokonaisuuden.


      • sini12
        dt115 kirjoitti:

        Oma 115 hv 2-t syö litran merimailille vaihtelevassa ajossa. Vene siis Bella 600 HT. Matkanopeus pyörii 20 - 25 solmun välillä. 4-t olisi varmaan pienempikulutuksinen, mutta hankintahinta ratkaisee kokonaisuuden.

        Kiinostaisi tietää lisää potkurista. Jos kone on 115hp, niin mikä on hyvä potkurin halkaisija ja nousu? Oko 14" x 21" hyvä?


      • Bella-Kusti
        sini12 kirjoitti:

        riittääkö 120 hp? jaksaako nousta laaniin jos 4 kpl aikuista istuu takana?

        Olen omistanut Bella 601-veneen tämän kesän ajan.
        Vene on varustettu Yamahan 90-heppaisella 2-tahtikoneella.Hyvin tuntuu tuokin mylly riittävän. Nousee liukuun vaikka lastina on neljä viisi aikuista ja yksi lapsi. Kahden tai kolmen henkilön kuormittamana kulkee kuin unelma. Kulutus olosuhteista ja vauhdista riippuen n. 1 litra/meripeninkulma. Ei sitä voi tarkemmin sanoa. Veneessä yöpyy kaksi aikuista ja kaksi lasta samaan aikaan suuremmitta tuskitta.Säilytystilat on mukavat. Perätilassa sopii koko perhe syömään ihan mukavasti. Olemme hyvin tyytyväisiä Bella-veneeseemme! Edellisellä omistajalla vene oli kymmenen vuoden ajan. En yhtään ihmettele piti veneen niin kauan. Meidän vene liikkuu enimmäkseen Tukhoman alueella - Mälaren sisäjärvistössä (makea vesi) ja Tukholman saaristossa (suola vesi).


      • Anonyymi
        Bella-Kusti kirjoitti:

        Olen omistanut Bella 601-veneen tämän kesän ajan.
        Vene on varustettu Yamahan 90-heppaisella 2-tahtikoneella.Hyvin tuntuu tuokin mylly riittävän. Nousee liukuun vaikka lastina on neljä viisi aikuista ja yksi lapsi. Kahden tai kolmen henkilön kuormittamana kulkee kuin unelma. Kulutus olosuhteista ja vauhdista riippuen n. 1 litra/meripeninkulma. Ei sitä voi tarkemmin sanoa. Veneessä yöpyy kaksi aikuista ja kaksi lasta samaan aikaan suuremmitta tuskitta.Säilytystilat on mukavat. Perätilassa sopii koko perhe syömään ihan mukavasti. Olemme hyvin tyytyväisiä Bella-veneeseemme! Edellisellä omistajalla vene oli kymmenen vuoden ajan. En yhtään ihmettele piti veneen niin kauan. Meidän vene liikkuu enimmäkseen Tukhoman alueella - Mälaren sisäjärvistössä (makea vesi) ja Tukholman saaristossa (suola vesi).

        Onko kukaan asentanut itse Bella 600 HT:een pilssipumpun?

        Ostin kyseisen veneen käytettynä ja kovalla sateella pihassa seisoessaan veneeseen pääsi jostain vettä, vaikka kuomu oli kiinni. Penkit ja lattia olivat kuivat, joten vesi ei ole voinut tulla suoraan kuomun läpi, vaan jostain muualta. Veden tulo rakenteisiin selvisi, kun trailerikuljetuksen aikana sisämatot olivat kastuneet veden loiskuessa etuosan pöydänjalan reiästä. Vettä oli siis jossain pohjan ja sisälattian välissä. Vesillä ollessa huomasin, että vettä oli myös veneen takapenkkien alla kiinteän bensatankin tilassa.

        Bella 600 HT ei ole itsetyhjenevä, mutta siinä ei myöskään ole tietojeni mukaan ns. pilssiä. Irrotin molempien pöydänjalkojen kupit ja reijistä näkyi alta paljastunut n. 10-15 cm korkea tila, jossa oli varmaan parikymmentä litraa vettä. Imin ne sieltä märkäimurilla, mutta vastaisuuden varalle pitäisi keksiä joku ratkaisu.

        Edellisen omistajan mukaan veneeseen ei ole tullut vettä, eikä siinä ole tosiaan ollut mitään vedenpoistoa koko sen aiemman historian aikana.

        Pohjan välissä oleva tila ylettyy etupöydän reijän alta aina veneen perään saakka. Takapöydän reijästä perään on varmaan metri. Takimmaisessa tilassa on kiinteä tankki, joten sen alle ei ole pääsyä. Miten ja mihin mahdollinen sähköinen pilssipumppu olisi järkevintä laittaa? Voiko sisälattiaan tai tankkitilaan vain sahata aukon, josta pumpun pääsee asentamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kukaan asentanut itse Bella 600 HT:een pilssipumpun?

        Ostin kyseisen veneen käytettynä ja kovalla sateella pihassa seisoessaan veneeseen pääsi jostain vettä, vaikka kuomu oli kiinni. Penkit ja lattia olivat kuivat, joten vesi ei ole voinut tulla suoraan kuomun läpi, vaan jostain muualta. Veden tulo rakenteisiin selvisi, kun trailerikuljetuksen aikana sisämatot olivat kastuneet veden loiskuessa etuosan pöydänjalan reiästä. Vettä oli siis jossain pohjan ja sisälattian välissä. Vesillä ollessa huomasin, että vettä oli myös veneen takapenkkien alla kiinteän bensatankin tilassa.

        Bella 600 HT ei ole itsetyhjenevä, mutta siinä ei myöskään ole tietojeni mukaan ns. pilssiä. Irrotin molempien pöydänjalkojen kupit ja reijistä näkyi alta paljastunut n. 10-15 cm korkea tila, jossa oli varmaan parikymmentä litraa vettä. Imin ne sieltä märkäimurilla, mutta vastaisuuden varalle pitäisi keksiä joku ratkaisu.

        Edellisen omistajan mukaan veneeseen ei ole tullut vettä, eikä siinä ole tosiaan ollut mitään vedenpoistoa koko sen aiemman historian aikana.

        Pohjan välissä oleva tila ylettyy etupöydän reijän alta aina veneen perään saakka. Takapöydän reijästä perään on varmaan metri. Takimmaisessa tilassa on kiinteä tankki, joten sen alle ei ole pääsyä. Miten ja mihin mahdollinen sähköinen pilssipumppu olisi järkevintä laittaa? Voiko sisälattiaan tai tankkitilaan vain sahata aukon, josta pumpun pääsee asentamaan?

        Jatkan itse itselleni vastaten. Vesi on näköjään päässyt sisään keulakannen köysiluukun pohjalla olevasta valumareijästä, josta sen pitäisi valua normaalisti veneen ulkopuolelle. Näin edelleen tapahtuu, mutta lisäksi vettä tulee myös pieni määrä sisään ja se näkyy valuvan etusohvien alla olevaan tilaan ja siitä taaksepäin päätyen lopulta pohjan ja sisälattian väliin. Onko kukaan huomannut samaa ongelmaa? Tuo luukun pohjalta sisään vuoto on varmasti paikattava, mutta onko järkevää etsiä ja tukkia kaikki mahdolliset valumareitit myös veneen sisältä, vai onko niillä jokin tarkoitus? Aiemmalla keralla vettä oli satanut jostain sisään myös ohjauspulpetin edessä olevaan kaappiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan itse itselleni vastaten. Vesi on näköjään päässyt sisään keulakannen köysiluukun pohjalla olevasta valumareijästä, josta sen pitäisi valua normaalisti veneen ulkopuolelle. Näin edelleen tapahtuu, mutta lisäksi vettä tulee myös pieni määrä sisään ja se näkyy valuvan etusohvien alla olevaan tilaan ja siitä taaksepäin päätyen lopulta pohjan ja sisälattian väliin. Onko kukaan huomannut samaa ongelmaa? Tuo luukun pohjalta sisään vuoto on varmasti paikattava, mutta onko järkevää etsiä ja tukkia kaikki mahdolliset valumareitit myös veneen sisältä, vai onko niillä jokin tarkoitus? Aiemmalla keralla vettä oli satanut jostain sisään myös ohjauspulpetin edessä olevaan kaappiin.

        Eikö kenelläkään muulla ole kokemuksia tästä veden valumisesta Bella 600 HT:n sisään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kenelläkään muulla ole kokemuksia tästä veden valumisesta Bella 600 HT:n sisään?

        Minulla ei ole kokemusta tuosta veneestä, mutta omaan Jurmo Cabin veneeseen tulee sateella vettä avotilan reunoille, vaikka kuomu on ehjä ja hyvin kiinni.
        Tutkimukset jatkuvat ja eräs epäilty on ensi kesänä otettava tarkkailuun.
        Siinä veneessä on ilmanottoritilät sivuseinässä kansitason yläpuolella, jotka johtavat tunneliin.
        Tuo tunneli vie aivan veneen perälaudan tuntumaan ja on ilmeisesti tarkoitettu syöttämään koneelle raitista ilmaa.

        Sain minä kerran vettä cabiniinkin kun merivesisuodattimen kansi oli jäänyt löysälle ja kone pumppasi vettä pilssiin, niin paljon että se pääsi jäykisteiden kautta virtaamaan keulaan päin.
        Onneksi matka oli lyhyt ja huomasin tuon vian, mutta sitä vettä oli siellä vielä seuraavana keväänäkin pari litraa.
        Vesi jäi sinne kiertelemään ja kun veneen asento muuttui, niin se tuli uudestaan esiin.
        AD31


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kenelläkään muulla ole kokemuksia tästä veden valumisesta Bella 600 HT:n sisään?

        Mitäpä jos aloittaisit itse ketjun tästä ongelmastasi. Selkeä otsikko saattaisi herättää jonkun paremmin kuin 16 vuotta sitten laadittu veneen ostoilmoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäpä jos aloittaisit itse ketjun tästä ongelmastasi. Selkeä otsikko saattaisi herättää jonkun paremmin kuin 16 vuotta sitten laadittu veneen ostoilmoitus.

        Keskustelun otsikkohan on lyhyesti ja ytimekkäästi "Bella 600 ht", joten minusta kaikenlainen kyseiseen veneeseen liittyvä keskustelu sopii sen alle paremmin kuin avata jokaiselle kysymykselle oma ketju, vaikka aloitus onkin vanha. Mutta ei siitä sen enempää. Onhan tänne jo löytänyt joku toisen merkkisen veneen omistajakin, jolla on saman kaltainen ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kenelläkään muulla ole kokemuksia tästä veden valumisesta Bella 600 HT:n sisään?

        On tullut sieltä köysilaatikosta mainitsemallasi tavalla. Meni siitä laatikon tyhjennysreijästä, kun alkuperäinen putki joka siinä oli mennyt rikki. Laitoin tilalle 16mm sähköputkea ja kittiä. Nyt ei enää vuoda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tullut sieltä köysilaatikosta mainitsemallasi tavalla. Meni siitä laatikon tyhjennysreijästä, kun alkuperäinen putki joka siinä oli mennyt rikki. Laitoin tilalle 16mm sähköputkea ja kittiä. Nyt ei enää vuoda.

        Aloittaja tässä taas. Minulla ei siinä mitään putkea ollutkaan, vain reikä. Jotain maalia tai silikonia siihen oli näemmä laitettu, joka nyt oli kuoriutunut osittain pois. Puhdistin valumareijän, paikallistin ja puhdistin vuotokohdan, ja täytin sen hartsilla ja lasikuidulla. Kuivuttuaan viimeistelin poran terällä ja hiomapaperilla. Nyt näyttäisi, että vesi pysyy ulkona.

        Sisäpuolella köysilaatikon pohjan lasikuidun alla oli muuten alkuperäinen vanerinpala, joka oli ottanut kosteutta. Revin sen pois siltä osin mitä sain ja ajatuksena on kuiduttaa jossain välissä sen kohdalta laatikon pohja vahvemmaksi.

        Mahtaako tällaisia kosteudelle alttiita vanereita olla muualla rakenteissa piilossa? Ainakin kaappien välihyllyt on päältäpäin lasikuidutettua vaneria, mutta niiden kunto on sentään helppo tarkistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja tässä taas. Minulla ei siinä mitään putkea ollutkaan, vain reikä. Jotain maalia tai silikonia siihen oli näemmä laitettu, joka nyt oli kuoriutunut osittain pois. Puhdistin valumareijän, paikallistin ja puhdistin vuotokohdan, ja täytin sen hartsilla ja lasikuidulla. Kuivuttuaan viimeistelin poran terällä ja hiomapaperilla. Nyt näyttäisi, että vesi pysyy ulkona.

        Sisäpuolella köysilaatikon pohjan lasikuidun alla oli muuten alkuperäinen vanerinpala, joka oli ottanut kosteutta. Revin sen pois siltä osin mitä sain ja ajatuksena on kuiduttaa jossain välissä sen kohdalta laatikon pohja vahvemmaksi.

        Mahtaako tällaisia kosteudelle alttiita vanereita olla muualla rakenteissa piilossa? Ainakin kaappien välihyllyt on päältäpäin lasikuidutettua vaneria, mutta niiden kunto on sentään helppo tarkistaa.

        Tyhjennysreijän vuoto tuli korjattua onnistuneesti. Sitä kautta vesi ei enää pääse sisälle, mutta jostain sivukansien puolelta sitä oli edelleen mennyt pieni määrä. Voisikohan olla rungon ja kannen välisestä saumasta? Kumisen törmäyslistan väliin pääsee vettä ja sen alla on paikoitellen pop-niittejä, joilla kansi on rungossa kiinni. En keksi muutakaan reittiä.

        Se, mistä vesi pääsee välipohjaan, selvisi myös. Etusohvien alla olevien koteloiden pohjassa oli hiusmurtumia sisäreunoissa siinä kohdin, jossa sisärunko yhdistyy penkkien runkoihin ja sisälattiaan. Rapsuttelin mattoveitsellä kokeeksi palan pois ja irtoava lasikuitu tuntui märältä. Nyt on tarkoitus avata halenneet saumat ja kuiduttaa ne uudestaan kiinni kunnolla.

        Veneen koteloiden sisäpuoli on maalattu valkoiseksi. Pinta ei ole mitenkään siisti verrattuna varsinaiseen veneen sisäpuoleen, jonka pinta on ns. kiiltävä ja tasainen , joten onko koteloiden maali jotain topcoatia vai gelcoatia? Pitääkö kaikki hioa pois lasikuidulle asti, vai tarttuuko uusi kuitu myös tuohon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhjennysreijän vuoto tuli korjattua onnistuneesti. Sitä kautta vesi ei enää pääse sisälle, mutta jostain sivukansien puolelta sitä oli edelleen mennyt pieni määrä. Voisikohan olla rungon ja kannen välisestä saumasta? Kumisen törmäyslistan väliin pääsee vettä ja sen alla on paikoitellen pop-niittejä, joilla kansi on rungossa kiinni. En keksi muutakaan reittiä.

        Se, mistä vesi pääsee välipohjaan, selvisi myös. Etusohvien alla olevien koteloiden pohjassa oli hiusmurtumia sisäreunoissa siinä kohdin, jossa sisärunko yhdistyy penkkien runkoihin ja sisälattiaan. Rapsuttelin mattoveitsellä kokeeksi palan pois ja irtoava lasikuitu tuntui märältä. Nyt on tarkoitus avata halenneet saumat ja kuiduttaa ne uudestaan kiinni kunnolla.

        Veneen koteloiden sisäpuoli on maalattu valkoiseksi. Pinta ei ole mitenkään siisti verrattuna varsinaiseen veneen sisäpuoleen, jonka pinta on ns. kiiltävä ja tasainen , joten onko koteloiden maali jotain topcoatia vai gelcoatia? Pitääkö kaikki hioa pois lasikuidulle asti, vai tarttuuko uusi kuitu myös tuohon?

        Aina kun ryhdyt tekemään vanhan lasikuitupinnan päälle uutta, niin se pinta pitää karhentaa siten, että ne vanhat kuidut tulevat esiin.

        Kirjoitit tuolla edellä silikonista. Sitä ainetta ei saa tuoda lähellekään venettä eikä muitakaan maalaustöitä.
        Silikonilla töhrityt pinnat pilaavat kaiken muun pinnoitustyön ja sen pirun puhdistaminen kunnolliseksi on hyvin vaikeaa.
        Jos veneessä pitää käyttää liimamassaa, niin polyuretaani sopii sinne.

        Etsi netistä sanalla: Kevra, niin sieltä löytyy ohjeita lasikuitutöihin, sekä oikeat aineet haluttuun työhön.
        Opit myös mitä eroa on gelcoatilla ja topcoatilla D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun ryhdyt tekemään vanhan lasikuitupinnan päälle uutta, niin se pinta pitää karhentaa siten, että ne vanhat kuidut tulevat esiin.

        Kirjoitit tuolla edellä silikonista. Sitä ainetta ei saa tuoda lähellekään venettä eikä muitakaan maalaustöitä.
        Silikonilla töhrityt pinnat pilaavat kaiken muun pinnoitustyön ja sen pirun puhdistaminen kunnolliseksi on hyvin vaikeaa.
        Jos veneessä pitää käyttää liimamassaa, niin polyuretaani sopii sinne.

        Etsi netistä sanalla: Kevra, niin sieltä löytyy ohjeita lasikuitutöihin, sekä oikeat aineet haluttuun työhön.
        Opit myös mitä eroa on gelcoatilla ja topcoatilla D.

        Kiitos, tuolta jo aiemmin katselinkin, mutta perehdyin vasta nyt tarkemmin tuotetieto-osioon. Homma siis onnistuu tavallisella lasikuitumatolla ja polyesterihartsilla, jolla olen aiemminkin korjaillut kaikenlaista. Ja topcoat sitten pintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tuolta jo aiemmin katselinkin, mutta perehdyin vasta nyt tarkemmin tuotetieto-osioon. Homma siis onnistuu tavallisella lasikuitumatolla ja polyesterihartsilla, jolla olen aiemminkin korjaillut kaikenlaista. Ja topcoat sitten pintaan.

        Vuotojen ja valumareittien paikkaamisesta vielä. Tietääkö joku, onko tähän veneeseen jätetty tarkoituksella valumereittejä, jotta sisälle päätynyt vesi pääsee lopulta sisälattian alle, vai voiko vuotokohtia etsiä ja tukkia? Esim. etusohvan alla olevassa tilassa ei näy valmiita reikiä, mutta molempien kaappien pohjalla on avoimet kulmat, joista vesi pääsee välipohjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuotojen ja valumareittien paikkaamisesta vielä. Tietääkö joku, onko tähän veneeseen jätetty tarkoituksella valumereittejä, jotta sisälle päätynyt vesi pääsee lopulta sisälattian alle, vai voiko vuotokohtia etsiä ja tukkia? Esim. etusohvan alla olevassa tilassa ei näy valmiita reikiä, mutta molempien kaappien pohjalla on avoimet kulmat, joista vesi pääsee välipohjaan.

        Palataanpa taas aiheeseen. Sisäpuoliset korjaukset ovat käynnissä ja toiselta puolelta irronnut sisärungon ja etupenkin välinen sauma on jo melkein hiottu uutta kuidutusta varten. Edelleen kysyn, onko tietoa, onko etupenkkien alla olevassa tilassa ollut alun perin valuma-aukkoja, ja kannattaako sellaisia sinne jättää tai tehdä?


    • Anonyymi

      Ensimmäinen veneeni, ostettu nyt loppukesästä, ja vasta pari reissua takana. Vene ja moottori 90 HP 2t-Johnson V4 ovat molemmat vuosimallia -86. Hyvin tuntuu kulkevan ja en ole vielä huomannut ongelmia liukuun nousussa. Muutama reissu on ajettu neljän aikuisen ja kahden lapsen kuormalla, niin ei muuta kuin trimmiä vähän alaspäin ja kaasukahva eteen. Sitten saakin jo pian höllätä kaasua ja nostaa trimmin, kun 50-55 km/h sopiva matkavauhti on saavutettu. Kaasu pohjassa vauhtia ei tule montaa solmua lisää. Mittarin mukaan menee täysillä yli 30 solmua ja GPS:n mukaan pitää aika hyvin paikkansa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Raivoaako Putin, kun Suomi hyväksytään naton jäseneksi

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000008913259.html "Kommentti: Madridista jysähti sittenkin – Suomi kutsutaan Naton jäseneksi jo keskiviikkona Lähes
      NATO
      313
      3544
    2. Miten olette pärjänneet kuumuuden kanssa?

      Viime yö oli trooppisen lämmin ja kämpässä kuuma. Heräilin vähän väliä kuumuuden takia vaikka nukuin pelkkä lakana päällä. Täkin heitin jo viime viiko
      Maailman menoa
      342
      3299
    3. Rydman "elämäni hirveimmät päivät" Entäs uhrisi?!

      https://yle.fi/uutiset/3-12515383 Rydman valittelee että vaikeaa on ollut kun jäänyt kiinni mutta entäs uhrisi? Ei yhtään empatiaa uhreja kohtaan!
      Maailman menoa
      154
      2083
    4. Nakkilassa on raiskattu wanhus

      Wanhus on raiskattu nakkilassa palvelutalossa. ( näin uutisoivat molemmat iltapäivälehdet sekä yle )
      Nakkila
      46
      1715
    5. No aloititko sä jo suhteen

      sen toisen ihailijasi kanssa? Sen jonka kanssa sulla oli jotain vispiläkauppaa? Olenko jo unohdettu ja tarpeeton?
      Ikävä
      151
      1308
    6. Mitä oikein odotat?

      Rehellisiä vastauksia sitten vain.
      Ikävä
      115
      1187
    7. JA SIEPIN VALITUS ALKOI TAAS

      Siepin unelma-asunnossa oli hajonnut ilmalämpöpumppu, jonka takia hän joutui lähtemään kuumuutta pakoon ylelliseen hotelliin. mutta voi kauhistus, k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      1090
    8. Totuus on että

      Se kaikki sattui ihan vit**ti koska mä tykkään susta todella paljon. Oikeesti tosi paljon. Menin ihan pois raiteilta enkä tajua tätä itekään. Oon mä j
      Ikävä
      34
      895
    9. Turkki tukee Suomen Nato-jäsenyyttä

      Kuinkas trollien suuhun nyt pannaan? 🤣 Juttua aiheesta löytyy kohta kaikista mahdollisista uutislähteistä. Mahtava homma!🫡🥳
      Maailman menoa
      384
      858
    10. Natoon liittymisen hinta kova.

      Suomi joutuu luovuttamaan kurdeja Turkkiin, maksoiko Suomen Nato-jäsenyys monien kymmenien ihmisten vankeus ja kidutuskohtalon vai peräti kuoleman. ht
      Maailman menoa
      231
      786
    Aihe