Ahdettu 2-tahtinen Briggs Monosoupape

Anonyymi-ap

Olen pitkään ollut kiinnostunut sekä 2-tahtitekniikasta että varhaisten lentomoottorien erikoisista ratkaisuista, erityisesti Gnome Monosoupape -moottorista. Tämä sai minut miettimään voisko Briggs & Stratton -moottorin muuntaa Monosoupape-tyyliseksi yksiventtiiliseksi moottoriksi, mutta samalla tehdä siitä aidosti 2-tahtisen käyttämällä ahtamista kampikammiosyöttöön?

Ajatus on yksinkertainen mutta tehokas: ahdin mahdollistaisi jatkuvan sylinterin täytön paineistetun kampikammion kautta, ilman että tarvitaan perinteistä 2-tahtisen alipaineista kampikammiosyöttöä. Tämä poistaisi perinteisen 2T-moottorin rajoituksia ja avaisi täysin uusia mahdollisuuksia.

Miten tämä toimisi?

Ahtimen tehtävä tässä on paineistaa kampikammio, jolloin sylinterin täyttö tapahtuu paineistetun ilman ja polttoaineseoksen avulla heti, kun männän imuaukot avautuvat. Tämä tarkoittaa, että imu on aktiivinen ja tehokas jokaisella kierroksella – ei vain silloin, kun männän liike sattuu luomaan tarpeeksi alipainetta.

Kun työtahti on valmis ja pakoventtiili avautuu, paineistettu kampikammio on jo valmiina työntämään uuden seoksen sylinteriin heti, kun männän imuaukot avautuvat. Tällöin sylinteri täyttyy paljon tehokkaammin kuin perinteisessä 2T-moottorissa, eikä pakokaasujen virtaus häiritse imuajoitusta yhtä paljon. Osa polttoaineseoksesta VOISI karata suoraan pakoon.

Suurin haaste on kampikammion tiivistäminen niin, että se kestää jatkuvan ylipaineen. Normaalisti kampikammiossa ei ole näin korkeita paineita, joten stefat ja laakerit saattaisivat tarvita päivitystä. Toisaalta, koska polttoaineen esisekoittaminen kampikammioon ei ole enää välttämätöntä, moottori voisi käyttää suorasuihkutusta suoraan sylinteriin, mikä parantaisi palamista ja säädettävyyttä.

Pakoventtiilin ajoitus on myös kriittinen. Koska imu ei perustu perinteiseen männän imuun, venttiilin on avauduttava täsmälleen oikeaan aikaan, jotta täyttö olisi optimaalinen. Tämä saattaisi vaatia säädettävän nokka-akselin tai muunlaista ajoituksen hallintaa, mutta periaatteessa ratkaisu on yksinkertainen: pakoventtiili toimii kuin 4T-moottorissa, mutta imu tapahtuu männän imuaukkojen kautta ahdinpaineella.

Voitelu olisi myös mietittävä uudelleen. Normaalisti 2T-moottori käyttää polttoaineen mukana kulkevaa öljyä, mutta koska kampikammioon voi nyt syöttää vain ilmaa tai kuivaa seosta, voitelu voisi toimia erillisen öljysumutusjärjestelmän avulla. Tämä mahdollistaisi myös pitkäikäisemmän ja luotettavamman moottorin, koska perinteisen 2T-moottorin yksi suurimmista heikkouksista on voitelun epätasaisuus.

Mitä hyötyjä tällä olisi?

Suurin etu on täyttösuhteen parantuminen. Perinteisessä 2T-moottorissa kampikammion täyttö ja sylinterin huuhtelu ovat aina vähän kompromisseja, mutta tässä järjestelmässä seos voitaisiin syöttää sylinteriin tarkasti ja hallitusti jokaisella kierroksella. Tämä ei ainoastaan lisää tehoa, vaan myös parantaa moottorin hyötysuhdetta ja vähentää polttoainehukkaa.

Toinen merkittävä hyöty on, että moottori voisi toimia laajalla kierroslukualueella ilman, että resonanssiputken pakoimpulssit rajoittavat toimintaa. 2T-moottorien yksi ongelma on, että niiden pakokaasujen aaltoiluun perustuva huuhtelu toimii vain tietyillä kierroksilla optimaalisesti. Tässä konseptissa ahtimen ja venttiiliohjatun pakopulssin ansiosta moottori voisi toimia paremmin myös matalilla kierroksilla, mikä parantaisi käytettävyyttä esimerkiksi ruohonleikkureissa ja paikallismoottoreissa.

Ajatus on periaatteessa yksinkertainen, mutta toteutus vaatii hieman kokeilua ja säätöä.

2

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämän aloituksen miettiminen näemmä vaatinut yön hiljaisuutta..

      • Anonyymi

        Kannattais mennä sit pehkuihin miettimään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      442
      2936
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      20
      2486
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

      Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2225
    4. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      123
      1971
    5. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      249
      1639
    6. Kaninkolojen vaikutus?

      Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      208
      1274
    7. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      186
      1240
    8. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

      Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1225
    9. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1213
    10. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      28
      1198
    Aihe