Laadintateknisten seikkojen merkitys ratkojille

Laatijat asettavat itselleen erilaisia teknisiä tavoitteita. Sanarisin foorumissa jotkut kiinnittävät kovastikin huomioita laadintateknisiin asioihin.

Laadintateknisillä seikoilla tuskin on kovin suurta merkitystä tavanomaisille ratkojille. Itse haluaisin tietää, miten ratkojat yleisesti ottaen erilaisiin detaljeihin kiinnittävät huomioita.

Aulis Lehdon ristikoissa on satunnaisesti suoranaisia teknisiä laadintavirheitä orporuutujen muodossa. Orporuutu on lähtökohtaisesti tyhjä ruutu, josta ei lähde ratkaisusanaan suoraan vasemmalle eikä alas. Lehto laittaa tällaisissa tapauksissa ruutuun jonkun vihjeen, jossa nuoli osoittaa, minne ratkaisusana tulee. Kiiniittääköhän kukaan tavallinen ratkoja asiaan huomiota? Tuskin moni edes tajuaa, että kysessä on tekninen laadintavirhe. Erkki Vuokilan kustantamissa ristikoissa tällainen tilanne ei ole hyväksyttävä. Tuskin Kolmiokirja tai moni muukaan julkaisija niitä hyväksyy.

Aulis Lehdon ja Veijo Wirénin ristikoissa on paljon alku- ja loppupiiloja. Niitä on hieman myös Sanarisin tuottamissa ristikoissa. Joitakin laatijoita lukuun ottamatta, niistä myös Sanarisin foorumissa huomautetaan ja paheksutaan. Mutta miten tavan ratkoja niihin kiinnittää huomiotta? Minusta ne ovat ongelma vain tilanteissa, joissa niissä on todellista haittaa oikean ratkaisusanan saamiseksi. Jos esim. viisikirjaimisessa sanassa on alkupiilo, keskellä piilo ja lopussa piilo, mahdollisia ratkaisusanoja voi olla paljonkin.

Heikot liittymät eri alueiden välille aiheuttavat sen, että alueista tulee lähes itsenäisiä miniristikoita, jolloin muista alueista ei tule tukea ratkontaan.

Suuret alueet ristikoiden keskellä ovat minusta vain kosmeettinen seikka. Kuten myös rikkonaiset reunat Niistä on jopa hyötyä, kun on tilaa kunnon vihjekuville tai pitkille tekstivihjeille

Isot avarat ratkaisusana-alueet tuovat joillekin "torikammoa". Toisaalta kovin lyhyiden ratkaisusanojen käyttö tuo "tunkkaisuutta". Mielestäni ristikoiden hyvyyttä ei kuitenkaan voi kuvata ratkaisusanojen keskipituuden perusteella. Kovin suuri keskipituus on lähinnä laatijan itse itselleen asettama haaste.

34

447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

Siis olet alustanut saman aiheen kahdelle sivustolle, kuten kovin usein teet. Harmi ettet voi tehdä sitä sinne, jossa olisi Jaskat ja happoset ja muut mielenkiintoiset kommentoijat.

Olet varmaan "laatija", joka eniten puhuu omien "laatimustensa" kohdalla näistä ratkojille "joutavista" seikoista. Kuinka usein olette kuulleet oikean laatijan mainitsevan näitä? Kyllä, äärimmäisen harvoin jos silloinkaan. Laatija laatii ja hyvä laatija hoitaa hommansa aina kohtuullisen laadukkaasti, selittelemättä.

• Anonyymi kirjoitti:

Siis olet alustanut saman aiheen kahdelle sivustolle, kuten kovin usein teet. Harmi ettet voi tehdä sitä sinne, jossa olisi Jaskat ja happoset ja muut mielenkiintoiset kommentoijat.

Olet varmaan "laatija", joka eniten puhuu omien "laatimustensa" kohdalla näistä ratkojille "joutavista" seikoista. Kuinka usein olette kuulleet oikean laatijan mainitsevan näitä? Kyllä, äärimmäisen harvoin jos silloinkaan. Laatija laatii ja hyvä laatija hoitaa hommansa aina kohtuullisen laadukkaasti, selittelemättä.

Jaska mainitsemiani seikkoja nostaa Sanarisin foorumissa esille.

"Harmi ettet voi tehdä sitä sinne, jossa olisi Jaskat ja happoset ja muut mielenkiintoiset kommentoijat."

On ihan oikeasti harmi, sillä erityisesti Jaskan kanssa esittämistäni näkökulmista olisi mielenkiintoista keskustella. Iso S joskus puuttuu myös teknisiin seikkoihin. Aika harva Sanarisin foorumissakaan laadintateknisiä seikkoja nostaa esille. Täällä niitä lähinnä vain minä nostan esille. Omassa foorumissankaan en yleisluonteisiin aiheisiin ole juuri saanut kommentteja. Eniten asiasta voisi keskustella Sanarisin foorumissa, jonne en voi nostaa esittämiäni näkökulmia esille.

Laatijat itse eivät teknisiä seikkoja yleensä nosta esille. Vain jos on jotain ihan poikkeuksellista tiedossa, teknisiä seikkoja nostetaan keskusteluun.

Minun laatimusteni haukkuminen kyllä meni kommentissa liiallisuuksiin, sillä eräiden ristikoideni laadintatekninen laatu ja/tai sanasto on kyllä parempaa kuin esim. Veijo Wirénillä. Kun en sanaston enkä teknisten detaljien osalta yllä Sanarisin ristikoiden tasolle vaan ristikoideni sanasto ja tekninen laatu vertautuu lähinnä Wirénin ja Lehdon ristikoihin, asia on itselleni kiusallinen.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Jaska mainitsemiani seikkoja nostaa Sanarisin foorumissa esille.

"Harmi ettet voi tehdä sitä sinne, jossa olisi Jaskat ja happoset ja muut mielenkiintoiset kommentoijat."

On ihan oikeasti harmi, sillä erityisesti Jaskan kanssa esittämistäni näkökulmista olisi mielenkiintoista keskustella. Iso S joskus puuttuu myös teknisiin seikkoihin. Aika harva Sanarisin foorumissakaan laadintateknisiä seikkoja nostaa esille. Täällä niitä lähinnä vain minä nostan esille. Omassa foorumissankaan en yleisluonteisiin aiheisiin ole juuri saanut kommentteja. Eniten asiasta voisi keskustella Sanarisin foorumissa, jonne en voi nostaa esittämiäni näkökulmia esille.

Laatijat itse eivät teknisiä seikkoja yleensä nosta esille. Vain jos on jotain ihan poikkeuksellista tiedossa, teknisiä seikkoja nostetaan keskusteluun.

Minun laatimusteni haukkuminen kyllä meni kommentissa liiallisuuksiin, sillä eräiden ristikoideni laadintatekninen laatu ja/tai sanasto on kyllä parempaa kuin esim. Veijo Wirénillä. Kun en sanaston enkä teknisten detaljien osalta yllä Sanarisin ristikoiden tasolle vaan ristikoideni sanasto ja tekninen laatu vertautuu lähinnä Wirénin ja Lehdon ristikoihin, asia on itselleni kiusallinen.

Omien ristikoiden tietyt heikkoudet nolottavat ja ne tulee kerrottua joka ristikon kohdalla. Myönnän, että kyseessä on selittelyn makua.

Kaksi viimeistä ristikkoani kyllä yhdessä suhteessa peittoaa Lehdon ja Wirénin ristikot - olen käyttänyt 25 eri aakkosta, mikä on varsin kova luku. Ristikkoni kyllä erottuvat halvoista tusinatuotteista tässä suhteessa.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Omien ristikoiden tietyt heikkoudet nolottavat ja ne tulee kerrottua joka ristikon kohdalla. Myönnän, että kyseessä on selittelyn makua.

Kaksi viimeistä ristikkoani kyllä yhdessä suhteessa peittoaa Lehdon ja Wirénin ristikot - olen käyttänyt 25 eri aakkosta, mikä on varsin kova luku. Ristikkoni kyllä erottuvat halvoista tusinatuotteista tässä suhteessa.

Suuri yleisö ratkoo niitä tusinaristikoista, niitä myydään kuin leipää ja "parempia" lehtiä valitulle joukolle. Jos osaisit katsoa niitä neutraalein silmin, huomaisit niiden muka tusinatuotteiden pääasiassa olevan paljon laadukkaampia kuin sinun tekeleesi. Aulis Lehto ja Veijo Wiren eivät kuulu niihin suosittuihin tusinatuotteisiin. Vertaat nyt itsellesi sopiviin laatijoihin.

• Anonyymi kirjoitti:

Suuri yleisö ratkoo niitä tusinaristikoista, niitä myydään kuin leipää ja "parempia" lehtiä valitulle joukolle. Jos osaisit katsoa niitä neutraalein silmin, huomaisit niiden muka tusinatuotteiden pääasiassa olevan paljon laadukkaampia kuin sinun tekeleesi. Aulis Lehto ja Veijo Wiren eivät kuulu niihin suosittuihin tusinatuotteisiin. Vertaat nyt itsellesi sopiviin laatijoihin.

Uskon kyllä, että laadintateknisesti tustinatuotteet voivat olla tietyissä suhteissa paljon laadukkaamia. Niissä ei ole Lehdon tai Wirénin ristikoiden tyyliin piilokirjaimia eikä heikkoja liittymiä eri vihjealuiden välillä. Ei minullakaan jokainen ristikko ole piilokirjainten osalta huono ja heikkoja liittymiä on alle puolessa ristikoistan. Lähinnä piilokirjaimet pudottavat merkittävän osan ristikoitteni teknisen laadun Lehdon ja Wirénin ristikoihin vertautuvalle tasolle, mikä yleisellä tasolla arvioiden on varmasti huono saavutus.

Merkittävin asia ristikoissa kaiketi on sanasto. Kuten olen tuonut esille, ei se omissa ristikoissani yllä Sanaris-tasolle, joten olen ottanut itselleni sopivan vertailukohdan tämän asian suhteen.

Tusinatuotteissa voi olla paljon ns. fakkisanoja ja käytettyjen kirjainten määrä on kovin rajallinen. Sanasto voi olla kokonaisuudessaan tasoltaan varsin vaatimaton.

Lehdon ja meikäläisen ristikoissa tavattavia outoja ratkaisusanoja tusinatuotteisiin lukeutuvissa helpoissa ristikoissa ei tietenkään ole, joten tässä suhteessa sanaston laatu on varmaan parempi.

Aika outoja henkilönimiä tai maantieteellisiä seikkoja joskus Sanarisinkin tuottamissa ristikoissa on.

• Mikä minua säännöissä on jäänyt kiusaamaan on kohta no. 4:

4. Ristikossa ei saa olla orporuutuja

Haluaisin tähän täyden selvyyden. Onko tosiaan niin, että ns. linkkiruutu jollakin sivustalla poistaa orporuudun luonteen. Linkkinuoli ei minusta ole mikään vihje, sillä vihje on pääkuva. Linkkinuoli on minusta aivan oman tyyppisensä ruututyyppi, joka vain ohjaa ns. ratkaisulausen seuraavan ratkaisusanan sijoituspaikan.

Tiedän lähes varmasti, kuka täällä tuohon kysymykseen vastasi, mutta jotenkin hänen perustelunsa minulle ontuvat. Jos se on kuitenkin yleisesti pätevänä pidetty, voisi hieman arveluttavan tilanteen omissakin ristikoissa hyväksyä. Koska iso S vähän karvaan oloisesti asiaan suhtautui, saattaisi jättää käyttämättä.

• Anonyymi

Tästä vielä lisää.

Toki olen saattanut tulkita hyväksyttävän vihjeruudun liian ahtaasti pitäen ei-orporuutuna vain ruutua, jonka laitaviivasta alkaa ratkaisusana normaalitapauksissa joko vasemmalle tai suoraan alas. Tilanteet, joissa ratkaisusana alkaa ruudun äärikulmasta olen tulkinnut orporuuduksi.

https://i.ibb.co/tTX6rcZf/auliksen-tilanteet.jpg esitän kohtaamiani tilanteita eri Lehdon ristikoissa. Joko kaikki vaalean siniset ruudut ovat orporuutuja tai sitten mikään ei ole.

Tällä on omiin ristikoideni suhteen merkitystä, sillä olen hylännyt kaikki sellaiset tilanteet, jotka Lehto on kuvassa auliksen-tilanteet.jpg kelpuuttanut ristikoihinsa. Jos Auliksen käytäntöjä pidetään sääntöjen mukaisena, se helpottaa omaakin laadintaani.

En halua laittaa ristikoihin mitään, mitä pidetään yleisesti hyväksyttävänä tapana. Perustellun poikkeuksen olen kerran hyväksynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä vielä lisää.

Toki olen saattanut tulkita hyväksyttävän vihjeruudun liian ahtaasti pitäen ei-orporuutuna vain ruutua, jonka laitaviivasta alkaa ratkaisusana normaalitapauksissa joko vasemmalle tai suoraan alas. Tilanteet, joissa ratkaisusana alkaa ruudun äärikulmasta olen tulkinnut orporuuduksi.

https://i.ibb.co/tTX6rcZf/auliksen-tilanteet.jpg esitän kohtaamiani tilanteita eri Lehdon ristikoissa. Joko kaikki vaalean siniset ruudut ovat orporuutuja tai sitten mikään ei ole.

Tällä on omiin ristikoideni suhteen merkitystä, sillä olen hylännyt kaikki sellaiset tilanteet, jotka Lehto on kuvassa auliksen-tilanteet.jpg kelpuuttanut ristikoihinsa. Jos Auliksen käytäntöjä pidetään sääntöjen mukaisena, se helpottaa omaakin laadintaani.

En halua laittaa ristikoihin mitään, mitä pidetään yleisesti hyväksyttävänä tapana. Perustellun poikkeuksen olen kerran hyväksynyt.

Sain tämännvastauksen:

103. FunnyLainaa18.3.2025 klo 18:26
        Vähän väliä Hesarin ristikoista jotain protestoidaan, mutta Tapio on ensimmäinen joka huomauttaa orporuuduista. Nuo esimerkeissä ovat ns. puoliorporuutuja, joita suositellaan välttämään, mutta niitä ei ole kielletty. Onhan ruuduissa vihje, vaikka niistä sana lähtee väärästä reunasta, normaalista poikkeavaan suuntaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sain tämännvastauksen:

103. FunnyLainaa18.3.2025 klo 18:26
        Vähän väliä Hesarin ristikoista jotain protestoidaan, mutta Tapio on ensimmäinen joka huomauttaa orporuuduista. Nuo esimerkeissä ovat ns. puoliorporuutuja, joita suositellaan välttämään, mutta niitä ei ole kielletty. Onhan ruuduissa vihje, vaikka niistä sana lähtee väärästä reunasta, normaalista poikkeavaan suuntaan.

Tapio on päässyt takaisin kirkkaisiin valoihin asiantuntevalla argumentoinnilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapio on päässyt takaisin kirkkaisiin valoihin asiantuntevalla argumentoinnilla.

Poistettu, mutta sain osittain sen, mitä halusin nimimerkiltä Funny. En muilla kuin Lehdolla ole nähnyt Funnyn puoliorporuuduiksi nimeämiä ruutuja. Yleensä laatijat eivät sellaisiin ruutuihin vihjeitä laita vaan pyrkivät korjaamaan ristikoitaan, ettei esittämäni kaltaisia tilanteita tule. Eki, Teemu jne. eivät ristikoihinsa voisi missään nimessä hyväksyä ainuttakaan esimerkissäni esille ottamaani tilannetta.

Jos nyt Lehdon tapaa ei totaalisen vääränä pidetä, saatan hätätilanteessa vastaaviin turvautua. Koska niitä pidetään ei-suositeltavina ratkaisuna, jokainen puolipuoliorporuutu olisi tekninen heikkous. Teknisesti heikkolaatuisiksi puoliorporuudut Lehdonkin ristikot tekevät. En muista edes Veijo Wirénin niitä käyttäneet.

HS:n ratkojat eivät mistään laadintateknisestä heikkoudesta välitä, jos ne eivät aiheuta ratkontaongelmia.

Muidenkin kuin Funny mielipiteen asiasta olisin toivonut saavani, Joku pilkkasi asiaan puuttumista "Tilu lilu lii" -kommenteilla. Laadintateknistä asioita ei pilkkaajan mielestä pitäisi pätkääkään välittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poistettu, mutta sain osittain sen, mitä halusin nimimerkiltä Funny. En muilla kuin Lehdolla ole nähnyt Funnyn puoliorporuuduiksi nimeämiä ruutuja. Yleensä laatijat eivät sellaisiin ruutuihin vihjeitä laita vaan pyrkivät korjaamaan ristikoitaan, ettei esittämäni kaltaisia tilanteita tule. Eki, Teemu jne. eivät ristikoihinsa voisi missään nimessä hyväksyä ainuttakaan esimerkissäni esille ottamaani tilannetta.

Jos nyt Lehdon tapaa ei totaalisen vääränä pidetä, saatan hätätilanteessa vastaaviin turvautua. Koska niitä pidetään ei-suositeltavina ratkaisuna, jokainen puolipuoliorporuutu olisi tekninen heikkous. Teknisesti heikkolaatuisiksi puoliorporuudut Lehdonkin ristikot tekevät. En muista edes Veijo Wirénin niitä käyttäneet.

HS:n ratkojat eivät mistään laadintateknisestä heikkoudesta välitä, jos ne eivät aiheuta ratkontaongelmia.

Muidenkin kuin Funny mielipiteen asiasta olisin toivonut saavani, Joku pilkkasi asiaan puuttumista "Tilu lilu lii" -kommenteilla. Laadintateknistä asioita ei pilkkaajan mielestä pitäisi pätkääkään välittää.

https://i.ibb.co/ymBRrkxv/lehdon-tilanteita.jpg vähän tarkemmin joitakin kohtia kuvaava kuva

• Anonyymi

Kautta aikojen varmaan eniten alku- ja loppupiiloja on ollut Mirja Pihlajamäen ristikossa. SK:n 42/199 16x27 ruudun kokoisessa ristikossa niitä oli peräti 20 kpl. Aulis Lehdolla  pitäisi olla 32-33 kpl alku- ja loppupiiloja, jotta niitä olisi suhteessa ristikon kokoon yhtä paljon.

Ristikkojeni alku- ja loppupiilomäärä on huomattavasti pienempi kuin mitä oli Pihlajamäen ristikoissa. Yhtä heikosti toisiin vihjealueisiin liittymiä minulla ei ole ollut koskaan. Pihlajamäen ristikot ovat uskoakseni laadintateknisessä mielessä kaikista heikkotasoisimpia ristkikoita mitä milloinkaan on julkaistu, jos mukaan lasketaan ristikot, joissa ei ole suoranaisia teknisiä laadintavirheitä. Teknisesti äärimmäisen heikkotasoisia ristikoita julkaisi Sanaris. Toki ristikot olivat muuten kivoja, joten äärimmäisen huono tekninen osaaminen annettiin anteeksi. Nykyisin tuskin kukaan saisi enää julkaistua teknisesti niin heikkotasoisia ristikoita.

• Anonyymi

Olen Pihlajamäen fani, harmi ettei ole näkynyt vähään aikaan häneltä ristikoita. ne ovat kuin virkistävä limsabaari fine dining -ravintolarypäässä, jossa tosi mielelläni syön. Hiiteen tuollaiset joutavat hifistelyt! Maku on tärkeämpi kuin ainekset!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen Pihlajamäen fani, harmi ettei ole näkynyt vähään aikaan häneltä ristikoita. ne ovat kuin virkistävä limsabaari fine dining -ravintolarypäässä, jossa tosi mielelläni syön. Hiiteen tuollaiset joutavat hifistelyt! Maku on tärkeämpi kuin ainekset!

Itse asiassa minäkin olen pitänyt Pihlajamäen ristikoista. Ne ovat olleet piristäviä. Totesin vain, että niiden laadintatekninen taso on äärimmäisen huono. Se, että voi pitää teknisesti äärimmäisen huonosti laadituista ristikoista osoittaa vain sen, että rakenteelliset seikat eivät ole niin merkittäviä kuin mikä arvo niille saatetaan antaa. Sanastoltaan Pihlajamäen ristikoissa ei ole koskaan ollut mitään huomautettavaa.

Itse asiassa vain kerran alkupiilo on tuottanut ongelmia. Ratkaisusanaksi oli paljon vaihtoehtoja kun seuraavat kirjaimet oli ANA. Ratkaisusana oli banaali SANA, mutta vihjeen perusteella olisi voinut laittaa ihan muutakin.

Varmaan saman kaltaisista syistä Lehdon ristikoiden tekniset heikkoudet jäävät yleensä vaille mitään huomiota. Lehdolle annetaan anteeksi myös heikkotasoiset ratkaisusanat.

En usko, että kukaan uusi laatija voisi millekään kustantajalle saada julkaisuun teknisessä mielessä yhtä huonosti laadittuja ristikoita kuin mitä Pihlajamäen ristikot edustavat.

Vaikea uskoa, että myöskään Lehdon voisi korvata laatija, jonka sanasto on yhtä huonoa kuin Lehdolla. Puoliorporuutuja, alku- ja loppupiilojakaan tuskin uudelta laatijalta hyväksyttäisiin Lehdon ristikoissa ilmenevä määrä. Tuskin kukaan myöskään Veijo Wirénin tasoa uudelta laatijalta hyväksyisi.

Sanaris ainakin vaatii sekä sanastoltaan että tekniseltä laadultaan aika kovaa tasoa. Sitä tuntuu vaativan myös Kolmiokirja.

Onko jo liikaa niuhotusta laadintateknisistä ja sanastollisista seikoista?

Toivoisin arviota viidyttävyysseikoihin perustuen viimeisimmistä ristikoistani. Ne eivät rakenteen eikä sanaston puolesta Ekille kelpaisi. Mutta se ei niistä roskaa tee, jos ratkojat voisivat niistä tykätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse asiassa minäkin olen pitänyt Pihlajamäen ristikoista. Ne ovat olleet piristäviä. Totesin vain, että niiden laadintatekninen taso on äärimmäisen huono. Se, että voi pitää teknisesti äärimmäisen huonosti laadituista ristikoista osoittaa vain sen, että rakenteelliset seikat eivät ole niin merkittäviä kuin mikä arvo niille saatetaan antaa. Sanastoltaan Pihlajamäen ristikoissa ei ole koskaan ollut mitään huomautettavaa.

Itse asiassa vain kerran alkupiilo on tuottanut ongelmia. Ratkaisusanaksi oli paljon vaihtoehtoja kun seuraavat kirjaimet oli ANA. Ratkaisusana oli banaali SANA, mutta vihjeen perusteella olisi voinut laittaa ihan muutakin.

Varmaan saman kaltaisista syistä Lehdon ristikoiden tekniset heikkoudet jäävät yleensä vaille mitään huomiota. Lehdolle annetaan anteeksi myös heikkotasoiset ratkaisusanat.

En usko, että kukaan uusi laatija voisi millekään kustantajalle saada julkaisuun teknisessä mielessä yhtä huonosti laadittuja ristikoita kuin mitä Pihlajamäen ristikot edustavat.

Vaikea uskoa, että myöskään Lehdon voisi korvata laatija, jonka sanasto on yhtä huonoa kuin Lehdolla. Puoliorporuutuja, alku- ja loppupiilojakaan tuskin uudelta laatijalta hyväksyttäisiin Lehdon ristikoissa ilmenevä määrä. Tuskin kukaan myöskään Veijo Wirénin tasoa uudelta laatijalta hyväksyisi.

Sanaris ainakin vaatii sekä sanastoltaan että tekniseltä laadultaan aika kovaa tasoa. Sitä tuntuu vaativan myös Kolmiokirja.

Onko jo liikaa niuhotusta laadintateknisistä ja sanastollisista seikoista?

Toivoisin arviota viidyttävyysseikoihin perustuen viimeisimmistä ristikoistani. Ne eivät rakenteen eikä sanaston puolesta Ekille kelpaisi. Mutta se ei niistä roskaa tee, jos ratkojat voisivat niistä tykätä.

Sinähän et päätä, mitä muut julkaisevat, etkä myöskään osaa arvostella omia ristikoitasi niiden miellyttävyyden kannalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinähän et päätä, mitä muut julkaisevat, etkä myöskään osaa arvostella omia ristikoitasi niiden miellyttävyyden kannalta.

Tein toki vain oletuksia siitä, mitä Sanaris, Kolmiokirja ja Hesari uusilta laatijoilta edellyttäisi.

Ja on totta, etten osaa arvioida omia ristikoitani niiden miellyttävyyden kannalta. Siksi olen pyytänytkin muiden arvioita, joita en kahden viimeisimmän osalta ole juuri saanut.

Suurin osa ristikoista on listattu sivulla https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/sivuston-otsakekuvat/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tein toki vain oletuksia siitä, mitä Sanaris, Kolmiokirja ja Hesari uusilta laatijoilta edellyttäisi.

Ja on totta, etten osaa arvioida omia ristikoitani niiden miellyttävyyden kannalta. Siksi olen pyytänytkin muiden arvioita, joita en kahden viimeisimmän osalta ole juuri saanut.

Suurin osa ristikoista on listattu sivulla https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/topic/sivuston-otsakekuvat/

Huuhaalle terveiset pääpalstalta.
        13. YlläpitoLainaa19.3.2025 klo 12:36
        Keskustelua johdatteli täältä ulos suljettu henkilö, johon kaikki kommentit viittasivat. Hän pyrkii jatkuvasti tunkeutumaan tänne omine asioineen ja linkkeineen ja tätä ei voida sallia yhtään, koska kyseessä olisi tilanne "pirulle pikkusormi".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huuhaalle terveiset pääpalstalta.
        13. YlläpitoLainaa19.3.2025 klo 12:36
        Keskustelua johdatteli täältä ulos suljettu henkilö, johon kaikki kommentit viittasivat. Hän pyrkii jatkuvasti tunkeutumaan tänne omine asioineen ja linkkeineen ja tätä ei voida sallia yhtään, koska kyseessä olisi tilanne "pirulle pikkusormi".

On äärimmäisen tökeröä, ettei Tapio Huuhaa ymmärrä porttikiellon merkitystä. Hän kuvittelee äärimmäisen harhaisesti, että hänellä on joku oikeus kirjoitella palstalle, josta hänet on ihan omasta syystään suljettu pois lähes kymmenen vuotta sitten. Tämä on äärimmäisen raskasta kaikille asianosaisille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On äärimmäisen tökeröä, ettei Tapio Huuhaa ymmärrä porttikiellon merkitystä. Hän kuvittelee äärimmäisen harhaisesti, että hänellä on joku oikeus kirjoitella palstalle, josta hänet on ihan omasta syystään suljettu pois lähes kymmenen vuotta sitten. Tämä on äärimmäisen raskasta kaikille asianosaisille.

Katsoin tarpeelliseksi nostaa viimeksi esille orporuudut, sillä niillä on ristikoiden laadinnassa merkittävä asema. Niitä ei normaalisti huomaa ollenkaan, koska suurin osa laatijoista pyrkii välttämään ns. puoliorporuutujen käytön. Lehto on poikkeus yleisestä linjasta.

Olisi ollut kiva tietää, miten huonoina esim. Eki niitä pitää. Yritin vain nostaa asiasta keskustelua. Nimimerkki "pösilö" olisi ainakin halunnut asiasta keskusteltavan. Hänenkin kommenttinsa poistettiin, koska se oli kommenttini jatkokommentti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katsoin tarpeelliseksi nostaa viimeksi esille orporuudut, sillä niillä on ristikoiden laadinnassa merkittävä asema. Niitä ei normaalisti huomaa ollenkaan, koska suurin osa laatijoista pyrkii välttämään ns. puoliorporuutujen käytön. Lehto on poikkeus yleisestä linjasta.

Olisi ollut kiva tietää, miten huonoina esim. Eki niitä pitää. Yritin vain nostaa asiasta keskustelua. Nimimerkki "pösilö" olisi ainakin halunnut asiasta keskusteltavan. Hänenkin kommenttinsa poistettiin, koska se oli kommenttini jatkokommentti.

Ajattelit siis saavasi Ekin vastaamaan kysymykseesi? Missä harhoissa sinä oikein elät? Eki on varmasti aivan raivoissaan häiriköinnistäsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattelit siis saavasi Ekin vastaamaan kysymykseesi? Missä harhoissa sinä oikein elät? Eki on varmasti aivan raivoissaan häiriköinnistäsi.

Tietyn ominaisuuden omaavilla ihmisillä on äärimmäisen harhainen kuva itsestään ja tärkeydestään. Tapiolle on äärimmäisen vaikeaa ymmärtää, että maailma ei ehkä pyörikkään hänen ympärillään. Se on kaikille äärimmäisen kiusallista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En nyt tarkoita sitä, että Eki olisi juuri minun kysymykseeni vastannut, mutta jos joku muu kysyisi samasta asiasta, Eki voisi vastatakin.

Minua asia kiinnostaa lähinnä omien ristikoideni näkökulmasta. Minulla on ollut tilanteita, joissa olisin voinut toimia vihjeiden sijoittelussa ns. puoliorporuutuja hyödyntäen. Olen aina muuttanut ristikoiden rakenteita kun sellainen tilanne on tullut vastaan. Koska Hesarin ratkojat eivät mistään juuri välitä, välittäisikö kukaan, jos Lehdon tavoin tekisi ei-suositeltavia vihjeiden sijoitteluja. Huomasikohan juuri kukaan 3362:n yhden vihjeen outoa sijoittelua?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En nyt tarkoita sitä, että Eki olisi juuri minun kysymykseeni vastannut, mutta jos joku muu kysyisi samasta asiasta, Eki voisi vastatakin.

Minua asia kiinnostaa lähinnä omien ristikoideni näkökulmasta. Minulla on ollut tilanteita, joissa olisin voinut toimia vihjeiden sijoittelussa ns. puoliorporuutuja hyödyntäen. Olen aina muuttanut ristikoiden rakenteita kun sellainen tilanne on tullut vastaan. Koska Hesarin ratkojat eivät mistään juuri välitä, välittäisikö kukaan, jos Lehdon tavoin tekisi ei-suositeltavia vihjeiden sijoitteluja. Huomasikohan juuri kukaan 3362:n yhden vihjeen outoa sijoittelua?

Tilannetta, jossa luonnollisesti ilman vihjettä oleva ruutu olisi sanan keskellä, en Lehdolta ole kohdannut. Muistaakseni Eki kerran hyväksyi sellaisen PuPessa. Muistaakseni sanan keskellä oli lisävihje sanan lopulle. Se on tilanne, milloin ristikko ainakin olisi pitänyt hylätä, sillä ruutu oli lähtökohtaisesti orporuutu, joka oli vain keinotekoisesti tehty vihjeruuduksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietyn ominaisuuden omaavilla ihmisillä on äärimmäisen harhainen kuva itsestään ja tärkeydestään. Tapiolle on äärimmäisen vaikeaa ymmärtää, että maailma ei ehkä pyörikkään hänen ympärillään. Se on kaikille äärimmäisen kiusallista.

Olen yrittänyt saada nostettua joitakin asioita yleiseen keskusteluun.

Minua ihmetyttää se, että kun Heli Kärkkäinen on kahteenkin kertaan käsitellyt AI:n käyttö ristikoiden luomisessa, kukaan ydinpiirin henkilö ei ole Helin kirjoituksiin tarttunut.

• Anonyymi

Laitoin väliaikaisesti esille:

"Minkälaista laadintateknistä tasoa Sanaris nykyisin edustaa, haluaisin tietää, vaikka en voi Sanarisille tarjota omia ristikoitani. Muutama ristikkoni uskon laadintateknisesti kelpaavan Sanarisille, mutta suuri osa ei.

Jos mennään muutama vuosi taaksepäin,, Sanaris on hyväksynyt julkaisuun laadintateknisesti äärimmäisen huonosti laadittuja ristikoita. Laadintateknisessä mielessä niin huonoja ristikoita tuskin kukaan kustantaja enää hyväksyisi julkaistavaksi

Äärimmäisen huonossa ristikossa on paljon alku- ja loppupiiloja sekä sitä, että vihjealueet liittyvät maksimaalisen heikosti toisiin vihjealueisiin. Huonosti laaditussa ristikoissa on pahimmillaan kaksi lähes itsenäistä miniristikkoa ja sitten pääristikko.

Pekka Joutsilta Sanaris ehkä nykyisin hyväksyy eniten alkupiiloja eli niitä saattaa olla enemmän kuin kaksi/ristikko.

Jos kyseessä olisi uusi laatija, tuskin kolme alkupiiloa menisi läpi. "

• Anonyymi

Ekillä on ymmärtääkseni uusille laatijoille varsin korkeat vaatimukset, mitä tulee tekniseen osaamiseen ja sanaston laatuun. Sitä ihmettelen, että läpi meni Petri Karakselalta aluksi hyvin heikkotasoinen kuvitus (laatu on nykyisin selvästi parantunut). Kuvituksen laatua voi osittain pitää teknisenä kysymyksenä, sillä epäselvistä kuvista ei saa kunnolla selvää. Epäyhtenäinen kuvitus voi ärsyttää jotakuta yhtä lailla kuin se, että ristikolla ei ole minkäänlaista kunnon muotoa vaan reunat ja keskiosa elävät miten sattuu, kuten joissakin Pihlajamäen ristikoissa.

• Anonyymi

Relevanttia on kai nyt saada selville, mitkä asiat tavallista ratkojaa teknisten heikkouksien suhteen voivat olla sellaisia, joihin tulee kiinnitettyä huomiota:

a) erittäin rikkonaiset reunat
      b) suuri määrä piilokirjaimia
      c) paljon alku- ja loppupiiloja
      d) lähes miniristikoiksi eristäytyvät vihjealueet
      e) ratkaisusanat ovat pääosin lyhyitä ja ratkaisusanojen keskipituus on alhainen
      f) erittäin isot "onkalot" ristikon sisällä
      g) satunnaiset puoliorporuudut

• Anonyymi

Ihan realistisesti: Miten aiot tämän selvittää?

Jos joku nettituttu väittää, että johonkin näistä asioista voisi kiinnittää huomiota, saattaa silti hienostella, ettei tulisi puusilmäksi haukutuksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos joku nettituttu väittää, että johonkin näistä asioista voisi kiinnittää huomiota, saattaa silti hienostella, ettei tulisi puusilmäksi haukutuksi.

Totta. Edes Sanarisin foorumissa asiasta ei kovin hyvää kuvaa saisi. On kaikki laatijoillekin mutua, sillä palautetta saa vähän.

Laatijat puolestaan suhtautuvat listan asioihin varsin vaihtelevalla skaalalla. Eki on julkaisemissaan ristikoissaan vuosien varrella hyväksynyt lähes kaikki tekniset heikkoudet.

Mikä sitten on sanaston laadun suhteen hyväksyttävä taso Ekillä tai Kolmiokirjalla, sitäkin on vaikea päätellä. Hesarin ristikoiden kohdalla tuntuu, että yksittäisten ratkaisusanojen laadulla ei ole juuri mitään merkitystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanarisin foorumissa huonosta laadintateknisestä osaamisesta on Sanarisin laatijoista arvosteltu vain Mirja Pihlajamäen ristikoita. Arvostelua hän on saanut juuri niistä seikoista, jotka minäkin olen maininnut. Lisäksi jotkut ovat arvostelleet kuvituksen laatua pitäen sitä liian huonona Sanarisin julkaisemiin ristikoihin (minusta piirrokset ovat olleet sympaattisia). Selkeästi laatija on viimeisinä vuosinaan saanut ristiriitaisen vastaanoton.

Sanaston liiallisesta nettiapujen tarpeesta arvostelua on ollut vähän väliä ja monen laatijan suhteen. Sanarsin julkaisemissa ristikoissa ei voitaisi hyväksyä Lehto-tasoista sanastoa.

Pekka Joutsin ristikon neljä alkupiiloa tuskin noteerataan. Ehkä viisi alku- ja loppupiiloa olisi Sanarisille nykyisin liikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinua häiritsisi? Laita asioita häiritsevyysjärjestykseen.

• Anonyymi
    • MM on Sanarisin foorumissa hyvä kommentti:

"6. MMLainaa22.3.2025 klo 12:09
      Kuvittajana panostan erityisesti vasempaan laitaan ja yläreunaan, joissa yleensä on leveät kahden ruudun vihjetilat. Pidän isommista kuin yhden ruudun vihjetiloista ristikon keskellä, jolloin ristikon saa ulkonäöllisestikin näyttävämmäksi, mikäli ratkaisusana on vaan mahdollista kuvalla esittää.

Yhden ruudun (saati puolen ruudun) vihjetilaan on hyvin vaikea mitään erikoista tai kikkailevaa kuvatusta raapustaa. Välillä vähän tympiikin jotain etanaa, totia, aitaa ja tattia kuvalla esittää, mutta esteettisen kuvatasapainon vuoksi niitäkin pitää joskus tällätä, ettei keskialueesta tulisi aivan aneemista.

Itse uskon ettei keskivertoratkojalle ole mitään merkitystä vihjealueitten koolla, sanapituuksien keskiarvoilla, aukioitten suuruudella yms."

Eräs nettituttu kehui https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/wp-content/uploads/ristikot/lenkilla-hs.png
      siitä, että ristikko ei ole ahdettu vaan siinä on avaruutta.

Tiukka asettelu johtaa siihen, että ei ole tilaa kunnon vihjeille - silloin o oikeastaan ainoa keino käyttää kirjainjekkuja, jotta saa vaikeutta vihjeisiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      73
      2206
    2. Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet

PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollis­järjestön jäsenyys ja raiskaus­tuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise
      Maailman menoa
      144
      1593
    3. Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?

Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin
      Maailman menoa
      77
      1257
    4. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      87
      1246
    5. Se oli siinä Ähtärin sairaala

Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019
      Ähtäri
      42
      1235
    6. Vaikka pidät minua

Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      48
      1192
    7. RYÖSTÖ KESKELLÄ PÄIVÄÄ

Oliko ryöstäjä paikallisia vai muualta tulleita ?
      Pyhäjärvi
      65
      1123
    8. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      301
      1107
    9. Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan

"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne
      Taivalkoski
      57
      989
    10. Nainen, tilanne on nyt tämä

että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      68
      968
    Aihe