Pääesikunnan ex-tiedustelupomo Harri Ohra-aho rinnastaa Trumpin Hitleriin

Anonyymi-ap

"Pääesikunnan entinen tiedustelupäällikkö Harri Ohra-aho vertaa Keskisuomalaisen kolumnissaan Yhdysvaltojen presidenttiä Donald Trumpia natsidiktaattori Adolf Hitleriin.

Hän näkee samankaltaisuutta muun muassa siinä, kuinka Hitler armahti heti valtaan päästyään vallankaappausyritykseen osallistuneita ja Trump vuonna 2021 tapahtuneeseen kongressin valtaukseen osallistuneet kapinoitsijat.

Ohra-aho asettelee rinnan myös Hitlerin ja Trumpin tavat keskittää valtaa.

Molemmat nojautuvat Ohra-ahon mukaan viholliskuviin: Hitlerille juutalaiset ja kommunistit olivat vihollisia, Trumpille maahanmuuttajat, progressiiviset aatteet ja globaalit instituutiot.

Hitler visioi totalitaarisen hallintonsa Taisteluni-kirjassaan. Trump vaikuttaa toteuttavan konservatiivisen ajatushautomo Heritage Foundation laatimaa Project 2025 -pamflettia.

Hitlerin valtakausi johti kansanmurhaan, sotaan ja demokratian tuhoon, mutta tällaista ajattelua ei amerikkalaispamfletti Ohra-ahon mukaan jaa.

Hän katsoo, että vaikka tilanne Yhdysvalloissa on vakava, vastaavaa kuin Hitlerin Saksassa ei siellä hevin pääse tapahtumaan ja Trumpin toimintaa määrittävät myös erilaiset syyt.

– Ja ei Trump nyt sentään uunien lämmittämistä tavoittele, Ohra-aho kirjoittaa.

Harri Ohra-aho toimi pääesikunnan tiedustelupäällikkönä vuosina 2013–2019."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0d5f6cc9-fbd7-4a08-9942-558d05107603

Keskitysleiri-ajatus kuitenkin kiehtoo Trumpia? Guantanamo, El Salvador?

"Trump sanoo pitävänsä juutalaisia vastuullisina, jos hän häviää presidentinvaalit"

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/7849647

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18876187/trump-totesi-haastattelussa-1990quotminulla-on-kopio-hitlerin-mein-kampfistaquot-

"– Tiedätkö, murhaajalla on mielestäni – se on heillä geeneissä. Ja meillä on paljon huonoja geenejä maassamme juuri nyt, Trump sanoi.

Yhdysvaltain Valkoinen talo reagoi myöhemmin maanantaina Trumpin kommentteihin, kuvaten entisen presidentin käyttämää kieltä ”vihamieliseksi” ja ”inhottavaksi”.

Maanantain kommentit ovat jatkumoa Trumpin aiemmin paperittomista maahanmuuttajista käyttämälle epäinhimillistävälle ja halventavalle retoriikalle.

Viime syksynä Trump keräsi kritiikkiä kansalaisoikeusjäjrjestöiltä sanomalla paperittomien maahanmuuttajien ”myrkyttävän Yhdysvaltain veren”. Marraskuun presidentinvaalien lähestyessä Trump on myös levittänyt virheellisiä väitteitä, joiden mukaan haitilaiset maahanmuuttajat syövät lemmikkejä Ohion osavaltiossa sijaitsevassa Springfieldissä."

https://yle.fi/a/74-20116479

Trümpler?

9

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • He he Pankkolängvitsi näkee taas natseja.
      Hän kommunisti entinen taistolainen.

    • Anonyymi

      On liian hätäistä sanoa Trumpista mitään. Ihmettelen evp sotilaan harkitsematonta lausuntoa.

      • Anonyymi

        Pussi päässäsikö elelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pussi päässäsikö elelet?

        Arvaa! Vai harkintaako on enemmän kuin sinulla Kapi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaa! Vai harkintaako on enemmän kuin sinulla Kapi.

        Sinun harkintasi ovat puhdasta harhaa. Näethän Kapejasi joka puolella.

        Ethän sinä tollo mitään kykene ymmärtämään, kun et näytä tuntevan historiakaan. On hyvin perusteltua kysyä, onko Trump perustanut rakentamansa strategian Mein Kampfiin? Kehityskulku on hyvin samanlaista kuin Saksassa 1930-luvulla. Molemmat armahtivat vallankaappausyrityksestä tuomitut sekä saivat työntekijät äänestämään oikeistodiktaattoriksi pyrkivää. Hitler petti saksalaisen työläisväestön ja ryhtyi teollisuuspamppujen kaveriksi. Mitäs Trump lupasi vaaleissa ja mitäs siellä nyt tehdään?

        Kenraalimajuri Ohra-aho on selvästikin historiaa lukenut. Ja sinä et.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun harkintasi ovat puhdasta harhaa. Näethän Kapejasi joka puolella.

        Ethän sinä tollo mitään kykene ymmärtämään, kun et näytä tuntevan historiakaan. On hyvin perusteltua kysyä, onko Trump perustanut rakentamansa strategian Mein Kampfiin? Kehityskulku on hyvin samanlaista kuin Saksassa 1930-luvulla. Molemmat armahtivat vallankaappausyrityksestä tuomitut sekä saivat työntekijät äänestämään oikeistodiktaattoriksi pyrkivää. Hitler petti saksalaisen työläisväestön ja ryhtyi teollisuuspamppujen kaveriksi. Mitäs Trump lupasi vaaleissa ja mitäs siellä nyt tehdään?

        Kenraalimajuri Ohra-aho on selvästikin historiaa lukenut. Ja sinä et.

        Kun ottaa kantaa USA:n asioihin pitää muistaa miten erilainen yhteiskunta siellä on.

        Ossi, oikea SOTILAS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ottaa kantaa USA:n asioihin pitää muistaa miten erilainen yhteiskunta siellä on.

        Ossi, oikea SOTILAS

        Mutta aisa, kello on liian paljon, siis iltapisulle, vaipanvaihtoon ja nukkumaan.
        Aamulla sitten taas!!


    • Anonyymi

      Mutta onko tämä palsta sittenkään aiheeltaan Suomen Keskustan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1260
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      25
      521
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      24
      500
    8. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      22
      467
    9. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    10. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    Aihe