Olen ostamassa uutta moottoria Yamarin 560 HT
veneeseeni.Vanha kone oli 90 hp Evinrude fiht-99 joka tuntui jopa liian isolta kyseiseen veneeseen.Kävi kuitenkin niin että varkaat olivat
samaa mieltä asiasta ja veivät moottorin pois,joten mitä tilalle. Ehdotuksia olisiko 60 hp sopiva??
uutta perämoottoria ostamassa 2t vai 4t
12
9962
Vastaukset
- eri-mies
Se on nykyaikainen 2-tahti. Moottori ei voi olla, liian tehokas, jos se on sallittu, valmistajan puolelta. Asennekysymys... peräti kummallinen jopa. Ei tarvitse täysillä huudattaa, tai jos tarvitsee, vika löytyy korvien välistä. Tai jos 4-tahti, ehkä 80 Yamaha, jos vielä valmistavat, siinä on vääntöä.
- E-tec
haloo? Toihan on iso vene ja mun mielestä 90 hv on kyllä minimi. Jos haluat taloudellisuutta ja keveyttä niin 90 hv E-tec on oikea valinta. On selkeesti pienempikokoisempi kuin sun vanha Ficht. Yamaha 80 hv 4T teho/paino-suhde on surkea, oikea 4T-porsas.
- Jurputtaja
Yamarin 560 tavallaan sama kuin Finnsport 540, hiukan pidennetty ja samalla muutettu pohjan muotoja, nimenomaan pienemälle koneelle sopivammaksi.
Isommalla tai suuremmissa nopeuksissa, se alkaa painamaan keulaa alas pohjan "vekistä" johtuen joten isommasta ei todellakaan ole hyötyä jos ei sitten halua laskea hyödyksi rahan tuhlausta turhan päiten.
Oma suositukseni on Tohatsu 50 TLDI, matalapaineruisku.
Tuntuu olevan käyntiääneltään mukava ja näköjään Finnsport 540 rungolle antaa kahden hengen kuormalla vielä 4000 kierrokselta lisättäessä potkunkin...
Polttoainetaloudessa ei eroja juurikaan 4-T:n ole ja viidakkorumpukin käyttäjiltä tuntuu pelistä kertovan pelkkää hyvää.
Todettakoon vielä että itselläni ei moista konetta ole mutta jos uutta lähtisin ostamaan tai suunnitelmissa olisi hankkia niin tuo kyllä olisi se vahvin ehdokas.- wagner
Joo huomasin itsekkin tämän keulen painumisen
n.27 solmun kohdalla,eikä tehonlisäyksestä tai
trimmin säätelystä ollut juurikaan apua asiaan.
Moottorin koko tai paino rupesi kuitenkin enemmän askarruttamaan koska vene ei tahtonut kunnolla totella ohjausta pakittaessa,josko
perä ui liian syvällä.Valmistajan moottori-
suositus on kuulemma 30-50hv.Tuntuu aika pieneltä.Jaksaako kunnolla mennä vielä 3 30kg
pinava koira?? 90 hv kone oli valmiina
kun veneen ostin. - heh
wagner kirjoitti:
Joo huomasin itsekkin tämän keulen painumisen
n.27 solmun kohdalla,eikä tehonlisäyksestä tai
trimmin säätelystä ollut juurikaan apua asiaan.
Moottorin koko tai paino rupesi kuitenkin enemmän askarruttamaan koska vene ei tahtonut kunnolla totella ohjausta pakittaessa,josko
perä ui liian syvällä.Valmistajan moottori-
suositus on kuulemma 30-50hv.Tuntuu aika pieneltä.Jaksaako kunnolla mennä vielä 3 30kg
pinava koira?? 90 hv kone oli valmiina
kun veneen ostin.Kun ilmeisesti kyseessä on pussipohjavene eli sama kuin Finnsport 560 (EI 540), ei tehon lisääminen yli suosituksen tee kovinkaan onnelliseksi. Veneen mitoitusnopeus on kohtalaisen hidas ja siitä ei yli pääse järkevillä ratkaisuilla. Mitä ohjaukseen pakilla tulee, eihän se koskaan ole hääviä mutta mitä syvemmällä perä ui sitä huonompaa se toki on.
Oma 50 nelari-Yamaha on tilapäisesti vienyt 5 isoa aikuista vajaan 5 metriä pitkässä veneessä ilman tuskaa. Potkurin vaihdolla olisi mennyt vielä paremmin mutta tilapäiskäytössä ei tietenkään sellaisiin hommiin ryhdytä. - wagner
heh kirjoitti:
Kun ilmeisesti kyseessä on pussipohjavene eli sama kuin Finnsport 560 (EI 540), ei tehon lisääminen yli suosituksen tee kovinkaan onnelliseksi. Veneen mitoitusnopeus on kohtalaisen hidas ja siitä ei yli pääse järkevillä ratkaisuilla. Mitä ohjaukseen pakilla tulee, eihän se koskaan ole hääviä mutta mitä syvemmällä perä ui sitä huonompaa se toki on.
Oma 50 nelari-Yamaha on tilapäisesti vienyt 5 isoa aikuista vajaan 5 metriä pitkässä veneessä ilman tuskaa. Potkurin vaihdolla olisi mennyt vielä paremmin mutta tilapäiskäytössä ei tietenkään sellaisiin hommiin ryhdytä.Joopa joo mulle riittäs semmonen 20-23s matkanopeus,kunhan ei tarvii täysillä huudattaa.
Uistelua tulee harrastettua muutaman kerran
kesässä,mutta sen varmaan nää uudet 2-t koneetkin kestää(ruiskut)ilman että tulee harmia.Monet ns.asiantuntiat kuitenkin suosittelevat 4-t konetta,mutta se on kalliimpi
kuulemma huoltaa.Mulla tulee ajoa noin 40 h vuodessa joten 2-t kone tuntuu jotenki paremmalta,oli se nyt 50 tai 60 hv.
Täytyypä vielä miettiä. - Jussi
wagner kirjoitti:
Joopa joo mulle riittäs semmonen 20-23s matkanopeus,kunhan ei tarvii täysillä huudattaa.
Uistelua tulee harrastettua muutaman kerran
kesässä,mutta sen varmaan nää uudet 2-t koneetkin kestää(ruiskut)ilman että tulee harmia.Monet ns.asiantuntiat kuitenkin suosittelevat 4-t konetta,mutta se on kalliimpi
kuulemma huoltaa.Mulla tulee ajoa noin 40 h vuodessa joten 2-t kone tuntuu jotenki paremmalta,oli se nyt 50 tai 60 hv.
Täytyypä vielä miettiä.60 hv jammun 2 tahtisessa on isompi potkuri kuin 50 hv ja työntää raskaampaa venettä paremmin...eli mielummin isommalla halkaisijalla oleva 60 hv luin pikkuisella potkurin halkaisjalla oleva 60 hv (esim) Mercury.
- Wagner
heh kirjoitti:
Kun ilmeisesti kyseessä on pussipohjavene eli sama kuin Finnsport 560 (EI 540), ei tehon lisääminen yli suosituksen tee kovinkaan onnelliseksi. Veneen mitoitusnopeus on kohtalaisen hidas ja siitä ei yli pääse järkevillä ratkaisuilla. Mitä ohjaukseen pakilla tulee, eihän se koskaan ole hääviä mutta mitä syvemmällä perä ui sitä huonompaa se toki on.
Oma 50 nelari-Yamaha on tilapäisesti vienyt 5 isoa aikuista vajaan 5 metriä pitkässä veneessä ilman tuskaa. Potkurin vaihdolla olisi mennyt vielä paremmin mutta tilapäiskäytössä ei tietenkään sellaisiin hommiin ryhdytä.Niin,että onko kellään kokemuksia uudesta 60hv 4-tahti yammusta.On suht.kevyt ja säilyttää
hyvin jälleenmyyntiarvonsa,mutta miten se tuolla
merellä pärjäilee.Onko lastentauteja ym??
- Kekkuli
Kyllä tuohon 50 hv 2-tahti olisi hyvä valinta. Henk koht. 2-tahti parempi "isoissa" koneissa.Nelarit tuntuvat painavan niin pirusti, että sitten pitää ottaa jo reilumpi kone. Noi tohatsun ruisku 2-tahtiset olisi varmaan hyvä katsastaa.
- wagner
Hondalla on myös aika kevyt 50hv nelari,eikä
kamppaniahintakaan tunnu kovin pahalta.
Lisäksi lupaavat 4v takuun.Onko siitä mitään kokemuksia?Duunikaveri kehui hyväksi. - Kekkuli
wagner kirjoitti:
Hondalla on myös aika kevyt 50hv nelari,eikä
kamppaniahintakaan tunnu kovin pahalta.
Lisäksi lupaavat 4v takuun.Onko siitä mitään kokemuksia?Duunikaveri kehui hyväksi.Minu silmissä hondan pojot on romahtanut. Meillä on "uistelu" ja pienen veneen (oli) koneena 5 hv honda vm. 2000 ja pakko tunnustaa ei ollut hyvä ostos. Todella luuska kone ja ei tykkää uistelusta juurikaan. Pienessä veneessä on käytetty hondfan lisäksi yamahan 4 hv 2-tahtia vm. 97 (nykyinen käyttökone siinä veneessä) ja tohatsun 5 hv 2-tahtia 80-luvun puolenvälin paikkeilta. Tohatsu on ylivoimaisesti terävin kone noista yamaha tulee hyvänä kakkosena ja perää pitää honda. Tohatsulla vene nousi plaaniin heitämällä ja yamhalla saa plaaniin kikkailemalla. Hondaa ei saa millään lähellekään plaania vaikka käyttäisi samoja kikkoja kun yamahassa. Jos nelaria niin kattelisin suzukin suuntan 50-70 heppasissa, mutta edelleen oma suosikki on isoksi koneeksi 2-tahti ja "apu/uistelu" koneeksi, joku pikku nelari(5hv. tohatsu eli mercury eli mariner).
- Jokke Pappa
Mulla on itselläni Yamarin 560 ht ja perässä 50 4-tahti mercury. Kone riittää veneeseen tosi hyvin, nousee pintaan 5 hengen kuormalla, kunhan on oikea potkuri. Olen kuullut että veneen rakenteet saa rikottua aika helposti laittamalla ison koneen ja paukuttamalla vasta-aallokkoon. Kohtuus kunniaan tässäkin asiassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209