Raha-Suomi-dokumenttisarjan Miljardimokat-jaksossa Soneran entinen toimitusjohtaja Kaj-Erik Relander kertoo hänen kaudellaan tehdystä miljardivirheestä, jolle kokoomuksen Olli-Pekka Heinonen ministerinä antoi siunauksensa. Kyse oli siis raittiin UMTS-ilman ostamisesta Saksasta. Veronmaksajiakin hieman kirpaisi.
Samalla tavalla pitää kertoa myös Tampereen omasta miljardimegamokasta, eli täysin turhasta ja järjettömästä ratikkahankkeesta, jolla runnottiin 1800-luvun teknologiaa 2000-luvun liikenteeseen.
Lisäksi pitää kertoa askelmerkit, kuinka tuosta hirveästä virheestä päästään eroon. Turkulaisetkin onnistuivat jo viime vuosituhannella.
Tohloppi hoi! Tampereen ratikka pitää saada "Miljardimokat"-jaksoon
18
198
Vastaukset
- Anonyymi
Ratikka ei ole ilmaa vaan kulkuväline, jota käyttävät miljoonat matkudtajat:
Ensimmäisenä liikennöintivuonna Ratikalla tehtiin lähes 10 miljoonaa matkaa ja toisena vuonna matkustajamäärä oli yli 13 miljoonaa. Kolmannen vuoden aikana Ratikkaan on tehty lähes 16 miljoonaa nousua. 9.8.2024- Anonyymi
Tampereella on noin 1/4 miljoonaa asukasta. Vain aivan pieni osa käyttää megamokaa.
Kenellekään ei ole ratikasta muuta kuin haittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereella on noin 1/4 miljoonaa asukasta. Vain aivan pieni osa käyttää megamokaa.
Kenellekään ei ole ratikasta muuta kuin haittaa.Haitallisesti kuskaa miljoonia ihmisiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereella on noin 1/4 miljoonaa asukasta. Vain aivan pieni osa käyttää megamokaa.
Kenellekään ei ole ratikasta muuta kuin haittaa.Eihän ratikka voi koskaan kaikkia palvella.
"Tampereen Ratikassa tehtiin vappuaattona, 30.4.2024, uusi matkustajamääräennätys 65156 nousulla. Huhtikuussa matkalippujen validointeja on tehty 1 480 060 kappaletta, mikä on uusi kuukausikohtainen ennätys. Maaliskuussa nousuja oli 1 448 980 kappaletta.
Aikaisempi matkustajamääräennätys tehtiin viime vuoden marraskuussa 62988 nousulla. Marraskuu oli myös aiempi ennätyskuukausi 1 460 735 nousulla.
Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Tammikuun alusta huhtikuun loppuun on tehty tähän mennessä 5,6 miljoonaa matkaa. Vastaava luku oli viime vuonna 4,9 miljoonaa ja vuonna 2022 hieman alle 3,4 miljoonaa.
Eikä siitä haittaa ole kenellekään, mutta hyötyä siitä on hyvin monille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ratikka voi koskaan kaikkia palvella.
"Tampereen Ratikassa tehtiin vappuaattona, 30.4.2024, uusi matkustajamääräennätys 65156 nousulla. Huhtikuussa matkalippujen validointeja on tehty 1 480 060 kappaletta, mikä on uusi kuukausikohtainen ennätys. Maaliskuussa nousuja oli 1 448 980 kappaletta.
Aikaisempi matkustajamääräennätys tehtiin viime vuoden marraskuussa 62988 nousulla. Marraskuu oli myös aiempi ennätyskuukausi 1 460 735 nousulla.
Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Tammikuun alusta huhtikuun loppuun on tehty tähän mennessä 5,6 miljoonaa matkaa. Vastaava luku oli viime vuonna 4,9 miljoonaa ja vuonna 2022 hieman alle 3,4 miljoonaa.
Eikä siitä haittaa ole kenellekään, mutta hyötyä siitä on hyvin monille.Ratikasta on haittaa kaikille. Aikaisemmin oli paremmin eikä oltu veloissa kaulaa myöten. Palvelut pelasivat ja kivijalkakauppa kävi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikasta on haittaa kaikille. Aikaisemmin oli paremmin eikä oltu veloissa kaulaa myöten. Palvelut pelasivat ja kivijalkakauppa kävi.
Niin ja kaduista on haittaa kaikille.
- Anonyymi
Ratikka ei ole 1800-luvun teknologiaa eikä siitä pidä päästä eroon, vaan sitä rakennetaan lisää uusille alueille. Etkö sää Jouni Kalliomäki ole vieläkään löytänyt uutta työpaikkaa? Jäit ilmeiseti työttömäksi bussinkuljettajan työstäsi ratikan takia, mutta kyllä Suomessa tarvitaan edelleen bussikuskeja.
- Anonyymi
Miksiköhän maailmassa on niin paljon kaupunkeja, joissa liikennöi ratikka? Ovatko ne kaikki miljardimokia?
Esim. Hollannissa on noin 300 km ratikkalinjoja. Espanjassa noin 250 km. Puolassa lähes 900 km.
Turkukin olisi jo muuten päättänyt ratikasta, mutta keskikaupungin arkeologia hidastaa päätöksentekoa.- Anonyymi
Tuossa on luettelo Euroopan raitioteistä. En osaa laskea montakohan noita on.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Euroopan_raitioteistä#Luettelo_kaupungeista - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on luettelo Euroopan raitioteistä. En osaa laskea montakohan noita on.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Euroopan_raitioteistä#Luettelo_kaupungeistaTuossa on luettelo Pirkanmaan museoista. Ei olisi tarvittu enää lisää.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Pirkanmaan_museoista - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa on luettelo Pirkanmaan museoista. Ei olisi tarvittu enää lisää.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Pirkanmaan_museoistaEi liity ratikkaan mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei liity ratikkaan mitenkään.
Paitsi siten, että aloittaja-negatiiviskommentoija on itse museokamaa, joka haikailee menneitä, huonoja aikoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi siten, että aloittaja-negatiiviskommentoija on itse museokamaa, joka haikailee menneitä, huonoja aikoja.
Toi aloittaja on katkeroitunut bussikuski, joka joutui työttömäksi ratikan takia eikä ole sen jälkeen löytänyt uutta työpaikkaa.
- Anonyymi
Olisi syytä tehdä myös jakso Sorsan Valco -sekoiluista kuvaputkien maailmassa tehdas saatiin tuottamaan 3 putkea sadan sijaan ja Hitachin insinöörit oli ihmeissään "70-luvun suomalaiset ei edes pesseet tukkaansa"
- Anonyymi
KOOVEE on paras!
Sönköttävä Kummola heikoin.
- Anonyymi
"Samalla tavalla pitää kertoa myös Tampereen omasta miljardimegamokasta, eli täysin turhasta ja järjettömästä ratikkahankkeesta, jolla runnottiin 1800-luvun teknologiaa 2000-luvun liikenteeseen."
Ratikassa on teknologiaa monelta aikakaudelta.
-Pyörä ja akseli on keksitty 6000 vuotta sitten Mesopotamiassa.
-Oikosulkumoottorin toimintaperiaatteen keksi Nikola Tesla 1800-luvulla ja
-taajuusmuuttaja on keksitty 1980-luvulla.- Anonyymi
Taajuusmuuttajaa ei varsinaisesti keksitty, vaan Strömbergin insinöörit kehittivät sen ihan tarkoituksella palkkaa vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taajuusmuuttajaa ei varsinaisesti keksitty, vaan Strömbergin insinöörit kehittivät sen ihan tarkoituksella palkkaa vastaan.
Jaa että keksiminen ja kehittäminen ovat eri asioita? Helsingin metro oli ensimmäinen, missä taajuusmuuttajaa käytettiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2141789Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1431493- 781398
- 571226
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla91210- 741105
- 1091029
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55990Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53890- 55882