Kannattaa katsoa yle areenasta Pekka Laineen Rahasta kertova kahdeksan osainen sarja. Siinä käydään 1980 ja 90 lukjen taloutta. Mielenkiinnolla odotan pilven reunalla mitä 2050 luvulla jutellaan 2020 luvun tapahtumista.
Olen katsonut nyt kuusi osaa ja siinä on todella riipaisevia tarinoita sillon 30v ikäisten kertomina. Itse olin 1990 luvun alussa 20v, eli tiedän mistä puhun. Tuli nimittäin hittiä joka näkyy omassa elämässä vieläkin.
Se, että nykyään täällä itketään kymppitonnin takia on sama kuin 1990 luvulla yli sadantonnin summa. 40v sitten oli pienet pääomat ja isot korot. Nyt on isot pääomat ja pienet korot. Nykyaikana ihmisten lainat on levällään vaikka pankin robotti on tarkempi tunnistamaan ihmisen kuin aiemmin ihminen.
Raha-suomi
2
124
Vastaukset
- Anonyymi
Ei nyt ihan stemmaa nuo jutut? Eihän nykyään 10 000€ ole raha eikä mikään. Sen hoitaa nopeasti kelan tuillakin. -90 luvun alussa 100 000mk oli kuitenkin omakotitalon hinta
- Anonyymi
Ketjun aloittaja kommentoi.
Eihän 200 000 tai miljoona markkaa olleet 1980 ja 90- luvulla mitään. Kuitenkin jo 40000 mk oli paljon rahaa. Tyhjää vastaan melkein kuka tahansa sai pankista ulos rahaa. Naamasta riippui saiko tuhat vai 500000 mk. Vaikka se tiedetään, että moni kaatui, niin enemmän oli ihmisiä jotka selvisi. Sinä aikana tapahtuneet asiat vain jätti arpia useimpiin kuin kaatuneista. Esim. minuun jäi tuosta ajasta arpia.
Tuon ajan puoli miljoonaa lienee nykyajassa 50000€. Se olla on paremmin kestävä pää ja tietoa rahan arvon muutoksesta 49v ajalta tietää paremmin.
Ja mitä tulee 10000€ summaan, onko se paljon. Sitä voi kokeilla miten iso työ on säästää tyhjästä kymppi ja ylläpitää se vuosien ajan tilillä. Jos persaukinen kasaa kympin, niin siitä tulee nykymaailmassa pelkkää ongelmaa.
Itse olen persaukinen ja tiedän ettei kymppi tai kaksi anna vastustuskykyä nykyisessä maailmassa. Leikkimielinen miljoona taas tuo yksinolevalle muut ongelmat. ”Miljoona” tulisi aivan liian myöhään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.575509- 934377
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3752624Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s721141Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved3301038- 61853
- 28833
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun46826Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja102799Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan52789