Miksi Saksa ei käyttänyt sotatoimissaan

Anonyymi-ap

mainioita neukkuvaunuja kun ainakin Tippelskirchin mukaan sai niitä moteista tuhansittain 1941? Ei niitä kaikkia oltu tuhottu, tuskin puoltakaan.

43

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisiko olla samaa syytä kuin miksi tuhansia saksalaisten jälkeensä jättämiä Panttereita ja Tiikereitä ei käännetty heitä itseään vastaan?

      ///MeAgaln

      • Anonyymi

        NL käytti saaliikseen saamia Panthereita ja panzer iii/iv. Tuskin sentään tuhansittain, mutta kuitenkin ihan merkittävissä määrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        NL käytti saaliikseen saamia Panthereita ja panzer iii/iv. Tuskin sentään tuhansittain, mutta kuitenkin ihan merkittävissä määrin.

        Saksa myös käytti T-34:a, T-26:a ja muita vaunutyyppejä. Ei kuitenkaan koskaan sellaisissa määrissä, että ne olisivat hallinneet panssaridivisioonien kalustoa.

        ///MeAgaln


    • No, se logistiikka...

      Olisihan Saksa voinut myydä ne T-34:set Suomelle, kun Suomen armeijalla ei käytännössä ollut panssarivoimia 1941.

      Ehkä tyhjästä olisi ollut yksinkertaisempaa rakentaa logistiikkaketju kuin jo olemassa olevan päälle ja lisäksi. Voi tosin olla, että köyhä Suomi olisi pystynyt maksamaan vähemmän kuin Saksa sai neukkuromuista terästä tuotantoonsa. Kuljetuskustannukset vielä lisäksi... 🤔

      • Anonyymi

        No sehän siinä oli, että Saksa katsoi T-34:t niin erinomaisiksi ettei halunnut myydä kuin ihan kourallisen, vaikka Suomi kuinka kerjäsi.


      • Anonyymi

        ” Olisihan Saksa voinut myydä ne T-34:set Suomelle, kun Suomen armeijalla ei käytännössä ollut panssarivoimia 1941.”

        Suomen armeijalla OLI ps-voimat jo 1941 ja ne koostuivat kymmenistä venäläisistä Talvisodassa sotasaalina saaduista T-26- ja Christie-vaunuista. Kannattaa lukea R. Lehväslaihon kirjat: Panssarisotaa tai Sotkalla sodassa.

        ”Ehkä tyhjästä olisi ollut yksinkertaisempaa rakentaa logistiikkaketju kuin jo olemassa olevan päälle ja lisäksi. Voi tosin olla, että köyhä Suomi olisi pystynyt maksamaan vähemmän kuin Saksa sai neukkuromuista terästä tuotantoonsa. Kuljetuskustannukset vielä lisäksi...”

        Saksa sai vuoden 1941 puolella useammasta jättimotista sotasaaliiksi runsaasti neukkuvaunuja, mutta ne olivat enimmäkseen 45 mm:n tykillä varustettuja T-26 vvaunuja.

        T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Olisihan Saksa voinut myydä ne T-34:set Suomelle, kun Suomen armeijalla ei käytännössä ollut panssarivoimia 1941.”

        Suomen armeijalla OLI ps-voimat jo 1941 ja ne koostuivat kymmenistä venäläisistä Talvisodassa sotasaalina saaduista T-26- ja Christie-vaunuista. Kannattaa lukea R. Lehväslaihon kirjat: Panssarisotaa tai Sotkalla sodassa.

        ”Ehkä tyhjästä olisi ollut yksinkertaisempaa rakentaa logistiikkaketju kuin jo olemassa olevan päälle ja lisäksi. Voi tosin olla, että köyhä Suomi olisi pystynyt maksamaan vähemmän kuin Saksa sai neukkuromuista terästä tuotantoonsa. Kuljetuskustannukset vielä lisäksi...”

        Saksa sai vuoden 1941 puolella useammasta jättimotista sotasaaliiksi runsaasti neukkuvaunuja, mutta ne olivat enimmäkseen 45 mm:n tykillä varustettuja T-26 vvaunuja.

        T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!

        "T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!"

        Ei pidä paikkaansa. T-34:t olivat mukana jo kesän 1941 taisteluissa ja valkokuva-aineistokin
        vahvistaa asian.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Olisihan Saksa voinut myydä ne T-34:set Suomelle, kun Suomen armeijalla ei käytännössä ollut panssarivoimia 1941.”

        Suomen armeijalla OLI ps-voimat jo 1941 ja ne koostuivat kymmenistä venäläisistä Talvisodassa sotasaalina saaduista T-26- ja Christie-vaunuista. Kannattaa lukea R. Lehväslaihon kirjat: Panssarisotaa tai Sotkalla sodassa.

        ”Ehkä tyhjästä olisi ollut yksinkertaisempaa rakentaa logistiikkaketju kuin jo olemassa olevan päälle ja lisäksi. Voi tosin olla, että köyhä Suomi olisi pystynyt maksamaan vähemmän kuin Saksa sai neukkuromuista terästä tuotantoonsa. Kuljetuskustannukset vielä lisäksi...”

        Saksa sai vuoden 1941 puolella useammasta jättimotista sotasaaliiksi runsaasti neukkuvaunuja, mutta ne olivat enimmäkseen 45 mm:n tykillä varustettuja T-26 vvaunuja.

        T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!

        "T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!"

        Mitä ihmettä taas sekoilet. T-34 oli mukana ihan Barbarossan alusta asti ja saksalaiset olivat aivan kauhuissaan sen kohdatessaan. Mm. Jodl puhui ihailusta soikeana jopa "ihmeaseesta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Olisihan Saksa voinut myydä ne T-34:set Suomelle, kun Suomen armeijalla ei käytännössä ollut panssarivoimia 1941.”

        Suomen armeijalla OLI ps-voimat jo 1941 ja ne koostuivat kymmenistä venäläisistä Talvisodassa sotasaalina saaduista T-26- ja Christie-vaunuista. Kannattaa lukea R. Lehväslaihon kirjat: Panssarisotaa tai Sotkalla sodassa.

        ”Ehkä tyhjästä olisi ollut yksinkertaisempaa rakentaa logistiikkaketju kuin jo olemassa olevan päälle ja lisäksi. Voi tosin olla, että köyhä Suomi olisi pystynyt maksamaan vähemmän kuin Saksa sai neukkuromuista terästä tuotantoonsa. Kuljetuskustannukset vielä lisäksi...”

        Saksa sai vuoden 1941 puolella useammasta jättimotista sotasaaliiksi runsaasti neukkuvaunuja, mutta ne olivat enimmäkseen 45 mm:n tykillä varustettuja T-26 vvaunuja.

        T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!

        "T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!"

        HeHe pöhveIi on kymmeniä kertoja syöttänyt samaa valettaan, ja tuskinpa jää tämä kertakaan viimeiseksi😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "T-34:t ilmaantuivat etulinjaan vasta vuoden 1942 alusta, jolloin ei enää vastaavia motteja juuri kertynyt!"

        HeHe pöhveIi on kymmeniä kertoja syöttänyt samaa valettaan, ja tuskinpa jää tämä kertakaan viimeiseksi😂

        Kyse on siitä, koska vaunu alkoi etulinjassatulla vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, koska vaunu alkoi etulinjassatulla vastaan.

        No siinähän se vale onkin😂

        Mutta kun ei mitään opi eikä ymmärrä....🤪


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on siitä, koska vaunu alkoi etulinjassatulla vastaan.

        "Kyse on siitä, koska vaunu alkoi etulinjassatulla vastaan."

        Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä ja täytyyhän sinun tajuta se itsekin.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      Saalispanssarit olivat suurelta osin vanhentuneita, Tippelskirch tarkoitti romujen rahtaamista vaikka Suomeen.

      Saksalaiset tutkivat venäläisten uudempia malleja koeammunnoissaan.

    • Anonyymi

      Saksa käytti kymmeniä eri kaapattuja vaunutyyppejä, kun mukaan lasketaan kaikki kevyet vaunut, tanketit, rynnäkkötykittaistelupanssarit jne.

      Pelkästään länsirintamalta saksalaiset saivat saaliikseen tuhansia tankkeja, joista kunnostettiin käyttöön yli 2000 vaunua.

    • Anonyymi

      Aseosasto katsoi, että Saksalla olisi vaikeuksia kopioida T-34:ää, kuten Guderian oli ehdottanut tarvittavan teräs- ja dieselmoottoreiden määrän vuoksi.

    • Anonyymi

      Saksalla oli käytettävissään Ranskan ja neukun huippulaatuinen ps-kalusto mutta ei se tajunnut niitä käyttää. Kai ne jäivät ruostumaan metsiin ja aroille.

      • Anonyymi

        Ranskalaisia vaunuja runsain mitoin. Oli kokonaisia niillä varustettuja yksiköitä. Tällainen nähtiin Suomen Lapissakin, kalustonaan Somua S-35.

        Muistan lukeneeni Korkkarin, jossa saksalaisilla oli karmea ihmease piilossa odottamassa liittoutuneiden päänmenoksi Pohjois-Afrikan rintamalla. Nimittäin kokonainen divisioona noita Somua-vaunuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranskalaisia vaunuja runsain mitoin. Oli kokonaisia niillä varustettuja yksiköitä. Tällainen nähtiin Suomen Lapissakin, kalustonaan Somua S-35.

        Muistan lukeneeni Korkkarin, jossa saksalaisilla oli karmea ihmease piilossa odottamassa liittoutuneiden päänmenoksi Pohjois-Afrikan rintamalla. Nimittäin kokonainen divisioona noita Somua-vaunuja!

        Somua ei olisi sopinut tankkien aavikkotaisteluun lyhyen putkensa ansiosta. Se oli selkeästi jalkaväen tukiase.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Somua ei olisi sopinut tankkien aavikkotaisteluun lyhyen putkensa ansiosta. Se oli selkeästi jalkaväen tukiase.

        Päinvastoin. Somua oli ratsuväen tankki ja tehty nimenomaan tankkitaisteluun, vaikka toki alkoi olla vanhentunut 1942 lähtien. Siihen asti se oli varsin hyvin liikkuva, hyvin suojattu ja riittävän tulivoimainen.

        Jalkaväen tukemiseen sen 47mm tykki oli varsin köykäinen, kuten kaikki muutkin saman suuruiset tykit (37mm, 45mm, 2pdr jne.).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin. Somua oli ratsuväen tankki ja tehty nimenomaan tankkitaisteluun, vaikka toki alkoi olla vanhentunut 1942 lähtien. Siihen asti se oli varsin hyvin liikkuva, hyvin suojattu ja riittävän tulivoimainen.

        Jalkaväen tukemiseen sen 47mm tykki oli varsin köykäinen, kuten kaikki muutkin saman suuruiset tykit (37mm, 45mm, 2pdr jne.).

        Se olisi ollut aika hankala pala Saksan panssaridoktroonille tosin. Yhden miehen torni ja useimmista vaunuista puuttuvat radiolaitteistot eivät menneet hyvin yhteen sen kanssa ja varaosat olisivat olleet vielä suurempi pullonkaula.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olisi ollut aika hankala pala Saksan panssaridoktroonille tosin. Yhden miehen torni ja useimmista vaunuista puuttuvat radiolaitteistot eivät menneet hyvin yhteen sen kanssa ja varaosat olisivat olleet vielä suurempi pullonkaula.

        ///MeAgaln

        Tuskin ylipääsemätön. Saksan yleisin oma panssari aina Barbarossaan asti, Panzer II, edusti nääs myös tätä Ylityöllistetään johtaja-doktriinia. Siinähän oli myös 1-miehinen torni ja johtaja joutui johtamaan sekä ammuskelemaan tykillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin ylipääsemätön. Saksan yleisin oma panssari aina Barbarossaan asti, Panzer II, edusti nääs myös tätä Ylityöllistetään johtaja-doktriinia. Siinähän oli myös 1-miehinen torni ja johtaja joutui johtamaan sekä ammuskelemaan tykillä.

        P-II:n käyttö oli ollut järkevää siihen aikaan kun tarvittiin täytettä divisioonien kahdelle panssarirykmentille. Vuosiin 1941-42 mennessä saksalaiset pyrkivät kiireellä yhtenäistämään kaluston P-III ja P-IV mallien ympärille ja karistamaan kaiken ylimääräisen roinan. Siihen he eivät tietenkään koskaan päässeet, sillä prioriteetit vaihtuivat taas vuoteen 1943 tultaessa.

        ///MeAgaln


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin. Somua oli ratsuväen tankki ja tehty nimenomaan tankkitaisteluun, vaikka toki alkoi olla vanhentunut 1942 lähtien. Siihen asti se oli varsin hyvin liikkuva, hyvin suojattu ja riittävän tulivoimainen.

        Jalkaväen tukemiseen sen 47mm tykki oli varsin köykäinen, kuten kaikki muutkin saman suuruiset tykit (37mm, 45mm, 2pdr jne.).

        Somua näyttää aivan karmealta viritykseltä, mutta todellisuudessa se oli tosi kova peli 1939-1941. Tykki riitti läpäisemään kaikki sodassa tuolloin olleet vaunut Matildaa, Klimejä ja T-34:ää lukuunottamatta, ja sen vahva panssarointi oli kova pala kaikille muille paitsi 76mm, 85mm ja 88mm tykeille. Näitähän löytyi vain sakujen ilmatorjunnasta ja neukkujen Klimistä ja Sotkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Somua näyttää aivan karmealta viritykseltä, mutta todellisuudessa se oli tosi kova peli 1939-1941. Tykki riitti läpäisemään kaikki sodassa tuolloin olleet vaunut Matildaa, Klimejä ja T-34:ää lukuunottamatta, ja sen vahva panssarointi oli kova pala kaikille muille paitsi 76mm, 85mm ja 88mm tykeille. Näitähän löytyi vain sakujen ilmatorjunnasta ja neukkujen Klimistä ja Sotkasta.

        Ups, tuli virhe. Vuoden 1941 KV-1 käytti tietenkin samaa 76mm tykkiä kuin T-34/76. 85mm tykki tuli saataville vasta 1943.


    • Anonyymi

      Saku käytti kyllä neukkutankkeja. Niihin piti asentaa radiot ja parempi optiikka. Varaosa- ja ammushuolto olivat tietysti ongelma. Käytännössä kaikki varaosat piti kannibalisoida purkukalustosta.

    • Anonyymi

      RELLU=Renault Char B1

    • Anonyymi

      Millä tavalla T-26:t ja jotkut "postivaunut" olivat mainioita? Vuonna 1941 neukuilla oli T-34 ja KV-vaunuja aika vähän eivätkä kai kaikki nekään jääneet sotasaaliiksi.

    • Anonyymi

      Saksa antoi Unkarille 25 kpl KV-1 vaunua, joista saatiin tusina 756M Kalapács vaunua.

    • Anonyymi

      Saksalaisilla ei ollut 76 mm tykkejä vaunuissa eikä myöskään 85 mm tykkejä. Lisäksi saksalaiset samoim kuin britit tajusivat T-34/76 vaunun heikkoudet - viistopanssari teki miehistön toimintatilat ahtaiksi ja ammusten sijoitus oli uhka jos vaunuun läpäisi ammus. Sherman-vaunuissa miehistötappiot per menetetty vaunu olivat vain puolet T-34/76:n ja T-34/85 vaunujen tappioista per osuman saanut vaunu.

      Huono ergonomia sekä huonosta materiaalista valmistettu vaihteisto olivat asiat jotka heikentävät T-34 panssarin yleistä arvosanaa. Vaunun suunnittelija ei tainnut tajuta mitä kielteisiä puolia viistopanssari toisi tullessaan?

      • Anonyymi

        Heinz Guderian ja Paul Ludwig von Kleistin arvio Neuvostoliiton T-34-tankista "maailman hienoimpana tankkina" voidaan perustella useiden avaintekijöiden perusteella:

        Suunnittelu ja aseistus: T-34: ssä oli vallankumouksellinen muotoilu, joka yhdisti kaltevan panssarin, joka paransi sen ballistista vastustusta, ja 76,2 mm:n tykki, myöhemmin päivitetty 85 mm:n T-34-85-versiossa. Tämä yhdistelmä mahdollisti sen tehokkaan tulen saksalaisiin panssarivaunuihin ja oli samalla kestävämpi vihollisen tulelle.
        Liikkuvuus : T-34 tunnettiin erinomaisesta liikkuvuudestaan, joka pystyi kulkemaan erilaisissa maastoissa, mukaan lukien mutaa ja lunta, mikä oli erityisen edullista itärintamalla. Sen vankka jousitusjärjestelmä vaikuttivat sen suorituskykyyn haastavissa olosuhteissa.
        Tuotanto ja määrä :
        Operatiivinen vaikutus: T-34:llä oli merkittävä vaikutus panssarivaunujen sodankäyntiin toisen maailmansodan aikana. Sen tehokkuus taistelussa yhdistettynä neuvostoliittolaisten kykyyn mukauttaa taktiikoita ja strategioita sen vahvuuksien ympärille vaikuttivat neuvostovoittoihin Saksan joukkoja vastaan.
        Psykologinen vaikutus : T-34:stä tuli Neuvostoliiton resilienssin ja teollisen kyvyn symboli. Sen läsnäolo taistelukentällä vaikutti demoralisoivasti saksalaisiin joukoihin, jotka kohtasivat ajoneuvon, joka usein päihitti omat sodan alkuvuosina.

        Vaikka saksalaisella Pantterilla ja Tigerilla, oli ylivoimainen tulivoima ja panssari, T-34: n yleinen muotoilun, tuotannon tehokkuuden ja taistelukentän suorituskyvyn yhdistelmä teki siitä mahtavan vastustajan. Näin ollen Guderianin ja von Kleistin luonnehdinta T-34:stä voidaan nähdä tunnustuksena sen keskeisestä roolista ja tehokkuudesta sodassa, erityisesti sodan alku- ja keskiaikana.

        T-34 käytti suurikaliiperista kaksikäyttöistä tykkiä, joka mahdollisti sekä panssarivaunujen että jalkaväki kohteiden tulittamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heinz Guderian ja Paul Ludwig von Kleistin arvio Neuvostoliiton T-34-tankista "maailman hienoimpana tankkina" voidaan perustella useiden avaintekijöiden perusteella:

        Suunnittelu ja aseistus: T-34: ssä oli vallankumouksellinen muotoilu, joka yhdisti kaltevan panssarin, joka paransi sen ballistista vastustusta, ja 76,2 mm:n tykki, myöhemmin päivitetty 85 mm:n T-34-85-versiossa. Tämä yhdistelmä mahdollisti sen tehokkaan tulen saksalaisiin panssarivaunuihin ja oli samalla kestävämpi vihollisen tulelle.
        Liikkuvuus : T-34 tunnettiin erinomaisesta liikkuvuudestaan, joka pystyi kulkemaan erilaisissa maastoissa, mukaan lukien mutaa ja lunta, mikä oli erityisen edullista itärintamalla. Sen vankka jousitusjärjestelmä vaikuttivat sen suorituskykyyn haastavissa olosuhteissa.
        Tuotanto ja määrä :
        Operatiivinen vaikutus: T-34:llä oli merkittävä vaikutus panssarivaunujen sodankäyntiin toisen maailmansodan aikana. Sen tehokkuus taistelussa yhdistettynä neuvostoliittolaisten kykyyn mukauttaa taktiikoita ja strategioita sen vahvuuksien ympärille vaikuttivat neuvostovoittoihin Saksan joukkoja vastaan.
        Psykologinen vaikutus : T-34:stä tuli Neuvostoliiton resilienssin ja teollisen kyvyn symboli. Sen läsnäolo taistelukentällä vaikutti demoralisoivasti saksalaisiin joukoihin, jotka kohtasivat ajoneuvon, joka usein päihitti omat sodan alkuvuosina.

        Vaikka saksalaisella Pantterilla ja Tigerilla, oli ylivoimainen tulivoima ja panssari, T-34: n yleinen muotoilun, tuotannon tehokkuuden ja taistelukentän suorituskyvyn yhdistelmä teki siitä mahtavan vastustajan. Näin ollen Guderianin ja von Kleistin luonnehdinta T-34:stä voidaan nähdä tunnustuksena sen keskeisestä roolista ja tehokkuudesta sodassa, erityisesti sodan alku- ja keskiaikana.

        T-34 käytti suurikaliiperista kaksikäyttöistä tykkiä, joka mahdollisti sekä panssarivaunujen että jalkaväki kohteiden tulittamisen.

        Tilojen ahtaus ja muut heikkoudet johtivat siihen että usein saksalainen panssarimiehistö kykeni ampumaan kaksi kertaa ennen kuin T-34 miehistö oli ampunut kertaakaan.

        Tutkijat havaitsivat myös että Pzkw III 50 mm tykki smmulsineen oli lähes yhtä tehokas kuin T-34:n 76 mm tykki ammuksineen.

        T-34/76 on historian yliarvostetuin panssarivaunu ja samalla maailman eniten tuhottu panssarivaunu.


    • Anonyymi

      Puolet 2 ms. aikana tuhotuista vaunuista tuhosi miehistö itse hylätessään rikkoutuneen vaunun. Palamaan sytytetty vaunu vaati isot korjaukset ennen käyttöönottoa. 1942 kesän jälkeen Saksa ei edes vallannut pidemmäksi aikaa alueita. Polttoainepulan ja logististen ongelmien vuoksi saattoi iso osa 1942 vallatuista tankeista jäädä sinne arolle.

      • Anonyymi

        Täydennyksenä vielä, että Wehrmactin riesana olivat muutoinkin harvat rautatieyhteydet. Itsellä käsitys että 1942 eteläinen rintama pyöri yhden rautatien varassa. Oliko näin? Venäläisten panssarinraatojen evakuointi saattoi jäädä kakkostilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täydennyksenä vielä, että Wehrmactin riesana olivat muutoinkin harvat rautatieyhteydet. Itsellä käsitys että 1942 eteläinen rintama pyöri yhden rautatien varassa. Oliko näin? Venäläisten panssarinraatojen evakuointi saattoi jäädä kakkostilalle.

        Eikö niitä rautateitä ollut ihan yhtä paljon silloinkin, kun alue oli vielä neukkujen käsissä? Miten se ei heitä haitannut? Eikä haitannut kun valtasivat tuon alueen takaisin hyökätessään länteenpäin.

        Se varmasti pitää paikkansa, että itärintamalla molemmat puolet olivat riippuvaisempia rautateistä kuin länsirintamalla, kun idässä teitä oli harvemmassa, ne olivat huonompikuntoisia ja pitkien välimatkojen takia rautatiet olivat huomattavasti tehokkaampi tapa kuljettaa miehiä ja tavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö niitä rautateitä ollut ihan yhtä paljon silloinkin, kun alue oli vielä neukkujen käsissä? Miten se ei heitä haitannut? Eikä haitannut kun valtasivat tuon alueen takaisin hyökätessään länteenpäin.

        Se varmasti pitää paikkansa, että itärintamalla molemmat puolet olivat riippuvaisempia rautateistä kuin länsirintamalla, kun idässä teitä oli harvemmassa, ne olivat huonompikuntoisia ja pitkien välimatkojen takia rautatiet olivat huomattavasti tehokkaampi tapa kuljettaa miehiä ja tavaraa.

        "Eikö niitä rautateitä ollut ihan yhtä paljon silloinkin, kun alue oli vielä neukkujen käsissä? Miten se ei heitä haitannut?"

        Kyllähän se haittasikin, varsinkin Saksan hyökkäysvaiheessa kalustoa jäi siksi suuria määriä saksalaisten käsiin, kun ei niitä pystytty evakuoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö niitä rautateitä ollut ihan yhtä paljon silloinkin, kun alue oli vielä neukkujen käsissä? Miten se ei heitä haitannut? Eikä haitannut kun valtasivat tuon alueen takaisin hyökätessään länteenpäin.

        Se varmasti pitää paikkansa, että itärintamalla molemmat puolet olivat riippuvaisempia rautateistä kuin länsirintamalla, kun idässä teitä oli harvemmassa, ne olivat huonompikuntoisia ja pitkien välimatkojen takia rautatiet olivat huomattavasti tehokkaampi tapa kuljettaa miehiä ja tavaraa.

        "Eikö niitä rautateitä ollut ihan yhtä paljon silloinkin, kun alue oli vielä neukkujen käsissä? Miten se ei heitä haitannut? Eikä haitannut kun valtasivat tuon alueen takaisin hyökätessään länteenpäin."

        Neukkujen rautatieyhteyksiä ei häirinneet partisaanit ja sabotaasit. Saksalle ne aiheuttivat suurta haittaa, mikä korostui etenkin ohkasilla yhteysosuuksilla. Neuvostoliiton alueella käyty partisaanisota oli mittasuhteiltaan massiivinen. Etäisyydet olivat suunnattomat ja yhteyksien aukoton vartioiminen käytännössä mahdotonta.

        Lisäksi saksalaisille tuotti lisävaivaa se, että raideleveys piti muuttaa Reichsbahnin kalustolle sopivaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikö niitä rautateitä ollut ihan yhtä paljon silloinkin, kun alue oli vielä neukkujen käsissä? Miten se ei heitä haitannut? Eikä haitannut kun valtasivat tuon alueen takaisin hyökätessään länteenpäin."

        Neukkujen rautatieyhteyksiä ei häirinneet partisaanit ja sabotaasit. Saksalle ne aiheuttivat suurta haittaa, mikä korostui etenkin ohkasilla yhteysosuuksilla. Neuvostoliiton alueella käyty partisaanisota oli mittasuhteiltaan massiivinen. Etäisyydet olivat suunnattomat ja yhteyksien aukoton vartioiminen käytännössä mahdotonta.

        Lisäksi saksalaisille tuotti lisävaivaa se, että raideleveys piti muuttaa Reichsbahnin kalustolle sopivaksi.

        "Neukkujen rautatieyhteyksiä ei häirinneet partisaanit ja sabotaasit. "

        Ei, mutta se häiritsi, että niitä rautatieyhteyksiä oli harvassa, ja Saksan hyökkäyksen aikana ei vetokalustoa oltu ehditty vielä mobilisoimaan tarpeeksi siiviilipuolelta.


    • Anonyymi

      Saksalaiset kokosivat itse Harkovan traktoritehtaalla sinne jääneistä osista muutamia kymmeniä T-34 vaunuja.

      T-34 oli haluttu vaunu saksalaisten uusiokäyttöön.

      • Anonyymi

        Olikos niin että T-34:sia käytti jopa Saksan eliittidivisioonat? Muistaakseni niitä oli Das Reichin ja GD:n arsenaalissa isompiakin määriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikos niin että T-34:sia käytti jopa Saksan eliittidivisioonat? Muistaakseni niitä oli Das Reichin ja GD:n arsenaalissa isompiakin määriä.

        Das Reichin kolmas pataljoona varustettiin T-34 vaunuilla, kolmannen pataljoonan vaununjohtaja Emil Seibold oli panssariässä saavuttaen 65 "tappoa" T-34 747 R vaunulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Das Reichin kolmas pataljoona varustettiin T-34 vaunuilla, kolmannen pataljoonan vaununjohtaja Emil Seibold oli panssariässä saavuttaen 65 "tappoa" T-34 747 R vaunulla.

        Se on kompleksiivinen juttu. DR:n panssarirykmentti oli lähettänyt yhden osastonsa takaisin Saksaan, mikä jätti divisioonan yhden ps-osaston varaan. Puuttuvan osaston korvikkeeksi divisioonan muusta miehistöstä - muistaakseni pst-osastosta(?) - taitettiin kokoon uusi panssariosasto muunneltujen T-34:n ja P-III:n avulla.

        Samanlainen kokeilu oli meneillään muutamien armeijan panssaridivisioonien kanssa myös, mutta käyttäen vain rynnäkkötykkejä.

        ///MeAgaln


    • Anonyymi

      Neukut sai Stalingradin motista muutaman sata PzKv III / IV -vaunuja ja alkuperäisen 75mm ammuspulan takia niistä tehtiin rynnäkkötykkejä NL: n omalla 76mm tykillä varustettuna.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2148
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1856
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1834
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1533
    5. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1388
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      173
      1373
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1191
    8. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1023
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      30
      1015
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

      Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      949
    Aihe