Nyt ne ovat tulleet sepelkyyhkyt.
Yksi vaan tuli tuohon tervehtimään.
Tulisivat takaisin tänne meidän pihaan myös
Mustarastas ennen viihtyi tässä pihassa ei ole vielä kuulunut vihellystä.
Kivaa iltaa aurinko paistaa hyvä ilma ulkoilla.
Kevät tullut Sepelkyyhkyjen mukana
16
196
Vastaukset
- Anonyymi
Joku tykkää, minä en,, en pidä siitä kurlauksesta. Muut linnut ok.
- Anonyymi
Saat mun harakat. Vaihdetaan, mulle mustarastas kelpaa.
- Anonyymi
Joo, en minäkään puluista tykkää. Ruikkivat joka paikkaan ja aina äänessä.
- Anonyymi
Ei nämä tuiki eivätkä ole koko ajan äänessä
Ovat ihan kivoja
- Anonyymi
Kujerrusta on kuulunut jo meidänkin pihalla.
- Anonyymi
Koko talven niitä on lennellyt tuossa ulkona.
- Anonyymi
Asutko ulkomailla? Sepelkyyhkyhän on muuttolintu, kesykyyhkyt eli pulut asuvat suomessa ympäri vuoden, ja lisääntyvät paljon.
Puluja ei näillä kulmilla näy koskaan mikä on hyvä, ovat sellaisia sotkijoita.
Meillä Sepelkyyhkypariskunta palasi pari viikkoa sitten, pesivät tuossa viereisen puiston puissa. Huhuilevat iltaisin ja käyskentelevät meidänkin talon pihassa.
- Anonyymi
Hieno juttu. Metsäjänis on vaihtanut kesä väriin. Nyt ei sitten kettu hyökkää kimppuun niin helposti
.kuulemma metsäjänis on myös vähentynyt
Pedot tappaa niitä.- Anonyymi
Etelä suomessa jänis jo kai valkoinen, ei vileä täällä pohjoisessa.
Täälhä on lunta.
Mustarastas on laululinnuista se jota oottelen.
Viheltelee ja vastaa kun viheltelen vuorolauluna.
Kottaraiset ovat karjan laiduntamisten vähentymisestä johtuen melkein sukupuuttoon hävinneet.
Viime kesänä pihall oli useampikin kottarainen, on tuolla rannassa koivikkoa sen verran, että pesivät ja onhan niille pönttöjä talojen seinilläkin, kuin pääskysille lautoja ennen vanhaan.
- Anonyymi
Jo krookukset kukkii ja lumivuokot?
- Anonyymi
Mulla molemmat pihapuissa iltasella laulavat , ja automaatilla talitintit ja varpuset :)
Gubbe 76 Aloin miettiä tuota sepel-sanaa, sehän esiintyy myös sepelvaltimossa. Nykysuomen sanakirja antaa selityksen, että se on seppele-sanan muoto yhdyssanoissa. Sepelkyyhkyn kaulalla on valkea rengas, kaipa jotain vastaavaa löytyy sydämeen liittyvien verisuonien rakenteestakin.
Kottaraisille isä laittoi ennen pönttöjä rantakoivikkoon, ja niissä oli pesäaukon alla pieni lauluorsi. Nykyisin niitä orsia ei enää näe, emme mekään niitä omiin pönttöihin lisää. En keksinyt nyt syytä orren poisjättämiseen. Surullista, miten kottaraiset kuten pääskytkin ovat harvinaistuneet, syyksi sanotaan navetoiden vähentyminen ja yleensäkin hyönteisille sopivia elinympäristöjä, kuten luonnonniittyjä on vähän. Täällä on venesatamassa laiturien alla pääskyjen pesiä, veden tuntumassa liikkuu paljon hyönteisiä joita nämä lentotaiturit nappaavat. Niille on myös mukavia tähystyspaikkoja purjeveneiden takiloinneilla. Onneksi mustarastaat viihtyvät jopa talven ylikin pihapiirissä ja niiden sekä muiden pikkulintujen kevätlaulu korvaa moninkertaisesti sen vaivan, mitä lintujen talviruokinta aiheuttaa.
Lumivuokon googletin, alpeilla kasvava laji sen mukaan on. Lumikellot ovat näitä varhaisia kukkijoita meidänkin puutarhassa , pieni valkokukkainen sipulikasvi, ei luonnonvaraisena ilmeisesti esiinny. Lemmikin näköinen sininen kevätkaihonkukka on pihallani nupulla, samoin valkovuokko, joka ilmaantui kylkiäisenä, kun siirsin metsästä saniaisia. Krookukset ovat ihan kevään airutkukkia, lilat ja keltaiset ilmaantuivat ensin, valkoinen tahtoo minulla taantua ja on myöhäisempi.- Anonyymi
Tänään kun tulin taksilla kotiin, näin lähitalon edustalla lumikelloja sekä sinisiä kukkia, joiden nimeä en nyt muista. Lumikellojen kanssa näkee usein myös violetteja kiurunkannuksia.
- Anonyymi
Pihalla on muutaman päivän viihtynyt Kalliokyyhkynen, kaksikin samaan aikaan, pesivät lähistöllä koska lintulaudan alle tulevat ruokailemaan
orava kun käy kaatamassa siemeniä maahan, siitä saavat kyyhkysetkin osansa. Yksi mustarastaskin pihalla hyppelee, en tiedä missä on talvehtinut kun näin aikaisin.
Puluja täällä ei ole, mutta pian tulevat lokit, ne osaavaat sotkea autot ja seinät, katoilla viihtymisen lisäksi. Lokit viho viimeisiä naapureita, mutta minkäs voit.
Ei paljon kukkia, kun lunta on vielä melkoisesti, seinän vierustat alkavat olla paljaina ja sipulikukat aloittavat kesää. - Anonyymi
Pääskyset viihtyvätkin nyt vesien lähellä, siellä liikkuu hyönteisiä ja kaunista on katsella niiden lentoa ja liitoa ihan veden pinnassa.
Luontoharrastajat lasittavat tällä seudulla pesäpönttöjä vesilinnuillekin. Telkkä yksi niistä joita täällä näkee joutsenten ja sinisorsien lisäksi.
Kävin laittamassa uuden rasvaseos pötkylän tiaisille, muitakin siemeniä lisää ja taas on pihan ilmatilassa, puiden oksilla ja pensas aidassa elämää.
Yksi lähistön vanhus kävi kiittämässä ruokinnastani, kun hän ei enää itse jaksa niistä huolehtia.
Aiempina talvina hän sen toimen hoiti monen asukkaan iloksi, ei enä viime talvena ja minä otin asian hoitooni.
Jossain ihan kielletään lintujen ruokinta. täällä ei, mutta tietenkin ruokintapaikka on pidettävä puhtaana.
- Anonyymi
Kyllä luonto tietää, ei tarvitse almanakkaa.
Pihalla on taas ihan valkoinen jänis,
ei siis lumet katoa ihan viikkossakaan.
Toppatakkia ei vielä viedä kellariin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 225111
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r24563- 1021324
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361320Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931094
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike17933viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168855En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61803- 37779