Palstan kirjeenvaihtokurssilta rakennusteknikon pätevyyden saanut joka ei ole rakennusmestari, bablasi kerran mittavansa betonilattian vetolujuuden ennen parkettien asentamistaan aaltopahvien päälle.
Täällä Thaimaassa sortui talo ja syyksi on havaittu epäkelvot teräkset.
Olen opastanut aiemmin hieman aihetta esimerkillä että betonimassa kestää puristusta, mutta ei ns. vetoa ja esimerkiksi annoin suklaapatukan muotoisen sokeritopan.
Taittakaa se poikki pitäen peukaloita keskellä alapuolella ja vääntäkää päitä alaspäin.
Alapuolelle syntyy puristusta ja yläpuolelle vetoa.
Vastaavassa tilanteessa kyseessä ollen raudoitettu betonirakenne, niin yläpuolella olevat teräkset kestävät vedon jonka johdosta rakenne ( Palkki ) ei katkea.
Nyt kun täällä Thaimaassa sortuneen rakennuksen betonirakenteisiin syntyi vuoroin painetta ja vetoa, niin teräkset eivät kestäneet vetoa ja lopputuloksen tiedätte.
Tyttö aijasi aikoinaan valokuvan haaveilluusio Eedeninsä olohuoneesta, jossa taustaseinälle näkyi erittäin massiiviset betonipilarit ja -palkit.
Kuva ei ollut edes mistään asuinrakennuksesta.
Terveisin rakennusmestari Senssu ( > § < )
Betoniliemen vetolujuus.
3
67
Vastaukset
- Anonyymi
Tänään kattilakaiffari esittää taas vaihteeksi olevansa rakentelija. Jos olisit oikeasti joskus ollut työmailla, niin tietäisit vetolujuusvaatimuksista ja niiden mittaamisista.
Vetolujuusasiat on siis sinun mielestä jollakin tavalla hauska asia. En ymmärrä miksi?
Betoni kutistuu kuivuessa ja turpoaa kastuessa. Ensimmäinen etappi vetolujuuden varmistamisessa on käyttää betonilaatua joka soveltuu kyseiseen pinnoittamiseen tai käyttöön.
Seuraavaksi se on osattava valaa ja hiertää siten että pinta jää lujaksi ja tartuntakykyisenä. Sitten seuraa kosteudenmittaukset, joissa tehdään edelleen paljon virheitä pintakosteusmittareilla ja karbidimittareilla.
Porareikä kun kuivuu poratessa niin mitta-anturin tulee olla tietty aika paikoillaan tiivistettynä ja ne reiät tehdään eri syvyyksiin ennen mittausta. Alustaan liimattavan puulattian kosteusvaatimus on max 85%RH - 75%RH..
Vedeneristeen ja muovimattojen tartuntavetolujuus ei riipu elastisuuden vuoksi niinkään paljon betonin kosteuspitoisuudesta. Betonipinnan laatu on niissäkin oleellinen.
Eri betonilaaduilla on erilainen jäännöskutistuma ja siksi pitää olla tiedossa mikä pinnoitus on tulossa. Kullekin päällystetyypille on omat ohjeet ja vaatimukset.
Suoraan liimattavaa puulattiaa varten betonialustan tulee olla vähintään teräshierretty. Sementtiliima on aina poistettava. Betonin ja tasoitteen vetolujuuden on oltava vähintään 1,5 N/mm2. SisäRYL2013 ohjeissa nämä mainitaan.
Pontattujen lastu- tai EPS levyn päälle asennettaessa levyn vetolujuusvaatimus on minimissään 150 kN/ m². Levyt sekä liimataan että propataan betoniin kiinni.
Lattialämmitys ei saa koskaan ylittää 27 astetta ja vuorokausivaihtelu saa olla maksimissaan viisi astetta.
Näitä hommia ja mittauksia tein ihan itse omilla pikku kätösillä 11 vuotta ja urakoitsijana 10 vuotta. Olen ollut mukana laatimassa RYL:n normeja lattioiden osalta ja olen ollut testauksissa mukana Suomen ensimmäisiä vesieristysmassoja koskien.
Olen myös konsultoinut betonielementtien toimittajia ja vieraillut tehtailla. Yhdessä välissä minulle tarjottiin erästä tehdasta pilkkahintaan, kun entinen omistaja oli eläköitymässä.
Sen osti sitten yksi sittemmin hyväksi tutuksi tullut kaveri, jolla menee nykyään todella hyvin, tosin hänkin on eläköitymässä ja toiminta minimissä heikon rakennustilanteen vuoksi.
Vetolujuuskokeita tehdään myös seinäelementteihin, silloin kun siihen tulee alumiininen ranka esimerkiksi kuitusementtilevyille.
Hiltillä on parhaat laitteet siihen ja vetokokeet on varsin yksinkertaisia, eikä niissä ole mitään humoristista aspektia.
2010- Anonyymi
Kyllä sinä tyttö hyvä olet oikeassa kun puheena on nimenomaan suoraan betoniin ns. kiinteästi asennettavat ns. vanhan ajan malliin asennettavat jalopuulattiat, mutta katsos kun sun 11 vuotisella uralla sinä et ole toiminut historiallisten rakennusten remppaajana.
Sun tietoisuus noissa jutuissa perustuu lattian tasolle, jossa tosin olet itsekin.
Nyt oli puhe teräsbetonin ominaisuuksista, jota betonia sinä nimität betoniliemeksi, jota tasan tarkkaan ei kukaan muu käytä puheissaan.
On siis olemassa betonilla puristuslujuus ja vetolujuus, joka jälkimmäinen mitätön, joten raudoittamalla se ominaisuus on poistettu teräsbetonirakenteissa.
Jokainen asian kanssa tekemisissä olleen ja olevan perustietoihin kuuluu se mitä olen kirjoittanut.
Et edes tiedä sitä että tekulla ... jota sinä haaveilet käyneesi ... on labrat joissa valetaan betonikuutioita ja muun muotoisia ja niitä koepuristetaan, sekä myös työmailta tulee toimittaa määrätyissä asioissa koekuutiot tarkkailtavaksi.
Sinä olet hinkannut lattioita ja .... ruiskurapannut ruiskubetonoiden, minä olen hankkinut ammattitaitoani siltatyömailla ja mm. kuten tiedät Hesan hautausmaan sortumaa estämällä.
Kattilakaiffari ...... olet hurjan rohkea toden totta.
Pistä se haave-eedenin olohuonekuva jossa betonipalkit ja pilarit, jolla kuvalla polleilit 8 metriä korkean olohuoneen kattopanelointia, siis huoneen johon mahtuu talo.
Tee se APINA, niin kaikki palstaa lukevat huomaavat mikä vitunidioottisäoot.
> § < - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinä tyttö hyvä olet oikeassa kun puheena on nimenomaan suoraan betoniin ns. kiinteästi asennettavat ns. vanhan ajan malliin asennettavat jalopuulattiat, mutta katsos kun sun 11 vuotisella uralla sinä et ole toiminut historiallisten rakennusten remppaajana.
Sun tietoisuus noissa jutuissa perustuu lattian tasolle, jossa tosin olet itsekin.
Nyt oli puhe teräsbetonin ominaisuuksista, jota betonia sinä nimität betoniliemeksi, jota tasan tarkkaan ei kukaan muu käytä puheissaan.
On siis olemassa betonilla puristuslujuus ja vetolujuus, joka jälkimmäinen mitätön, joten raudoittamalla se ominaisuus on poistettu teräsbetonirakenteissa.
Jokainen asian kanssa tekemisissä olleen ja olevan perustietoihin kuuluu se mitä olen kirjoittanut.
Et edes tiedä sitä että tekulla ... jota sinä haaveilet käyneesi ... on labrat joissa valetaan betonikuutioita ja muun muotoisia ja niitä koepuristetaan, sekä myös työmailta tulee toimittaa määrätyissä asioissa koekuutiot tarkkailtavaksi.
Sinä olet hinkannut lattioita ja .... ruiskurapannut ruiskubetonoiden, minä olen hankkinut ammattitaitoani siltatyömailla ja mm. kuten tiedät Hesan hautausmaan sortumaa estämällä.
Kattilakaiffari ...... olet hurjan rohkea toden totta.
Pistä se haave-eedenin olohuonekuva jossa betonipalkit ja pilarit, jolla kuvalla polleilit 8 metriä korkean olohuoneen kattopanelointia, siis huoneen johon mahtuu talo.
Tee se APINA, niin kaikki palstaa lukevat huomaavat mikä vitunidioottisäoot.
> § <Älä höpötä kattilajorma. Korkeintaan olet ollut kaivamassa ojaa muitten spurgujen kanssa pakkotyöllistettynä 80- luvulla tai uhkasivat lakkauttaa sossusta ruokarahan.
Sen jälkeen oletkin käynyt vain erilaisissa palikkatesteissä, joissa erimuotoisia värikkäitä palikoita koetetaan laittaa ämpäriin kannessa olevien samanmuotoisten reikien kautta.
Totean vaan taas kerran että älä opeta isääsi naimaan, sillä se todistetusti osaa jo. Työkkärin pakkokursseilla oppii joitakin perusasioita, mutta ei siellä rakentajaksi tulla.
2010
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1817537
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes883459- 592414
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se701538Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3731484Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201376- 571373
Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171081Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791030Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841028