https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011141998.html
"Ruuan hinta nousee tänä vuonna – tullit iskevät erityisesti yhteen elintarvikkeeseen
Yhdysvaltoihin viedään pääasiassa juustoja ja viljapohjaisia alkoholituotteita ja tuodaan muun muassa hedelmiä ja juomia.
Ruuan hinta nousee tänä vuonna 2,5 prosenttia eli hieman yleistä inflaatiota nopeammin, Pellervon taloustutkimus PTT ennustaa. Ruuan hinnan nousun taustalla ovat kysyntä ja elintarviketeollisuuden kustannusten nousu.
Ruuan inflaatiota on alkuvuonna ylläpitänyt erityisesti kahvin ja suklaan hintojen nousu. Raakakahvin maailmanmarkkinahinta nousi jyrkästi alkuvuodesta. Tähän vaikuttivat äärisäät ja kasvava kysyntä."
Valehdellaakohan meille, että ilmaston lämpeneminen on syynä esim. kahvisadon heikentymiseen, kun tämän vuoden kahvisadosta oli tullut ennätys suuri juuri lämpimien säiden ansiosta.
Taas nostetaan ruoan hintaa!!!
3
231
Vastaukset 3
- Anonyymi
Vaikka Kaliforniasta tulevatkin parhaat kuivatut luumut ja rusinat ja Floridasta parhaat Granny Smith omenat ja verigreipit, niin luulen, että pystyn elämään ilman mitään noista, jolloin hinnan tulleilla ei ole vaikutusta muuta kuin juuri niin kuin niillä halutaankin, eli tuotteiden ostaminen lopetetaan.
Sukalaan ja kahvin osalta maailmanmarkkinahinnat heilahtelee muutaman vuoden sykleissä, ei ilmastomuutos ole 2 vuodessa mitään loikkaa ottanut, joten halvempaan sykliin ollaan kohta menossa. - Anonyymi00002
Miksi ette kasvata itse ruokaa? Joka talossa ja torpassa on sen verran maata, että laatikko kasvatus onnistuu.
Esim. Parvekkeella salaattien jne. Kasvatus, jopa perunoiden, porkkanoiden, kaalirn jne.
Laajentaka syömiänne ruokia.
Sota-aikaan kaikkialla kasvatettiin edes jotain, josta tulee iso kokonaissäästö ja lusäruokaa.
Kukka laudalla voi esim. Muovipussissa kasvattaa kaalia, salaattia, jopa kurkkua ja paprikaa.
Supjaatte vain kylmältä ja liiallisesta kuumuudelta. Lannoitatte ja kastelette, niin saatte säästettyä 3-4 kk ruokatahat vuodessa ja lisättyä ruoka-aineita.
On myös hauskaa hommaa mm. Parvekkeella, rivitalon pihassa ruukuissa.- Anonyymi00003
Voi vittu! Ja pihalla 25 pakkasta. Kait sulla on hyvä sanoa, kun paska lämmittää housuissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu591511- 261134
- 82992
- 65806
- 36800
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69774- 90723
- 47722
Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.13710Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131705Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19685- 115666
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31605Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �141601- 4592
- 43581
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45570Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24523- 18522
- 41518