Mihin valittaa aiheettomasta hylystä?

Anonyymi-ap

Tilanne on tämä, että olin leimaamassa tämän kesän kesäautoani, eli Toyota Corolla 1986.

Nyt jälleen kävi leimalla sillä tavalla, että inssi "veivasi" rattia ja kuuli kolinaa. Tuomio; rattiakselin ristinivel on kuulemma väljä.

Tämä täsmälleen sama "vika" samalla perusteella oli autossa 2015, kun sillä oli ajettu 15tkm vähemmän. Tuolloin uskoin inssiä ja vaihdoin nivelen, vaikka epäilinkin asiaa. Vaihdoin ja irrotin vanhan nivelen ja otin sen mukaan uusintanäytölle, jossa sitä voi paljain käsin väännellä ja käännellä vaikka miten, mutta milliäkään väljää siinä ei ollut silloinkaan. Inssin reaktion "mhm väljä se on".

Nyt selitin tilannetta, eli juuri vaihdettu, mutta nivel on kuulemma vaihdettava. En tiedä mitä oikein tehdä, muuta kuin yrittää pyytää puolueettomalta tavarantarkastajalta tai Toyotan maahantuojalta lausuma nivelen väljyyttömyydestä.

Jokaisessa autossa, missä olen istunut, kuuluu rattia paikallaan auto sammutettuna jotain "kolinaa".

Luin 80-/90-luvun vaihteen TM: n juttua käytetystä tuon korimallin Corollasta, ja jolloin silloin tuollainen oli hylätty samasta "viasta" 80 tkm ajettuna.

16

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kuulu mitään kolinoita ehjästä autosta. Jostain vanhasta romusta voi kuulua mutta ei uudemmista.

      • Anonyymi

        Jos siinä rattiakselin nivelessä ei ole väljää, niin miten tämä voidaan tuomita kuskin penkiltä? Kun siinä ei ole.

        Ehkä sitten pitäisi etsiä syvemmin, jos jossain väljää on. Veivasin 30tkm ajetun -23 rattia juuri paikallaan ja kyllä sieltä jotain "kolinaa" kuuli, kun rattia paikallaan veivasi nopein liikkein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä rattiakselin nivelessä ei ole väljää, niin miten tämä voidaan tuomita kuskin penkiltä? Kun siinä ei ole.

        Ehkä sitten pitäisi etsiä syvemmin, jos jossain väljää on. Veivasin 30tkm ajetun -23 rattia juuri paikallaan ja kyllä sieltä jotain "kolinaa" kuuli, kun rattia paikallaan veivasi nopein liikkein.

        Jos insinööri toteaa että on väljä niin se on väljä. Korjaa se.


    • Anonyymi

      https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/katsastus/tee-oikaisuvaatimus-katsastuspaatokseen

      Oikaisuvaatimuksessa kannattaa tiedostaa se, että mitään korjaustoimenpiteitä ei voi tehdä ajoneuvolle ennenkuin Trafi on asian käsitellyt.

      Tai sitten katsastusaseman päällikkö / laatujohtaja voi ottaa kantaa asiaan, mutta sielläkin kannattaa reklamaatio tehdä ennen korjaustoimenpiteitä.

      Kannattaa tiedostaa myöskin se asia että jos osa on viime viikolla / vuonna / vuosikymmenellä vaihdettu, ei tarkoita etteikö se osa voisi olla taas mennyt huonoksi.

    • Anonyymi

      Onhan siellä muitakin niveliä kuin tuo yksi joka voi olla väljä ja korjaamo kyllä sen etsii ja vaihtaa. Katsuri toteaa väljyyden ja epäilee ristiniveltä, se ei ole ole tuossa tapauksessa todettavissa kuin purkamalla ja etsimällä se oikea välyksen paikka.
      Parasta kun vain korjauttaa autonsa osaavalla pajalla jos oma osaaminen ei riitä.

    • Anonyymi

      Katsastuskonttoreille annetaan välillä ohjeet tarkastaa erityisesti paljon esiin tulleita vikoja ja silloin niitä hylsyjäkin tahtoo löytyä enemmän.

    • Anonyymi

      Itse en parivuosikymmentä takaperin löytänyt hylätystä autosta mitään vikaa ja vein auton uusintakatsastukseen korjaamattomana. Auto meni läpi korjaamattomana vielä monta kertaa.

      • Anonyymi

        Oi niitä aikoja ja muistoja.


    • Anonyymi

      Käytiin kaverin vihreää Corollaa vm. 1967 katsastamassa Hakuninmaalla joskus -70 luvulla. Katsoin tojon ollessa ylhäällä kun inssi naputteli pallovasaralla pohjaa niin läpi sujahti. Auton tullessa alas Kartsa kysyi ikkunasta menikö läpi? Inssi siihen että irrottele sinä kilpiä sillä välin kun minä kirjoittelen papereita. Mentiin sitten bussilla kotiin Kontulaan.

      • Anonyymi

        Ja sitten heräsit unesta.


    • Anonyymi

      Hakuninmaalla -80 luvulla Furyyni tuli hylky koska " takilven valo himmeä".

    • Anonyymi

      Ei tojoja saa hylätä katsastuksessa, se on kiusaamista!

    • Anonyymi

      Katsastusmies yleensä noin nelikymppinen papparainen. Ei ihme että virheitä alkaa tulemaan.

      • Anonyymi

        Nelikymppiseltä eivät ole vielä korvantaustat kuivuneet eikä karvat kasvaneet.


    • Anonyymi

      Kolina ja väljyys ovat eri asia.

      • Anonyymi

        Niin no tämän ristinivelen väljyyden inssi totesi ensi-istumaltaan autoon. Alkoi kunnolla ketuttamaan, että ei voi taas olla totta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4622
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1897
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1600
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      124
      1125
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1081
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1036
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      933
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      896
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      872
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      838
    Aihe