Mihin valittaa aiheettomasta hylystä?

Anonyymi-ap

Tilanne on tämä, että olin leimaamassa tämän kesän kesäautoani, eli Toyota Corolla 1986.

Nyt jälleen kävi leimalla sillä tavalla, että inssi "veivasi" rattia ja kuuli kolinaa. Tuomio; rattiakselin ristinivel on kuulemma väljä.

Tämä täsmälleen sama "vika" samalla perusteella oli autossa 2015, kun sillä oli ajettu 15tkm vähemmän. Tuolloin uskoin inssiä ja vaihdoin nivelen, vaikka epäilinkin asiaa. Vaihdoin ja irrotin vanhan nivelen ja otin sen mukaan uusintanäytölle, jossa sitä voi paljain käsin väännellä ja käännellä vaikka miten, mutta milliäkään väljää siinä ei ollut silloinkaan. Inssin reaktion "mhm väljä se on".

Nyt selitin tilannetta, eli juuri vaihdettu, mutta nivel on kuulemma vaihdettava. En tiedä mitä oikein tehdä, muuta kuin yrittää pyytää puolueettomalta tavarantarkastajalta tai Toyotan maahantuojalta lausuma nivelen väljyyttömyydestä.

Jokaisessa autossa, missä olen istunut, kuuluu rattia paikallaan auto sammutettuna jotain "kolinaa".

Luin 80-/90-luvun vaihteen TM: n juttua käytetystä tuon korimallin Corollasta, ja jolloin silloin tuollainen oli hylätty samasta "viasta" 80 tkm ajettuna.

16

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kuulu mitään kolinoita ehjästä autosta. Jostain vanhasta romusta voi kuulua mutta ei uudemmista.

      • Anonyymi

        Jos siinä rattiakselin nivelessä ei ole väljää, niin miten tämä voidaan tuomita kuskin penkiltä? Kun siinä ei ole.

        Ehkä sitten pitäisi etsiä syvemmin, jos jossain väljää on. Veivasin 30tkm ajetun -23 rattia juuri paikallaan ja kyllä sieltä jotain "kolinaa" kuuli, kun rattia paikallaan veivasi nopein liikkein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä rattiakselin nivelessä ei ole väljää, niin miten tämä voidaan tuomita kuskin penkiltä? Kun siinä ei ole.

        Ehkä sitten pitäisi etsiä syvemmin, jos jossain väljää on. Veivasin 30tkm ajetun -23 rattia juuri paikallaan ja kyllä sieltä jotain "kolinaa" kuuli, kun rattia paikallaan veivasi nopein liikkein.

        Jos insinööri toteaa että on väljä niin se on väljä. Korjaa se.


    • Anonyymi

      https://traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/katsastus/tee-oikaisuvaatimus-katsastuspaatokseen

      Oikaisuvaatimuksessa kannattaa tiedostaa se, että mitään korjaustoimenpiteitä ei voi tehdä ajoneuvolle ennenkuin Trafi on asian käsitellyt.

      Tai sitten katsastusaseman päällikkö / laatujohtaja voi ottaa kantaa asiaan, mutta sielläkin kannattaa reklamaatio tehdä ennen korjaustoimenpiteitä.

      Kannattaa tiedostaa myöskin se asia että jos osa on viime viikolla / vuonna / vuosikymmenellä vaihdettu, ei tarkoita etteikö se osa voisi olla taas mennyt huonoksi.

    • Anonyymi

      Onhan siellä muitakin niveliä kuin tuo yksi joka voi olla väljä ja korjaamo kyllä sen etsii ja vaihtaa. Katsuri toteaa väljyyden ja epäilee ristiniveltä, se ei ole ole tuossa tapauksessa todettavissa kuin purkamalla ja etsimällä se oikea välyksen paikka.
      Parasta kun vain korjauttaa autonsa osaavalla pajalla jos oma osaaminen ei riitä.

    • Anonyymi

      Katsastuskonttoreille annetaan välillä ohjeet tarkastaa erityisesti paljon esiin tulleita vikoja ja silloin niitä hylsyjäkin tahtoo löytyä enemmän.

    • Anonyymi

      Itse en parivuosikymmentä takaperin löytänyt hylätystä autosta mitään vikaa ja vein auton uusintakatsastukseen korjaamattomana. Auto meni läpi korjaamattomana vielä monta kertaa.

      • Anonyymi

        Oi niitä aikoja ja muistoja.


    • Anonyymi

      Käytiin kaverin vihreää Corollaa vm. 1967 katsastamassa Hakuninmaalla joskus -70 luvulla. Katsoin tojon ollessa ylhäällä kun inssi naputteli pallovasaralla pohjaa niin läpi sujahti. Auton tullessa alas Kartsa kysyi ikkunasta menikö läpi? Inssi siihen että irrottele sinä kilpiä sillä välin kun minä kirjoittelen papereita. Mentiin sitten bussilla kotiin Kontulaan.

      • Anonyymi

        Ja sitten heräsit unesta.


    • Anonyymi

      Hakuninmaalla -80 luvulla Furyyni tuli hylky koska " takilven valo himmeä".

    • Anonyymi

      Ei tojoja saa hylätä katsastuksessa, se on kiusaamista!

    • Anonyymi

      Katsastusmies yleensä noin nelikymppinen papparainen. Ei ihme että virheitä alkaa tulemaan.

      • Anonyymi

        Nelikymppiseltä eivät ole vielä korvantaustat kuivuneet eikä karvat kasvaneet.


    • Anonyymi

      Kolina ja väljyys ovat eri asia.

      • Anonyymi

        Niin no tämän ristinivelen väljyyden inssi totesi ensi-istumaltaan autoon. Alkoi kunnolla ketuttamaan, että ei voi taas olla totta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      186
      8543
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4648
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4178
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3722
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3186
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2950
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2656
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2451
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2143
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe