Eilen (5.4.2025) huomasin netissä jutun, että monen tilaajan paketit on tullissa jumissa.
Tietääkö joku, että jos tilaan Temusta tavaroita, niin mistä voin tilausta tehdessä varmistaa, että lähetetäänkö tilattu tuote EU:n alueella olevasta varastosta vai suoraan Kiinasta?
Meneekö niin, että jos tilaan Temusta. Temu lähettää tuotteen minulle EU:n alueelta ja tilaukseni on alle 150 euroa, niin minun ei tarvitse maksaa tllia eikä arvonlisäveroa?
Jos näin on, niin mistä ostajana tiedän toimitetaanko tuote Kiinasta suoraan minulle vai toimitetaanko tuote minulle EU:n alueen varastosta?
Tullin sivuilta kopioitu, alla oleva teksti
"Paketti tulee EU:n ulkopuolelta, kuten Kiinasta, USA:sta tai Isosta-Britanniasta
Paketti täytyy tullata.
Arvonlisävero täytyy maksaa.
Tullimaksu täytyy maksaa, jos ostoksen hinta on ilman kuljetuskustannuksia yli 150 euroa.
Valmistevero täytyy maksaa esimerkiksi alkoholijuomista."
Kiitos asiallisista vastauksista
Temu tulli ja alv
13
1350
Vastaukset
- Anonyymi
Selvisikö tää sulle ikinä? Mä kans haluisin tilata mut nyt luin että enskuun alusta alkaen tulisi tullimaksut temun tilauksiin mut missää ei lue paljon ne on jne ja nyt en tiiä uskallanko tilata 😆
- Anonyymi
Suurin osa temu tuotteista nykyään sisältää ALV ja maksaessa, näät sisältääkö tuote ALV. Tulevat suoraan jostakin EU varastolta. Mutta jos ns tavara tulee esim kiinasta niin maksun yhteydessä sinulle kerrotaan mahdollisista tulli maksuista yms ja kun tavara suomessa saat yleensä tiedon myös että tavara täytyy tullata. Mutta suurin osa tavaroista tulevat nykyään, jostakin EU maasta, helpottaa kuluttajan kannalta tavaran ostoa muualta kuin suomesta👍 Mutta sama jos ylitse 150€ ostelet mistä vain EU ulkopuolelta joudut tullaamaan ja laskemaan 25.5% ALV itse. Näistä tullaus jutuista saat tiedon, sit kun tullissa tai itse tullin sivuilta laskurilla. Sivustokin kyllä maksaessa kertoo automaattisesti, jos veroja joudut makseleen. Mutta mitä nyt temuun ja muihin vastaaviin firmoihin tulee, niin tavara nykyään tulee EU maasta väli varastoilta ja näistä temu jo verot maksellu (Kauppias) Mitään muuta kuin Shoppailu iloa👍
- Anonyymi
Lisäyksenä👍
Kaikki nuo isoimmat sivustot on siirtäneet varastonsa
EU sisälle/EU maahan johonkin varastoitu.
Tämä ihan siksi, että nimen omaan, pikku tilauksista,
ei joudu makseleen ylimääräsiä kuluja.
Suomessa se raja on 150€
Jos EU maan sisältä tavara tulee. Se siittä temu vastaset ihmiset, ei tullut nyt kiina veroa😂 Edelleen ostan saman tuotteen, suomen ulkopuolelta halvemmalla.
Miksi maksaa liikaa, tai maksaa jollekkin suomalaiselle kauppiaalle, kun saman tavaran tuo halvemmalla,
itse suomeen . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäyksenä👍
Suomessa se raja on 150€
Jos EU maan sisältä tavara tulee. Se siittä temu vastaset ihmiset, ei tullut nyt kiina veroa😂 Edelleen ostan saman tuotteen, suomen ulkopuolelta halvemmalla.
Miksi maksaa liikaa, tai maksaa jollekkin suomalaiselle kauppiaalle, kun saman tavaran tuo halvemmalla,
itse suomeen .EU:sta tilanteessa ei ole mitään 150 euron rajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäyksenä👍
Suomessa se raja on 150€
itse suomeen .Mitä ”samoja tuotteita” ostat temusta? Oon varmaan vuoden selaillu appia ja yrittänyt löytää jotain ostettavaa edes väkisin. Ei vaan löydy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU:sta tilanteessa ei ole mitään 150 euron rajaa.
Tuli kirotusvihreitä. Piti tietenkin olla:
EU:sta tilatessa ei ole mitään 150 euron rajaa.
Joissakin tapauksissa joutuu toimitusmaan alvin lisäksi maksamaan Suomen ja toimitusmaan välisen alvin erotuksen.
- Anonyymi
Suurin osa Temu tuotteista on joku vaarallisia turvallisuudelle tai muuten käyttökelvotonta paskaa. Miksi sieltä tilaamista haaveillaan? Jos voit odottaa tuotetta viikkoka/kuukausia ilman ongelmia, niin voit jättää sen ostamatta
- Anonyymi
Taas löytyy riemukasta kuppila tietoutta. Mistä löytyy tuo suurin osa vaarallista tieto.
Oletko itse löynnyt sieltä jotain vaarallista. Ostavatko alaikäiset lapsesi sieltä asereplikoita tai puukkoja. Tällainen yleistäminen on tyypillistä propagandaa. Siis kenen leivissä olet?
Tälle nauraa koko suomi.
- Anonyymi
Matteus oli tullaaja. Kunnes lähti seuraamaan Jeesusta.
- Anonyymi
Sais lähtee suomen tullista kans, se saattas jopa lähtee toimimaan, siis tulli.
- Anonyymi
Posti tuntuu sotkevan urakalla. Palauttivat ulkomailta tilaamani tuotteen sen ensin lojuttua jossain Postin varastolla huhtikuun lopulta asti. En edes tiennyt että on palautettu kuin vasta nyt. Asiakaspalvelu ei vastaa ja chatti ei toimi. Muilla samanlaisia kokemuksia?
- Anonyymi
Tulli on alkanut käännyttää paketteja ilman mitään selitystä. Kun rahtifirman seurannasta ottaa tarkan listauksen niin siellä mainitaan että vastaan ottaja on KIELTÄYTYNYT vastaanottamaan lähetyksen. Tämähän on täysin absurdi väite koska tavara on jo maksettu. Tavaraa ei kirjata tullaukseen vaan palautukseen. Asiasta on ollut jos minkälaisia selityksiä infoissa, mikään niistä ei ole ollut uskottava tai totuuden mukainen. Nyt näyttää siltä että tarpeettoman ilmarahtiliikenteen päästöt lisääntyvät.
Tämä tehdään tietenkin yksityisen tavaraliikenteen niskoille jolla voidaan syyllistää syytöntä. Jos tarkoituksena on jarruttaa ulkomaan kauppaa noin vaatimattomalla määrällä, se on hiiren pissu verrattuna esim. polttoaineiden tuontiin. Törkein veruke oli
että tullilla ei resurssit riitä, pyh, sama aika menee kun tavara kirjataan palautukseen ja sitä resurssia tuntuu löytyvän. Eli kunnon kusetus menossa taas. Eläköön riemukas lentorahti ralli ja lisääntyvät päästöt. Hyvä Suomi. - Anonyymi
En ole tilannut teumusta mutta alista olen ja juuri nytkin on tulossa paketteja.
Postin seurantatiedoissa on tieto että alv on maksettu ostohetkellä ja posti hoitaa tullauksen.
Jostain syystä paketit tulevat hollaniin kautta, ilmeisesti sitä kautta saadaan eu alueelle ilman isompia vittuiluja.
Viime vuonna tuli paketti suoraan suomeen ja eiköhän alkanut kaikenmaailman todistusten tivaamiset yms.
Rahti kulkee sieltä mistä se helpoiten saa tulemaan, suomen tulli ei ole se helpoin paikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2775229- 594769
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii963744- 512760
- 222277
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua461883- 1181800
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘991536- 711115
PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden1531094