Tilanteesi kuulostaa todella kuormittavalta ja monelta suunnalta lukkiutuneelta. Olet ikään kuin jäänyt järjestelmien väliin – ilman diagnosoituja sairauksia, ilman asumisen vaihtoehtoja ja ilman sosiaalitoimen tai terveydenhuollon tukea. Tässä muutamia ajatuksia ja mahdollisia askelmerkkejä tilanteen purkamiseen:
---
### 1. **Perusoikeudet ja valitustiet**
Vaikka Siun soten sosiaalijaosto olisi päättänyt olla kompensoimatta Kelan kielteisiä päätöksiä, **kunnan on silti laissa turvattava ihmisarvoisen elämän edellyttämä toimeentulo ja huolenpito (Perustuslaki 19 §)**.
Jos kukaan viranomainen ei auta, voit:
- **tehdä kantelun** esimerkiksi aluehallintovirastoon (AVI) tai eduskunnan oikeusasiamiehelle.
- korostaa, että sinulla ei ole saatavilla *yhtään* realistista asumisvaihtoehtoa ja että päätöksillä on ollut vaikutusta perusoikeuksiesi toteutumiseen.
Jos haluat, voin auttaa sinua **kirjoittamaan kantelupohjan**.
---
### 2. **Asunnottomuuden ehkäisy ja järjestöt**
Vaikka kunta ei tarjoa ratkaisuja, Suomessa toimii useita valtakunnallisia ja alueellisia toimijoita, jotka saattavat pystyä auttamaan. Esimerkiksi:
- **Sininauhasäätiö**, Vailla vakinaista asuntoa ry (Vva ry)
- **Ensi- ja turvakotien liitto** (jos tilanne on kriisiytynyt)
- **Joensuun seurakunnan diakoniatyö** tai **SPR**
- **Kirkon Ulkomaanapu / Ruoka-apu / lahjoitusrahastot** – saattavat auttaa vuokrissa tai tilapäisratkaisuissa
Halutessasi voin etsiä sinulle **yhteystietoja** tai **selvittää, onko Joensuussa käytössä mitään järjestölähtöistä tai välivuokraukseen perustuvaa asumisratkaisua**.
---
### 3. **Terveydenhuollon esteet ja diagnoosien puute**
Jos sinulta puuttuvat diagnoosit, mutta sinulla on todettavissa olevia fyysisiä tai psyykkisiä oireita:
- on sosiaali- ja terveydenhuollon **lakisääteinen velvollisuus** aloittaa tarpeen mukainen selvitys ja hoito, vaikka et olisi palveluasumisen asiakas.
- Jos lääkäriaikoja ei saa, **voit dokumentoida tämän ja käyttää sitä osana kantelua**.
---
### 4. **Pohditaan yhdessä, mitä haluat seuraavaksi?**
Haluatko että:
- autan sinua kirjoittamaan kantelun?
- etsitään sinulle järjestön tai muun tahon yhteystietoja?
- laaditaan valitus aiemmista päätöksistä?
- laaditaan esimerkiksi kirje Siun sotelle, jossa vaadit tilanteen selvittämistä ja ratkaisua?
Kerro vain, niin lähdetään siitä liikkeelle. Olet selvästi tehnyt jo paljon, ja on täysin kohtuullista vaatia perusoikeuksiesi toteutumista.
Neuvoja joensuun vähävaraisille ja heitteille jätetyille
38
358
Vastaukset
- Anonyymi
Kun apuna ja ainoana ystävänä ja turvana vähävaraisella on enää chät gpt eli tekoäly
Todella hyvä ja tärkeä kysymys.
Lyhyt vastaus: **kyllä, voi olla perustuslain vastaista**, jos Siun soten ja Kelan linjaukset tai päätökset **estävät ihmisarvoisen elämän edellytykset**, esimerkiksi estävät kohtuullisen asumisen tai välttämättömän terveydenhuollon saamisen – **ja tästä voi seurata kanteluja, oikaisuvaatimuksia, valituksia ja jopa lainsäädännön muutostarpeita.**
---
### 1. **Perustuslain (PL) 19 § – Oikeus sosiaaliturvaan**
> "Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon."
Tämä tarkoittaa esimerkiksi:
- oikeus saada ruokaa, asunto ja välttämätön terveydenhoito
- viranomaisten **ei tule noudattaa linjauksia, jotka estävät tämän toteutumisen**
- **yksilöllinen harkinta on pakollista** – automaattiset kielteiset päätökset "linjauksen" vuoksi ovat lainvastaisia
---
### 2. **Oikeuskäytäntöä ja valvontaa**
- **KHO (Korkein hallinto-oikeus)** on todennut, että viranomainen ei saa tehdä päätöksiä pelkän "budjetin" tai "paikallisen linjauksen" perusteella, jos se vaarantaa perusoikeudet
- **Eduskunnan oikeusasiamies** ja **aluehallintovirasto** valvovat perusoikeuksien toteutumista
- He ovat toistuvasti moittineet kuntia ja hyvinvointialueita siitä, että:
- toimeentulotukea ei myönnetä riittävästi
- lääkäripalvelut eivät ole saavutettavissa
- asunnottomuuden ehkäisy epäonnistuu
---
### 3. **Mitä siitä seuraa, jos perusoikeuksia rikotaan?**
- **Kantelut** voivat johtaa moitteisiin, ohjeistuksiin tai jopa viranomaisten toiminnan uudelleenarviointiin
- **Päätöksistä voi valittaa** (KHO, hallinto-oikeus), ja joskus päätökset kumotaan
- **Julkaistut moitteet** voivat pakottaa alueet muuttamaan käytäntöjään
- **Perustuslakivaliokunta** voi ottaa kantaa, jos kyse on laajemmasta ilmiöstä
---
### Käytännön tasolla:
Jos esimerkiksi Siun sote sanoo, ettei myönnä toimeentulotukea asumiseen, vaikka asunnottomuus uhkaa, **se ei saa vedota pelkkään linjaukseen tai valtuuston päätökseen**. Sen on arvioitava yksilöllisesti, onko kyseessä ihmisarvoisen elämän turvaamisen kannalta välttämätön meno.
---
### Haluatko että:
- Kirjoitetaan kantelu valvovalle viranomaiselle?
- Muotoillaan hallintovalitus tai oikaisuvaatimus tietystä päätöksestä?
- Käydään läpi sinun tilannettasi tarkemmin, niin voidaan arvioida, mitkä päätökset ovat perustuslain vastaisia?
Autan mielelläni. Tätä ei tarvitse eikä pidä yrittää yksin. - Anonyymi
nykyinen Orpon hallituksen linja sosiaaliturvan leikkauksista **on herättänyt paljon huolta**, myös asiantuntijoiden ja oikeustieteilijöiden keskuudessa. Moni on esittänyt, että osa toimista **saattaa olla perustuslain hengen vastaisia**, vaikka ne on saatu teknisesti läpi perustuslakivaliokunnassa. Tämä on todella iso ja monisyinen ongelma, joka vaikuttaa suoraan juuri kaltaistesi ihmisten tilanteeseen.
---
### Tässä muutama keskeinen kohta, jotka liittyvät huomaasi epäkohtaan:
#### 1. **Perustuslakivaliokunta ei aina ole puolueeton**
- Valiokunta **ei ole tuomioistuin** – sen jäsenet ovat kansanedustajia, joilla on myös puoluepoliittinen tausta.
- Vaikka se toimii perustuslain tulkitsijana, sen linjaukset voivat heijastella vallassa olevan hallituksen tavoitteita.
#### 2. **Sosiaaliturvaleikkaukset vs. perusoikeudet**
- Hallituksen tekemät leikkaukset (esim. toimeentulotuki, asumistuki, työttömyysturva) voivat **tehdä ihmisarvoisen elämän turvaamisen mahdottomaksi**.
- Tämä voi rikkoa **Perustuslain 19 §:ää**, vaikka muotoilu olisi muotovaatimuksiltaan "ok".
#### 3. **Asiantuntijat ovat kritisoineet vahvasti**
- Useat sosiaalioikeuden professorit ja tutkijat (esim. Juha Lavapuro, Pauli Rautiainen) ovat sanoneet, että hallituksen linja on **sosiaalisten perusoikeuksien kannalta kestämätön**.
- Myös YK:n köyhyyden erityisraportoija on aiemmin huomauttanut Suomen puutteista tässä.
#### 4. **Mitä tavallinen ihminen voi tehdä?**
- **Kantelut ja valitukset ovat edelleen mahdollisia**, vaikka lainsäädäntö olisi muuttunut.
- Jos viranomainen **ei käytä harkintaa yksilöllisesti** ja vedotaan vain hallituksen linjaukseen tai määrärahapolitiikkaan, siitä voi seurata:
- päätöksen kumoaminen hallinto-oikeudessa
- moitteet oikeusasiamieheltä tai AVI:lta
- paine laajempaan oikeudelliseen arvioon
---
### Haluatko, että autan sinua esimerkiksi:
- kirjoittamaan **kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle tai aluehallintovirastolle**
- laatimaan **valituksen sosiaalitoimen tai Kelan päätöksestä**
- kokoamaan **poliittisen kirjeen tai vetoomuksen** tilanteesi esiin tuomiseksi
Tai haluatko kertoa vielä tarkemmin jonkin päätöksen sisällön, niin voidaan arvioida, onko se suoraan perusoikeuksien vastainen?
Tässä ei ole kyse vain yksilön ongelmasta, vaan järjestelmän epäonnistumisesta. - Anonyymi
Vaikka hallitus vie läpi leikkauksia ja kiristyksiä, **kansalaisilla ja oppositiolla on edelleen merkittäviä vaikutusmahdollisuuksia**. Ne voivat olla hitaita, mutta ne eivät ole merkityksettömiä. Tässä konkreettisesti, mitä voidaan tehdä:
---
### **1. Kansalaiset: vaikuttaminen ja oikeusturva**
#### a) **Kantelut ja valitukset**
- Jokaisella on oikeus tehdä **kantelu oikeusasiamiehelle tai aluehallintovirastolle**, jos kokee viranomaisen toimineen väärin.
- Jos saat esim. Kelalta tai Siun sotelta päätöksen, joka vaarantaa toimeentulon tai asumisen, voit **valittaa hallinto-oikeuteen**.
#### b) **Kansalaisaloitteet**
- Mahdollisuus vaikuttaa lainsäädäntöön, vaatii 50 000 allekirjoitusta.
- Esimerkiksi sosiaaliturvan indeksijäädytyksiä, asumistuen leikkauksia ja toimeentulotuen ehtoja on ehdotettu palautettaviksi ennalleen.
#### c) **Julkinen paine ja media**
- Yksittäiset tarinat ja kampanjat voivat saada suuren huomion.
- **Kirjoitukset mediaan, somessa esiintyminen, osallistuminen mielenosoituksiin tai tempauksiin** – kaikki luovat poliittista painetta.
- Esim. keväällä 2024 mielenosoitukset Helsingissä vaikuttivat keskusteluun leikkauksista.
#### d) **Järjestötoiminta**
- Esim. Ensi- ja turvakotien liitto, Vva ry, EAPN-Fin ja monet muut vaikuttavat päätöksentekoon.
- Niiden kautta voi osallistua kannanottoihin, edunvalvontaan tai antaa asiakaskokemuksia.
---
### **2. Oppositio: eduskunnallinen ja julkinen vaikuttaminen**
#### a) **Lainsäädäntöaloitteet ja välikysymykset**
- Vaikka oppositio ei voi estää enemmistöhallitusta, se voi:
- tehdä lakialoitteita
- haastaa hallitusta välikysymyksillä
- nostaa asioita esiin valiokunnissa ja julkisuudessa
#### b) **Oikeudellinen ja perustuslaillinen paine**
- Oppositio voi pyytää **asiantuntijalausuntoja perustuslakivaliokuntaan** ja osoittaa, että hallituksen linjat ovat ristiriidassa perusoikeuksien kanssa.
- Jos paine kasvaa tarpeeksi, hallitus voi joutua muuttamaan suuntaa.
#### c) **Yhteistyö kansalaisyhteiskunnan kanssa**
- Monet oppositiopoliitikot tekevät aktiivisesti yhteistyötä järjestöjen ja ruohonjuuritason toimijoiden kanssa.
---
### Esimerkkejä konkreettisista vaikutuksista:
- Vuonna 2019 aktiivimalli kaatui osittain juuri **kansalaispaineen ja oikeusasiamiehen huomautusten** vuoksi.
- **Toimeentulotuen Kela-siirron ongelmat** toivat lopulta muutoksia lakiin.
- **Eduskunnan oikeusasiamiehen moitteet** ovat vaikuttaneet esimerkiksi siihen, että kuntia on pakotettu lisäämään lääkäripalveluja.
---
### Haluatko itse osallistua vaikuttamiseen?
Voin auttaa esim.:
- laatimaan kantelun tai oikaisupyynnön
- muotoilemaan kirjeen kansanedustajalle
- etsimään kansalaisaloitteen tai järjestön, johon liittyä
Et ole yksin tämän kanssa, ja juuri tällaisten ihmisten ääntä nyt tarvitaan. - Anonyymi
Joensuun kaupungin talousjohtajan rooli on ensisijaisesti taloudellisen hallinnan ja budjetoinnin alueella, mutta hänen päätöksillään ja toiminnallaan on merkittävä vaikutus siihen, miten hyvin sosiaali- ja terveyspalvelut voivat toimia. On tärkeää erottaa talousjohtajan rooli talouden tasapainottamisessa ja **perusoikeuksien turvaaminen** sosiaali- ja terveyspalveluissa.
### **Joensuun talousjohtajan rooli ja perusoikeudet**
1. **Budjetin ja resurssien jakaminen**
- Talousjohtaja vastaa siitä, miten kaupungin ja Siun soten talous resursoidaan ja miten varoja kohdennetaan. Tämä vaikuttaa suoraan siihen, kuinka hyvin palveluja voidaan tarjota, erityisesti silloin, kun on talouspaineita.
- Onko talousjohtaja ollut riittävän rohkea vaatimaan, että perusoikeuksia ei voida vaarantaa säästötoimilla? Onko **resurssien jakaminen ollut tasapainoista**, vai onko talouden tasapainottaminen mennyt palvelujen laadun tai saatavuuden edelle?
2. **Säästötoimet ja niiden vaikutukset**
- Viime vuosina Siun sote ja Joensuu ovat käynnistäneet säästötoimia, joiden tavoitteena on tasapainottaa taloutta. Tämä on osaltaan vaikuttanut palvelujen saatavuuteen ja laatuun.
- Esimerkiksi säästöt henkilöstökuluissa voivat tarkoittaa, että **sosiaali- ja terveyspalveluiden** työvoima ei riitä peruspalvelujen takaamiseen, mikä saattaa johtaa jopa perusoikeuksien loukkaamiseen.
3. **Perusoikeudet ja talouden priorisointi**
- Perustuslain mukaan perusoikeudet, kuten oikeus terveyteen ja toimeentuloon, **täytyy turvata**, vaikka taloudelliset paineet ovat kovat. Tämä on haaste, erityisesti kun pyritään säästämään tai tasapainottamaan budjetteja.
- Onko talousjohtaja ollut mukana riittävissä neuvotteluissa **sosiaalihuollon ja terveydenhuollon resursseista** siten, että perusoikeudet eivät ole vaarantuneet säästötoimien vuoksi?
### **Onko talousjohtajan osaaminen riittänyt?**
- **Kriittinen näkökulma**: Jos talousjohtajan päätöksenteossa talouden tasapainottaminen on tullut **perusoikeuksien kustannuksella** (esim. heikentäen terveyspalveluja tai sosiaalipalveluja), voidaan arvioida, ettei talousjohtajan osaaminen ole riittänyt takaamaan perusoikeuksia.
- **Toisaalta**: Talousjohtajan rooli on **resursoinnissa ja talouden hallinnassa**, mutta oikeus perusoikeuksiin kuuluu myös muille viranomaisille ja **poliittiselle johdolle**, kuten aluevaltuustolle, joka vastaa palvelujen järjestämisestä.
### **Johtopäätös**
Jos **talousjohtaja ja Joensuun johto** ovat keskittyneet liian voimakkaasti talouden tasapainottamiseen **perusoikeuksia vaarantavalla tavalla**, voidaan pitää perusteltuna, että **osaaminen ja toiminta eivät ole riittäneet** takaamaan riittävää sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja laatua.
Kunnallisten ja alueellisten päättäjien ja virkamiesten **on pyrittävä tasapainottamaan taloutta ja resursointia** siten, että **perusoikeudet eivät vaarannu**, ja että palvelut ovat kaikkien oikeudenmukaisesti saavutettavissa.
Mikäli koet, että perusoikeudet eivät toteudu, voisi olla hyödyllistä **tehdä kantelu** tai **keskustella asiasta** viranomaisille tai aluehallintovirastolle. - Anonyymi
Tuo kommentti on erittäin huolestuttava ja herättää kysymyksiä Joensuun kaupungin johdon ja talousjohtajan roolista sosiaalipalveluiden järjestämisessä ja perusoikeuksien turvaamisessa. **"Eihän me täällä mitään sosiaalityötä tehdä"** -lausunto on ristiriidassa sen kanssa, mitä sosiaalihuoltolaki ja perustuslaki edellyttävät kunnallisen ja alueellisen johdon vastuista ja velvoitteista.
### **Mitä tämä kommentti voi tarkoittaa?**
1. **Vastuukysymykset**:
- Sosiaalihuollon järjestäminen on kuntien ja alueiden vastuulla. Vaikka kuntien talousjohtajat keskittyvät talouden tasapainottamiseen, heidän **on kuitenkin ymmärrettävä sosiaalipalvelujen keskeinen rooli** perusoikeuksien turvaamisessa.
- Tämä kommentti voi viitata siihen, että talousjohtaja ei näe sosiaalityötä osana omaa vastuualueensa ydintehtäviä, vaan saattaa painottaa vain taloudellista näkökulmaa ja mahdollisesti vähätellä sosiaalityön merkitystä.
2. **Perusoikeuksien toteutuminen**:
- Perustuslain mukaan **perusoikeudet, kuten oikeus toimeentuloon, terveyteen ja sosiaalihuoltoon,** on turvattava kaikille kansalaisille.
- Jos virkamies sanoo, ettei sosiaalityötä tehdä, voi se olla merkki siitä, että **palvelujen taso ja resursointi eivät ole riittäviä** tai että niitä ei priorisoida, vaikka ne kuuluvatkin kuntien ja alueiden velvoitteisiin.
3. **Sosiaalityön ja talouden tasapaino**:
- Sosiaalityö ei ole vain "kuluerä", vaan **se on keskeinen osa yhteiskunnan toimivuutta ja kansalaisten oikeuksia**. Jos talousjohtaja ei ymmärrä sosiaalityön merkitystä, voi se johtaa siihen, että **resursseja ei kohdenneta riittävästi** ja palvelut eivät täytä perusoikeusvelvoitteita.
### **Mitä tästä seuraa?**
Tällainen kommentti voi heijastaa syvempää ymmärryksen puutetta siitä, kuinka tärkeää sosiaalityö on osana kunnallista ja alueellista hallintoa. Se voi myös kertoa siitä, että taloudellinen ajattelu saattaa olla **irrottautunut perusoikeuksien ja sosiaalipalveluiden tarpeesta**, mikä voi pahimmillaan johtaa siihen, että kansalaisten oikeudet jäävät toteutumatta.
#### **Vaikutukset:**
1. **Sosiaalityön heikentyminen**: Jos kaupungin johto ei näe sosiaalityötä keskeisenä tehtävänä, se voi vaikuttaa **sosiaalipalveluiden resursseihin**, henkilökuntaan ja palvelujen saatavuuteen.
2. **Lainsäädännön ja perusoikeuksien loukkaaminen**: Jos kunnalliset ja alueelliset viranomaiset eivät tarjoa tarvittavaa sosiaalityötä ja sosiaalipalveluja, voidaan katsoa, että **perusoikeudet eivät toteudu**.
### **Mitä voidaan tehdä?**
- **Kantelut ja valitukset**: Tällainen lausunto voi olla perusta **kantelulle oikeusasiamiehelle** tai **aluehallintovirastolle**, jos se osoittaa, että sosiaalipalvelut eivät toteudu perustuslain ja lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
- **Kansalaisaktivismi**: Kansalaiset voivat myös nostaa tämän asian julkiseen keskusteluun esimerkiksi **mielenosoituksissa**, **kansalaisaloitteissa** tai **kirjeissä päättäjille**.
### **Kokonaistilanne ja seuraamukset:**
Tällaiset lausunnot voivat heijastaa syvempää ongelmaa kuntien ja alueiden johdon ymmärryksessä sosiaalipalvelujen tärkeydestä. On tärkeää, että **poliittinen ja virkamiesjohto** ymmärtää sosiaalityön ja sosiaalipalvelujen keskeisen roolin, ja että palvelut resursoidaan oikein ja oikeudenmukaisesti. Jos sosiaalityötä ei pidetä tärkeänä, se voi vaikuttaa perusoikeuksien toteutumiseen ja sitä kautta myös ihmisten hyvinvointiin.
Jos tämä tilanne koetaan epäoikeudenmukaiseksi, voit harkita myös **oikeudellisia keinoja** vaikuttaa asiaan. - Anonyymi
Minullakin on yksi neuvo vähävaraisille: Katsokaa peiliin ja menkää töihin!
- Anonyymi
Tuo kommentti – "Katsokaa peiliin ja menkää töihin!" – edustaa kovaa ja yksilökeskeistä näkökulmaa köyhyyteen ja vähävaraisten tilanteeseen. Itä-Suomen kontekstissa tällainen ajatus on ristiriidassa monien alueen rakenteellisten haasteiden kanssa.
**Tässä muutama näkökulma, miksi tuo kommentti voi olla ongelmallinen Itä-Suomen tilanteessa:**
1. **Työpaikkojen puute:** Itä-Suomessa on monilla alueilla huomattavasti vähemmän työpaikkoja kuin väestöllä olisi tarvetta. Monilla paikkakunnilla työttömyys ei johdu työnhalun puutteesta, vaan yksinkertaisesti siitä, ettei työtä ole tarjolla.
2. **Pitkät etäisyydet ja huono julkinen liikenne:** Esimerkiksi pienemmillä paikkakunnilla ei ole aina mahdollisuutta kulkea töihin ilman omaa autoa, ja kaikki eivät sellaista voi hankkia.
3. **Sosiaalisten ongelmien kasaantuminen:** Monilla vähävaraisilla voi olla taustalla esimerkiksi sairauksia, mielenterveysongelmia tai koulutuksen puutetta, jotka vaikeuttavat työelämään pääsyä. Näitä ongelmia ei ratkaista syyllistämisellä, vaan tukemalla.
4. **Rakenneongelmat:** Itä-Suomen monilla alueilla on kärsitty teollisuuden ja julkisten palveluiden alasajosta, mikä on lisännyt alueellista eriarvoisuutta. Kommentti, joka sysää vastuun yksilölle, sivuuttaa nämä yhteiskunnalliset ja historialliset tekijät.
Kommentti heijastaa kovaa ja usein empatiavajeista ajattelutapaa, joka ei huomioi alueellisia tai yksilöllisiä olosuhteita. Itä-Suomen tilanteessa sen voi tulkita jopa loukkaavaksi, koska se sivuuttaa monien ihmisten realistiset mahdollisuudet vaikuttaa omaan asemaansa.
Hienoa! Katsotaan tätä sitten vähän syvemmältä poliittisen ja aluekehityksen näkökulmasta.
1. Poliittinen näkökulma:
Tuo kommentti ("Katsokaa peiliin ja menkää töihin!") voidaan nähdä uusliberalistisena ajatusmallina, jossa painotetaan yksilön vastuuta omasta toimeentulosta ja hyvinvoinnista. Tällainen ajattelu on tyypillistä oikeistolaiselle politiikalle, jossa uskotaan, että hyvinvointi rakentuu työn kautta, ja apua tulisi antaa mahdollisimman vähän, ettei "passivoida" ihmisiä.
Vasemmisto ja keskusta taas yleensä korostavat:
valtion vastuuta alueiden kehityksestä,
työttömyyden rakenteellisia syitä,
sekä koulutuksen, terveydenhuollon ja sosiaaliturvan merkitystä tasa-arvon luomisessa.
Poliittinen ristiriita syntyy siinä, että oikeisto voi nähdä syrjäseudun työttömyyden yksilön valintana ("miksi et muuta muualle töihin?"), kun taas vasemmistossa ymmärretään, että muuttaminen ei ole kaikille mahdollista – eikä myöskään toivottavaa alueiden elinvoimaisuuden kannalta.
2. Aluekehityksen näkökulma:
Itä-Suomi kärsii monesta haasteesta, kuten:
väestökadosta (nuoret muuttavat pois),
ikääntyvästä väestöstä,
työpaikkojen ja koulutusmahdollisuuksien keskittymisestä Etelä- ja Länsi-Suomeen.
Tällaisessa tilanteessa "menkää töihin" -kommentti tuntuu epäreilulta, koska ei ole olemassa yksinkertaista tapaa korjata pitkään jatkunutta rakennemuutosta.
Aluekehityspolitiikka pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen esimerkiksi:
tukemalla paikallista yrittäjyyttä,
investoimalla koulutukseen ja infrastruktuuriin (esim. tieverkko, laajakaista),
ja edistämällä työpaikkojen syntyä myös pienemmille paikkakunnille.
Mutta jos poliittinen ilmapiiri suosii "jokainen pärjätköön itse" -ajattelua, Itä-Suomen kaltaiset alueet jäävät helposti huomiotta.
Tuo kommentti tiivistää ristiriidan sen välillä, näkeekö ihminen köyhyyden ja työttömyyden yksilön valintana vai yhteiskunnallisen järjestelmän epäonnistumisena. Itä-Suomen aluekehityksen näkökulmasta se on ongelmallinen, koska se sivuuttaa paikalliset realiteetit ja sysää vastuun ihmisille, jotka eivät aina voi vaikuttaa tilanteeseensa. - Anonyymi
1. Kommentti ideologisena kannanottona:
"Katsokaa peiliin ja menkää töihin!"
– Tämä on retorisesti voimakas lausahdus, joka edustaa individualistista, jopa moralisoivaa maailmankuvaa. Se viittaa siihen, että köyhyys tai työttömyys johtuu ennen kaikkea yksilön puutteista (esim. laiskuudesta, vastuun välttelystä), ei rakenteista.
Tällainen kommentti edustaa klassista oikeistoliberalistista tai konservatiivista aatekehystä, jossa korostetaan:
työnteon moraalista velvollisuutta,
omavastuuta ja itsensä elättämistä,
valtion roolin minimoimista hyvinvoinnissa.
Retorisesti se muistuttaa amerikkalaista "pull yourself up by your bootstraps" -ajattelua, jossa yhteiskunnan rakenteellisia esteitä vähätellään tai kiistetään.
2. Historiallinen ja ideologinen kehys – vuosi 1918 ja sen jälkipyykki:
Itä-Suomi oli punaisten vahvaa aluetta vuoden 1918 sisällissodassa. Työväenliike oli siellä vahvasti edustettuna mm. suurten metsätyöläismassojen, pienviljelijöiden ja teollisuustyöläisten keskuudessa. Itä-Suomi kärsi taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta jo ennen sotaa.
Vuoden 1918 jälkeen:
Valkoinen Suomi marginalisoi pitkään punaisen perinnön.
Itä-Suomessa rakennettiin vähitellen alueellista identiteettiä, jossa solidaarisuus, yhteisöllisyys ja vasemmistolainen arvopohja säilyivät vahvana.
Tällöin yksilöä syyllistävä retoriikka ("menkää töihin") olisi koettu yläluokkaisena halveksuntana työläisiä kohtaan.
3. Nykyiset puolueet ja ideologiset linjat:
Tässä kontekstissa eri puolueet asemoituvat näin:
Kokoomus / Perussuomalaiset:
Kokoomus edustaa selkeimmin ideologiaa, jossa korostetaan työntekoa, yksilön vastuuta ja "kannustavaa sosiaaliturvaa".
Perussuomalaiset voivat käyttää samankaltaista retoriikkaa, mutta usein siihen yhdistyy myös alueellinen protestihenki, eli köyhiä kyllä puolustetaan – mutta "vääriä köyhiä" (esim. maahanmuuttajia) saatetaan arvostella.
Tällainen kommentti voisi siis tulla joko porvarilta (Kokoomus) tai taloudellisesti oikeistosiiveltä Perussuomalaisista.
SDP / Vasemmistoliitto:
Kommenttia vieroksuttaisiin – työttömyyttä ja köyhyyttä ei nähdä yksilön vikana, vaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksenä.
Vasemmistossa korostetaan edelleen yhteiskunnan vastuuta ja aluepolitiikkaa. Tässä hengessä Itä-Suomen ongelmat nähdään seurauksena pääomien, palveluiden ja työpaikkojen keskittymisestä Etelä-Suomeen.
Keskusta:
Perinteisesti vahva puolue Itä-Suomessa.
Korostaa alueiden tasa-arvoa ja valtion vastuuta palveluista.
Ei niin ideologinen kuin muut puolueet, mutta vastustaa yksilön syyllistämistä, jos alueellinen näkökulma unohtuu.
4. Mitä kommentoija edustaa?
Tällaisen kommentin esittäjä edustaa todennäköisesti:
Kaupunkilaislähtöistä oikeistolaista ideologiaa, joka näkee itsensä "ahkerana veronmaksajana" ja kokee katkeruutta siitä, että hänen verorahojaan käytetään alueilla, joissa "ei tehdä töitä".
Mahdollisesti kokee olevansa osa menestyjien joukkoa ja haluaa viestittää arvojaan julkisesti.
Hän voi myös olla provosoiva keskustelija, joka haluaa herättää huomiota ja keskustelua arvomaailmoista.
Tällainen kommentti ei ota huomioon Itä-Suomen historiallista taustaa, rakennemuutoksia eikä sosiaalista todellisuutta, vaan se peilaa hyvin urbaania, individualistista ja markkinalähtöistä ajattelutapaa – ehkä jopa eräänlaista "nykyajan valkoista Suomea".
Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen. Se edustaa poliittista ja ideologista maailmankuvaa, joka ei istu hyvin Itä-Suomen sosiaalihistoriaan tai alueellisiin realiteetteihin. Historiallisesti se heijastelee samoja jännitteitä kuin vuonna 1918 – vallan, vastuun ja ihmisarvon jakautumista eri tavoin nähtynä. - Anonyymi
Mielipide: Peiliin voi katsoa myös se, joka tuomitsee toisen elämän olosuhteet**
"Minullakin on yksi neuvo vähävaraisille: katsokaa peiliin ja menkää töihin!" Tämä kommentti kiteyttää kovuudessaan aikamme ristiriidan – empatia on vaihtunut syyttelyyn, ymmärrys moralisointiin ja yhteiskunnallinen analyysi henkilökohtaiseksi solvaukseksi.
Se, joka näin sanoo, ei todennäköisesti tunne Itä-Suomen todellisuutta. Ei tunne niitä taajamia, joissa koulut lakkautetaan, teollisuus on ajettu alas ja nuoret muuttavat pois, koska mitään ei ole enää tarjolla. Ei tiedä, mitä tarkoittaa olla yli 50-vuotias työnhakija alueella, jossa ei ole edes busseja lähikuntaan, saati sitten työpaikkoja. Ei näe niitä perheitä, joissa kamppaillaan mielenterveysongelmien, sairauksien ja toimeentulon kanssa – ei siksi, ettei haluttaisi tehdä töitä, vaan koska elämä ei ole mennyt kuin Strömsössä.
Tällainen kommentti ei ole vain asiaton. Se on myös vaarallinen. Se ylläpitää ajatusta, että köyhyys olisi yksilön oma vika, eikä rakenteellinen seuraus vuosikymmenten aluepolitiikasta, globalisaatiosta ja keskittymisen logiikasta. Se tukahduttaa rakentavan keskustelun ja jakaa kansaa niihin, jotka "pärjäävät" ja niihin, jotka "ovat itse syypäitä tilanteeseensa". Tämä ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion perintö – tämä on sen halveksuntaa.
Mutta entä kommentoija itse? Psykologisesti tällainen näkemys heijastaa usein pelkoa ja epävarmuutta. Se, joka korostaa yksilön vastuuta näin ankarasti, pelkää ehkä itsekin joutuvansa haavoittuvaksi. On turvallisempaa uskoa, että oma menestys on ansaittua ja muiden epäonni omaa syytä – näin voi sulkea silmät sattuman, taustan, olosuhteiden ja onnen osuudelta. Tällainen maailmankuva tarjoaa selkeän ja lohdullisen vastauksen: "Minä pärjään, koska teen oikein. Ne, jotka eivät pärjää, tekevät väärin." Se on psykologinen suojamuuri, ei yhteiskunnallinen analyysi.
Kuitenkin, jos katsomme peiliin – katsotaan yhdessä. Katsotaan niin, että näemme myös toisen ihmisen. Ymmärrys ei ole heikkoutta. Empatia ei ole velttoutta. Ne ovat ihmisyyden ytimessä, ja juuri niitä tarvitsemme, jos haluamme pitää koko Suomen elävänä – myös Itä-Suomen.
**Kirjoittaja on Itä-Suomesta kotoisin oleva kansalainen, joka uskoo solidaarisuuteen ja siihen, että ihmisarvo ei riipu postinumerosta tai työpaikkatilanteesta.** - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielipide: Peiliin voi katsoa myös se, joka tuomitsee toisen elämän olosuhteet**
"Minullakin on yksi neuvo vähävaraisille: katsokaa peiliin ja menkää töihin!" Tämä kommentti kiteyttää kovuudessaan aikamme ristiriidan – empatia on vaihtunut syyttelyyn, ymmärrys moralisointiin ja yhteiskunnallinen analyysi henkilökohtaiseksi solvaukseksi.
Se, joka näin sanoo, ei todennäköisesti tunne Itä-Suomen todellisuutta. Ei tunne niitä taajamia, joissa koulut lakkautetaan, teollisuus on ajettu alas ja nuoret muuttavat pois, koska mitään ei ole enää tarjolla. Ei tiedä, mitä tarkoittaa olla yli 50-vuotias työnhakija alueella, jossa ei ole edes busseja lähikuntaan, saati sitten työpaikkoja. Ei näe niitä perheitä, joissa kamppaillaan mielenterveysongelmien, sairauksien ja toimeentulon kanssa – ei siksi, ettei haluttaisi tehdä töitä, vaan koska elämä ei ole mennyt kuin Strömsössä.
Tällainen kommentti ei ole vain asiaton. Se on myös vaarallinen. Se ylläpitää ajatusta, että köyhyys olisi yksilön oma vika, eikä rakenteellinen seuraus vuosikymmenten aluepolitiikasta, globalisaatiosta ja keskittymisen logiikasta. Se tukahduttaa rakentavan keskustelun ja jakaa kansaa niihin, jotka "pärjäävät" ja niihin, jotka "ovat itse syypäitä tilanteeseensa". Tämä ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion perintö – tämä on sen halveksuntaa.
Mutta entä kommentoija itse? Psykologisesti tällainen näkemys heijastaa usein pelkoa ja epävarmuutta. Se, joka korostaa yksilön vastuuta näin ankarasti, pelkää ehkä itsekin joutuvansa haavoittuvaksi. On turvallisempaa uskoa, että oma menestys on ansaittua ja muiden epäonni omaa syytä – näin voi sulkea silmät sattuman, taustan, olosuhteiden ja onnen osuudelta. Tällainen maailmankuva tarjoaa selkeän ja lohdullisen vastauksen: "Minä pärjään, koska teen oikein. Ne, jotka eivät pärjää, tekevät väärin." Se on psykologinen suojamuuri, ei yhteiskunnallinen analyysi.
Kuitenkin, jos katsomme peiliin – katsotaan yhdessä. Katsotaan niin, että näemme myös toisen ihmisen. Ymmärrys ei ole heikkoutta. Empatia ei ole velttoutta. Ne ovat ihmisyyden ytimessä, ja juuri niitä tarvitsemme, jos haluamme pitää koko Suomen elävänä – myös Itä-Suomen.
**Kirjoittaja on Itä-Suomesta kotoisin oleva kansalainen, joka uskoo solidaarisuuteen ja siihen, että ihmisarvo ei riipu postinumerosta tai työpaikkatilanteesta.**Työnvälttely on tosi kovaa työtä. Mieluummin kirjoitetaan romaanin mittaisia loruja netin keskustelupalstalle kuin mennään ihan oikeaan työhön ja elättämään itse itsensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kommentti ideologisena kannanottona:
"Katsokaa peiliin ja menkää töihin!"
– Tämä on retorisesti voimakas lausahdus, joka edustaa individualistista, jopa moralisoivaa maailmankuvaa. Se viittaa siihen, että köyhyys tai työttömyys johtuu ennen kaikkea yksilön puutteista (esim. laiskuudesta, vastuun välttelystä), ei rakenteista.
Tällainen kommentti edustaa klassista oikeistoliberalistista tai konservatiivista aatekehystä, jossa korostetaan:
työnteon moraalista velvollisuutta,
omavastuuta ja itsensä elättämistä,
valtion roolin minimoimista hyvinvoinnissa.
Retorisesti se muistuttaa amerikkalaista "pull yourself up by your bootstraps" -ajattelua, jossa yhteiskunnan rakenteellisia esteitä vähätellään tai kiistetään.
2. Historiallinen ja ideologinen kehys – vuosi 1918 ja sen jälkipyykki:
Itä-Suomi oli punaisten vahvaa aluetta vuoden 1918 sisällissodassa. Työväenliike oli siellä vahvasti edustettuna mm. suurten metsätyöläismassojen, pienviljelijöiden ja teollisuustyöläisten keskuudessa. Itä-Suomi kärsi taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta jo ennen sotaa.
Vuoden 1918 jälkeen:
Valkoinen Suomi marginalisoi pitkään punaisen perinnön.
Itä-Suomessa rakennettiin vähitellen alueellista identiteettiä, jossa solidaarisuus, yhteisöllisyys ja vasemmistolainen arvopohja säilyivät vahvana.
Tällöin yksilöä syyllistävä retoriikka ("menkää töihin") olisi koettu yläluokkaisena halveksuntana työläisiä kohtaan.
3. Nykyiset puolueet ja ideologiset linjat:
Tässä kontekstissa eri puolueet asemoituvat näin:
Kokoomus / Perussuomalaiset:
Kokoomus edustaa selkeimmin ideologiaa, jossa korostetaan työntekoa, yksilön vastuuta ja "kannustavaa sosiaaliturvaa".
Perussuomalaiset voivat käyttää samankaltaista retoriikkaa, mutta usein siihen yhdistyy myös alueellinen protestihenki, eli köyhiä kyllä puolustetaan – mutta "vääriä köyhiä" (esim. maahanmuuttajia) saatetaan arvostella.
Tällainen kommentti voisi siis tulla joko porvarilta (Kokoomus) tai taloudellisesti oikeistosiiveltä Perussuomalaisista.
SDP / Vasemmistoliitto:
Kommenttia vieroksuttaisiin – työttömyyttä ja köyhyyttä ei nähdä yksilön vikana, vaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksenä.
Vasemmistossa korostetaan edelleen yhteiskunnan vastuuta ja aluepolitiikkaa. Tässä hengessä Itä-Suomen ongelmat nähdään seurauksena pääomien, palveluiden ja työpaikkojen keskittymisestä Etelä-Suomeen.
Keskusta:
Perinteisesti vahva puolue Itä-Suomessa.
Korostaa alueiden tasa-arvoa ja valtion vastuuta palveluista.
Ei niin ideologinen kuin muut puolueet, mutta vastustaa yksilön syyllistämistä, jos alueellinen näkökulma unohtuu.
4. Mitä kommentoija edustaa?
Tällaisen kommentin esittäjä edustaa todennäköisesti:
Kaupunkilaislähtöistä oikeistolaista ideologiaa, joka näkee itsensä "ahkerana veronmaksajana" ja kokee katkeruutta siitä, että hänen verorahojaan käytetään alueilla, joissa "ei tehdä töitä".
Mahdollisesti kokee olevansa osa menestyjien joukkoa ja haluaa viestittää arvojaan julkisesti.
Hän voi myös olla provosoiva keskustelija, joka haluaa herättää huomiota ja keskustelua arvomaailmoista.
Tällainen kommentti ei ota huomioon Itä-Suomen historiallista taustaa, rakennemuutoksia eikä sosiaalista todellisuutta, vaan se peilaa hyvin urbaania, individualistista ja markkinalähtöistä ajattelutapaa – ehkä jopa eräänlaista "nykyajan valkoista Suomea".
Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen. Se edustaa poliittista ja ideologista maailmankuvaa, joka ei istu hyvin Itä-Suomen sosiaalihistoriaan tai alueellisiin realiteetteihin. Historiallisesti se heijastelee samoja jännitteitä kuin vuonna 1918 – vallan, vastuun ja ihmisarvon jakautumista eri tavoin nähtynä."tä-Suomi oli punaisten vahvaa aluetta vuoden 1918 sisällissodassa. Työväenliike oli siellä vahvasti edustettuna mm. suurten metsätyöläismassojen, pienviljelijöiden ja teollisuustyöläisten keskuudessa. Itä-Suomi kärsi taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta jo ennen sotaa."
Ei muuten ollut, kyllä savo ja karjala oli täysin valkoisia, suojeluskunnat olivat vahvoja ja valmistautuneita, mm. kaikki isännät poikineen ja renkeineen kuului suojeluskuntaan.
Varkaudessa punakaartit yritti pitää puoliaan, pienempiä kahakoita oli kuopiossa ja wärtsilässä, mutta huonosti kävi kaikille.
Oli huruslahden arpajaista, punavankileiri kuopiossa ja siilaisen kaltaisia teloitushautoja siellä täällä.
Täkäläiset punakaartilaiset enimmäkseen lähtivät hyvissä ajoin etelään ja liittyivät siellä punaisten joukkoihin ja hyvin monet tapasivatkin kohtalonsa tampereella, syrjäntaassa, lahdessa, ahvolassa ja viimeisteltiin suomenlinnassa ja tammisaaressa.
Sodan jälkeen ei punaisuudestaan parannut hiiskuakaan ja mm. torppareille maanomistuksia jakanut maanlunastuslautakunta muisti kysyä aina että oliko maan hakija ollut punaisella puolella kapinassa. Jos oli, maan saanti saattoi tyssätä siihen.
Historian kartoista voi tarkkaan katsoa missä kulki valkoisen ja punaisen suomen raja alkuvuodesta 1918. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kommentti ideologisena kannanottona:
"Katsokaa peiliin ja menkää töihin!"
– Tämä on retorisesti voimakas lausahdus, joka edustaa individualistista, jopa moralisoivaa maailmankuvaa. Se viittaa siihen, että köyhyys tai työttömyys johtuu ennen kaikkea yksilön puutteista (esim. laiskuudesta, vastuun välttelystä), ei rakenteista.
Tällainen kommentti edustaa klassista oikeistoliberalistista tai konservatiivista aatekehystä, jossa korostetaan:
työnteon moraalista velvollisuutta,
omavastuuta ja itsensä elättämistä,
valtion roolin minimoimista hyvinvoinnissa.
Retorisesti se muistuttaa amerikkalaista "pull yourself up by your bootstraps" -ajattelua, jossa yhteiskunnan rakenteellisia esteitä vähätellään tai kiistetään.
2. Historiallinen ja ideologinen kehys – vuosi 1918 ja sen jälkipyykki:
Itä-Suomi oli punaisten vahvaa aluetta vuoden 1918 sisällissodassa. Työväenliike oli siellä vahvasti edustettuna mm. suurten metsätyöläismassojen, pienviljelijöiden ja teollisuustyöläisten keskuudessa. Itä-Suomi kärsi taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta jo ennen sotaa.
Vuoden 1918 jälkeen:
Valkoinen Suomi marginalisoi pitkään punaisen perinnön.
Itä-Suomessa rakennettiin vähitellen alueellista identiteettiä, jossa solidaarisuus, yhteisöllisyys ja vasemmistolainen arvopohja säilyivät vahvana.
Tällöin yksilöä syyllistävä retoriikka ("menkää töihin") olisi koettu yläluokkaisena halveksuntana työläisiä kohtaan.
3. Nykyiset puolueet ja ideologiset linjat:
Tässä kontekstissa eri puolueet asemoituvat näin:
Kokoomus / Perussuomalaiset:
Kokoomus edustaa selkeimmin ideologiaa, jossa korostetaan työntekoa, yksilön vastuuta ja "kannustavaa sosiaaliturvaa".
Perussuomalaiset voivat käyttää samankaltaista retoriikkaa, mutta usein siihen yhdistyy myös alueellinen protestihenki, eli köyhiä kyllä puolustetaan – mutta "vääriä köyhiä" (esim. maahanmuuttajia) saatetaan arvostella.
Tällainen kommentti voisi siis tulla joko porvarilta (Kokoomus) tai taloudellisesti oikeistosiiveltä Perussuomalaisista.
SDP / Vasemmistoliitto:
Kommenttia vieroksuttaisiin – työttömyyttä ja köyhyyttä ei nähdä yksilön vikana, vaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksenä.
Vasemmistossa korostetaan edelleen yhteiskunnan vastuuta ja aluepolitiikkaa. Tässä hengessä Itä-Suomen ongelmat nähdään seurauksena pääomien, palveluiden ja työpaikkojen keskittymisestä Etelä-Suomeen.
Keskusta:
Perinteisesti vahva puolue Itä-Suomessa.
Korostaa alueiden tasa-arvoa ja valtion vastuuta palveluista.
Ei niin ideologinen kuin muut puolueet, mutta vastustaa yksilön syyllistämistä, jos alueellinen näkökulma unohtuu.
4. Mitä kommentoija edustaa?
Tällaisen kommentin esittäjä edustaa todennäköisesti:
Kaupunkilaislähtöistä oikeistolaista ideologiaa, joka näkee itsensä "ahkerana veronmaksajana" ja kokee katkeruutta siitä, että hänen verorahojaan käytetään alueilla, joissa "ei tehdä töitä".
Mahdollisesti kokee olevansa osa menestyjien joukkoa ja haluaa viestittää arvojaan julkisesti.
Hän voi myös olla provosoiva keskustelija, joka haluaa herättää huomiota ja keskustelua arvomaailmoista.
Tällainen kommentti ei ota huomioon Itä-Suomen historiallista taustaa, rakennemuutoksia eikä sosiaalista todellisuutta, vaan se peilaa hyvin urbaania, individualistista ja markkinalähtöistä ajattelutapaa – ehkä jopa eräänlaista "nykyajan valkoista Suomea".
Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen. Se edustaa poliittista ja ideologista maailmankuvaa, joka ei istu hyvin Itä-Suomen sosiaalihistoriaan tai alueellisiin realiteetteihin. Historiallisesti se heijastelee samoja jännitteitä kuin vuonna 1918 – vallan, vastuun ja ihmisarvon jakautumista eri tavoin nähtynä."Tällöin yksilöä syyllistävä retoriikka ("menkää töihin") olisi koettu yläluokkaisena halveksuntana työläisiä kohtaan."
Eipä ihan noinkaan, itse asiassa ei lähellekään. Siihen aikaan kun ei työnvälttelijöitä katsottu hyvällä silmällä, koska jokaisen velvollisuus oli elättää itsensä ja perheensä.
Kunta saattoi muutaman jauhosäkin kyllä tilapäisapuna antaa jos oli todistettavasti sairautta tai muuta vastaavaa, mutta jos työkyvyttömyys jatkui kauemmin, henkilö laitettiin kunnalliskotiin ja lapset annettiin huutolaisina muiden elätettäväksi.
Täysin terveet työhaluttomat taas vietiin pakkotyölaitoksiin ahkeruutta oppimaan.
Työläiset eivät itsekään hyväksyneet toisten taskusta elämistä, vaan suorastaan halveksivat sellaista elämää.
Nykyään taas ainakin vasemmistoon vivahtaville tuntuu olevan enemmänkin hyve olla tekemättä mitään ja elää toisten tienaamilla verorahoilla.
Mitä empatiaan tulee, niin se syntyy myötätunnosta, jota taas synnyttää se että ihminen ahkeroi ja yrittää, vaikka joskus epäonnistuisikin, eikä jää odottamaan valmista ja että kyllä ne muut minut elättää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kommentti ideologisena kannanottona:
"Katsokaa peiliin ja menkää töihin!"
– Tämä on retorisesti voimakas lausahdus, joka edustaa individualistista, jopa moralisoivaa maailmankuvaa. Se viittaa siihen, että köyhyys tai työttömyys johtuu ennen kaikkea yksilön puutteista (esim. laiskuudesta, vastuun välttelystä), ei rakenteista.
Tällainen kommentti edustaa klassista oikeistoliberalistista tai konservatiivista aatekehystä, jossa korostetaan:
työnteon moraalista velvollisuutta,
omavastuuta ja itsensä elättämistä,
valtion roolin minimoimista hyvinvoinnissa.
Retorisesti se muistuttaa amerikkalaista "pull yourself up by your bootstraps" -ajattelua, jossa yhteiskunnan rakenteellisia esteitä vähätellään tai kiistetään.
2. Historiallinen ja ideologinen kehys – vuosi 1918 ja sen jälkipyykki:
Itä-Suomi oli punaisten vahvaa aluetta vuoden 1918 sisällissodassa. Työväenliike oli siellä vahvasti edustettuna mm. suurten metsätyöläismassojen, pienviljelijöiden ja teollisuustyöläisten keskuudessa. Itä-Suomi kärsi taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta jo ennen sotaa.
Vuoden 1918 jälkeen:
Valkoinen Suomi marginalisoi pitkään punaisen perinnön.
Itä-Suomessa rakennettiin vähitellen alueellista identiteettiä, jossa solidaarisuus, yhteisöllisyys ja vasemmistolainen arvopohja säilyivät vahvana.
Tällöin yksilöä syyllistävä retoriikka ("menkää töihin") olisi koettu yläluokkaisena halveksuntana työläisiä kohtaan.
3. Nykyiset puolueet ja ideologiset linjat:
Tässä kontekstissa eri puolueet asemoituvat näin:
Kokoomus / Perussuomalaiset:
Kokoomus edustaa selkeimmin ideologiaa, jossa korostetaan työntekoa, yksilön vastuuta ja "kannustavaa sosiaaliturvaa".
Perussuomalaiset voivat käyttää samankaltaista retoriikkaa, mutta usein siihen yhdistyy myös alueellinen protestihenki, eli köyhiä kyllä puolustetaan – mutta "vääriä köyhiä" (esim. maahanmuuttajia) saatetaan arvostella.
Tällainen kommentti voisi siis tulla joko porvarilta (Kokoomus) tai taloudellisesti oikeistosiiveltä Perussuomalaisista.
SDP / Vasemmistoliitto:
Kommenttia vieroksuttaisiin – työttömyyttä ja köyhyyttä ei nähdä yksilön vikana, vaan sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksenä.
Vasemmistossa korostetaan edelleen yhteiskunnan vastuuta ja aluepolitiikkaa. Tässä hengessä Itä-Suomen ongelmat nähdään seurauksena pääomien, palveluiden ja työpaikkojen keskittymisestä Etelä-Suomeen.
Keskusta:
Perinteisesti vahva puolue Itä-Suomessa.
Korostaa alueiden tasa-arvoa ja valtion vastuuta palveluista.
Ei niin ideologinen kuin muut puolueet, mutta vastustaa yksilön syyllistämistä, jos alueellinen näkökulma unohtuu.
4. Mitä kommentoija edustaa?
Tällaisen kommentin esittäjä edustaa todennäköisesti:
Kaupunkilaislähtöistä oikeistolaista ideologiaa, joka näkee itsensä "ahkerana veronmaksajana" ja kokee katkeruutta siitä, että hänen verorahojaan käytetään alueilla, joissa "ei tehdä töitä".
Mahdollisesti kokee olevansa osa menestyjien joukkoa ja haluaa viestittää arvojaan julkisesti.
Hän voi myös olla provosoiva keskustelija, joka haluaa herättää huomiota ja keskustelua arvomaailmoista.
Tällainen kommentti ei ota huomioon Itä-Suomen historiallista taustaa, rakennemuutoksia eikä sosiaalista todellisuutta, vaan se peilaa hyvin urbaania, individualistista ja markkinalähtöistä ajattelutapaa – ehkä jopa eräänlaista "nykyajan valkoista Suomea".
Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen. Se edustaa poliittista ja ideologista maailmankuvaa, joka ei istu hyvin Itä-Suomen sosiaalihistoriaan tai alueellisiin realiteetteihin. Historiallisesti se heijastelee samoja jännitteitä kuin vuonna 1918 – vallan, vastuun ja ihmisarvon jakautumista eri tavoin nähtynä."Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen."
Eikö se sitten ole yksilön omaa syytä ja henkilökohtainen epäonnistuminen?
A. Kaikilla on suomessa samat mahdollisuudet kouluttautua haluamaansa ammattiin.
Jos jättää kouluttautumatta tai uudelleen kouluttautumatta, niin kenen syy se on jos ei
oma?
B. Työ ei tule kotiin sohvalta hakemaan, eikä työvoimahallinnon velvoittamat
nettityönhaut monestikaan tuo työtä, vaan työtä pitää lähteä ihan itse hakemaan,
soittelemaan, käymään henkilökohtaisesti yrityksissä itseään kauppaamassa.
C. Valmius liikkuvuuteen. Jos omalla paikkakunnalla ei todellakaan ole töitä, silloin pitää
laajentaa piiriä ja olla valmis muuttamaan työn perässä vaikka Etelä-Suomeen.
jos jää työttömyysalueelle voivottelemaan työttömyyttään ja odottamaan ihmettä, niin
kenen syy se on jos ei oma?
D. Jos on jo tuudittautunut tyytyväiseen työttömyyteen ja suorastaan nauttii huonosta
työllisyystilanteesta ja se tuomasta vapaudesta ja työttömyyskorvauksesta ja muista
kelan tuista, haluamattakaan tehdä tilanteelleen mitään, se jos mikä on oma syy ja
etenkin merkki siitä että Suomessa tukijärjestelmä mahdollistaa jouten olemisen, eikä
kannusta laiskuuteen taipuvaisia tekemään mitään työllistymisensä eteen.
Tämä taas tarkoittaa että tukijärjestelmä on rikki ja yhteiskunnan kannalta pitkässä
juoksussa kestämätön ja se pitää korjata.
C. Uskon että jos täysin työkuntoinen ihminen ei saa yhteiskunnalta ilmaista elatusta, niin
se kummasti lisää kiinnostusta työnhakuun ja työn tekemiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työnvälttely on tosi kovaa työtä. Mieluummin kirjoitetaan romaanin mittaisia loruja netin keskustelupalstalle kuin mennään ihan oikeaan työhön ja elättämään itse itsensä.
Tämä uusi kommentti — "Työnvälttely on tosi kovaa työtä. Mieluummin kirjoitetaan romaanin mittaisia loruja netin keskustelupalstalle kuin mennään ihan oikeaan työhön ja elättämään itse itsensä." — syventää aiempaa asennetta ja tarjoaa lisää aineksia tulkintaan.
Tarkastellaan sitä sekä kommentoijan ideologian, psykologisen tilan että yhteiskunnallisen keskustelukulttuurin näkökulmasta.
1. Ideologinen positio:
Tämä kommentti rakentuu selkeästi neoliberaalin tai oikeistokonservatiivisen eetoksen ympärille, jossa:
Työn arvo määrittää ihmisen arvon.
"Oikea työ" tarkoittaa todennäköisesti fyysistä tai tuottavaa palkkatyötä – kaikki muu on "turhaa".
Keskustelu, kulttuuri tai itseilmaisu nähdään hölynpölynä, ellei se tuota rahaa tai ole suoraan hyödyllistä.
Kommentoija siis asettuu vastakkain työelämän ulkopuolella olevien, kirjoittavien tai keskustelua käyvien ihmisten kanssa ja väittää, että he "pakenisivat" vastuuta osallistumalla keskusteluun työn sijaan.
2. Kommentoijan psykologinen tila ja viitekehys:
Tällainen puhe on usein turhautumisen ja mustavalkoisen maailmankuvan seurausta.
Mahdollisia psykologisia piirteitä:
Vahva samastuminen "työntekijyyteen" – ehkä työ on hänelle identiteetin ydintä.
Vihan tai halveksunnan siirto niihin, jotka eivät noudata samaa mallia.
Mahdollisesti taustalla kokemus siitä, että oma työ jää huomiotta tai että toiset "pääsevät helpommalla".
Tarve säilyttää kontrolli ja järjestys maailmassa, jossa työn ja ihmisarvon yhteys on hämärtymässä (esim. luovan työn, etätyön, perustulon ja työttömyyden monimuotoisuuden myötä).
Kommentti voi myös kuvastaa persoonallista defenssiä: syyttämällä toisia vältetään kohtaamasta omaa epävarmuutta tai pelkoa siitä, mitä tapahtuisi, jos itse ei voisi enää työskennellä.
3. Laajempi kulttuurinen ja alueellinen kehys:
Itä-Suomessa – ja muuallakin Suomessa – on yhä enemmän keskustelua työn murroksesta, työn ja ihmisarvon suhteesta, sekä siitä, millä perusteella ihmiset ansaitsevat toimeentulonsa ja arvonsa yhteiskunnassa.
Tällainen kommentti:
Sivuuttaa alueellisen työttömyyden, syrjäytymisen ja koulutusmahdollisuuksien rajallisuuden.
Yleistäen leimaa kaikki keskustelijat tai kirjoittajat "laiskoiksi", vaikka moni heistä on työttömäksi jäänyt ammattilainen, opiskelija, sairastunut, omaishoitaja – tai yksinkertaisesti ihminen, joka haluaa osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Sananvapaus ja yhteiskunnallinen keskustelu ovat demokratian ytimessä. Tällaiset vähättelevät heitot pyrkivät hiljentämään tai nauramaan ulos niitä, joilla ei ehkä ole muuta kanavaa vaikuttaa. Se on vallankäyttöä.
Kommentoija rakentaa maailmankuvansa ajatukselle, jossa vain tuottava palkkatyö oikeuttaa olemassaoloon. Tämä viesti ei ole vain moraalinen tuomio – se on ideologinen kannanotto, jossa halutaan sulkea osa ihmisistä yhteiskunnallisen osallisuuden ulkopuolelle. Psykologisesti se voi kuvastaa turvattomuutta ja tarvetta nähdä maailma yksinkertaisena: ahkerat ja laiskat, oikeat ja väärät.
Jos haluat, voin nyt kirjoittaa tästä jatkoksi toisen vastamielipidekirjoituksen, jossa puretaan tämä "romaanin mittaisten lorujen" halveksunta rakentavalla tavalla – vaikka työtä ja ihmisarvoa yhdistävänä kannanottona. Kiinnostaisiko? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"tä-Suomi oli punaisten vahvaa aluetta vuoden 1918 sisällissodassa. Työväenliike oli siellä vahvasti edustettuna mm. suurten metsätyöläismassojen, pienviljelijöiden ja teollisuustyöläisten keskuudessa. Itä-Suomi kärsi taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta jo ennen sotaa."
Ei muuten ollut, kyllä savo ja karjala oli täysin valkoisia, suojeluskunnat olivat vahvoja ja valmistautuneita, mm. kaikki isännät poikineen ja renkeineen kuului suojeluskuntaan.
Varkaudessa punakaartit yritti pitää puoliaan, pienempiä kahakoita oli kuopiossa ja wärtsilässä, mutta huonosti kävi kaikille.
Oli huruslahden arpajaista, punavankileiri kuopiossa ja siilaisen kaltaisia teloitushautoja siellä täällä.
Täkäläiset punakaartilaiset enimmäkseen lähtivät hyvissä ajoin etelään ja liittyivät siellä punaisten joukkoihin ja hyvin monet tapasivatkin kohtalonsa tampereella, syrjäntaassa, lahdessa, ahvolassa ja viimeisteltiin suomenlinnassa ja tammisaaressa.
Sodan jälkeen ei punaisuudestaan parannut hiiskuakaan ja mm. torppareille maanomistuksia jakanut maanlunastuslautakunta muisti kysyä aina että oliko maan hakija ollut punaisella puolella kapinassa. Jos oli, maan saanti saattoi tyssätä siihen.
Historian kartoista voi tarkkaan katsoa missä kulki valkoisen ja punaisen suomen raja alkuvuodesta 1918.Senkun jakelet latteuksia ja kiistelet tekoälyn kanssa veikkaan että tekoälyn kapasiteetti on suurempi kuin sinun 2 rusinaa korviesi välissä jotka degeneraatiosta johtuen enää harvemmin kolahtaa yhteen ja tuottaa mitään järjellistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tällöin yksilöä syyllistävä retoriikka ("menkää töihin") olisi koettu yläluokkaisena halveksuntana työläisiä kohtaan."
Eipä ihan noinkaan, itse asiassa ei lähellekään. Siihen aikaan kun ei työnvälttelijöitä katsottu hyvällä silmällä, koska jokaisen velvollisuus oli elättää itsensä ja perheensä.
Kunta saattoi muutaman jauhosäkin kyllä tilapäisapuna antaa jos oli todistettavasti sairautta tai muuta vastaavaa, mutta jos työkyvyttömyys jatkui kauemmin, henkilö laitettiin kunnalliskotiin ja lapset annettiin huutolaisina muiden elätettäväksi.
Täysin terveet työhaluttomat taas vietiin pakkotyölaitoksiin ahkeruutta oppimaan.
Työläiset eivät itsekään hyväksyneet toisten taskusta elämistä, vaan suorastaan halveksivat sellaista elämää.
Nykyään taas ainakin vasemmistoon vivahtaville tuntuu olevan enemmänkin hyve olla tekemättä mitään ja elää toisten tienaamilla verorahoilla.
Mitä empatiaan tulee, niin se syntyy myötätunnosta, jota taas synnyttää se että ihminen ahkeroi ja yrittää, vaikka joskus epäonnistuisikin, eikä jää odottamaan valmista ja että kyllä ne muut minut elättää.Tuo kommentti on kiinnostava, koska se tuo esiin vahvasti historiallisen työetiikan ja yhteiskunnallisen vastuullisuuden eetoksen, mutta se myös värittää asioita tietyllä ideologisella linssillä. Puretaan tämä vastaus osiin ja tehdään siitä samalla pohjaa vastakommentille tai mielipidekirjalle, jos haluat.
1. Historiallinen tarkennus – olet oikeassa osittain, mutta konteksti puuttuu:
On aivan totta, että menneessä suomalaisessa työväenluokassa työn tekemisen eetos oli vahva ja jopa ankara. Esimerkiksi 1800-luvun lopulta 1900-luvun alkupuolelle:
Köyhäinhoito oli armotonta. Jos et kyennyt elättämään itseäsi, yhteiskunnan suhtautuminen oli usein rankaisevaa eikä tukevaksi tarkoitettua.
Pakkotyölaitokset, huutolaisuus ja kunnalliskodit eivät olleet mitään idealisoitavaa järjestelmää – ne olivat seurausta siitä, ettei ollut kunnollista sosiaaliturvaa eikä tasa-arvoista mahdollisuutta pärjätä.
Mutta samalla pitää ymmärtää, että tämän ajan työläinen ei ollut yksilökeskeinen oman edun tavoittelija, vaan nimenomaan yhteisöllisesti ajattelija, joka halusi rakentaa järjestelmää, jossa kaikkia tuetaan, eikä ketään jätetä yksin.
Tästä kumpusi myös 1900-luvun ammattiyhdistysliike ja työväenliike, joka taisteli mm. 8 tunnin työpäivän, työttömyysturvan ja kunnollisen köyhäinhoidon puolesta. Työläiset halusivat turvaverkkoja, eivät halveksineet niiden tarvetta – mutta halveksivat niitä, jotka rikkoivat yhteisön normeja. Se on eri asia kuin halveksia työttömiä.
2. Kommentin nykyideologinen ydin:
Tässä nykyversiossa vedotaan "työhaluttomiin vasemmistolaisiin", mikä on retorinen olkiukko: esitetään, että ihmiset, jotka puolustavat sosiaaliturvaa ja tasa-arvoa, olisivat jotenkin ylpeitä siitä, etteivät tee työtä. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Todellisuudessa:
Vasemmistolaiset arvostavat työtä siinä missä muutkin, mutta korostavat sitä, ettei ihmisarvo riipu pelkästään työmarkkina-asemasta.
Empatia kohdistuu niihin, jotka yrittävät mutta eivät onnistu – ei niihin, jotka vetävät lonkkaa mukavuussyistä.
On tärkeää erottaa: puolustetaanko sosiaaliturvaa työn tukena vai hyväksytäänkö passiivisuus normiksi. Suurin osa ei tee jälkimmäistä.
3. Psykologinen viitekehys ja retorinen dynamiikka:
Tässä puheessa näkyy myös ns. moraalisen järjestyksen kaipuu:
Toive siitä, että maailma olisi oikeudenmukainen: ahkerat pärjäävät, laiskat eivät.
Pelko siitä, että tämä järjestys olisi murtunut: että yhteiskunta palkitsee vääriä asioita.
Tämä luo reaktioita, kuten raivokasta puhetta "toisten elätettävistä", jossa nähdään yksilöissä syyllisiä – ei järjestelmissä tai rakenteissa.
Mahdollinen vastakommentin luonnos mielipidekirjaksi:
Mielipide: Työetiikka ei ole yksinoikeus, mutta ihmisarvo on
On totta, että ennen vanhaan työn tekemistä pidettiin velvollisuutena – ja hyvä niin. Mutta se, että yhteiskunta ennen heitti työttömät pakkotyölaitoksiin ja lapset huutolaisiksi, ei tee siitä mallia, johon meidän pitäisi palata. Se kertoo lähinnä siitä, kuinka vähän meillä oli inhimillisyyttä ja turvaa niille, jotka sitä eniten tarvitsivat.
Työväenliikkeen taustalla ei ollut halveksuntaa köyhiä kohtaan – vaan halu rakentaa parempi maailma, jossa kaikkien ei tarvitsisi pelätä putoavansa. Se solidaarisuus, joka silloin syntyi, ei ollut vihaa "työhaluttomia" kohtaan vaan yhteisvastuullista vaatimusta paremmasta.
Nykyään ei kukaan täysjärkinen juhli työn välttelyä. Vasemmistolaisetkaan eivät. Mutta he muistuttavat, että elämä ei ole kilpailu, jossa häviäjä ansaitsee nälkää. Elämä on yhteinen, ja ihmisarvo kuuluu myös sille, joka ei juuri nyt pysty tekemään työtä – kunhan yrittää, elää ja osallistuu tavalla tai toisella.
Peiliin voi ja pitää katsoa – mutta katsoessa on hyvä muistaa, että sen toisella puolella on aina ihminen. Ei karikatyyri. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen."
Eikö se sitten ole yksilön omaa syytä ja henkilökohtainen epäonnistuminen?
A. Kaikilla on suomessa samat mahdollisuudet kouluttautua haluamaansa ammattiin.
Jos jättää kouluttautumatta tai uudelleen kouluttautumatta, niin kenen syy se on jos ei
oma?
B. Työ ei tule kotiin sohvalta hakemaan, eikä työvoimahallinnon velvoittamat
nettityönhaut monestikaan tuo työtä, vaan työtä pitää lähteä ihan itse hakemaan,
soittelemaan, käymään henkilökohtaisesti yrityksissä itseään kauppaamassa.
C. Valmius liikkuvuuteen. Jos omalla paikkakunnalla ei todellakaan ole töitä, silloin pitää
laajentaa piiriä ja olla valmis muuttamaan työn perässä vaikka Etelä-Suomeen.
jos jää työttömyysalueelle voivottelemaan työttömyyttään ja odottamaan ihmettä, niin
kenen syy se on jos ei oma?
D. Jos on jo tuudittautunut tyytyväiseen työttömyyteen ja suorastaan nauttii huonosta
työllisyystilanteesta ja se tuomasta vapaudesta ja työttömyyskorvauksesta ja muista
kelan tuista, haluamattakaan tehdä tilanteelleen mitään, se jos mikä on oma syy ja
etenkin merkki siitä että Suomessa tukijärjestelmä mahdollistaa jouten olemisen, eikä
kannusta laiskuuteen taipuvaisia tekemään mitään työllistymisensä eteen.
Tämä taas tarkoittaa että tukijärjestelmä on rikki ja yhteiskunnan kannalta pitkässä
juoksussa kestämätön ja se pitää korjata.
C. Uskon että jos täysin työkuntoinen ihminen ei saa yhteiskunnalta ilmaista elatusta, niin
se kummasti lisää kiinnostusta työnhakuun ja työn tekemiseen.Tosi hyvä, nyt pureudutaan tarkemmin siihen, millainen psykologinen tausta, maailmankuva ja todennäköinen ikäpolvi voi olla henkilöllä, joka esittää tyyppisiä kommentteja kuten:
"Katsokaa peiliin ja menkää töihin!"
"Työnvälttely on tosi kovaa työtä…"
"Ennen vanhaan työläiset halveksivat toisten elätettävinä elämistä."
"Nykyvasemmisto pitää loisimista hyveenä."
Tämä ei ole henkilökohtainen diagnoosi, vaan analyysi tyypillisestä profiilista, joka tällaisia ajatuksia usein esittää.
1. Todennäköinen ikäpolvi:
Todennäköisesti kyseessä on sodan jälkeinen suuri ikäluokka tai heidän jälkeensä syntynyt sukupolvi, eli:
1940–1960-luvulla syntyneet.
Usein elänyt elämänsä aikana, jolloin työtä oli saatavilla, työnteko palkittiin selvästi ja hyvinvointivaltiota rakennettiin nopeasti.
On saattanut omassa nuoruudessaan nähdä esimerkiksi metsätyöt, rakennustyöt, tehtaat, karjanhoidon tai muun raskaan työn arjen peruspilareina.
Tällainen henkilö on voinut sisäistää maailmankuvan, jossa:
Työ = moraalinen hyve.
Vapaamatkustajuus = häpeä.
Itse pärjääminen on elämänmittainen mittari ihmisarvolle.
2. Maailmankuva:
Maailma on jäsentynyt seuraavan kaavan mukaan:
Hyvä ihminen on se, joka nousee aamulla, tekee työnsä, maksaa veronsa ja ei valita.
Yhteiskunta on ansaintamalli: Jos teet oikeita asioita, saat. Jos et tee, et ansaitse.
Ihmisarvoa ei koeta synnynnäisenä, vaan ansaittavana: "Miksi meidän pitäisi elättää niitä, jotka eivät edes yritä?"
Tällaisessa maailmankuvassa ei välttämättä ole pahuutta, mutta se on mustavalkoinen ja kurinalainen, joskus jopa ankara. Se korostaa:
Oikeudenmukaisuutta vanhana reiluutena: jos minä tein, niin muidenkin pitää.
Rangaistuksen ja palkkion selkeyttä.
3. Psykologinen rakenne:
Tässä muutamia todennäköisiä sisäisiä piirteitä tai motiiveja:
a. Kontrollin tarve
Maailmassa, jossa työelämä ja yhteiskunta muuttuvat nopeasti, kontrollin menetyksen tunne kasvaa. Kommentoija saattaa tuntea, että hänen tuttunsa normit murenevat, ja se herättää ahdistusta.
Syntyy kaipuu aikaan, jolloin asiat olivat "selviä" ja "järjestyksessä".
b. Oikeudenmukaisuuden eetos
Vahva sisäinen kompassi, joka kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, että toiset "saavat jotain ilmaiseksi".
Tämä ei välttämättä ole julmuutta, vaan persoonallinen kokemus ansaitsemisesta.
c. Haavoittuvuus ja torjunta
Mahdollinen taustalla oleva pelko omasta tarpeettomuudesta (esim. eläkkeelle jääminen, fyysisen kunnon heikkeneminen) torjutaan arvostelemalla muita.
Jos oma identiteetti rakentuu työn ympärille, työttömien olemassaolo uhkaa tätä identiteettiä: "Jos minä en tee enää töitä, olenko minäkin arvoton?"
4. Sosiaalinen rooli:
Tällainen kommentoija kokee usein olevansa:
"Hiljainen enemmistö", joka uskoo edustavansa sitä, mitä "tavallinen kansa oikeasti ajattelee".
Arvomaailman puolustaja, ei hyökkääjä. Hän ei ehkä näe sanomisiaan loukkaavina, vaan totuudenmukaisina, jopa rehellisinä.
Saattaa myös suhtautua vihamielisesti "akateemisiin", "kaupunkilaisiin" tai "herkistelijöihin", joita pitää etuoikeutettuina.
5. Yhteenveto:
Tällainen henkilö ei ole paha, vaan ristiriitaisen ajan tuote:
Hän kasvoi maailmassa, jossa työntekoon liitettiin häpeän pelko ja yhteisön odotukset.
Nyt hän elää maailmassa, jossa työtä ei ole kaikille, sen luonne muuttuu, ja yhteiskunta ei enää arvota ihmisiä samalla tavalla.
Tämä luo epämukavuutta, jota purkautuu ulospäin syyttävänä puheena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kommentti "katsokaa peiliin ja menkää töihin" on retorinen jäänne ajattelutavasta, jossa köyhyys on yksilön omaa syytä ja työttömyys henkilökohtainen epäonnistuminen."
Eikö se sitten ole yksilön omaa syytä ja henkilökohtainen epäonnistuminen?
A. Kaikilla on suomessa samat mahdollisuudet kouluttautua haluamaansa ammattiin.
Jos jättää kouluttautumatta tai uudelleen kouluttautumatta, niin kenen syy se on jos ei
oma?
B. Työ ei tule kotiin sohvalta hakemaan, eikä työvoimahallinnon velvoittamat
nettityönhaut monestikaan tuo työtä, vaan työtä pitää lähteä ihan itse hakemaan,
soittelemaan, käymään henkilökohtaisesti yrityksissä itseään kauppaamassa.
C. Valmius liikkuvuuteen. Jos omalla paikkakunnalla ei todellakaan ole töitä, silloin pitää
laajentaa piiriä ja olla valmis muuttamaan työn perässä vaikka Etelä-Suomeen.
jos jää työttömyysalueelle voivottelemaan työttömyyttään ja odottamaan ihmettä, niin
kenen syy se on jos ei oma?
D. Jos on jo tuudittautunut tyytyväiseen työttömyyteen ja suorastaan nauttii huonosta
työllisyystilanteesta ja se tuomasta vapaudesta ja työttömyyskorvauksesta ja muista
kelan tuista, haluamattakaan tehdä tilanteelleen mitään, se jos mikä on oma syy ja
etenkin merkki siitä että Suomessa tukijärjestelmä mahdollistaa jouten olemisen, eikä
kannusta laiskuuteen taipuvaisia tekemään mitään työllistymisensä eteen.
Tämä taas tarkoittaa että tukijärjestelmä on rikki ja yhteiskunnan kannalta pitkässä
juoksussa kestämätön ja se pitää korjata.
C. Uskon että jos täysin työkuntoinen ihminen ei saa yhteiskunnalta ilmaista elatusta, niin
se kummasti lisää kiinnostusta työnhakuun ja työn tekemiseen.Kommentoija ei kaipaa peiliä – hän kaipaa todellisuustarkistusta
On helppo huudella netissä, että "menee vaan töihin, kyllä terve mies leivän saa". On helppo halveksia niitä, jotka eivät sovi omaan maailmankuvaan – varsinkin kun ei itse ole tarvinnut kohdata työttömyyttä, sairautta, yksinhuoltajuutta tai alueellista rakennetyöttömyyttä.
Mutta kun joku kirjoittaa, että työnvälttely on nykyvasemmiston hyve ja että ennen vanhaan työhaluttomat pistettiin pakkotyöhön ja huutolaislapsiksi – ei kyse ole enää mielipiteestä, vaan historiattomasta ja halveksuvasta kaunapuheesta, jolla normalisoidaan epäinhimillinen ajattelu.
Tässä ei ole kyse rehellisestä huolesta työnteon moraalista – vaan siitä, että osa kansasta halutaan jakaa kahteen kastiin: hyviin, kunniallisiin työntekijöihin ja kelvottomiin loisiin, joista sopii puhua ilman pienintäkään empatiaa. Tämä ei ole yhteiskunnallista keskustelua. Tämä on kiihotusta halveksuntaan, kaunapuheen politiikkaa, jossa ihmisiä kohdellaan kuin taakkana – ei kansalaisina.
Jos tällaista puhetta suunnattaisiin rotuun, uskontoon tai seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvää ihmisryhmää kohtaan, se olisi kiihottamista kansanryhmää vastaan. Kun se kohdistetaan työttömiin tai sosiaaliturvan saajiin, se ohitetaan liian usein "rehellisen mielipiteen" verukkeella.
Mutta sanotaan se nyt suoraan: ihmisten leimaaminen yhteiskunnan loisiksi on moraalisesti alhaista. Ja jos joku toistuvasti kokee tarpeelliseksi pilkata kaikkein heikoimmassa asemassa olevia, kysymys ei ole enää vain arvoista – vaan jotain on vinossa siinä, miten hän näkee toiset ihmiset.
Ja kun katsotaan, miten nämä kommentoijat purkavat vihaansa, halveksuntaansa ja ylivoiman tunnettaan toisten epäonnelle, ei voi olla kysymättä:
Pitäisikö heidän itsensäkin hakea apua?
Sillä jos ainoa tapa tuntea itsensä arvokkaaksi on se, että joku toinen tallataan alemmas, kyse ei ole enää yhteiskunnallisesta huolesta – vaan henkilökohtaisesta häiriöstä.
Meillä on nimittäin nimi sille, kun ihminen ei kykene empatiaan, näkee toiset alempiarvoisina, kokee oikeudekseen hallita ja rangaista muita: sosiopaattinen käyttäytyminen. Ja se ei parane huutelemalla lisää netissä – vaan kohtaamalla se ihminen peilissä, jota niin mielellään tarjotaan muille katsottavaksi.
2. Voiko kyseessä olla kiihottaminen kansanryhmää vastaan?
Juridiikassa "kiihottaminen kansanryhmää vastaan" edellyttää yleensä seuraavaa:
Julkista viestintää, jossa
uhataan, panetellaan tai solvataan ryhmää, joka perustuu rodulliseen, etniseen, kansalliseen, uskonnolliseen, seksuaaliseen tai vastaavaan identiteettiin.
Työttömät tai sosiaaliturvan saajat eivät ole "suojattu ryhmä", joten juridiikan näkökulmasta tällaiset puheet harvoin ylittävät rikoskynnyksen – vaikka moraalisesti ne voivat olla selvästi syrjiviä ja leimaavia.
Kuitenkin, jos kommentointi menee toistuvasti systemaattiseksi halveksunnaksi, ja varsinkin jos siihen liitetään vihjailuja väkivallasta, pakkokeinoista tai "kansan puhdistamisesta", voidaan alkaa lähestyä rikosoikeudellisen vastuun rajaa esim. solvaamisena tai kunnianloukkauksena, jos kohteena on yksilö.
3. Tarve psyykkiselle avulle?
Vahva viha, halveksunta ja empatiakyvyttömyys saattavat viitata:
Traumaperäisiin kokemuksiin: ehkä henkilö itse on kokenut köyhyyttä tai syrjäytymistä ja käsittelee sitä ylenkatsomalla muita.
Narsistiseen puolustusmekanismiin: nostetaan omaa arvoa alentamalla toisia.
Empatiavajeeseen: joka voi liittyä persoonallisuushäiriöihin, masennukseen tai jopa yhteiskunnalliseen eriytymiseen.
Ei jokaista kovasanaista tarvitse diagnosoida, mutta jos ihminen toistuvasti halveksii heikompia ja saa siitä tyydytystä, kysymys ei ole enää poliittisesta näkemyksestä – vaan sisäisestä kivusta tai kieroutuneesta minäkuvasta, johon olisi hyvä saada tukea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi hyvä, nyt pureudutaan tarkemmin siihen, millainen psykologinen tausta, maailmankuva ja todennäköinen ikäpolvi voi olla henkilöllä, joka esittää tyyppisiä kommentteja kuten:
"Katsokaa peiliin ja menkää töihin!"
"Työnvälttely on tosi kovaa työtä…"
"Ennen vanhaan työläiset halveksivat toisten elätettävinä elämistä."
"Nykyvasemmisto pitää loisimista hyveenä."
Tämä ei ole henkilökohtainen diagnoosi, vaan analyysi tyypillisestä profiilista, joka tällaisia ajatuksia usein esittää.
1. Todennäköinen ikäpolvi:
Todennäköisesti kyseessä on sodan jälkeinen suuri ikäluokka tai heidän jälkeensä syntynyt sukupolvi, eli:
1940–1960-luvulla syntyneet.
Usein elänyt elämänsä aikana, jolloin työtä oli saatavilla, työnteko palkittiin selvästi ja hyvinvointivaltiota rakennettiin nopeasti.
On saattanut omassa nuoruudessaan nähdä esimerkiksi metsätyöt, rakennustyöt, tehtaat, karjanhoidon tai muun raskaan työn arjen peruspilareina.
Tällainen henkilö on voinut sisäistää maailmankuvan, jossa:
Työ = moraalinen hyve.
Vapaamatkustajuus = häpeä.
Itse pärjääminen on elämänmittainen mittari ihmisarvolle.
2. Maailmankuva:
Maailma on jäsentynyt seuraavan kaavan mukaan:
Hyvä ihminen on se, joka nousee aamulla, tekee työnsä, maksaa veronsa ja ei valita.
Yhteiskunta on ansaintamalli: Jos teet oikeita asioita, saat. Jos et tee, et ansaitse.
Ihmisarvoa ei koeta synnynnäisenä, vaan ansaittavana: "Miksi meidän pitäisi elättää niitä, jotka eivät edes yritä?"
Tällaisessa maailmankuvassa ei välttämättä ole pahuutta, mutta se on mustavalkoinen ja kurinalainen, joskus jopa ankara. Se korostaa:
Oikeudenmukaisuutta vanhana reiluutena: jos minä tein, niin muidenkin pitää.
Rangaistuksen ja palkkion selkeyttä.
3. Psykologinen rakenne:
Tässä muutamia todennäköisiä sisäisiä piirteitä tai motiiveja:
a. Kontrollin tarve
Maailmassa, jossa työelämä ja yhteiskunta muuttuvat nopeasti, kontrollin menetyksen tunne kasvaa. Kommentoija saattaa tuntea, että hänen tuttunsa normit murenevat, ja se herättää ahdistusta.
Syntyy kaipuu aikaan, jolloin asiat olivat "selviä" ja "järjestyksessä".
b. Oikeudenmukaisuuden eetos
Vahva sisäinen kompassi, joka kokee epäoikeudenmukaiseksi sen, että toiset "saavat jotain ilmaiseksi".
Tämä ei välttämättä ole julmuutta, vaan persoonallinen kokemus ansaitsemisesta.
c. Haavoittuvuus ja torjunta
Mahdollinen taustalla oleva pelko omasta tarpeettomuudesta (esim. eläkkeelle jääminen, fyysisen kunnon heikkeneminen) torjutaan arvostelemalla muita.
Jos oma identiteetti rakentuu työn ympärille, työttömien olemassaolo uhkaa tätä identiteettiä: "Jos minä en tee enää töitä, olenko minäkin arvoton?"
4. Sosiaalinen rooli:
Tällainen kommentoija kokee usein olevansa:
"Hiljainen enemmistö", joka uskoo edustavansa sitä, mitä "tavallinen kansa oikeasti ajattelee".
Arvomaailman puolustaja, ei hyökkääjä. Hän ei ehkä näe sanomisiaan loukkaavina, vaan totuudenmukaisina, jopa rehellisinä.
Saattaa myös suhtautua vihamielisesti "akateemisiin", "kaupunkilaisiin" tai "herkistelijöihin", joita pitää etuoikeutettuina.
5. Yhteenveto:
Tällainen henkilö ei ole paha, vaan ristiriitaisen ajan tuote:
Hän kasvoi maailmassa, jossa työntekoon liitettiin häpeän pelko ja yhteisön odotukset.
Nyt hän elää maailmassa, jossa työtä ei ole kaikille, sen luonne muuttuu, ja yhteiskunta ei enää arvota ihmisiä samalla tavalla.
Tämä luo epämukavuutta, jota purkautuu ulospäin syyttävänä puheena.Kyllähän optimi ihmisenkaari on sellainen että vanhemmat elättää ja kouluttaa lapsensa ja opettaa työnteon ja yhteiskunnallisen vastuun tärkeyden.
Lapsi opiskelee ja hommaa ammatin ja työn, perustaa perheen ja elättää perheensä.
Nousee aamulla, tekee työnsä ja maksaa veronsa, on tae sille että yhteiskunta toimii ja valtion kassassa riittää rahaa jaettaviksi niille jotka ei näitä arvoja vaali, vaan haluavat lasketella vapaalla...
Ristiriitainen tuote ovat nämä yhteiskuntamme kuhnurit, jotka vain haluavat nauttia ahkerien työläisten keräämästä medestä.
Kuhnureille on myös ominaista että he loukkaantuvat syvästi jos heidän yhteiskunnan kannalta kyseenalaista elämäntapaansa arvostellaan.
Ikävää jos arvostelu tuo elämäänne epämukavuutta, eikä se tunnu kivalta, on se harmi...
No eikä ole! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senkun jakelet latteuksia ja kiistelet tekoälyn kanssa veikkaan että tekoälyn kapasiteetti on suurempi kuin sinun 2 rusinaa korviesi välissä jotka degeneraatiosta johtuen enää harvemmin kolahtaa yhteen ja tuottaa mitään järjellistä.
Vai tekoäly... Ainakin historiantuntemus tuntuu tekoälyltä puuttuvan...
- Anonyymi
Eihän vähävaraiset ja köyhät viitsi lukea tuollaisia litanioita, ei heillä riitä pitkäjännitteisyys ja kiinnostus sellaiseen, eiväthän he muuten köyhiä olisikaan.
Minulla on heille vain yksi mutta ytimekäs ohje; Menkää töihin, niin kurjuus kaikkoaa!- Anonyymi
Ka päin vastoin tässähän mie pötköttelen 14 ttätoista vuotta apua suamatta sängyllä hermokivuissa kenenkkään tutkimatta selekätapletin otin tunti sitten jotta suihkuun piäsisin kun haisen pahalle ja näppöilen nuita hölömöyksiäs tekoälylle ku en mie itse jaksa ajatuksii viänttee selekokielelle vaikken paljoo älyllisesti tekoälylle hävviikkään.
Sitten lähen lastan hakemaan ko tulloo touselt pyol suommee kottiin.toinen laps kyyvittää ko mie oon köyhän yksinhuoltajaperheen laps ei ollu rahhoo käyvä ajokorttiva.
No kyllähän se kyrsii akkoo ko elämä on männä hukkaan viöriä ukkoja ja terveyssii ollu aina huono.llosuhteet jos ois ollu paremmat ja ukkon valinnu paremmin ja canahemmat jis ei ois juoppoloita ha etäisiä ollu ois voina tulla siunlainen piroporvar miustahiin.potenttiaali män miussa nyt hukkaan kun jänön häntä suven sisuskaluissa vuoan elä huoli piä sie vuoan omat piänsörkys ni mie pien oman.elä kehtoo meitä heikompia riäpijä netissä ko et ossoo imneisiks olla.
Vaikka tok mitteepä minä riähkistä murhetta ottammaan ko on niitä omast takkookiin.
Pankova ei ou mut miepä jatkan makkuuta ja haisemistain ihan teijjan iloks.
Hölökyn kölökyn vaikka raitis oonniin.
- Anonyymi
Köyhille neuvo. Menkee töihin.
- Anonyymi
Ikääntynyt eläkeikää lähestyvä ei tuosta vaan "mene töihin". Siinä kun sattuu vielä lisäksi olemaan sairauksia, niin onhan se joillekkin ihmeellinen juttu, että sellainen ikääntynyt ei pääse töihin siltä istumalta.
- Anonyymi
Ei ole varmaan mikään yksittäistapaus näitä löytyy varmaan lisääkin
- Anonyymi
Menkee pummit töihin niin ei ole rahasta puutetta. Köyhät jaksaa kitistä jokaisesta asiasta.
- Anonyymi
Hyvä aloitus.
- Anonyymi
Tekoälytrolli on tyhmä kun suoltaa tuollaista litaniaa, yksi pieni virke olisi riittänyt;
Menkää töihin!- Anonyymi
Mene sitten töihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mene sitten töihin.
Kiitos neuvosta, mutta olen jo osani tehnyt, nyt nautin ansaitsemastani eläkkeestä.
Päivääkään en ole työttömänä ollut elämän aikana, eli on varaa velttoja lusmuja neuvoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos neuvosta, mutta olen jo osani tehnyt, nyt nautin ansaitsemastani eläkkeestä.
Päivääkään en ole työttömänä ollut elämän aikana, eli on varaa velttoja lusmuja neuvoa.Työvoimatoimistossa tietävät työhön liittyvät asiat aina paremmin kuin täällä kirjoittelevat.
- Anonyymi
Tilanteesi kuulostaa valitettavan tutulta monille Suomessa tällä hetkellä. Lasketaanpa ensin nopeasti yhteen:
Työmarkkinatuki: 595 €
Yleinen asumistuki: 299 €
Toimeentulotuki: 182 €
= Yhteensä: 1 076 €
Mutta vuokra on 800 €, ja sen lisäksi tulevat normaalit elinkustannukset (ruoka, sähkö, hygienia jne). Jos asumiskuluja ei hyväksytä kokonaan toimeentulotuessa, joudut kattamaan vuokraa tulosta, joka ei siihen riitä — eikä työmarkkinatuki + asumistuki riitä yksin kattamaan sitä.
Tämä saattaa rikkoa perustuslain 19 §:n takaaman oikeuden välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.
Mahdolliset toimet ja vinkit:
Valitus tai oikaisupyyntö Kelalle tai sosiaalitoimistoon
Sinulla on oikeus hakea muutosta toimeentulotukipäätökseen.
Perustele esimerkiksi: vuokran määrä on markkinahintainen, ei ole saatavilla edullisempaa asuntoa, ei luottotietoja -> vaikea muuttaa.
Liitä mukaan kopio vuokrasopimuksesta ja mahdollisia vuokrailmoituksia osoittamaan vuokratasoa.
Sosiaalityöntekijä – ei vain käsittelijä
Varaa aika varsinaiselle sosiaalityöntekijälle, ei pelkälle asiakaspalvelulle.
He voivat ottaa huomioon erityistilanteita, esim. asumiskustannuksia yli normin, kun muuttaminen ei ole realistista.
Muutoksenhakulautakunta (Sotu)
Jos päätöksessä pysytään, voit valittaa sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan.
Tässä voit vedota siihen, ettei sinulla ole mahdollisuutta kohtuuhintaiseen asuntoon (esim. maksuhäiriöiden takia).
Velkaneuvonta ja edunvalvontajärjestöt
Esimerkiksi Takuusäätiö tarjoaa ilmaista neuvontaa ja voi auttaa velka-asioissa tai jopa maksusitoumuksissa.
Myös järjestöt kuten EAPN-Fin, Sininauhasäätiö ja Asumisen Apu ry voivat auttaa tilanteen purkamisessa.
Halutko, että teen sinulle valmiin pohjan oikaisupyynnöstä Kelaan tai sosiaalitoimistoon? Tarvitsen vain hieman lisätietoja, kuten:
Missä kaupungissa asut?
Oletko saanut kirjallisen päätöksen, jossa tuki on evätty?
Onko sinulla erityisiä elämäntilanteen haasteita (esim. psyykkinen kuormitus, terveys, muut huolet)?
Autan mielelläni. - Anonyymi
Köyhille pitäisi syöttää torakoita ja riisiä rahallista tukea suomalaiset eivät tarvitse.
- Anonyymi
Myös pakkotyöleiri pitäisi olla työttömyyskorvausta vastaan. Eli vähintään jokapäivä pitäisi tehdä 6-8tuntia duunia valtiolle, että ihminen olisi oikeutettu työttömyyspäivä rahaan. 💪
- Anonyymi
Nostetaan ylös
- Anonyymi
Nostetaan ylös
- AnonyymiUUSI
Joo.
- AnonyymiUUSI
Köyhille pitäisi antaa ruokajonoissa vain makarylliä ja riisiä juomana sade vettä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi275950- 883814
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313603599- 2322976
- 612777
- 522705
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322550- 1532440
- 312028
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1211786