IS hankki Arto Satosen ja Heli Backmanin hakemukset Kelasta tietopyynnöllä. Eroa kuin yöllä/päivällä

Anonyymi-ap

"Satosen ja Backmanin työ­hakemusten pituudessa häkellyttävä ero"

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011158274.html

"Työministeri Arto Satosen (kok) ja Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen Heli Backmanin työhakemukset Kelan pääjohtajaksi poikkeavat selvästi toisistaan. Ilta-Sanomat hankki Satosen ja Backmanin työhakemukset tietopyynnöllä. Tästä artikkelista voit lukea molempien hakemukset kokonaisuudessaan.

Tehtävässä edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa, sosiaaliturvan tuntemusta, käytännössä osoitettua johtamistaitoa ja -kokemusta sekä erinomaista suomen kielen taitoa ja tyydyttävää ruotsin kielen taitoa.

Hakemuskirjeiden lisäksi Satonen ja Backman antoivat Kelalle myös ansioluettelonsa, joissa he listaavat keskeisen koulutuksensa, työkokemuksensa ja luottamustoimensa. Satosen ansioluettelossa on lisäksi listattu hänen kielitaitonsa ja julkaisunsa. Backmanin hakemuksessa on listattu hänen käymänsä kurssit.

Satosen hakemus tehtävään on noin puoli sivua pitkä. Satonen kertoo hakemuksessaan, että on kiinnostunut tehtävästä Kelan keskeisen aseman vuoksi.

Hän kuvailee hakemuksessaan poliittista kokemustaan ja verkostojaan. Satosen mukaan sosiaaliturva ja työmarkkinat ovat olleet keskiössä hänen urallaan kansan­edustajana ja ministerinä. Satonen kuvailee työtään työ- ja elinkeinoministeriön johtajana.

Satonen kertoo myös kirjoittaneensa kaksi kirjaa hyvinvointiyhteiskunnasta. Satonen on kirjoittanut kirjat hyvinvointiyhteiskuntaan liittyvistä myyteistä ja työn merkityksestä suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tukirankana. Satosen kirjat Työn linja on julkaistu vuonna 2017 ja Hyvinvointiyhteiskunnan pelastusoppi vuonna 2014.

STT uutisoi maaliskuussa, ettei Kelan hallitus pitänyt Satosen hakemusta erityisen ansiokkaana.

Olen kiinnostunut Kelan pääjohtajan tehtävästä. Tehtävä on hyvin kiinnostava, koska Kelalla on keskeinen asema suomalaisen sosiaaliturvan toteuttajana ja kehittäjänä.

Sosiaaliturvaan ja työmarkkinoihin liittyvät kysymykset ovat olleet työssäni keskeisiä koko poliittisen urani ajan niin ministerinä, kansanedustajana eri valiokunnissa, komiteatyössä ja hallitusneuvottelijana. Olen lisäksi kirjoittanut kaksi hyvinvointiyhteiskuntaa käsittelevää kirjaa.

Toimin parhaillaan Petteri Orpon hallituksen työministerinä ja työ-ja elinkeinoministeriön päällikkönä. Työssäni ison organisaation strateginen johtaminen, lakiesitysten valmistelu, muutosten aikaansaaminen ja henkilöstöasioiden hoitaminen ovat tulleet tutuiksi, samoin vaikuttaminen Euroopan unionin neuvostoissa.

Kela toimii läheisessä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa, joihin tiivistä yhteydenpitoa pidän tärkeänä. Yli 20 vuoden kansanedustajauran aikana olen luonut laajan verkoston yhteiskunnan keskeisiin vaikuttajiin eri poliittisissa puolueissa, virkakunnassa, järjestömaailmassa ja mediassa. Kerron mielelläni lisää ajatuksistani Kelan pääjohtajan tehtävään liittyen.

Ystävällisin terveisin, Arto Satonen

Backmanin hakemus on sivun mittainen. Hän kuvailee hakemuksessaan työ­historiaansa ja työtehtäviään, jotka ovat liittyneet sosiaaliturvaan. Hän kuvailee tuntemustaan suomalaisesta sosiaaliturvasta syvälliseksi.

Backman kuvailee hakemuksessaan sitä, miten hän on Melan johtajana vienyt läpi strategiaprosessin. Hän korostaa tuntevansa poliittisen päätöksenteon prosessit ja kykenevänsä ratkaisuihin kovan paineen alla.

Pyydän saada tulla huomion otetuksi Kansaneläkelaitoksen pääjohtajan tehtävää täytettäessä.

Olen juristi ja olen työskennellyt koko työhistoriani erilaisissa sosiaaliturvaan liittyvissä johto- ja kehittämistehtävissä. Toimin tällä hetkellä Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan toimitusjohtajana. Ennen nykyistä tehtävääni olen toiminut sosiaali- ja terveysministeriössä sosiaaliturva- ja vakuutusosaston osastopäällikkönä, johtajana Eläketurvakeskuksessa, sosiaali- ja terveysministeriön eläkevakuutusyksikön johtajana, työttömyyskassanjohtajana sekä eläkkeisiin liittyvissä asiantuntijatehtävissä eri ministeriöissä.

Työtehtäväni ovat antaneet minulle syvällisen tuntemuksen suomalaisen sosiaaliturvan kokonaisuuteen, sen rahoitukseen ja organisointiin. Olen työskennellyt pitkään ministeriössä ja tunnen hyvin poliittisen päätöksenteon ympäristön sekä sosiaaliturvalainsäädännön kehittämistyön ja siihen liittyvät toimintatavat. Olen vetänyt monia laajoja lainvalmisteluhankkeita sekä johtanut useita sosiaaliturvalakien muutoksiin liittyviä neuvotteluja, joissa on ollut mukana laajasti sosiaaliturvan kehittämiseen osallistuvia sidosryhmiä."

Jatkuu........

6

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

............jatkuu.

"Melan toimitusjohtajana, sekä johtajana Eläketurvakeskuksessa, olen johtanut sosiaaliturvan toimeenpanon organisointia, jossa henkilöstön lisäksi tietojärjestelmät ja niiden kehittäminen sekä hankinnat ovat jatkuvasti yhä keskeisemmässä osassa. Toimitusjohtajana olen tottunut hallituksen kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä asioiden valmisteluun ja esittelyyn hallitukselle. Toimitusjohtajana olen hiljattain vienyt läpi onnistuneen strategiaprosessin. Strategiaan pohjautuen olemme Melassa vahvasti uudistaneet toimintaprosesseja ja työskentelytapoja sekä samalla parantaneet myös henkilöstön työtyytyväisyyttä.

Minulla on valmius etsiä ratkaisuja myös kovan paineen alla. Olen toiminut ministeriössä osastopäällikkönä koronapandemian ajan, jolloin lainmuutoksia valmisteltiin kiihkeään tahtiin. Olen ollut myös valmistelemassa ratkaisuja, joissa sosiaaliturvan toimeenpanon huoltovarmuutta on vahvistettu nopealla aikataululla.

Kelan käyttöön toisin laajan sosiaaliturvan tuntemukseni, vahvat neuvottelutaitoni ja organisointikykyni. Johtajana arvostan vahvasti strategiaan perustuvaa eteenpäin katsovaa johtamista, jossa henkilöstön kehittyminen ja hyvinvointi otetaan huomioon.

Ystävällisesti Heli Backman

Kelan pääjohtajan haku muuttui sotkuksi, kun kansanedustajista koostuva Kelan valtuusto lykkäsi pääjohtajan valintaa tiistaina huhtikuun loppuun. Päätös tehtiin hallituspuolueiden äänin 7-5.

Asiaa perusteltiin sillä, että valtuusto haluaa haastatella Backmania uudestaan. Häntä on haastateltu tehtävään vain kerran. Satosta valtuusto on haastatellut tehtävään kahdesti.

IS:n tietojen mukaan hallituspuolueet ajavat tehtävään Satosta, jota ei pidetä pätevimpänä hakijana. Kelan hallitus taas esitti Backmania pääjohtajaksi äänin 8–1. Satonen sai yhden äänen. Backman on saanut tukea opposition edustajilta.

Pääjohtajasta päättävät lopulta Kelan valtuutetut, jotka ovat kansanedustajia. 12 valtuutetusta enemmistö edustaa hallituspuolueita. Neljä valtuutetuista on kokoomuksesta, kolme perussuomalaisista ja kolme Sdp:stä. Keskustalla ja vihreillä on molemmilla yksi valtuutettu. Valtuutettujen päätös voi poiketa Kelan hallituksen esityksestä.

IS:n lähteet ovat arvioineet, että kyseessä on hallituksen vaalitemppu. Satosen junttaaminen tehtävään näyttäisi äänestäjien silmissä pahalta ennen sunnuntain alue- ja kuntavaaleja. Toisaalta on arvioitu, että on opposition vaalitemppu nostaa pääjohtajavalinnasta meteli.

Kelan valtuuston on määrä kokoontua seuraavan kerran 29. huhtikuuta."

Nyt sitten nähdään, valitsevatko Kokoomus ja PS Kelan johtoon pätevän vaiko Satosen. Hallituspuolueiden äänet ratkaisevat.

• Anonyymi

Arto parempi tai sitten vaikka kike Elomaa.

• Anonyymi

Joko saa nauraa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joko saa nauraa?

Jumatsuikka :D

• Anonyymi

sössöhän on selvä altavastaaja mutta lehmänkauppojahan tämäpaskahallitus tekee koko ajan ja kyykyttää huonompiosaisia ja sitä sössö varmaan jatkaisi kelassa

• Anonyymi

Satonen saa persujen äänet ja persut saavat Orpolta vapauden rasistiseen puheeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2095
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1836
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1796
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1513
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      170
      1334
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1297
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      65
      1104
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      991
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      952
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe