Me köyhät eläkeläiset

Anonyymi-ap

Ärsyttää kun aina kaikki olettaa, että eläkkeellä olevilla on jo kaikki maksettu, asunnot ja kesämökit.
Tilanteet on erilaisia, me emme ole perineet käytännössä mitään, puolisolla oli vakava sairaus ja saa siksi pientä eläkettä, itsellä brutto juuri 2000 euroa. Asunnosta on vielä velkaa eikä kesämökkiäkään ole. Toimeen tullaan, mutta ei tässä mitään juhlita eikä ulkomailla matkusteta.
Eli ei meitä eläkeläisiä aina kannata kadehtia!

25

630

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla vajaa 1600€ brutto , olen asuntoni maksanut, puolisoa ei ole , eikä muuta omaisuutta, kun vanha auto, perintöä tuli kaksi tonnia.

• Anonyymi

Miten nykypäivän eläkeläisellä edes voi olla asuntovelkaa. Jostain -80luvulta tähän päivään asunnoissa on markka muuttunut euroiksi ja 2000-luvun alussa ostettu asuntokin on saatu puoleen hintaan nykyarvosta. Täysiä menty ja köyhyyttä valmisteltu vuosia. Parin tonnin bruttoeläkettä saava on kuitenkin yleensä tehnyt ihan hyvän työuran. Ja vaikka ei olisikaan, niin sillä summalla pärjää kivasti ja helposti. Koska loppuelämän tulot on tiedossa, niin menot on helppo mitoittaa oikeansi toisin kuin työläisellä.

• Anonyymi

Ehkä ovat eronneita, ja ostaneet asunnon vanhoilla päivillä , uusperheitä, lapsia monille puolisoille.

• Anonyymi

Kun ei ole haalinut mitään omaisuutta ja asunut omasta halustaan vuokralla niin on ollut helppo hengittää kun ei ole ollut pelkoa persiin takana selviytymisestä. Vaikka osa-aikaisena palkkakin oli pieni ja eron jälkeen ukkokin jätti elatusmaksut rästiin niin lapsen kulut meni omani edelle ja hän sai koulunsa käytyä ja hyvän ammatin. Perintöjä en ole saanut eikä ole tarvinnut itsekään kerätä jälkeläiselle jääväksi, vaan olen antanut suoraan sen mitä on tarvinnut. Nyt eläke on pieni, mutta sillä pärjään kun ei ole velkoja ja saan tehdä vähillä rahoillani mitä haluan.

• Anonyymi

Avioero köyhdyttää, kun piti asunto myydä ja myymisen jälkeen maksettiin velat pois.
        Sitten ostin uuden asunnon ja sain sen juuri maksettua ennen eläkeikää.
        Onneksi on aina ollut töitä ja kun lapseni tuli teini- ikään otin vielä toisen työn , tein viikonloputkin töitä.
        Onneksi on pärjätty, lapseni hyvässä ammatissa ja menossa naimisiin ensikuussa.
        Minulla ihan kohtuu eläke ja olen terve.

• Anonyymi

Jes, pienituloisella eläkeläisellä vuokra-asuminen taitaa lopulta olla se fiksuin vaihtoehto, varsinkin jos mahdollista saada asumistukea. Itsellä olis ollut ehkä just ja just mahdollista ostaa osake, mutta vuokralla oon ja at:a tulee pikkusen niin lopunikää. Jos asuntoon tulisi joku paha vika (ei todennäköistä), niin sitten vaan katsoon uutta vuokra-asuntoa, kun taas omistaja ei niin vaan irti pääsekään. Vaikka olis maksettu osake, ei se ole suuri onni, jos vaikka isoja remontteja tulossa. Jos itsellä olisi joku kauan sitten ostettu osake, jonka arvo noussut huimasti, myisin sen ja siirtyisin vuokralle

lajijasuris

• Anonyymi

Tunnen henkilööitä joiden palkka on 2300 euroa/kk bruttona . Merkillistä että esim.yksinhuoltajat pystyvät tupakoimaan ,tupakki poskella jopa 7 kertaa päivässä , viikossa menee Kallista savutteleimista ,taitaa askin hinta olla jo yli kympin . Kun henkilöllä on alaikäinen lapsi hän saa ilmeisesti jonkin verran asumistukea sekä toimeentulotukea . Luin toimeentulotuesta miten se kattaa reseptilääkkeet, sanomalehdet, sekä jos jonkinlaisia menoja .
      Itken krokotiilin kyyneleitä kun olen hammasta purren vähän yli 2000 euron bruttopalkalla tienannut itselleni oman asunnon, elättänyt lapseni ,vaihtanut autoni,
      Näin erilailla käytämme rahaa ,toinen ei saa millään riittämään rahojaan ,toinen kituuttaa jokaisesta ostoksesta . Jotain rotia olisi saatava . Mielestäni sanomalehti ei kuulu toimeentuki laskennan piiriin kun sitä ei pysty tavalline ihminenkään tilaamaan. Ei mikään ihme että verot ovat kohtuuttomat kustannuksiin nähden. Kiitos sossulle.

• Anonyymi

Kateus on ainoa aito tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kateus on ainoa aito tunne.

Niin ja keuhkotauti.😊

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin ja keuhkotauti.😊

Kyllähän velkaa pitää olla niin paljon, että kyynel on aito

• Anonyymi

Saavat myös elatusmaksut ex puolisolta, ja jos ex ei pysty maksamaan niin, elatusmaksu tulee yhteiskunnalta, myös lapsilisään tulee yksinhuoltajakorotus lähes satanen lisää kk, läpsilisään, sitten asumistukea , ja toimeentulotukea.

• Anonyymi

Tosiaan nuo sosiaalitukien ja muiden sossun ja kelan rahojen saavat niin elelevät mukavasti. Tupakkaan on rahaa ja ruokaakin saa ilmaiseksi. Niin ja toiset Espanjassa asuvat mukavasti, toimittajille annetaan haastatteluja laittautumaan pyörätuoliin ja esitellään ihottumaa että on pakko olla etelässä kun reuma ja psoriasis vaatii.
        Sitten omin jaloin lähipubiin juomaan ja syömään ja karaokea laulamaan. Elämä on niin hauskaa siellä.

• Anonyymi

Pirun hyvä eläke sulla . Noin olettaisi että vuositulot ovat olleet ruhtinaalliset ja rahaa on sijoitettu sukanvarteen juuri tulevaisuutta varten . Jos noin ei ole olet ollut tuhlaileva yli varojen elävä .

• Anonyymi

Vastasitko tosiaan tuohon aloitukseen eli minulle.
        Ymmärtätkö , se tekee nettona minulle 1600 euroa ja puolisolla minimieläke eli ei todellakaan ole hyvä eläke, sentään työelämässä ehdin olla 47 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärtätkö , se tekee nettona minulle 1600 euroa ja puolisolla minimieläke eli ei todellakaan ole hyvä eläke, sentään työelämässä ehdin olla 47 vuotta.

Saatte yhdessä lähes kolme tonnia, kyllä sillä nyt pärjää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kelan elätti!

• Anonyymi

Siis tuon asian pitäisi olla niin kuin olet otsikoinut aloituksen.

Jos olet olet ollut työikäsi täysin työkykyinen ja sait olla töissä 30-40v, niin ei sinulla periaatteessa pitäisi olla enää mitään "miljoona-velkoja" 65-v iässä jossa pääset työeläkkeelle. En sano etteikö velkaa saisi olla, mutta sen määrän pitää olla sellainen jonka oma pää kestää!.... Jos sinulla on paljon velkaa ja olet 65v tai vanhempi on jokin menney pahasti pieleen.

Itse olen syntymästä asti osatyökykyiseksi leivottu 55v mies. Elämässä on ollut paljon haasteita ja olen myös pitkäaikaistyötön. Olin tekemässä aloitusta eläkkeistä ja esim. pärjäämisestä työttömänä lyhyen aijan..... Harvalla tavallisella duunarilla on kestyävyyttä kerätä omaa eläkeikäistä rahastoa ja omaa sukanvartta lyhyitä työttömyysjaksoja ja kapeita kohtia varten.....

Sen verran olen elämäni aikana nähnyt palkkalaskelmia, että tiefän siellä olevan kohdat palkasta perityistä työttömyys- ja eläkemaksuista..... jos olet nyt esim. 25v, niin sinulla on hyvässä lykyssä 40-v aikaa työelämässä. Kuka kieltää avaamasta tiliä omia eläke-ja työttömyysvakuutusrahastoa varten.... Se on kylmä totuus, että sinne sitten säästetään palkkalaskelmassa olevien tilie mukaan esim. 2/3 osaa näistä maksuista lisäksi.... En ole ennustaja, mutta nyt 25v ikäinen voi hyvinkin kerätä sillä 2-3% talletuksella ehkä 50 000€ + korot.... Harvahan meistä syntyy kultalusikka suussa ja perii pentulaatikosta satojatuhansia euroja joilla se oma rahasto on selvänä jo 40-v iässä....

Noita rahojahan voi käyttää sitten esim. asunnon omarahoitusosuuden kerryttämiseen normaalin säästämisen osana.....

Kun itse olen yli 50v ja eläkkelle on aikaa reilu 10v, niin tavoite on aivan oma enkä sitä ala tässä avaamaan..... oma unelmani on vähän ns. epärealistinen..... en tiedä onko aika jonka olen ajatellut edes mahdollinen..... Kaikki on matematiikkaa...kaikki mitä sanon nyt testataan vuonna 2030 tai 2040....

• Anonyymi

Jos et tee päivääkään toitä elämäsi aikana, saat takuueläkkeen, joka on karvan alle 1000e/kk.
      Pieni oman kioskin pitävä yksinyrittäjän pitää msksaa YEL maksuja n. 160.000e, jotta pääsee samaan. Oiskohan jossain korjattavaa?

• Anonyymi

Ei? Ehkä nostaa minimi yel niin isoksi, että se ylittää aina takuueläkkeen.

• Anonyymi

Tämä ’ongelmahan’ on aina, kun vertaillaan työansioita ja sosiaalitukea. Kaikkein pienituloisimpien tulot eivät juurikaan ole sosiaaliturvaa, esim työttömyyskorvauksia jne, parempia.
        Sosiaalituet takaavat perustoimeentulon ja monien kovasti pienituloisten työansiot riittävät niinikään vain perustoimeentuloon.

• Anonyymi

Minulla vielä noin 4 vuotta eläkeikään. Näistä viimeisistä vuosista ei eläkettä tule kerääntymään koska on ollut normaalia vähemmän pätkätöitä. Olen aina halunnut tehdä töitä itselle ja yhteiskunnalle. Olen kyyninen juuri siitä että yhteiskuntamme velka on niin suuri ettei kunnilla ja hyvinvointialuiella ole töitä . Kaikesta säästetään. Olisin syntynyt 5 vuotta ennemmin niin asiani olisi paremmin. Nyt 44,5 vuotta työtä tehneenä käteenjäävä eläke on 1390 e/ kk . Asun yksin. Saavat edelliset ikäluokat olla onnellisia kun ovat päässeet jo alle 60 vuotiaina eläkkeelle paremmassa kunnossa kuin jälkipolvet. Nämä suuret ikäluokat sit rasittavat meidän eläkejärjestelmää , heitä niin paljon ja elävät 95 vuotiaiksi. 35- 37 vuotta on veronmaksajat tehneet töitä heitä varten. Mielestäni väärin.

• Anonyymi

Työeläkkeesi määräytyy täysin sen mukaan miten olet työelämässä kerryttänyt työansioillasi (ja maksanut työeläkevakuutusmaksuja) eläkepääomaasi. Sinulla on vieläpä enemmän työskentelyvuosia kuin useimmilla, joten…
        Kukaan eikä mikään edellisistä ikäluokista vaikuta sinun itsesi kerryttämään työeläkkeeseensä, saati ’söisi’ sinulle kuuluvaa eläkettä. Lapsellista syyttää heitä. Ja todella härskin lapsellista on väittää 35-37 vuotta tehneensä töitä suurten ikäluokkien eteen. No ehkä et tullut edes ajatelleeksi mitä kirjoitit, joten…

Yleinen eläkeikä ei koskaan ole ollut 60 vuotta., saati alle. Kun työeläkejärjestelmä tuli voimaan, niin eläkeikä,oli 65 vuotta ja yleinen elinikä jopa alle 70 vuotta. Vajaa pareisenkymmentä vuotta sitten eläkeuudistuksessa eläkeikä muutettiin joustavaksi eli 63-68 ikävuodeksi. Oli siis mahdollista päästä jo 63 vuotiaana eläkkeelle, mutta tuolloin eläkkeen määrä oli huimasti pienempi kuin jos jäi 68 vuotiaana. Nyt tämäkin on muutettu siten, että eläkeikä muuttuu syntymävuodesta riippuen takaisin 65:een ja sen jälkeen eläkeikään vaikuttaa eliniän tilastolliset muutokset.

Suuret ikäluokat ovat nyt 75 vuotiaita ( kaikkein nuorimmat). Tällä hetkellä keskimääräinen elinikä miehillä on hieman alle 80 vuotta ja naisilla hieman yli 84 vuotta. Jotkut harvat elävät kyllä 95 vuotiaiksi. Heidän työeläkkeensä ovat yleisesti niitä pienimpiä johtuen alemmasta palkkatasosta ja alemmista karttumistakin useimmilla. Keskimääräinen työeläkkeen suuruus kasvaa vuosittain, kun uusia ikäluokkia jää eläkkeelle ja nyt lienee jossain parintuhannen nurkilla (brutto), joten tuo sinun nettosi (1390€) on hyvinkin keeskimääräisen suuruinen. Ja vanhimpiin eläkeläisikäluokkien eläkkeisiin verrattuna sieltä paremmasta päästä. Työeläkkeellä olevien vanhimpien työeläkkeethän ovat selvästi pienempiä kuin nyt eläkkeelle jäävien.

Suuria ikäluokkia on aina syytetty kulloisista ongelmista yhteiskunnassa: ensin he tukkivat neuvolat, kansakoulut. Sitten oppikoulun ja ammattikoulut ja lukiot. Sen jälkeen opistot, yliopistot. Sitten viihtyivät työssä ja tukkivat seuraavien sukupolvien urakehityksen ja työpaikat. Lisäksi terveydenhuollon, kun ikääntymisvaivoja alkoi tulla vanhemmiten. Nyttemmin tukkivat mokomat palvelutalot ja varmasn jonkun mielestä hautausmaatkin ja krematoriot. No porukka harvenee kovaa vauhtia ja reilun kymmenen vuoden päästä heistä alkaa olla vain muistot jäljellä. Nekin varmaan jonkun mielestä on liikaa…

Ehkäpä joku voisi joskus miettiä sitäkin, mitä he saivat aikaan. Esim hyvinvointivaltion kaikkine palveluineen, jota toki nykypolvet ajavat alas. Yhden maailman parhaan elintason, koulutuksen, jne, jne. Maailman onnellisimman yhteiskunnan kansainvälisen tutkimuksen mukaan, jne
        Jota näitäkin nykypolvet ajavat alas. Syitä ja syyllisiä alasajoihin varmasti on monia, mutta suuret ikäluokat ovat olleet pois päätöksenteosta jo vähintäänkin vuosikymmenen, joten heistä on vaikea leipoa syyllisiä. Jos ja kun virheitä hekin, kuten kaikki, tekivät, niin heidän jälkeen valtaan tulleilla sukupolvilla on ollut runsaasti aikaa korjailla niitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työeläkkeesi määräytyy täysin sen mukaan miten olet työelämässä kerryttänyt työansioillasi (ja maksanut työeläkevakuutusmaksuja) eläkepääomaasi. Sinulla on vieläpä enemmän työskentelyvuosia kuin useimmilla, joten…
        Kukaan eikä mikään edellisistä ikäluokista vaikuta sinun itsesi kerryttämään työeläkkeeseensä, saati ’söisi’ sinulle kuuluvaa eläkettä. Lapsellista syyttää heitä. Ja todella härskin lapsellista on väittää 35-37 vuotta tehneensä töitä suurten ikäluokkien eteen. No ehkä et tullut edes ajatelleeksi mitä kirjoitit, joten…

Yleinen eläkeikä ei koskaan ole ollut 60 vuotta., saati alle. Kun työeläkejärjestelmä tuli voimaan, niin eläkeikä,oli 65 vuotta ja yleinen elinikä jopa alle 70 vuotta. Vajaa pareisenkymmentä vuotta sitten eläkeuudistuksessa eläkeikä muutettiin joustavaksi eli 63-68 ikävuodeksi. Oli siis mahdollista päästä jo 63 vuotiaana eläkkeelle, mutta tuolloin eläkkeen määrä oli huimasti pienempi kuin jos jäi 68 vuotiaana. Nyt tämäkin on muutettu siten, että eläkeikä muuttuu syntymävuodesta riippuen takaisin 65:een ja sen jälkeen eläkeikään vaikuttaa eliniän tilastolliset muutokset.

Suuret ikäluokat ovat nyt 75 vuotiaita ( kaikkein nuorimmat). Tällä hetkellä keskimääräinen elinikä miehillä on hieman alle 80 vuotta ja naisilla hieman yli 84 vuotta. Jotkut harvat elävät kyllä 95 vuotiaiksi. Heidän työeläkkeensä ovat yleisesti niitä pienimpiä johtuen alemmasta palkkatasosta ja alemmista karttumistakin useimmilla. Keskimääräinen työeläkkeen suuruus kasvaa vuosittain, kun uusia ikäluokkia jää eläkkeelle ja nyt lienee jossain parintuhannen nurkilla (brutto), joten tuo sinun nettosi (1390€) on hyvinkin keeskimääräisen suuruinen. Ja vanhimpiin eläkeläisikäluokkien eläkkeisiin verrattuna sieltä paremmasta päästä. Työeläkkeellä olevien vanhimpien työeläkkeethän ovat selvästi pienempiä kuin nyt eläkkeelle jäävien.

Suuria ikäluokkia on aina syytetty kulloisista ongelmista yhteiskunnassa: ensin he tukkivat neuvolat, kansakoulut. Sitten oppikoulun ja ammattikoulut ja lukiot. Sen jälkeen opistot, yliopistot. Sitten viihtyivät työssä ja tukkivat seuraavien sukupolvien urakehityksen ja työpaikat. Lisäksi terveydenhuollon, kun ikääntymisvaivoja alkoi tulla vanhemmiten. Nyttemmin tukkivat mokomat palvelutalot ja varmasn jonkun mielestä hautausmaatkin ja krematoriot. No porukka harvenee kovaa vauhtia ja reilun kymmenen vuoden päästä heistä alkaa olla vain muistot jäljellä. Nekin varmaan jonkun mielestä on liikaa…

Ehkäpä joku voisi joskus miettiä sitäkin, mitä he saivat aikaan. Esim hyvinvointivaltion kaikkine palveluineen, jota toki nykypolvet ajavat alas. Yhden maailman parhaan elintason, koulutuksen, jne, jne. Maailman onnellisimman yhteiskunnan kansainvälisen tutkimuksen mukaan, jne
        Jota näitäkin nykypolvet ajavat alas. Syitä ja syyllisiä alasajoihin varmasti on monia, mutta suuret ikäluokat ovat olleet pois päätöksenteosta jo vähintäänkin vuosikymmenen, joten heistä on vaikea leipoa syyllisiä. Jos ja kun virheitä hekin, kuten kaikki, tekivät, niin heidän jälkeen valtaan tulleilla sukupolvilla on ollut runsaasti aikaa korjailla niitä.

👍👍👍

• Anonyymi

Nää on aina hauskoja. ”Minulla on 60 vuotiaana vähintään 65v työura takana ja silti eläkettä ei ole kertynyt. Toki en työurani aikana ole juurikaan ollut töissä vaan pääasiassa tehnyt pätkätöitä fiiliksen mukaan”.

• Anonyymi

Ihan jo hirvittää kun lisää veronkorotuksia pienituloisille eläkeläisille. Nyt tarkoitan työeläkkeen saajia. Kun on ansainnut työllään eläkkeensä niin nyt siitäkin revitään minkä irti saa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      58
      2119
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1803
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1410
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1394
    5. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1034
    6. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      978
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      77
      932
    8. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      862
    9. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      130
      853
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      70
      838
    Aihe