Mummuni tiesi tämän.
Kiirastorstai oli entisajan suomalaisille erityinen päivä. Silloin karkotettiin kotipihalta kiira, joka tarkoittaa kaikkea pihan rauhaa häiritsevää pahaa. Kun kiira oli karkotettu, uskalsi karjakin palata laitumelta kotiin.
Kiira karkotettiin nostamalla kelkkaan palava astia ja vetämällä sitä ympäri pihaa pitäen kovaa ääntä ja huutaen lorua ”Kits kiira metsään, tulta suuhun, savua sieraimiin, seipäällä selkään, lapiolla lautaselle!”.
Kiiran karkottamisessa käytettiin myös tervaa, katajanoksia, lehmänkelloja ja kodin rautaesineitä. Karjalassa ja Hämeessä tehtiin kiirastorstaina suursiivous myös sisällä kodissa. Kristillisessä mielessä kiiran karkottaminen tarkoitti synneistä puhdistautumista. Nykypäivänäkin pihan puhdistaminen ja kodin kevätsiivous sopisivat hyvin pääsiäisaktiviteeteiksi, tosin ehkä vähemmällä metelillä.
Perinteinen tapa viettää oikeaa kiirastorstaita
Anonyymi-ap
4
133
Vastaukset
- Anonyymi
isäntä raahasi kiirastorstaina perässään palavaa tervatuokkosta pihan ympäri. Hän kulki pihan kahdesti myötä- ja kerran vastapäivään
- Anonyymi
Juuri noinhan se on oikea tapa. Kaikki muu on tuontitavaraa lähi-idästä.
Olisi pitänyt olla tuontikielto aikoinaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noinhan se on oikea tapa. Kaikki muu on tuontitavaraa lähi-idästä.
Olisi pitänyt olla tuontikielto aikoinaan.Kyllä. Tuo aloituksen kiirastorstain viettäminen on oikea tapa.
- Anonyymi
Kiira Korpi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824787- 1862103
- 1321782
- 1751415
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161291- 351106
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj171103- 78993
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh302989- 52976