Ai, voiks shettiksilläkin ratsastaa??!!

Sara xD

Moi!

Voiko shetlanninponillakin ratsastaa? Jos itse olen 152cm pitkä ja painan n.41-42kg. Niin, voinko ratsastaa shettiksellä? Mää en tienykkään et niillä voi ratsastaa!! Onko niille sit omia satuloita? Onko niillä pakko ratsastaa?

27

2277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mailaif

      Tottakai shettiksellä voi ratsastaa! :) Tosin silloin jos shettis on kovin pieni ja hento, niin vain hyvin "pienet" ihmiset voi sillä ratsastaa. :) Ei niille mun mielestä mitää omia satuloita oo, vaan ihan tavallisia satuloita käytetään kyllä, ponisatuloita varsinkin :)

    • shet
      • vaatteet.....ihan jees........

        Jos saa udella niin miks tolla ratsastajalla oli tommoset "vaatteet" kuvissa 5 ja 7? Ja ratsastajallahan oli jalat maassa, niinkuin noilla jotka ratsasti KAHESTAAN shettis raukalla!! Ja vielä aikuisia!! HuHHuH!!


      • shet
        vaatteet.....ihan jees........ kirjoitti:

        Jos saa udella niin miks tolla ratsastajalla oli tommoset "vaatteet" kuvissa 5 ja 7? Ja ratsastajallahan oli jalat maassa, niinkuin noilla jotka ratsasti KAHESTAAN shettis raukalla!! Ja vielä aikuisia!! HuHHuH!!

        Mikäs ihme tuo nyt on???
        Ilma oli lämmin, suorastaan kuuma ja kyllä hame päällä voi ratsastaa siinä kun pitkissä housuissakin kunhan on leveähelmainen. Lämpimällä ilmalla lyhyt hame on vilpoisin vaihtoehto. Toinen nainen heitti pitkän mekkonsa pois kun oli niin kuuma ja pitkässä mekossa ratsastaminen on hankalaa ja hameen alla todella kuuma. Pitkät sukat vain unohtui jalkaan, ei varmaan tajunnut riisua niitä.


      • shet
        vaatteet.....ihan jees........ kirjoitti:

        Jos saa udella niin miks tolla ratsastajalla oli tommoset "vaatteet" kuvissa 5 ja 7? Ja ratsastajallahan oli jalat maassa, niinkuin noilla jotka ratsasti KAHESTAAN shettis raukalla!! Ja vielä aikuisia!! HuHHuH!!

        Tämä nainen käyttää sukkahousuja mekkonsa alla. Onko tuossa mitään "sopimatonta" ja onko mielestänne liian painava ponille?
        http://hometown.aol.de/ridingcult2002/page49.html


      • ...
        shet kirjoitti:

        Tämä nainen käyttää sukkahousuja mekkonsa alla. Onko tuossa mitään "sopimatonta" ja onko mielestänne liian painava ponille?
        http://hometown.aol.de/ridingcult2002/page49.html

        siis toi näytti ihan kamalalta! kun pienikokoiset shettikset ja HYVIN iso aikuinen ratsataa sillä! varsinkin siinä aiemmassa kuvajutussa.. ja viel stringit päällä! jos jonkun mielestä toi on hauskaa niin huh huh.. poni parat.. ;( toi on SAIRASTA! ihan oksettavaa! se näyttikin niin luonnottomalta.. >:( ihan käsittämätöntä, että joku antaa edes mennä ton kokoisen shettiksellä! ei ne oo mitään leikkikaluja!


      • Shet
        ... kirjoitti:

        siis toi näytti ihan kamalalta! kun pienikokoiset shettikset ja HYVIN iso aikuinen ratsataa sillä! varsinkin siinä aiemmassa kuvajutussa.. ja viel stringit päällä! jos jonkun mielestä toi on hauskaa niin huh huh.. poni parat.. ;( toi on SAIRASTA! ihan oksettavaa! se näyttikin niin luonnottomalta.. >:( ihan käsittämätöntä, että joku antaa edes mennä ton kokoisen shettiksellä! ei ne oo mitään leikkikaluja!

        Siis etköhän hieman liioittele ;-) Suomessa aina liioitellaan asioita, onhan tämä melkoinen holhousyhteiskunta. Ratsastaminen sairasta? Nuo naiset tykkäävät ratsastamisesta, onko se "sairasta"? Ei poni kärsi jos joskus aikuiset sillä ratsastaa ja tuokin poni voi erittäin hyvin tänä päivänäkin vaikka aikuiset sillä ratsastavat lähes JOKA päivä!!!

        Ulkomailla aikuiset nimittäin ratsastavat shettiksillä siinä missä lapsetkin ja ponin omistaja väitti että shettis kantaa vaikka parisataa kiloa vähän aikaa. Katso vaikka kuvia niin uskot:

        http://www.ridingcult.org/background/PP-ponyfun-II.jpg


      • hyi
        ... kirjoitti:

        siis toi näytti ihan kamalalta! kun pienikokoiset shettikset ja HYVIN iso aikuinen ratsataa sillä! varsinkin siinä aiemmassa kuvajutussa.. ja viel stringit päällä! jos jonkun mielestä toi on hauskaa niin huh huh.. poni parat.. ;( toi on SAIRASTA! ihan oksettavaa! se näyttikin niin luonnottomalta.. >:( ihan käsittämätöntä, että joku antaa edes mennä ton kokoisen shettiksellä! ei ne oo mitään leikkikaluja!

        Noi kuvat on kyl iha sairaita :(


      • Saree

        Minusta alle 50 kg painavat saavat ratsastaa, kauhistuttaa ajatus shettiksellä ratsastavasta aikuisesta. Pienen shettis-raukan selkähän heikentyy koko ajan. :O


      • ponifani

        ei shetiksillä yleensä aikuiset ratsasta! ja mitä kuvia...! oliko tossa järkee?? ja sitä paitsi mä oon 147cm pitkä ja painan n.43 kg ja oon liian iso shettikselle. ratsatuksen opettajani sanoi näin. kyllä ponilla voi tietty aikuinen ajaa mutta en heti ekaks laittais aikuista ratsastaa shettiksellä!!!!


      • ponifani
        shet kirjoitti:

        Tämä nainen käyttää sukkahousuja mekkonsa alla. Onko tuossa mitään "sopimatonta" ja onko mielestänne liian painava ponille?
        http://hometown.aol.de/ridingcult2002/page49.html

        liian iso toi kyllä oli toi ratsastaja! mun mielestä shettikset on tarkoitettu pienille lapsille ja ajoon!!


      • ponifani
        ... kirjoitti:

        siis toi näytti ihan kamalalta! kun pienikokoiset shettikset ja HYVIN iso aikuinen ratsataa sillä! varsinkin siinä aiemmassa kuvajutussa.. ja viel stringit päällä! jos jonkun mielestä toi on hauskaa niin huh huh.. poni parat.. ;( toi on SAIRASTA! ihan oksettavaa! se näyttikin niin luonnottomalta.. >:( ihan käsittämätöntä, että joku antaa edes mennä ton kokoisen shettiksellä! ei ne oo mitään leikkikaluja!

        oon samaa mieltä että ponit ei ole leikki kaluja ja että niillä ei aikuisten tarttis ratsastaa!!! poneja käy sääliks!


      • ponifani
        Saree kirjoitti:

        Minusta alle 50 kg painavat saavat ratsastaa, kauhistuttaa ajatus shettiksellä ratsastavasta aikuisesta. Pienen shettis-raukan selkähän heikentyy koko ajan. :O

        oon samaa mieltä kanssasi saree! olis paljon järkevämpää jos vaan lapset ratsastais shetiksillä!


      • shet
        ponifani kirjoitti:

        oon samaa mieltä että ponit ei ole leikki kaluja ja että niillä ei aikuisten tarttis ratsastaa!!! poneja käy sääliks!

        No miks sitten poni on ollut aina terve vaikka sillä ratsastelee monet aikuiset? Olishan se ollut edes joskus kipee jos liian painavat sillä ratsastelee. En tajuu mitä sairasta näissä kuvissa on????


      • apu

        et todellakaan tiedä hevosista mitään. Itse monta shettistä omistaneena näen heti kuinka ponin askeleet ja luontainen asento liikkua suorastaan vääristyvät!
        Tuosta voisis suomessa ilmoittaa jo eläinsuojeluviranomaisille!
        ÄLÄKÄÄ missään nimessä tyttö hyvät ottako tuosta mallia!!
        sairasta ja kamalan näköistä.


    • joku vain

      TIETNKIN SHETTIKSELLÄ VOI RATSASTAA!!! miksi niillä ei muka voisi? onhan ne pieniä, mutta shettikset on niin vankkarakenteisia, että ne jaksavat hyvinkin kantaa sinun kokoisesi ratsastajan! tai, se kyllä vähän riippuu myös shettiksen koosta.. jos shettis on jotain 90 säkänen, niin et kyllä sitten voi sillä ratsastaa, et ainakaan hypätä. mutta jos shettis on vaikka hieman ylikorkea, niin sillä voi ratsastaa myös isompikokoisemmatkin kuin sinä! esim, mä ratsastan yhellä meidän tallin sehttiksellä. se on ylikorkea ja erittäin vauhdikas.. ;) eli sekään ei ole totta, että monet sanovat (eivät tietenkään kaikki) että shettikset on laiskoja, ja ne vaan kulkee jonossa toistensa perässä.. kyllä tämmöisiäkin tapauksia on, sillä yleensähän shettikset ovat juuri alkeistunneila mukana.
      Shettiksillä voi olla ihan "normaali" satula, riippuen shettiksen lihavuudesta (mikä onkin monella shettiksellä ongelma ;) )ja sen selän pituudesta ynnä muusta. Shettiksillä käytetään myös "lättäsatuloita" mitkä on vaan nahkalärpäkkeet, joissa on sautlavyö, jalustimet ja semmoiset. Eli lättäsatulassa ei ole toppauksia. Sillä meidän tallin shettiksellä on juuri tällainen satula, sillä sen maha on niin VALTAVA kesäisin! :D Ja tietenkään kenekään ei ole pakko shettiksilä ratsastaa, mutta minun mielestäni ne ovat mielettömän ihania! tai ainakin nämä meidän tallin 2 shettistä.. voin ihan hyvin vielä ratsastaa niillä ja hypätäkkin vaika olen jo 15.. olen HYIVN pienikasvuinen, vain hieman "isompi" kuin sinä.. siis muutaman sentin pidempi.. ;D

    • Dude

      tietty niillä voi ratsii, mut sä olet jo liian iso! Ja satuloita niille on kans, ihan missä on etu-ja takakaari!! Taidat olla vähän ajassa jälessä, tollasii satuloita on ollu sheteille jo ties miten monta vuotta sitten käytössä! =)=)=)

    • ^^Nette^^

      Hei!
      No vittu voi shettiksilläkin ratsastaa!!
      Mutta sä et kylläkään voi..Ainakaan sen puolest et oos aika pitkä ratsastaa shetulla. Jos shettiksen sk on alle metrin.

      • eltsi

        Voit todellakin mennä vielä shetlanninpneilla vaikka muut täällä väittääkin toista. riippuu tietenkin shettiksestä,mutta yleensä painoraja on n.50kg.


      • Aikuinen
        eltsi kirjoitti:

        Voit todellakin mennä vielä shetlanninpneilla vaikka muut täällä väittääkin toista. riippuu tietenkin shettiksestä,mutta yleensä painoraja on n.50kg.

        Hei!kyllä shettiksellä voi ratsastaa lapset ja niill ävoi myös ajaa lapset sekä aikuiset.Nuo kuvat aikusesta/aikuisista pienten ponien(jopa varsojen!) selässä on tosiaan sairasta.pienestä koostaan huolimatta ne eivät ole leluja!ylikasvuinen shettis voi kantaa 60kg selässään kunhan ratsastaja ei ole liian pitkä ponin selkään eikä ratsasta liian usein(50kg max. on silti parempi).Kesken kasvuisilla pienillä varsoilla ei saa ratsastaa ollenkaan,ei edes lapset,kyllä ne kipeytyvät ja vaikuttaa pahasti ponin kasvuun.ne jotka noita sairaita kuvia lähettävät ja puhuvat läpiä päähänsä ovat vain provoja ja toivovat näin huomiota koska eivät omaa omaaelämää..joten ei kannata niistä välittää/niille vaivautua vastaamaan.


    • JKÖLK

      tajutkaa hyvät hmaiset olevanne liian isoja shettiksille... ale 140cm pitkät ja alle 35kg voi ratsastaa mut ei mitkään kaks tonniset typerykset jotka ei tiedä mitään hevosista

      • johanna_

        Paraskin puhuja JKÖLK. Ootko varma että tajuut itekkään hevosista mitään? Minä itse olin yli 150 cm pitkä ja vähän alle 40 kg painava, kun lopetin ratsastamisen shettikselläni, joka on 98 cm kokea. Siirryin sitten ajoon ja agilityyn. Ihmettelen kyllä näitä tiettyjä paino ja pituus rajoituksia, koska ne riippuvat niin paljon itse ponista. Ja mielestäni jämäkällä ja korkealla ponilla voivat pienetkin aikuiset ratsastaa, mutta oma ponini ei todellakaan ole sitä, joten en ratsasta sillä enää. Shettiksethän ovat hyvin sitkeitä ja vahvoja, mutta niiden selkä ei siltikään kestä tuhotonta painoa. Poni kyllä vetää todella painaviakin lasteja, mutta ei kanna. Kerran kokeilimme että jaksaako ponini vetää 200 kg ja hyvin jaksoi. Ja alun perinhän shetut ovat olleet kaivoksissa nimen omaan vetämässä painavia kuormia. Että tälleen.


      • liian painavako?
        johanna_ kirjoitti:

        Paraskin puhuja JKÖLK. Ootko varma että tajuut itekkään hevosista mitään? Minä itse olin yli 150 cm pitkä ja vähän alle 40 kg painava, kun lopetin ratsastamisen shettikselläni, joka on 98 cm kokea. Siirryin sitten ajoon ja agilityyn. Ihmettelen kyllä näitä tiettyjä paino ja pituus rajoituksia, koska ne riippuvat niin paljon itse ponista. Ja mielestäni jämäkällä ja korkealla ponilla voivat pienetkin aikuiset ratsastaa, mutta oma ponini ei todellakaan ole sitä, joten en ratsasta sillä enää. Shettiksethän ovat hyvin sitkeitä ja vahvoja, mutta niiden selkä ei siltikään kestä tuhotonta painoa. Poni kyllä vetää todella painaviakin lasteja, mutta ei kanna. Kerran kokeilimme että jaksaako ponini vetää 200 kg ja hyvin jaksoi. Ja alun perinhän shetut ovat olleet kaivoksissa nimen omaan vetämässä painavia kuormia. Että tälleen.

        vetäminen on kyllä helpompaa kuin kantaminen..

        Ite oon liian iso kaikille tallin shetuille vaik yks on 106 ja oon 45kg ja 155cm,ja kun alotin ratsastaa olin 42kg ja 153, olin jo sillo liian iso, ja kaverini saa ratsastaa vieläkin, vaikka onkin 150 ja 37kg, kyllähän hän on aika kukkakeppi... onneks meen toiselle tallille leirille et ehdi ees pari kertaa ratsastaa shettiksil... siel painoraja on 45kg metrisillä ja yhellä 80 korkeella 35kg...


      • jokuu22
        liian painavako? kirjoitti:

        vetäminen on kyllä helpompaa kuin kantaminen..

        Ite oon liian iso kaikille tallin shetuille vaik yks on 106 ja oon 45kg ja 155cm,ja kun alotin ratsastaa olin 42kg ja 153, olin jo sillo liian iso, ja kaverini saa ratsastaa vieläkin, vaikka onkin 150 ja 37kg, kyllähän hän on aika kukkakeppi... onneks meen toiselle tallille leirille et ehdi ees pari kertaa ratsastaa shettiksil... siel painoraja on 45kg metrisillä ja yhellä 80 korkeella 35kg...

        "Ratsastajan painoraja on noin 50 kg ja pituusraja noin 150–160 cm, mutta nämä rajat voivat vaihdella riippuen ponin iästä ja koosta. "



        NE KETKÄ TÄÄLLÄ VÄITTÄÄ TTÄ JOKU 43KG ON LIIAN PAINAVA SHETTIKSELLLE NI KATTOKOON VAIKKA WIKIPEDIASTA!!!!^^


    • jokuu22

      kyllä niillä ratsastaa voi.. :)) mun mielestäni voit ratsastaa vielä shettiksillä ( riippuen kyllä shettiksen koosta ). Ja niille on myös omia satuloita...

    • shettisfanit

      Totta kai! Jos vain löydät sopivan kokoisen shettiksen niin tietysti voit! Paino ei ainakaann ole este, mutta pituus on ehkäpä, nehän on sellaisia 90/95 - 107 cm. Shettiksille on omia satuloita ja loimia ;)

    • Mä vaan

      Wikipediaan voi kirjottaa kuka vain, eli kaikki siellä ei ole totta. Shettiksillä voi ratsastaa, falabelloilla/minityyrianhevosilla ei voi. Kannttaa kysya ponin omistajalta yms, voitko vielä ratsastaa sillä. Kyl sä varmaan pystyt vielä menee, riippuu toki ponista. Ja kyllä aikuinen voi ratsastaa ihan vähän aikaa shettiksellä, jos on ihan pakko. Mut yli tunti joka viikko voi olla jo liikaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      2169
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1762
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1172
    4. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1163
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      356
      1154
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      57
      902
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      849
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      817
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      747
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      369
      747
    Aihe