Ensisijaisiin valtion tehtäviin kuuluvat esim. yhteiskunnan suojeleminen ulkoista vihollista vastaan ja sisäisen järjestyksen ylläpitäminen. Toissijaisiin tehtäviin kuuluvat esim. talouspoliittiset, sosiaalipoliittiset ja kulttuuripoliittiset tehtävät.
Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio (sosiaalidemokraattinen hyvinvointivaltio). Pohjoismaisen hyvinvointivaltion malli on sellainen, jossa päävastuu on valtiolla. Hyvinvointivaltion etujen piiriin kuuluvat kaikki kansalaiset tasapuolisesti ja järjestelmän painopiste on tulonsiirroissa.
Pohjoismaisen hyvinvointivaltiomallin periaate perustuu yksittäisen henkilön oikeuteen saada julkisia palveluja, jotka ovat kollektiivisesti rahoitettu verovaroin. Tällaisia julkisia palveluja ovat esim. koulut, terveydenhoito, kirjastopalvelut, kulttuuripalvelut, sosiaalipalvelut, teiden rakentaminen ja niiden ylläpito jne.
Veronmaksajien maksamat verot eivät myöskään ole mitenkään korvamerkittyjä, vaan kaikki menevät yhteen isoon pottiin, josta valtio sitten käyttää rahoja päättämällään tavalla. Jokainen veronmaksaja maksaa siten myös sellaisista yhteiskunnan palvelujen ylläpidosta, joita ei välttämättä itse edes käytä.
Pohjoismaisen hyvinvointivaltion rahoitus edellyttää korkeaa työllisyyttä ja tuottavuutta. Veronkierto, työttömyys, halpatyövoima jne. ovat sellaisia asioita, jotka heikentävät valtion taloutta ja kykyä ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa.
Valtion tehtävät - poliitikoilla on syytä olla asia kristallinkirkkaana mielessä
9
107
Vastaukset
- Anonyymi
Tuossa ei ole kaikki.
Järjestelmä edellyttää myös sitä, että ihminen kantaa itse vastuun itsestään. Muuten raha ei riitä niille, jotka sitä aidosti tarvitsevat.
Tällä hetkellä verorahoista rahoitetaan asioita, jotka eivät ole välttämättömiä vaan poliittisesti kivoja olla olemassa. verotusta voi mainiosti keventää niin, että julkishallinto keskittyy vain ydinasioihin.
Ihmiset tietävät ihan itse, mitä haluavat eikä julkishallinnon tarvitse tukea aikuisten harrastustoimintaa oli se sitten katalonian ruokakurssi taio poliittinen harrastus.- Anonyymi
Esim. kulttuurin on myös katsottu edistävän hyvinvointia ja siten myös työhyvinvointia. Urheilu ja liikunta ei ole ainoa hyvinvointia edistävä asia, vaikka se sitä suuresti on. Ehkä tuollaisella saattaa myös olla vaikutusta asiaan.
- Anonyymi
Höpöhöpö. Sosiaalidemokraatit on havaittu yhteiskunnan syöjäksi ja syöväksi.
Yhteiskunta rakentuu perussuomalaisilla arvoilla ja vain sillä on tulevaisuutta.- Anonyymi
Tuo on vain sinun mielipide. Todellisuus on eri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on vain sinun mielipide. Todellisuus on eri.
Mistä tiedät, että todellisuus on eri?
Kyseessä on kuitenkin poliittinen päätöksenteko ja ihmiset päättävät itse, minkälainen järjestelmä halutaan.
Aloittaja viittaa sosiaalidemokraatteihin, mutta niitä ei ole edes neljännes suomalaisista. Kolme neljästä ei ole sosiaalidemokraatteja ja niiden painoarvo on kolme kertaa suurempi.
Kun puhutaan valtion tehtävistä, ne on lueteltu perustuslaissa. Osa tehtävistä on kirjattu epäsuorasti oikeuksina, joiden turvaaminen on kirjattu valtion tehtäväksi.
Kun puhutaan julkisesti rahoitettavista oikeuksista, luettelo alkaa omaisuuden suojalla. Kun lain tulkinta menee tärkeysjärjestyksessä, omaisuuden suoja menee edelle sen jälkeen lueteltavia asioista.
Omaisuuden suojan jälkeen tulee tärkeät yhteiskunnan hyvinvoinnin tukipilarit eli koulutus ja työ.
Vasta näiden jälkeen tulee oikeus sosiaaliturvaan. Oikeus ei ole absoluuttinen vaan ehdollinen.
Monet kuvittelevat, että perustuslaki takaisi kaikille riittävän toimeentulon riippumatta omasta aktiivisuudesta. Tosiasiassa se velvoittaa ihmisiä itse tekemään sen, minkä pystyy itsensä elättämiseksi.
Vasta, kun kaikki keinot on käytetty, jokaisella, joka EI KYKENE hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tiedät, että todellisuus on eri?
Kyseessä on kuitenkin poliittinen päätöksenteko ja ihmiset päättävät itse, minkälainen järjestelmä halutaan.
Aloittaja viittaa sosiaalidemokraatteihin, mutta niitä ei ole edes neljännes suomalaisista. Kolme neljästä ei ole sosiaalidemokraatteja ja niiden painoarvo on kolme kertaa suurempi.
Kun puhutaan valtion tehtävistä, ne on lueteltu perustuslaissa. Osa tehtävistä on kirjattu epäsuorasti oikeuksina, joiden turvaaminen on kirjattu valtion tehtäväksi.
Kun puhutaan julkisesti rahoitettavista oikeuksista, luettelo alkaa omaisuuden suojalla. Kun lain tulkinta menee tärkeysjärjestyksessä, omaisuuden suoja menee edelle sen jälkeen lueteltavia asioista.
Omaisuuden suojan jälkeen tulee tärkeät yhteiskunnan hyvinvoinnin tukipilarit eli koulutus ja työ.
Vasta näiden jälkeen tulee oikeus sosiaaliturvaan. Oikeus ei ole absoluuttinen vaan ehdollinen.
Monet kuvittelevat, että perustuslaki takaisi kaikille riittävän toimeentulon riippumatta omasta aktiivisuudesta. Tosiasiassa se velvoittaa ihmisiä itse tekemään sen, minkä pystyy itsensä elättämiseksi.
Vasta, kun kaikki keinot on käytetty, jokaisella, joka EI KYKENE hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.Poliitikot päättävät. Kansa luovuttaa eduskuntavaaleissa vallan kansanedustajille ajaa maan asioita. Puolueet ajavat omien kannattajaryhmiensä etuja. Koko kansan etuja ajetaan harvoin. Tämä nykyinen hallitus ajaa rikkaiden ja yksityisen sektorin yritysten etuja.
- Anonyymi
Alexander mäntysalo kasvaa seitsemässä vuodessa taloudellisesti naimaikään metsienliitossa.
- Anonyymi
Saatana iski miekkansa kiveen varrelle virran.
- Anonyymi
Ihan ponteva kirjoitus, mutta miten liittyy aiheeseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774442Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k112363- 1691544
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2431466- 1211321
- 1151237
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil721159Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik81136- 641072
- 35956