Mä oon pohtinut näin poliittiset asiat;
Periaatteessa on aika sama mitä puoluetta äänestää. Lopulta rahaa on yleensä aika saman verran käjessä.
Jos antaa äänen demareille niin he voi nostaa palkkatasoa duunarien mutta toisaalta verottavat kovemmin.
Jos taas antaa äänen kokoomukselle tai persuille niin palkkataso on pienempi mutta he alentavat veroja joten lopputulos on aika sama .
Yleensä toki on yleinen väite että verot ovat tärkeät joilla ylläpidetään hyvinvointivaltiota ja eri palveluita kuten sairaalapalvelut ja sosiaaliturva.
On se totta mutta onko ylenpalttisen kova verottaminen jees? Ei ole.
tietty kovempi oikeistopuolue haluis alentaa veroja isommin onko näin? Ehkä. Mihin se vois johtaa? isot yritykset voisi hyötyä siitä ja vähän monet muutkin.
Mutta onko hyöty lopulta parempi kuin jos antaa äänen esim demareille?
100% fakta on se (jota tuskin , edes demarikaan ) että ylivelka ei ole hyvä asia valtiontaloudelle jos vaarana on konkurssi joka konkurssi voi tulla jossain vaiheessa jos koko ajan valtio ylivelkaantuu että laskin että noin 13 vuoden kuluttua voi suomen valtio olla jo konkurssissa että vois käyvä sama kuin mikä kävi Italialle ja Kreikalle että ne valtiot meni konkkaan.
Mutta lopulta on minusta aika sama mitä puoluetta äänestää .
Eikös vois lopuksi viestini lopussa todeta vaikka näin että koko systeemi on periaatteessa sama(suomi+koko maailma) koska lopputulema on aika sama loppupelissä , joskin pienin nyanssieroin että keinot eri puolueilla on vain hiemat erilaiset???
kirjoittaja Juha Pohjola
Oottako pohtineet näitä seuraavia asioita ?
2
<50
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Minäkin kannatan pienempää valtiota, vähäisempää verotusta ja dynaamisempiä markkinoita.
Mutta aina kuunnellessani oikeisto-podcasteja, tulee mieleen, että vaikka puhutaan duunarin edusta, niin ehkä siellä on se ketunhäntä kainalossa ja halutaan, että omassa tuloluokassa (useimmiten 5 000 - 10 000) käteen jäisi reilusti enempi eikä oikeasti väliä kuinka sille duunarille käy.
Oikeastihan se duunari kärsii satasen veronalennuksessa suhteessa enempi heikentyvistä palveluista vaikka toki valtiovalta voisi leikata hiukan duunarimyönteisemminkin, jos haluaisi.
Itse olisin enemmän huolissani jostain muusta, ku jääkö 10 000 tienaavalle tarpeeksi käteen eli mm. seuraavista asioista:
-Valtion velkaantuminen
-Kauppatase
-Sosiaaliturvan kannustavuus ja kattavuus
-Investoinnit Suomeen
-Työttömyys- AnonyymiUUSI
mutta kannatatko kovaa oikeistoa joka ei halua välttämättä edes kunnolla auttaa heikoimpia kuten vammaisia, vanhuksia ja mielenterveysongelmista kärsiviä?
Olen itse avauspostaaja ja olen mielenterveysongelmia potenut melkeinpä syntymästäni saakka että en ole käyny missään diaknoosissa (diagnoosi) mut veikkaan että oon ainakin erityisherkkä ja mahdollisesti lievästi autisti sekä ADHD -ihminen.
Minulla on ollut eriasteisia henkisiä ongelmia myös ja mulla on todettu 5-vuotiaana hahmotushäiriö aivoissa muun muassa sekä motorisia vaikeuksia ja kömpelyyttä. Ne eivät estäneet mua pärjäämästä kouluissa sillä esim ammattikoulussa mulla oli luokkani paras keskiarvo(ihan selvästi paras) mutta arjessa hahmotushäiriö näkyy kuitenkin aika usein mutta on selviydytty ainakin toistaiseksi haasteista.
Itse olen takuueläkkeellä eli pitkälti henkisten ongelmien seurauksesta mulle on myönnetty takuueläke /sairaseläke.
En ole ihan varma esim perussuomalaisista että onko niillä tulevaisuudessa haluakaan auttaa kaikkein heikoimpia vaikka ne aina vaaliaikoina lupaavat auttaa oman maansa kansalaisia kuten heikoimpia.
En ole varma. Kokoomuspuolueesta on mulla hyvät havainnot kun minun elinaikana ei ole muistaakseni koskaan kokoomus leikannut mun sosiaalituistani paitsi tämä nykyhallitus leikkasi asumistuestani.
En sano että rahallisesti on tiukkaa mutta en katso omaa napaani vaan minua pelottaa tiettyjen ihmisten rahallinen tilanne että kuulemma porukkaa on joutunut enemmän asunnottomaksi jne. Ei sen kuuluis ihan noinkaan mennä että ihmisille käy noin.
en ole moniin vuosiin äänestänyt enää johtuen pitkälti ongelmistani mutta viimeksi kun äänestin niin äänestin keskusta-puoluetta sillä jotenkin tuntuu että kepulla on ns kokonaispaketti parhaiten hallussa.
En väitä että maailman&suomen tulisi olla paratiisi koska ei sellaista maailmaa&suomea voi ollakaan.
kirjoittaja Juha pohjola
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1433129- 81727
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221384Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701201- 441181
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918