ADHD-äiti, jolla on

Huolestuja

sen lisäksi vielä Aspergerin syndrooma. Hänellä on 2-vuotias lapsi. Onko hän sopiva äidiksi? Pystyykö hän ajattelemaan asioissa lapsen etua? Onko ADHD/Aspergerin syndrooma heikentävä tekijä äitiydessä?

17

2088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerrohan

      minkälaiset ominaisuudet tässä henkilössä pistävät epäilemään ettei hän olisi hyvä vanhempi lapselleen?

      ADHD/Asperger -henkilöt eivät ole kaikki samanlaisia, vaan yksilöitä siinä missä kaikki muutkin, niin todella vaikea on yleistää kuka sopii vanhemmaksi ja kuka ei.

    • huomannut

      jotain huolestuttavaa mihin pitäisi puuttua?
      Meitä äitejäkin on moneksi. Mikä "vika" kenelläkin. Varmasti on Suomen maa pullollaan vanhempia joilla ei todettu ole mitään fyysistä eikä psyykkistä "vikaa". Kuitenkin kasvatusmetodeissa olla parantamisen varaa.
      Eikä sillä perusteella että jollain on jonkin sortin diagnoosi voi tehdä johtopäätöksiä.
      Tässä taas törmätään näihin ennakkoluuloihin.

    • Herätkää

      Isoäitinä olen saanut seurata oman lapsenlapseni
      taivalta ADHD lapsena,eikä kovin valoislta näytä.
      Avioerolapsi vielä,mikä ei paranna lapsen olosuhteita.Tai siten ehkä lapsi saakin tiettyä lujutta elämään?
      Rakas tämä lapsenlapsi on ja hyvin käyttäytyvä.
      Eihän tämä sairaus ole vaan oireryhmä.Huomiota vaatii ehkä enemmän,niinkuin me kaikki.
      Rakkautta enemmän olemme oireryhmään kuulumattomia tai sitten emme!Rakastava mummi!

      • Nimetön

        ja lapsenikin on adhd. En näe mitään syytä miksi olisin huonompi äiti, päinvastoin, teemme usein lapseni kanssa spontaanisti kaikkea kivaa, ja leikin paljon lapseni kanssa.
        Olen energiaa, välillä tietysti on kaikenlaisia rahasotkuja, mutta eivät ne ole lapseni elämää vaikeuttaneet, aina on ollut ruokaa ja puhtaat vaatteet =)


      • ja järki
        Nimetön kirjoitti:

        ja lapsenikin on adhd. En näe mitään syytä miksi olisin huonompi äiti, päinvastoin, teemme usein lapseni kanssa spontaanisti kaikkea kivaa, ja leikin paljon lapseni kanssa.
        Olen energiaa, välillä tietysti on kaikenlaisia rahasotkuja, mutta eivät ne ole lapseni elämää vaikeuttaneet, aina on ollut ruokaa ja puhtaat vaatteet =)

        se on, mikä merkitsee eikä mikään joidenkin toisten lätkäisemä leima tai poltinmerkki.

        Tsemppiä vain Sinulle, kaikesta näkee, että järki päässä luistaa ja hyvin luistaakin.


    • Kulti

      ihmettelen miksi muka en olisi sovelias äidiksi. Pinna nyt on välillä vähän tiukalla, mutta niinhän se tuntuu olevan ihan "normaaleilla" ihmisilläkin... jopa äideillä ja isillä.

    • terkkari adhd

      mullakin adhd, ehkä asiat ei mene aina oppikirjan mukaisesti, mutta ei mun lapsikaan ole siinä "kirjassa" ollut yhtenä esimerkki lapsena..ei se musta ole synti jos ei aina asiat mene niin kuin toisilla hoitajilla ja miten neuvolantäti sanoo.nm.terkkari itsekkin

    • 2+10=?

      Tapauskohtaista.

      Aspergeria ja ADHD:ta on monenlaista ja monentasoista.

      Asperger voi estää hyvän vanhemmuuden. Yksi ystäväni on sen verran syvästi asperger etten usko että hän voisi olla lähi-isä. On niin paljon puutteita kanssakäymisessä ettei voisi olla lapselle terveellinen vuorovaikutusympäristö.

      Hänen lisäkseen tunnen 3 aspergeria (ehkä enemmän mutten tiedä heidän diagnoosejaan?) ja näistä kuka tahansa voisi olla ja varmaan tulevaisuudessa onkin äiti/isä. 2 on siis miehiä ja 1 nainen.

      ADHD-juttu on tapauskohtainen sekin.

      Itse ADHD ei varmaan estä vanhemmuutta, mutta ADHD altistaa syrjäytymiselle. Esimerkiksi vangeissa ja koulupudokkaissa on yliedustus ADHD-ihmisillä. Taipumus periytyy, siis ei se linnakundius vaan ADHD.

      Voisin kuvitella että jos äiti on ADHD niin todennäköisesti isäkin on. (Ns. norminainen hyväksyy helpommin ADHD-puolisin kuin normimies.) Perheen voi siis kuvitella tarvitsevan ulkopuolista apua todennäköisemmin kuin ns. tavallisten vanhempien perhe.

      On kuitenkin ADHD-aikuisia, jotka elävät ihan normaalia elämää ja heidän alpsensa kehittyvät normaalisti ilman erityistä tukea. Varsinkin jos ympäristönä on maaseutu, jossa on helpompi ADHD-henkilön löytää tasapaino ärsykkeissä ja aktiivisuudessa.

      • ADHD-äiti

        Täällä on ADHD-äiti, jonka lapsella myös sama oireyhtymä. Isällä ei todellakaan ole, meillä perheen isä on rauhallinen ja järkevä. Oma ADHD on diagnosoitu minulla vasta lapsen jälkeen.

        Kyllähän se meillä tietysti arjessa näkyykin. Mutta olen kyllä jo aikaa sitten kehittänyt tapoja, joiden avulla arki oikeasti sujuu. Esimerkiksi kaikki laskut maksetaan rutiinilla, kahdesti kuussa kaikki siihen asti tulleet. Vastaan oikeastaan kaikesta perheemme talouden suunnittelusta ilman ongelmia. Olen opiskellut kiitettävin paperein, joskin opiskelutyylini oli hiukan poikkeava useimmista opiskelutovereistani, eli kirjoista pänttääminen ei onnistunu. Olen opiskellut paljolti ihan käytännössä, ja opiskeltavat asiat menevät muistiini parhaiten erilaisten käsitekarttojen avulla.

        Työantajani on sanonut, että parhaita puoliani työssäni on se, että olen tarkka, mutta osaan ajatella asioita niin eri kanteilta ja luovasti, että usein olen se, joka pohtii niitä asioita, joihin ei ole saatu toimivia keinoja aikaisemmin. Työskentelen muuten neurologisten häiriöiden kanssa hyvin tiiviisti. Työnkuvani on hyvin kuntoutuspainotteista. Ja työyhteisössämme on muuten muitakin ADHD-työntekijöitä. Meillä on nimittäin omat vahvuutemme, jotka täydentävät kokonaisuutta. Me emme ole parhaita kaaostilanteiden hoitajia, mutta meillä on niitä muita työskentelijöitä, jotka ovat vahvimmillaan loogisessa ajattelussa. Mutta joille luova ajattelu tuottaa joskus vaikeuksia. Ja asioiden uudenlainen ajattelu. Heillä kun ei ole omakohtaista kokemusta niistä ongelmista, joiden kanssa olemme itse painiskelleet. Olemme hyvin toimiva työyhteisö, ja kaikenkaikkiaan meillä todellakin kunnioitetaan erilaisuutta, ja pyritään siihen, että kaikkien vahvuusalueet ovat käytössä. Töissä on kivaa, ja meillä on hyvin monimuotoinen henkilökunta, on eri-ikäisiä, eri kansallisuuksia, miehiä ja naisia. Ja työilmapiiri on todella loistava.

        Lasteni kasvattajana en ole milläänlailla löperö. Mutta tueksi meillä on säännöt, ja seuraukset sovittuna jo etukäteen. Ja se perheen isä, jolla ajatus ja ideat eivät ole ihan yhtä lennokkaita. Itse olen opetellut asioita todellakin kantapään kauttakin. Mutta perille se oppi on mennyt. Juuri sen vuoksi vastuutan lapsianikin aika paljon, oli adhd taikka ei. ADHD vaikuttaa vain keinoihin, millä arki sujuu. Ei itse elämään.


    • aikoihin eletty

      Huolestuja kääntäköön huolen koskemaan itseään...vavise kamala ihminen!!!

      "Huolestujat" ovat vanhemmuuden mittailussa suurin märkäpaise, jotka pitää automaattisesti sysätä syrjään kun lapsia edes oleilee lähipiirissä.

      • huoltahuolta juu

        Jeps!

        Nää "oirehtivat" ihmiset on noin ylipäätään enempi luovia...moni "mielenterveyspotilas" on oikeesti silleen erilainen jo syntyjään, että jos oltaisiin ajoissa heitäkin lähestytty heidän omien taipumusten mukaan, tajuttu mahdollinen luova omintakeisuus ja lahjakkuus, niin heidän elämänsä laatu olisi tod eri mitoissa saati miten paljon annettavaa oikein ymmärretyllä ihmislapsella sitten myöhemmin on muille...

        "Neuro"vanhemmat voisivat mieluiten pyytää toiminnanohjausta omien yhdistysten kautta ja mahdollinen hajamielisyys (mikä ei kyllä ole huonoa vanhemmuutta!) saataisiin ohjatun tuen avulla minimoitua. -Muutoin on kyllä lapselle pelkästään hyväksi kun vanhempi osaa elää hetkessä ja muuttaa tarvittaessa suunnitelmia ja antaa lapsen "itse"lle tilaa.

        Mihin helv.. luovuuden erityinen tärkeys ja oleellisuus koko ihmiselämässä oikein yritetään sulloa??? Herkkä ihminen on luova mutta haavoittuva, ja jos hänen lahjaansa ei kunnioiteta, niin SILLOIN se syrjäytyvyys tod saattaa olla edessä. Siis kun laps ei ala konttoristiksi tai mene kauppaopistoon tai muutenkaan ei halaja 8-16 -työpaikkoja eikä ole kunnianhimoinen rahankeruun suhteen.


    • hth**

      Kaverini on assi ja on hoitanut kaksi lastaan erinomaisen hyvin , mitä ei voi sanoa lasten neuronormaalista isästä (eronneet). Joskus tietysti on koti hieman hujan hajan, kun on jokin intohimoinen projekti päällä ja siivoaminen ei ole prioriteettilistan ykkösenä, mutta eihän nyt pikku epäjärjestys maailmaa kaada. :)

      Lapsista on kasvanut ihania, suvaitsevaisia, fiksuja ja reippaita.

      Kyllähän se meno varmaan joskus mistään mitääntajuamattoman ulkopuolisen silmin on saattanut näyttää hieman oudolta elämältä, mutta kun läheltä katsoi, niin kaikinpuolin mallikkaasti meni, tai siis tavallisesti: joskus kompuroidaan , joskus menee arki painollaan jne...

      Neurologiset poikkeavuudet eivät tee ihmisestä huonoa vanhempaa - ne voivat tuoda haasteita elämään, mutta voivat toisaalta tuottaa suurempaa ymmärrystä ja syvempää välittämistä?

      • kylläpä unettaa

        Epäjärjestys ei tosiaan kaada maailmaa ja jokainen vanhempi siitä kärsii enempi tai vähempi...kyllä ne vanhempien arvot näkyy mikä heille on tärkeetä.

        Painui 10v sitten mieleen sellanen lausahdus, jonka luin jostain, että:

        "En muista oliko kotonamme mitenkään siistiä tai sotkuista, mutta sen muistan, että meille luettiin todella paljon".

        -Sekin mietityttää, että esim lastenkirjojen kuvituksissa kodit on ihan pääsääntöisesti epäjärjestyksessä! Lapsia ei saa kutistaa luovuuden kustannuksella.


    • voi EIKÄ OO TOTTA

      Sanoisin näin (ja sanonkin):

      Sinunkaltaisen ihmisen sokeus on heikentävä tekijä vanhemmuudessa.

    • assiäiti

      Minulla on asperger ja 12v lapsellani ADHD.En koe olleeni huono äiti,vaikka en olekaan niinkuin muut.Minulla on aspergerin myötä ominaisuuksia,joita ei ole kaikilla.

    • Miksi huolit moisesta? Tuskin sinussa mitään vikaa on.

    • 7398378734874897

      Mun kaverini on assi ja hänellä on autistinen poika. Hän on kasvattanut lapsensa olemattomalla äidinvaistolla ja ympäristön kulloisillakin "ohjeilla", sillä seurauksella, että lapsilla on erilaisia sairauksia. Kaveriltani puuttuu ns. maalaisjärki. Onneksi yksi vain on autistinen kolmesta, muut kaksi asseja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe