Psykiatriassa käytetyt lääkkeet muuttavat aivotoimintaa koska ne vaikuttavat nimenomaan sinne. Eihän muuten uskoteltaisi kansalle että esim. masennus on aivojen toimintahäiriö. Jopa lääkärit koulutetaan tähän uskomukseen.
Osastoilla hoitajat näkevät näitä muutettuja ihmisiä ja he ovat hoitajille tyypillisiä ja normaaleita sairaita jotka nähdään pelkkinä diagnooseina. Hoitohenkilökunta ja lääkärit eivät pysty tavoittamaan lääkityn ihmisen aitoa omaa persoonaa ja tunteita koska ne on hävitetty suuren lääkekuorman alle. Hän on kuin kuplassa jonka läpi näkee hyvin fyysisen olemuksen mutta ei pysty kuulemaan sisäistä ääntä.
Ja sitten ihmetellään kun ei ymmärretä, ei kuunnella, kun ei saada todellista kontaktia kuplan sisällä olevaan ihmiseen. Vuorovaikutus alkaa muuttumaan vahtimiseksi, vaatimuksiksi. komenteluksi, nälvimiseksi, ohi puhumiseksi. Ihminen koulutetaan nopeasti hoito-organisaation käytäntöjen mukaan eläväksi robotiksi myös avopuolella.
Näinkö se menee liian monen , monen kohdalla?
Hoitava taho tekee työtään lääkkeillä muunneltujen ihmisten parissa
23
180
Vastaukset
- Anonyymi
Minun sisareni oli skitsofreenikko. Se , mikä muutti häntä ( teki muunnellun ) oli nimenomaan se sairaus. Veli-vainajakin sanoi: " Sitä siskoa, joka hän oli ennen sairastumistaan, ei ole olemassakaan."Hän käytti lääkkeitä. Niin kauan, kun hän söi lääkkeensä, hän pärjäsi. Teki julkisella töitäkin. Sitten hän meni itse mielisairaalaan ja oli siellä 4 vuotta.
Otin sisareni sitten luokseni asumaan Olin niin paljon nuorempi, että en osannut erottaa, mikä oli sitä " entistä " siskoa.
Kun sitten hän halusi noin 50-vuotiaana olla ilman lääkkeitä, hän ei enää pärjännyt. Poliisit kävi hänen asunnollaan pari kertaa, mursivat oven, kun hän ei avannut. Lukot vain roikkuivat ovipielissä. Putkareissuja.
Hän häiritsi naapureitaan valvomalla öisin, höpisemällä siellä itsekseen. Tuolin siirtely kuului yöllä.- AnonyymiUUSI
Siskosi aivotoiminta pilattiin lääkkeillä
skitsofrenia on kuten muutkin psykiatrian sairausdiagnoosit epätieteellistä roskaa joiden tarkoitus pn myydä lääkkeitä ja kontrolloida - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
skitsofrenia on kuten muutkin psykiatrian sairausdiagnoosit epätieteellistä roskaa joiden tarkoitus pn myydä lääkkeitä ja kontrolloidaSilloin kun sisareni ei käyttänyt psyykenoäåkkeitä ,hän oli vierailemassa luonani (vanhemmalla iällä )
Hän oli outo silloinkin ) Herätti minut aamuyöllä,hän tahtoi tupakalle.Kun sitten myöhemmin sanoin, että minun täytyy saada nukkua,hän sanoi:"jos sinä alat naputtamaan, minä lähden,enkä tule koskaan takaisin."Sitten hän otti taksin ja ajoi tiehensä.
Myös muissa asioissa hän ei ollut reaaliteeteissä.Sairaalasta sanottiin myöhemmin:Me aina täällä hoidamme hänet kuntoon, mutta kun hän ei syö lääkkeitään,hän tulee aina takaisin.
Sisareni ei moittinut lääkäreitä eikä sinänsä lääkkeitä, mutta hän jostain syystä halusi elää ilman niitä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Silloin kun sisareni ei käyttänyt psyykenoäåkkeitä ,hän oli vierailemassa luonani (vanhemmalla iällä )
Hän oli outo silloinkin ) Herätti minut aamuyöllä,hän tahtoi tupakalle.Kun sitten myöhemmin sanoin, että minun täytyy saada nukkua,hän sanoi:"jos sinä alat naputtamaan, minä lähden,enkä tule koskaan takaisin."Sitten hän otti taksin ja ajoi tiehensä.
Myös muissa asioissa hän ei ollut reaaliteeteissä.Sairaalasta sanottiin myöhemmin:Me aina täällä hoidamme hänet kuntoon, mutta kun hän ei syö lääkkeitään,hän tulee aina takaisin.
Sisareni ei moittinut lääkäreitä eikä sinänsä lääkkeitä, mutta hän jostain syystä halusi elää ilman niitä.kyllä koska lääkkeiden vaikutukset ovat pysyviä
jos kerran käytät haitat jatkuvat vuosia
tyypillistä mm epävakaus ja muutokset persoonallisuudessa - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
kyllä koska lääkkeiden vaikutukset ovat pysyviä
tyypillistä mm epävakaus ja muutokset persoonallisuudessaKyllä se muutos persoonallisuudessa tuli sairastumisessa
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
skitsofrenia on kuten muutkin psykiatrian sairausdiagnoosit epätieteellistä roskaa joiden tarkoitus pn myydä lääkkeitä ja kontrolloidaMinun sisko oli kyllä täys kuspo ennen lääkkeitä...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
kyllä koska lääkkeiden vaikutukset ovat pysyviä
tyypillistä mm epävakaus ja muutokset persoonallisuudessaSe, mitä kirjoitit, on totta. Voin aivan hyvin kuitata tuon asian täysin paikkansapitäväksi. Jos alkaa käyttää psyykelääkkeitä, ne vaikuttavat nimenomaan persoonallisuuteen, tunnepuoleen ja aiheuttavat yksilössä epävakaata käytöstä.
Psykiatriassa nuo muutokset tulkitaankin usein liittyväksi siihen sairauteen, joka henkilölle on annettu.
Omalla kohdallani, kun käytin lääkkeitä, olin epävakaampi, aloin käyttää alkoholia huomattavasti enemmän, olin myös itsetuhoisempi.
Lähes joka kuukausi olin tekemässä itsemurhaa.
Jätettyäni lääkkeet pois, tuokin "häiriötä aiheuttava käytös" loppui siihen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se, mitä kirjoitit, on totta. Voin aivan hyvin kuitata tuon asian täysin paikkansapitäväksi. Jos alkaa käyttää psyykelääkkeitä, ne vaikuttavat nimenomaan persoonallisuuteen, tunnepuoleen ja aiheuttavat yksilössä epävakaata käytöstä.
Psykiatriassa nuo muutokset tulkitaankin usein liittyväksi siihen sairauteen, joka henkilölle on annettu.
Omalla kohdallani, kun käytin lääkkeitä, olin epävakaampi, aloin käyttää alkoholia huomattavasti enemmän, olin myös itsetuhoisempi.
Lähes joka kuukausi olin tekemässä itsemurhaa.
Jätettyäni lääkkeet pois, tuokin "häiriötä aiheuttava käytös" loppui siihen.haitat eivät lopu psyyke lääkkeiden lopettamiseen. Lääkkeet sotkevat aivojen omaa välittäjä aine tuotantoa pysyvästi
- Anonyymi
Niin ja unettomuuteen ei saa käyttää lääkkeitä vaan ihmisen pitää antaa valvoa ja tämä valvominen ei sitten aloittajan mielestä vaikuta aivoihin. Korjaa toki jos olen väärässä
- AnonyymiUUSI
Aloittaja kritisoi aiheellisesti hoitosysteemin suhtautumista potilaaseen ja ylilääkitsemistä. Potilas opetetaan vahvasti psykoedukaatiota käyttäen elämään roolissa, joka on kaukana inhimillisestä elämästä.
Itse joudun väärän diagnoosin vuoksi syömään loppuikäni neuroleptiä. Vieroitusoireet jopa lääkärin ohjeen alaisena ja valvotusti käytännössä aiheuttaisivat kuoleman. Niin hirveää oli jopa hoidon piirissä poistaa kyseinen valmiste.
Onko siis mielestäsi järkevää syöttää neuroleptejä ihmiselle, jolla ei edes ole diagnoosia ja täten pakottaa vieroitusoireita vältelläkseen syömään huumeiksi luokiteltavaa valmistetta loppuikänsä.
Akuuttiin unettomuuteen on olemassa Tenox ja vaikkapa lievään unettomuuteen melatoniini
Miksi siis kannatat neuroleptejä unettomuuteen, kun ei niitä alunperin tarkoitettu kuin akuuttiin psykoosiin. Ota selvää neuroleptien off-label käytöstä - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja kritisoi aiheellisesti hoitosysteemin suhtautumista potilaaseen ja ylilääkitsemistä. Potilas opetetaan vahvasti psykoedukaatiota käyttäen elämään roolissa, joka on kaukana inhimillisestä elämästä.
Itse joudun väärän diagnoosin vuoksi syömään loppuikäni neuroleptiä. Vieroitusoireet jopa lääkärin ohjeen alaisena ja valvotusti käytännössä aiheuttaisivat kuoleman. Niin hirveää oli jopa hoidon piirissä poistaa kyseinen valmiste.
Onko siis mielestäsi järkevää syöttää neuroleptejä ihmiselle, jolla ei edes ole diagnoosia ja täten pakottaa vieroitusoireita vältelläkseen syömään huumeiksi luokiteltavaa valmistetta loppuikänsä.
Akuuttiin unettomuuteen on olemassa Tenox ja vaikkapa lievään unettomuuteen melatoniini
Miksi siis kannatat neuroleptejä unettomuuteen, kun ei niitä alunperin tarkoitettu kuin akuuttiin psykoosiin. Ota selvää neuroleptien off-label käytöstäKuule kun mulla oli käytössä tenox. ja oli kokeiltu imovane. Niin minä vaan menin sanomaan että en saa unta koska yökerhon musiikin basso tulee seinästä läpi ja tämä seinä oli siis koko leveydeltään ikkunaseinää ja silloin kun menin sanomaan etten saa unta niin mikä tahansa jolla saa unen tuon musiikin basson takia on hyvä. Minä en siihen aikaan kirjaston koneella etsinut tietoa näistä lääkkeistä. Olisi pitänyt. Ja voin sanoa että en saanut noilla psykoosilääkkeillä nukuttua koska korvatulpat kutitti korvissa ja taustalla vaikutti se musiikin humina. No 9 vuotta sitten muutin lähiöön ja jatkoin lääkkeitä koska olen kiltti ja tunnollinen ihminen. Ja kyllä nukahdin nopeasti ja nukuinkin sitten kunnolla aina iltapäivään asti. Ajattelin että mikäs siinä . Ei tartte nousta mihinkään niin nukutaan. Viime syksynä sitten tympäännyin näihin lääkkeisiin ja alkoi lääkkeiden purku. Tarkoitus on lopettaa ne pikkuhiljaa. Joo olisin voinut 9 vuotta sitten jo voinut aloittaa tämän lääkepurun mutta kun ei ollut hoitosuhdetta niin söin lääkkeitä koska ne oli minulle määrätty. Mutta nyt on elämässä päivärytmi ja olen onnellinen siitä. Minulla on seuranta ja asiat etenee hyvin. Ei ole ollut ongelmia sen suhteen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuule kun mulla oli käytössä tenox. ja oli kokeiltu imovane. Niin minä vaan menin sanomaan että en saa unta koska yökerhon musiikin basso tulee seinästä läpi ja tämä seinä oli siis koko leveydeltään ikkunaseinää ja silloin kun menin sanomaan etten saa unta niin mikä tahansa jolla saa unen tuon musiikin basson takia on hyvä. Minä en siihen aikaan kirjaston koneella etsinut tietoa näistä lääkkeistä. Olisi pitänyt. Ja voin sanoa että en saanut noilla psykoosilääkkeillä nukuttua koska korvatulpat kutitti korvissa ja taustalla vaikutti se musiikin humina. No 9 vuotta sitten muutin lähiöön ja jatkoin lääkkeitä koska olen kiltti ja tunnollinen ihminen. Ja kyllä nukahdin nopeasti ja nukuinkin sitten kunnolla aina iltapäivään asti. Ajattelin että mikäs siinä . Ei tartte nousta mihinkään niin nukutaan. Viime syksynä sitten tympäännyin näihin lääkkeisiin ja alkoi lääkkeiden purku. Tarkoitus on lopettaa ne pikkuhiljaa. Joo olisin voinut 9 vuotta sitten jo voinut aloittaa tämän lääkepurun mutta kun ei ollut hoitosuhdetta niin söin lääkkeitä koska ne oli minulle määrätty. Mutta nyt on elämässä päivärytmi ja olen onnellinen siitä. Minulla on seuranta ja asiat etenee hyvin. Ei ole ollut ongelmia sen suhteen.
Lisään vielä että minulla ei ole lääkkeiden purku aiheuttanut sivuvaikutuksia siis negatiivisa vaikutuksia. Ehkä mulle määrättiin noi psykoosilääkkeet koska mun valittamista ei enää jaksettu kuunella. Mulle uni on tärkeää ja jos en saa nukkua yöllä niin se tekee minut kiukkuseksi. Joo oma vika että muutin yökerhon viereen. Voin vaan syyttää itseäni mutta oli halpa vuokra juuri remointuun asuntoon ja se teki muhun vaikutuksen. Vilkasin kyllä että alle 50 metrin päässä on yökerho. Mutta oli pakko muuttaa koska edellisessä asunnossa oli naapurina huumeidenkäyttäjiä niin päätin itse muuttaa pois. Ja tämä remoitu ja halpa vuokra sitten houkutti minua.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuule kun mulla oli käytössä tenox. ja oli kokeiltu imovane. Niin minä vaan menin sanomaan että en saa unta koska yökerhon musiikin basso tulee seinästä läpi ja tämä seinä oli siis koko leveydeltään ikkunaseinää ja silloin kun menin sanomaan etten saa unta niin mikä tahansa jolla saa unen tuon musiikin basson takia on hyvä. Minä en siihen aikaan kirjaston koneella etsinut tietoa näistä lääkkeistä. Olisi pitänyt. Ja voin sanoa että en saanut noilla psykoosilääkkeillä nukuttua koska korvatulpat kutitti korvissa ja taustalla vaikutti se musiikin humina. No 9 vuotta sitten muutin lähiöön ja jatkoin lääkkeitä koska olen kiltti ja tunnollinen ihminen. Ja kyllä nukahdin nopeasti ja nukuinkin sitten kunnolla aina iltapäivään asti. Ajattelin että mikäs siinä . Ei tartte nousta mihinkään niin nukutaan. Viime syksynä sitten tympäännyin näihin lääkkeisiin ja alkoi lääkkeiden purku. Tarkoitus on lopettaa ne pikkuhiljaa. Joo olisin voinut 9 vuotta sitten jo voinut aloittaa tämän lääkepurun mutta kun ei ollut hoitosuhdetta niin söin lääkkeitä koska ne oli minulle määrätty. Mutta nyt on elämässä päivärytmi ja olen onnellinen siitä. Minulla on seuranta ja asiat etenee hyvin. Ei ole ollut ongelmia sen suhteen.
Onnea lääkepurkuun ja toivottavasti se menee loppua kohden hyvin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se menee. Mennyt tosi hyvin alusta asti
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olihan se alku hankala . Mutta kun selitit ne syyt miksi lääkkeet on aloitettu niin eivät enää vängätteet vastaan. Pelättiin että masennus palaa ja kun selitin että elämä on muuttunut 25 vuodessa niin alkoivat ymmärtää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olihan se alku hankala . Mutta kun selitit ne syyt miksi lääkkeet on aloitettu niin eivät enää vängätteet vastaan. Pelättiin että masennus palaa ja kun selitin että elämä on muuttunut 25 vuodessa niin alkoivat ymmärtää.
esim että opiskelut loppui 25 vuotta sitten tai että olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 14 vuotta. Alkoivat lääkäri ja hoitaja käyttää aivojaan
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi siis kannatat neuroleptejä unettomuuteen, kun ei niitä alunperin tarkoitettu kuin akuuttiin psykoosiin. Ota selvää neuroleptien off-label käytöstäTutkimusten mukaan pienillä annoksilla neuroleptejä on huomattavasti vähemmän haitallisia sivuvaikutuksia kuin unilääkkeillä.
Onko se taas lääkärin vika, jos hän valitsee kahdesta pahasta sen pienemmän?
- AnonyymiUUSI
Lääkäreiden ja hoitohenkilöstön tapa tehdä työtänsä on että he näkevät ja kuulevat ja kohtelevat potilaitaan heille opetetun diagnoosin kautta.
Siksi näitä kommentteja ja omakohtaisia kokemuksia saa lukea jatkuvasti. Suurin osa hoitojärjestelmään heitetyistä ihmisistä eivät ole edes mieleltään sairaita, mutta heille on saatava jokin diagnoosi jotta voidaan lääkitä tuohon muunneltuun tilaan.- AnonyymiUUSI
Tämän hoitohenkilökunnan suhtautumisen vuoksi potilas "toteuttaakin" ns diagnoosiaan, onneksi vain hoitajan omassa ajatusmaailmassa ja pitilaskirjauksissa.
Ei onneksi ole pakko elämäänsä hoidon ulkopuolella "diagnoosin mukaisesti" miellyttääkseen kerran kuukaudessa jotain avohoidon lähihoitajaa.
Se kun on ihan sama, mitä niille sanoo rutiinikäynneillä, niin kyllä ne sen vääntää vaikka väkisin "koulutuksensa" suomalla näennäisosaamisella diagnoosin mukaiseksi oireiluksi.
Täysin psykopaattista kaasuvalottamista siis koko pseudotiede. - AnonyymiUUSI
Montako kertaa jaksat lukea saman ihmisen saman kommentin? Vai luuletko että täällä on monta ihmistä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Montako kertaa jaksat lukea saman ihmisen saman kommentin? Vai luuletko että täällä on monta ihmistä?
Mistään ei käy selville mitä samaa kommenttia tarkoitat.
Mutta kommentoin sitä, että on tärkeää tuoda esille psykiatrisen hoitojärjestelmän erilaisia epäkohtia ja haittoja, eihän siinä muuten voi koskaan tulla mitään uutta kehitystä.
Ja kyllä, uudestaan ja uudestaan kunnes löytyy jokin taho joka ymmärtää sen ja alkaa kehittämään ja uudistamaan ja poistamaan näitä epäkohtia.
- AnonyymiUUSI
Nyt en ihan taas ymmärtänyt tätä narinaa?
Tietysti kaikki ammattilaiset toimii "koulutuksen" mukaan, sehän se ero on ammattilaisen ja amatöörin välillä.
Bussikuski ajaa sitä reittiään, ajaa liikennesääntöjen mukaan, ja väistelee lapsia suojatiellä. Huoltaa ajoneuvon jne.
Mikä tässä on se ongelma? Sekö ettei jokainen bussikuski ajele omia reittejään, tai keksi omia liikennesääntöjä, vai se että bussikuski ei olta jokaisen ihmisen yksilöllisiä tarpeita huomioon ja hae ihmisiä kotiovelta?
Mihin tämä arjen järki sitten katoaa, kun bussinovi vaihtuu sairaalan oveksi, mistä ihminen kävelee sisään? Miksi hoitajalla ei saisi olla ammattitaitoa?
Johuuko se siitä kuplasta? Siitä kuplasta mihin järjenpuhe ja näköjään myöskään järjenvalo ei pääse sisälle?
Kutsutaanko sitä kuplaa psykoosiksi? Onko se kupla jo ennen kun sinne hoitoon ja lääkkeisiin päästään, kun yksinkertaisetkaan asiat ei onnistu? - AnonyymiUUSI
20 vuoden aikana ennätti nähdä paljon näitä asioita, miten psykiatriassa toimitaan ja mitä potilaille tehdään, tai mitä heille tapahtuu. Eivät he suotta ole montakymmentä vuotta mediassa tehneet valistustyötä jo oikeastaan sieltä 1980-luvulta lähtien, jolloin näitä mt-palveluita alettiin mainostaa jo melkein televisiossakin. "Ota rohkeasti yhteyttä" Mielenterveyteen liittyviä asioita ei tarvitse hävetä"- tyylisiä lauseita viljeltiin aika tavalla.
Kertomatta heiltä kuitenkin jäi, että mitkä ovat ne psykiatriassa olevat "kulmakivet", eli hoidon linjaukset ja perusteet. Kertomatta jäi myös se, että terveydenhuolto pohjautuu aika tavalla hierarkiseen järjestelmään, ajatteluun, ja tapaan kohdella systeemin kanssa tekemisiin joutuvia ihmisiä. Ai niin, paitsi, että potilaathan eivät ole systeemissä tasa-arvoisia, eikä heitä nähdä ja kohdella ihmisinä, vaan kaikki laitetaan termien taakse ja sisälle.
Sitäkään ei moni tiedä, että vaikka kyseiset paikat julistavat tekevänsä työtä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi, niin ainakin minun on vaikea käsittää sitä, että miten paljon siellä ignoorataan esim. lääkkeistä potilaille tulevia haittavaikutuksia, tai sitä, että ei myönnetä niiden aiheuttavan lisäsairauksia potilaille. Yhden sairauden hoitamisella perustellaan aiheutettua lisähaittaa, tai uutta tulevaa sairautta.
Puhumattakaan siitä, että mt-diagnoitujen asema on systeemissä todella huono. Se näkyy kaikella tavalla, mm. lähes sotilaallisina kuulustelunomaisina tivaamisina: " Onko harhoja, saatko nukutuksi, käytätkö lääkkeitä tms.".
Jos potilaalla on sattunut vielä sellainen huono tuuri, että on annettu psykoosityyppinen diagnoosi, niin kaikkea, mitä potilas sattuu sanomaan, sitä ei uskota, vaan kaikki sanottu asia kyseenalaistetaan. Periaatteessahan se on sitten aivan sama, mitä potilas sanoo, paitsi, että jos ei sanokaan mitään, niin sekin saatetaan tulkita sitten joksikin sairauden merkiksi, ja oireeksi. Teetpä niin tai näin, niin joka tapauksessa lopputulos on potilaan kannalta huono.
Sitten jos mietitään, mitä se "hoito" psykiatrissa sairaaloissa on käytännössä. Niin eihän siellä periaatteessa mitään muuta tehdä, kuin tarkkaillaan merkkejä mahdollisista häiriöistä, vioista, tai sairauksista, tehdään potilaille diagnooseja, ja määrätään lääkkeitä. Hoitajien työ on lähinnä valvoa potilaita monitoreiden kautta. Tapaavat hoidettavansa korkeintaan muutaman kerran ja kyselevät lähinnä tyhjänpäiväisyyksiä ja laittavat pillerikippoa eteen. En tiedä, voiko niitä edes kutsua miksikään keskusteluiksi. Keskustelujen laatu on ainakin aika huono.
Monella on vääriä kuvitelmia ja illuusioita siitä, että mitä se hoito psykiatrian puolella on. Niin oli minullakin silloin joskus yli 20 vuotta sitten. Hoito ei ole kovinkaan kokonaisvaltaista ja laaja-alaista. Suurimpia yllätyksiä on ollut se, miten vähän heidän palveluillaan on mitään positiivista vaikutusta hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi on. Myöskin se, että jo sillä kliinisellä kohtelulla oikeastaan romutetaan koko käsite siitä, että kyseessä olisi heidän puoleltaan mitään todellista näyttöä siitä, että he näkisivät kohtaamaansa potilasta ihmisenä, että he edes yrittäisivät ymmärtää ongelmissa ja hädässä olevaa ihmistä. Tai sitä, että sieltä kovin harvoin löytyy todellista välittämistä.
Se, että tuleeko mikään muuttumaan psykiatriassa, alalla vallitsevissa käytännöissä, asenteissa, tai potilaiden kohtelussa. Se edellyttää ensin alalla olevilta asioiden näkemistä ja tunnustamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja4033118Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1301718Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan201431Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481410Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta341121Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa621109- 841084
En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm821033Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1551000Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar209910