Jos kotona haluaa ladata 11 kilowatin teholla, niin investointi ei ole iso. Eihän tuo ota per vaihe juuri enempää virtaa kuin suko-pistorasiakaan, mutta liitokset ovat paljon isommat ja kestävämmät.
Sitten vain naurettavan halpa pörssisähkö akkuun. :D
11 kilowatin latausasema maksaa hurjat 300 euroa ja sen voi itse tökätä voimavirtapistorasiaan.
27
337
Vastaukset
- Anonyymi
Ei läheskään kaikissa ok-taloissa ole voimavirtaa. Uudemmissa on, mutta ei useimmissa vanhemmissa ok-taloissa. Joten senkin asentaminen lisää laskua.
- Anonyymi
Lähes kaikissa taloissa on kolmivaihevirta, ainoastaan pistorasia puuttuu. Yhden rasian asentaminen ei ihmeitä voi, eikä saa maksaa. Itse rasia maksaa halvimmillaan alle 10€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes kaikissa taloissa on kolmivaihevirta, ainoastaan pistorasia puuttuu. Yhden rasian asentaminen ei ihmeitä voi, eikä saa maksaa. Itse rasia maksaa halvimmillaan alle 10€.
Et taida tietää mitään sähköasioista, koska olet harhainen sähköautofanaatikko. Ensinnäkin tuollaista ei saa asentaa itse ja toiseksi tuo väitteesi on puhdasta valetta. Pelkällä rasialla mikään ei muutu kolmivaihevirraksi. Tuo vaatii paljon sähkötöitä.
Ja muuten, jos jokin toimii kolmivaihevirralla niin se vaatii myös kolme sulaketta. Jos vaikka seinässä on voimavirta niin sillä on kolme sulaketta ja samoin saunalla ja liedellä on molemmilla kolme sulaketta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida tietää mitään sähköasioista, koska olet harhainen sähköautofanaatikko. Ensinnäkin tuollaista ei saa asentaa itse ja toiseksi tuo väitteesi on puhdasta valetta. Pelkällä rasialla mikään ei muutu kolmivaihevirraksi. Tuo vaatii paljon sähkötöitä.
Ja muuten, jos jokin toimii kolmivaihevirralla niin se vaatii myös kolme sulaketta. Jos vaikka seinässä on voimavirta niin sillä on kolme sulaketta ja samoin saunalla ja liedellä on molemmilla kolme sulaketta.Voimavirtarasian saa asentaa itse. Hain Puuilosta voimavirtarasian, muutaman metrin mmj:tä, muutaman johtokiinnikkeen ja parin tunnin päästä minulla oli voimavirtarasia kytkettynä.
Muistaakseni alle 30€ maksoi tarvikkeet.
Tietenkin itselläni on pätevyys sähkötöihin.
Sen jälkeen asensin Teslan latausaseman pihan tolppaan.
Latausasema maksoi 430€, kumikaapeli muutaman euron.
Vaikeaa tuo vaikuttaa olevan vain pakoputkipojille. - Anonyymi
Älä nyt tuollaisia höpise. 1 vaiheliittymien muutos aloitettiin jo -80 luvulla. Se oli edullinen vaihelisäysmaksu ja uudet keskukset. 1 vaiheliittymiä saa lainkaan paitsi tienvarsimainokset tms. 1 vaiheliittymän on 5,5 kilowattia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, jos jokin toimii kolmivaihevirralla niin se vaatii myös kolme sulaketta. Jos vaikka seinässä on voimavirta niin sillä on kolme sulaketta ja samoin saunalla ja liedellä on molemmilla kolme sulaketta.Pitää olla aika vanha talo, jos sähkökaapista ei löydy kolmea pääsulaketta eli kolmivaihevirtaa. En väittänyt, että saa asentaa itse - ei todellakaan saa.
Meille laitettiin voimavirtapistorasia nelisen vuotta sitten. Piuhan vetoa 5 metriä ja rasian kytkeminen sekä kolme uutta sulaketta tauluun. Sähkärillä meni hommaan n. 1,5 tuntia.
Yhtään uudempi talo, niin jostain löytyy voimavirtapistoke valmiina. Minun nuoruuden kodissa sellainen oli jo 70-luvulla ja kun takennutin talon 1994, niin luonnollisesti laitettiin voimavirtapistoke. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muuten, jos jokin toimii kolmivaihevirralla niin se vaatii myös kolme sulaketta. Jos vaikka seinässä on voimavirta niin sillä on kolme sulaketta ja samoin saunalla ja liedellä on molemmilla kolme sulaketta.Ne ovat virallisesti nykyään johdonsuojakatkaisijoita. Norm. 3 eri laukaisukäyrä A erikoisnopea, B nopea ja C normaali. Lisäksi D erikoishidas lähinnä pitkiin käynnistyksiin ei koske maallikkoja. Latausasema vaatii A tyypin 30mA vikavirtakytkimen. Laitteen manuaalista löytyy onko se valmiina. Tekstiosassa ( vaatii lukutaidon) on asiasta maininta pitääkö VVK asentaa erikseen. 3x16A saa 11kw 3vaiheisen , 25A 18kw 32A vasta saa täyden 22kw 18 kw ja ylöspäin saa aasialaiset 1 vaiheiset 6 kw. Paitsi Walle 25A 3 vaiheinen 400/240 muuntajalaite paino 19 kg. suosittelen, vaikka maksaa1300€ on hyvä. Meille jäi Kona 2 autoksi, kun tuli Polestar. Näitä on asennettu vuosia moneen on asennettu kwh mittaus esim Polestarin lataushävlö on niin olematon että vaikea määritellä. 1 vaiheisen saattaa olla jotain 4% luokka. Autonmittari näyttää 16 kwh kulutusta ja lataus n.17.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla aika vanha talo, jos sähkökaapista ei löydy kolmea pääsulaketta eli kolmivaihevirtaa. En väittänyt, että saa asentaa itse - ei todellakaan saa.
Meille laitettiin voimavirtapistorasia nelisen vuotta sitten. Piuhan vetoa 5 metriä ja rasian kytkeminen sekä kolme uutta sulaketta tauluun. Sähkärillä meni hommaan n. 1,5 tuntia.
Yhtään uudempi talo, niin jostain löytyy voimavirtapistoke valmiina. Minun nuoruuden kodissa sellainen oli jo 70-luvulla ja kun takennutin talon 1994, niin luonnollisesti laitettiin voimavirtapistoke.Eli tarkoittaa muutaman satasen hintaa, ei kymppiä kuten tuossa väitettiin. Ja jos ei ole tilaa uusille sulakkeille (mikä sekin on mahdollista) niin hinta nousee lisää kun koko sähkötaulu menee uusiksi. Sähkäri ei työtä tee alle satasella tunti ja matkakulut laskutetaan päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tarkoittaa muutaman satasen hintaa, ei kymppiä kuten tuossa väitettiin. Ja jos ei ole tilaa uusille sulakkeille (mikä sekin on mahdollista) niin hinta nousee lisää kun koko sähkötaulu menee uusiksi. Sähkäri ei työtä tee alle satasella tunti ja matkakulut laskutetaan päälle.
Meilläkin laajennetussa talossa sähkökaappi on 100% täynnä, ei voi lisätä mitään koko kaappia uusimatta = maksaa ja paljon.Ensi talveksi meinaankin hommata kuormanhallinnalla varustetun laturin, niitä saa jo ihan järjelliseen hintaan.
Esim. tällainen https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-latausasema-buusti-box-blank-11kw-porssisahko-kuormanhallinta-mid-mittari-rfid/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meilläkin laajennetussa talossa sähkökaappi on 100% täynnä, ei voi lisätä mitään koko kaappia uusimatta = maksaa ja paljon.Ensi talveksi meinaankin hommata kuormanhallinnalla varustetun laturin, niitä saa jo ihan järjelliseen hintaan.
Esim. tällainen https://www.kotilaturi.fi/tuote/sahkoauton-latausasema-buusti-box-blank-11kw-porssisahko-kuormanhallinta-mid-mittari-rfid/Minulla on vastaava 11kW laturi kuormanhallinnalla. Yhteys sähkökaapissa olevaan palikkaan on langallinen. Datakaapeli meni samalla vedolla, kuin sähkökaapelinkin asennus. Se on varmaa teollisuustason yhteys. Sähköliitttymä on vain 3x25A, mutta se riittää hyvin. Jos kulutus on talossa muuten tapissa, saa laturi vain sen, mitä jää yli. Pari kertaa sekin on tullut todetuksi, kerran laturille jäi vain 5kW vähäksi aikaa.
- Anonyymi
Parempi antaa ammattimaisen sähköasentajan tehdä kunnon asennus ja varmistaa että kokonaiskuormitus ei korkeimmillaan ylitä sitä mitä pääsulake kestää ja tarvittaessa asennuttaa dynaaminen kuormanjako joka rajoittaa auton lataustehoa kulutuspiikeissä.
- Anonyymi
Pääsulakkeiden riittävyyttä ei tarvitse varmistella, vaikka hyvä olisikin. Meillä ei pääsulakkeet tahdo kestää kovilla pakkasilla, vaikka ei ladattaisi autoakaan.
Ei voi laittaa 8 kW sähkösaunaa päälle, jos ja kun pelkkä talon lämmitys haukkaa sähköä lähelle 3 x 25 A. Kuitenkin sähköt on tehty ja hyväksytty niin kuin ne suunnitelman mukaan on pitänytkin tehdä. Sähköautoista ei ollut tietoakaan viela 1998, jolloin talo on valmistunut.
Jos kyseessä on sähköauton latauksesta johtuva ylikuorma, niin kuormanhallinta hoituu helpoten sellaisella laturilla, jossa on kuormanhallinta. Selviää paljon helpommalla ja halvemmalla, kuin sähköksekukseen kajoamalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääsulakkeiden riittävyyttä ei tarvitse varmistella, vaikka hyvä olisikin. Meillä ei pääsulakkeet tahdo kestää kovilla pakkasilla, vaikka ei ladattaisi autoakaan.
Ei voi laittaa 8 kW sähkösaunaa päälle, jos ja kun pelkkä talon lämmitys haukkaa sähköä lähelle 3 x 25 A. Kuitenkin sähköt on tehty ja hyväksytty niin kuin ne suunnitelman mukaan on pitänytkin tehdä. Sähköautoista ei ollut tietoakaan viela 1998, jolloin talo on valmistunut.
Jos kyseessä on sähköauton latauksesta johtuva ylikuorma, niin kuormanhallinta hoituu helpoten sellaisella laturilla, jossa on kuormanhallinta. Selviää paljon helpommalla ja halvemmalla, kuin sähköksekukseen kajoamalla.Kun asennuttaa kiinteän laturin niin sähkötyöt ja mahdollinen kuormanhallinnan asennus menee siinä ohessa. Kyseessä on kuitenkin monien vuosien ajalle jyvittyvä kertakustannus. Ei näihin varmasti ole yhtä oikeaa ratkaisua, kun taloja ja käyttötarpeita on erilaisia. Kunhan asennus on turvallinen, toimii sekä on omaan käyttöön sopiva se lienee tärkeintä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kyseessä on sähköauton latauksesta johtuva ylikuorma, niin kuormanhallinta hoituu helpoten sellaisella laturilla, jossa on kuormanhallinta. Selviää paljon helpommalla ja halvemmalla, kuin sähköksekukseen kajoamalla.Melkoinen talo. Lämmitys haukka liki 18 Kw. Tammikuu24 kovimmilla pakkasilla oli kovimmat tuntikulutukset 5-6 kw 2 Ilp ja muutama patteri yöllä muutama 10 kwn tappi, kun auto latautui pistin 6kw rajan. 25A päävarokkeet. Ei hädän päivää, kokeilin sulakkeet olivat kylmät. Asiakas 20.01.2024 talven 15min huippu 16A 300 neliöinen omakotitalo 50A päävarokkeet laitettiin 2 kpl 22 kw asemia siten, että ulos rouvalle Leaf 62 kwh varten oma 22kw ja talliin Ariya varten 22kw yhteistehoksi rajattiin 22 kw 32A siten että Ariya tiputettiin 16 kw jolloin Leaf ulkona sai yhden täyden 32 A vaiheen ja 6 Kw . Aika haipakkaa lataa noin kotioloissa, 100 km. tunti. Kuorman hallinta vielä siten, että ulkoaseman ollessa pois latauksesta toinen Ariya saa täydet 22. Kokemus on, että kyllä toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen talo. Lämmitys haukka liki 18 Kw. Tammikuu24 kovimmilla pakkasilla oli kovimmat tuntikulutukset 5-6 kw 2 Ilp ja muutama patteri yöllä muutama 10 kwn tappi, kun auto latautui pistin 6kw rajan. 25A päävarokkeet. Ei hädän päivää, kokeilin sulakkeet olivat kylmät. Asiakas 20.01.2024 talven 15min huippu 16A 300 neliöinen omakotitalo 50A päävarokkeet laitettiin 2 kpl 22 kw asemia siten, että ulos rouvalle Leaf 62 kwh varten oma 22kw ja talliin Ariya varten 22kw yhteistehoksi rajattiin 22 kw 32A siten että Ariya tiputettiin 16 kw jolloin Leaf ulkona sai yhden täyden 32 A vaiheen ja 6 Kw . Aika haipakkaa lataa noin kotioloissa, 100 km. tunti. Kuorman hallinta vielä siten, että ulkoaseman ollessa pois latauksesta toinen Ariya saa täydet 22. Kokemus on, että kyllä toimii.
Onhan tämä vähän keskivertoa isompi, eikä sijaitse ihan etelässä. 250 m2 kahdessa tasossa, päälle 20 m2 "auto"talli, jossa on talvella n. 8 asteen peruslämpö.
Pitääkin käydä sammuttamassa tallin patterit, ei siellä enää mikään jäädy...
8 v tässä asuttu ja joka talvi kovilla pakkasilla kärähtää yksi pääsulake. Ei vaan aina muista...
- Anonyymi
Se voimavirtapistorasia olisi varmaan maksanut meille sen 300e asennettuna. En oikein ymmärrä miksi sellainen pitäsii asentaa.
Paljon parempi on asentaa latausasema suoraan ilman ylimääräisiä liittimiä vai keksiköö joku jonkin järkevän syyn miksi kotona pitäis olla kallis liitin välissä?
Sitäpaitsi tarvitaan kuitenkin sitten toinen liitin sitä virranrajoittimen datakaapelia varten. Ilman sellaista ei latausasemaan kannata hankkia ollenkaan.- Anonyymi
Meille voimavirtapistorasia + siihen liitettävä laturi on parempi ratkaisu. Tarvitaan irtolaturi joka tapauksessa mökkireissuille ja oli se käytössä pari viikkoa sitten myös maaseutuvierailulla.
Sillainkin kätevä, että sitä voi käyttää myös schuko-pistorasiassa adapterijohdon avulla. Jos CEE-pistorasiat yleistyvät, niin helppo ostaa tai tehdä vaikka itse adapterijohto siihenkin.
Meillä voimavirtapistorasian asennus oli pikku homma, sillä autotallissa oli 3 x 16A rasia valmiina. Siitä tarvittiin vain 5 m piuhaa ja rasia ulkoseinään. Reiän porasin itse ja kiinnitin kaapelin. Naapurin sähkäri kävi kytkemässä, maksoi pullakahvit.
Virranrajoitusta pientalossa tarvitaan vain, jos pääsulakkeiden koko ei riitä. Kuormanvalvonnan ohjaus onnistuu ilman kaapeliakin: https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa
Tuollainen systeemi olisi hyvä meilläkin, sillä kovilla pakkasilla pääsulakkeiden kesto on tarkalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meille voimavirtapistorasia siihen liitettävä laturi on parempi ratkaisu. Tarvitaan irtolaturi joka tapauksessa mökkireissuille ja oli se käytössä pari viikkoa sitten myös maaseutuvierailulla.
Sillainkin kätevä, että sitä voi käyttää myös schuko-pistorasiassa adapterijohdon avulla. Jos CEE-pistorasiat yleistyvät, niin helppo ostaa tai tehdä vaikka itse adapterijohto siihenkin.
Meillä voimavirtapistorasian asennus oli pikku homma, sillä autotallissa oli 3 x 16A rasia valmiina. Siitä tarvittiin vain 5 m piuhaa ja rasia ulkoseinään. Reiän porasin itse ja kiinnitin kaapelin. Naapurin sähkäri kävi kytkemässä, maksoi pullakahvit.
Virranrajoitusta pientalossa tarvitaan vain, jos pääsulakkeiden koko ei riitä. Kuormanvalvonnan ohjaus onnistuu ilman kaapeliakin: https://nordicplug.fi/blogs/sahkoautot-ja-lataaminen-blogi/dynaaminen-kuormanhallinta-omakotitalossa
Tuollainen systeemi olisi hyvä meilläkin, sillä kovilla pakkasilla pääsulakkeiden kesto on tarkalla.Karkasi... Siis olisi hyvä, mutta katsotaan vielä tarvitaanko. Tuon irtolaturin virtaa voi säätää välillä 3 x 6-16 A. 6-8 A:lla ei pitäisi tulla ongelmia - ehkä...
Kulunut talvi ei selventänyt tarvetta, sillä vain muutamana päivänä oli kunnon pakkasia. - Anonyymi
Jos sattuu löytymään se voimavirtapistorasia autokatoksesta niin siihen on helppo itse tökätä latausasema.
Jos sitä pistorasiaa joskus tarvitsee muuhun käyttöön, voi latausaseman johdon nykäistä siksi ajaksi pois.
- Anonyymi
En ole 20 vuoden aikana mitä itse tehdyssä talossa on asuttu keksinyt mihin olisin tarvinnut voimavirtapistorasiaa.
Toki se olisi helppo asentaa miksi ihmeessä.
Kiinteä laturi kuorman hallinnalla on paljon vaivattomampi ja luotettavampi.- Anonyymi
Perustelisitko sanat vaivattomuus ja luotettavuus? Kuormanhallintaa ei muuten ihan kaikki tarvitse. Siis jos (pien)talossa ei sähkölämmitystä, niin mihin ihmeeseen tarvitaan kuormanhallintaa?
Totta, että meilläkin voimapistorasian tarve on ollut siinä ja tässä.. Mutta nyt sille on meilläkin käyttöä. Hyvä, että tuli aikoinaan asennetua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustelisitko sanat vaivattomuus ja luotettavuus? Kuormanhallintaa ei muuten ihan kaikki tarvitse. Siis jos (pien)talossa ei sähkölämmitystä, niin mihin ihmeeseen tarvitaan kuormanhallintaa?
Totta, että meilläkin voimapistorasian tarve on ollut siinä ja tässä.. Mutta nyt sille on meilläkin käyttöä. Hyvä, että tuli aikoinaan asennetua.Meillä voimavirtaa tarvittu eniten polttopuiden tekoon (sirkkeli/ruuvihalkoja), lisäksi moni yhtään järeämpi työkone/kalu vaatii voimavirran. Ymmärrän toki että kaikilla ei näitä tarpeita ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä voimavirtaa tarvittu eniten polttopuiden tekoon (sirkkeli/ruuvihalkoja), lisäksi moni yhtään järeämpi työkone/kalu vaatii voimavirran. Ymmärrän toki että kaikilla ei näitä tarpeita ole.
Minulla on kolmivaihe-painepesuri. Pikkusen eri luokkaa teholtaan kuin valovirtakoneet..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on kolmivaihe-painepesuri. Pikkusen eri luokkaa teholtaan kuin valovirtakoneet..
Just imuroidessani tajusin, että kolmivaiheinen on meidän keskuspölkkärikin. Merkkiä muista, mutta Suomen Imurikeskuksesta aikoinaan hankittu.
- Anonyymi
Pörssihköä 37 sentin hintaan plus siirtomaksut? Pakko ladata silloin, kun tarvitsee. Sitäpaitsi, sähkäriä ei voi muutenkaan pitää kauan irti pistokkeesta, koska muutoin tulee kallis lasku akunvaihdosta. Pari esimerkkiä jo lähipiiristä, kun akut syvätyhjentyneet.
- Anonyymi
Täyttä puppua.
- Anonyymi
Kerrotko lisää. Esimerkiksi kauanko on kauan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465721Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki552995- 1832635
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t102321- 272073
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k122026törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151736- 1451315
- 131227
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2611143