Hallituksen johtonelikko kertoi puoliväliriihen päätöksistä keskiviikkona.
Eläkkeensaajien keskusliitto runttasi puoliväliriihen päätöksen, joka koskee eläkeläisten vapaaehtoistyötä.
Kyse on liiton mukaan ”kylmäkiskoisesta ja säälimättömästä” suhtautumisesta sote-järjestöjen työtä kohtaan, kun hallitus leikkasi niiltä 10 miljoonaa euroa lisää. Tämä nostaa leikkausten määrän vaalikauden loppuun mennessä peräti 140 miljoonaan euroon.
Sote-järjestöjen kautta kanavoituu noin 20 000 henkilötyövuoden määrää vastaava vapaaehtoisten työpanos. Eri eläkeläisliitojen paikallisyhdistyksiä on yli tuhat.
– Leikkaukset tulevat vääjäämättä kasvattamaan ikäihmisten sairastavuutta, yksinäisyyttä ja henkistä pahoinvointia maassamme, liitto totesi.
On selvää, että vapaaehtoisten määrät tippuvat järjestöjen henkilöstömäärien ohella jo tehtyjen ja suunniteltujen leikkausten seurauksena huomattavasti, liitto näkee.
Vapaaehtoisvoimin vedetään kerhoja, liikutetaan ikäihmisiä, ulkoilutetaan ja järjestetään ohjelmaa palvelutaloissa. He myös järjestävät kaikille avoimia tilaisuuksia, kuten tansseja, kilpailuja ja matkoja.
Lisäksi on vaarana, että omaishoitajat, joista valtaosa on eläkkeensaajia, menettävät myös järjestöiltä saamansa tuen muiden aiempien säästöjen lisäksi, Eläkeliitto arvioi.
Puoliväririihen päätökset merkitsevät Eläkeliiton mukaan sitä, että julkisen hoivan alasajon myötä yhä useampi ikääntynyt on läheistensä tuen ja hoivan varassa.
IS 24.5.2025
Hallitus on kylmäkiskoinen ja säälimätön sote-järjestöjä ja vanhuksia kohtaan
Anonyymi-ap
1
60
Vastaukset
- Anonyymi
Hei, dirlan darlandaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937588
- 403652
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021856- 241100
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html32963Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,27921Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53817Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31742Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v26672