Jäähdytysneste

Veneilijä

Veneessäni on Yanmar 4JH2-DTE moottori. Olen huomannut että ajon aikana jäähdytysnestettä häviää pikku hiljaa jonnekin. Olen tutkinut kaikki liittimet ja kaikki näkyvät paikat, eikä vettä näytä vuotavan ulos minnekään. Osaisikos joku neuvoa mihin vesi voisi "kadota". Noin 25h ajon jälkeen saa nestettä lisätä lauhduttimeen n. 1,5 ltr. Ajossa moottori käy normaalisti ja ylilämpövarotustakaan ei tule. Välillä paisuntasäiliön pinta nousee yli "Full" viivan moottori pysäyttämäsen jälkeen, mutta näin ei aina käy. Mikä voisi olla vikana?

9

4899

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h-t

Mittaa puristussuhteet, kannentiiviste saattaa hyvinkin olla rikki.

• Veneilijä

Aiheuttaako kannentiivisteen vioittuminen muita indikaatioita/"vaivoja" moottorille josta voisi tämän vian havaita. Lukuunottamatta nestehäviötä Moottorini toimii muuten täysin moitteettomasti ja käy kuin kello.

• h-t
        Veneilijä kirjoitti:

Aiheuttaako kannentiivisteen vioittuminen muita indikaatioita/"vaivoja" moottorille josta voisi tämän vian havaita. Lukuunottamatta nestehäviötä Moottorini toimii muuten täysin moitteettomasti ja käy kuin kello.

Joskus kone saattaa käydä hyvinkin nätisti vaikka tiiviste olisi rikki. Yksi tapa tarkastaa asia on katsoa jäähdyttäjään/ lauhduttajaan koneen käydessä, vuodon yhteydessä usein pinta "kuplii" eli painetta pääsee koneesta jäädytysjärjestelmään. Jos kone tuntuu käyvän normaalisti muuten kannattaa kaikki liitokset ja letkut tarkastaa.

• h-t
        h-t kirjoitti:

Joskus kone saattaa käydä hyvinkin nätisti vaikka tiiviste olisi rikki. Yksi tapa tarkastaa asia on katsoa jäähdyttäjään/ lauhduttajaan koneen käydessä, vuodon yhteydessä usein pinta "kuplii" eli painetta pääsee koneesta jäädytysjärjestelmään. Jos kone tuntuu käyvän normaalisti muuten kannattaa kaikki liitokset ja letkut tarkastaa.

Mainitsit alkuperäisessä kysymyksessä että lämpötila vaikuttaa olevan ok. Huomioi kuitenkin, että lämpötilan anturi saattaa olla kaukanakin ongelmasta ja osa moottorista voi käydä kuumana huomaamattasi.
        Mainitsemasi painesäiliön pinnan nousu voi johtua siitä, että konetta sammuttaessa puristusvaiheessa olevan sylinterin paine karkaa vesijärjestelmään ja tekee siihen ilmatilan joka näkyy kohonneena pintana painesäiliössä.

• Veneilijä
        h-t kirjoitti:

Mainitsit alkuperäisessä kysymyksessä että lämpötila vaikuttaa olevan ok. Huomioi kuitenkin, että lämpötilan anturi saattaa olla kaukanakin ongelmasta ja osa moottorista voi käydä kuumana huomaamattasi.
        Mainitsemasi painesäiliön pinnan nousu voi johtua siitä, että konetta sammuttaessa puristusvaiheessa olevan sylinterin paine karkaa vesijärjestelmään ja tekee siihen ilmatilan joka näkyy kohonneena pintana painesäiliössä.

Olen avannut lauhduttimen korkin moottorin käydessä enkä havaitse mitään kuplimista. Moottorin lämmetessä olen huomannut että kun lauhdutin on täynnä, vuotaa korkki nestettä jonkin verran ulos. Tämä kuitenkin näyttäisi loppuvan aika pian. Ihmettelenkin miksi neste tulee korkin tyvestä ulos eikä mene paisuntasäiliöön. Kuinka iso remontti tollainen kannentiivisteen uusiminen on? Kiitoksia paljon vastauksista!

• h-t
        Veneilijä kirjoitti:

Olen avannut lauhduttimen korkin moottorin käydessä enkä havaitse mitään kuplimista. Moottorin lämmetessä olen huomannut että kun lauhdutin on täynnä, vuotaa korkki nestettä jonkin verran ulos. Tämä kuitenkin näyttäisi loppuvan aika pian. Ihmettelenkin miksi neste tulee korkin tyvestä ulos eikä mene paisuntasäiliöön. Kuinka iso remontti tollainen kannentiivisteen uusiminen on? Kiitoksia paljon vastauksista!

En osaa yhtään arvioida hintaa kansiremontille, jos kansi on koneistettava se tuo lisähintaa. Itse teen työt itse ja ainoastaan kannet plaanaukset ym ulkopuolisille. Osat ei tuossa työssä maksa "mitään". Jos kuitenkin joudut teettämään kansiremontin varmista mitä muuta samalla kannattaa teettää.
        Varmista kuitenkin kaikki liitokset ym. ja mittaa puristukset ennen kuin ryhdyt isoon remppaan.
        Tuollainen pieni alle dl/tunti vuoto voi olla todella vaikea löytää koska jäähdytysvesi haihtuu heti osuessaan lämpimään koneeseen.

• Sepiläinen

Ei ole ollut samaa konetta mutta meillä vuoti korkin juuresta (ja siitä ei jääny koneen päälle mitään "valumisen jälkeä") .

• volvo penta

empä tiedä vastausta ongelmaasi, mutta minulla on vp tamd30 110hv kone veneessäni ja sama ongelma. minulla vesi valuu pilssiin, mutta kuin en löydä paikka mistä. kylmänä ei tapahdu mitäänn, mutta lämpimästä moottorista valuu vumuutamassa vuorokaudessa reilut 5 litraa. mistähän voisi etsiä vuotoa??

• kesä mennyt on

Itselläni on md 30 kone. nestettä häviää ajon aikana n.1L/3t. Etsin vikaa pitkään,epäilin jo lauhdutintakin tai kantta. Tarkkaan tutkiessa koneen käydessä etupäästä tulee nestettä ulos. Vesipumppu tai koneen etupäässä oleva joku tiiviste vuotaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe