Haluaisin tietää, kuinka paljon maanvaraisen laatan yläreuna on maanpinnan yläpuolella nykynormit täyttävässä omakotitalossa. Talo olisi tarkoitus rakentaa Kuopion korkeudelle.
Löysin eräästä oppaasta tiedon, jonka mukaan maanvaraisen lattian käyttöikä olisi vain 50 vuotta. Mitä ihmettä tämä tarkoittaa käytännössä? Pitääkö talon alapohja siis piikata pois ja korvata uudella aina 50 vuoden välein??
Oikein tehdyn betonvalunhan pitäisi olla sääsuojattuna ikuinen. Johtuu lyhyeksi arvioitu käyttöikä ehkä siitä, että laatan alla käytetyt eristeet alkavat jotenkin menettämään ominaisuuksiaan?
Maanvaraisen laatan paksuus ja käyttöikä
2
147
Vastaukset
- Anonyymi
Ehdin kysyä asiaa tekoälyltäkin. Se ei tiennyt laatan tarkkaa paksuutta, mutta antoi haarukaksi 20-30 cm. Eli siitä voisi ehkä päätellä, että laatan minimipaksuus on nykyisin 20 cm.
Tämä antaa aiheutta jatkokysymykseen. Kuinka maavaraisen laatan paksuus voi olla vain 20 cm, jos sokkelin vähimmäiskorkeus on kuitenkin 30 cm? Lisäksi olen käsittänyt, että vuorilaudoituksen eli ulkoverhouslaudan alareunan pitäisi olla vähintään 30 cm maanpinnan yläpuolella. Tästä huolimatta näin hiljan kuvan, jonka mukaan verhouslaudan pitäisi ulottua sokkelin yläpinnan alapuolelle, jolloin se suojaa sokkelin ja rungon liittymäkohtaa.
Jos maanvaraislaatta eristeineen on vain 20 cm korkea, laatan eristeet lepäävät maanpinnan tasolla ja ulkoverhouslauta ulottuu 5 cm sokkelin yläpinnan alapuolelle, maanpinnan ja ulkoverhouslaudan väliin jää vain 15 cm. En tajua tätä yhtälöä, koska olen luullut että pienin mahdollinen etäisyys olisi 30 cm, jotta ulkoverhouksen alapää olisi riittävän kaukana sadevesiroiskeista ym. - Anonyymi
Koska kukaan ihminen ei ole edelleenkään liittynyt keskusteleman kanssani, päätin tuhlata taas suuret määrät sähköä kysyäkseni tätäkin asiaa chat GPT-ohjelmalta.
Sen mielestä minä olin oikeassa eli laatan ja laatanalaisten eristeiden yhteispaksuuden on oltava vähintään tuo 30 cm, jotta sokkelin yläreuna olisi tarpeeksi korkealla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 11810293
- 525030
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html422211Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1052058- 261924
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131591Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411392Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta24993Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v31991Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54977