ENTINEN perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk) sekä entinen sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas) ovat pöyristyneitä nykyisen sosiaali- ja terveysministerin Kaisa Juuson (ps) avustajan köyhyyspuheista.
Juuson eduskunta-avustaja Mikko Talso haukkui yhteiskunnan tukia odottavat luusereiksi, jotka ovat ansainneet köyhyytensä.
– Kukaan ei Suomessa kuole nälkään, siitä pitää Kela huolen. Jos ei ruokaa saa, niin se on ihan omaa tyhmyyttä!!! Sanon tämän siksi, että te luuserit, jotka odotatte tukiaisen käsi pitkällä ilman, että nostatte persettänne siitä tuolista, niin olette ansainneet köyhyytenne, Talso kirjoitti Facebookin Puhetta Vaasasta -ryhmässä.
Kun Talson kirjoituksesta nousi kohu Ylen uutisen jälkeen, hän yritti paikkailla sanomisiaan Facebook-päivityksessään ja pahoitteli kommenttinsa muotoilua.
– Facebook-kommenttini ei tietenkään koskenut kaikkia työttömiä. Monet ovat kohtuuttomassa tilanteessa ilman omaa syytään. Itselläni on myös takana rankka työttömyys- ja ulosottojakso, Talso kirjoitti.
Ilta-Sanomat ei ole tavoittanut Juusoa tai Talsoa kommentoimaan asiaa.
KESKUSTAN ex-puheenjohtajalla Annika Saarikolla on selvä näkemys Talson kommentista.
– Tämä lausunto on karmea. Ihan siitä huolimatta, että sitä yritetään jälkikäteen selitellä tai siitä huolimatta, että on myös ihmisiä, jotka käyttävät sosiaaliturvaa väärin, kansanedustaja Saarikko kirjoitti Instagramin tarinaosiossa.
Saarikko huomauttaa, kuinka sosiaaliturvalla elää myös paljon ihmisiä, jotka eivät haluaisi elää niin.
– Ihmisiä, jotka etsivät työtä, ovat sairastuneista tai vammaisia. Sosiaaliturvaa käyttävät myös ihmiset, jotka tekevät työtä, mutta rahat eivät riitä elämiseen vaikkapa asumisen kalleuden vuoksi.
Saarikko kirjoittaa, että hyvinvointivaltiota ei romuta vain se, että kansantaloudessa on suuria vaikeuksia.
– Sitä romuttaa vielä enemmän se, että kadotamme yhteyden toisenlaisiin elämänpiireihin kuin omamme on. Asenne, jossa heikkous tai elämän hauraus on oma vika.
– En halua sellaista Suomea, jossa emme kykenen asettumaan toisen ihmisen asemaan, Saarikko päättää.
EX-MINISTERI, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekonen on tehnyt aiheesta kaksi Facebook-päivitystä. Hänen mukaansa Juuson avustajan kommentit ovat kamalia.
– Voin pahoin. Empatia on todellakin kadonnut tältä hallitukselta, Pekonen kirjoittaa.
Pekosen mielestä on järjetöntä, että Juuson avustaja selittää, että on itse ollut vaikeassa tilanteessa konkurssinsa takia.
– Mikä saa ihmisen toimimaan niin, että kun itse on päässyt jaloilleen konkurssin jälkeen, niin sitten voi rangaista toisia, jotka ovat yhteiskunnan avun tarpeessa, Pekonen pohtii.
– Ehkä hänkin tarvitsi turvaverkkoja aikanaan? Mutta joku katkeruus tuntuu kalvavan nyt sisintä. Ihan kuin tässä oltaisiin kostoretkellä, Pekonen kirjoittaa ja jatkaa:
– Mä uskon hyvään. Että huolenpidolla ja auttamisella, kannustamalla ja kehumalla saa paljon parempaa aikaa kuin haukkumalla ja lyömällä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011208607.html
Kaisan avustajan öyhötys järkyttää
2
64
Vastaukset
- Anonyymi
Realismihan on järkyttävää verovaroja tuhlenneille hillotolppalaisille kukkahattutäteille. He ovat se pääsyy, miksi valtiontalous on kuralla. He eivät koskaan, missään olosuhteissa ole ajatelleet mistä rahat joita he pöyristyneisyyttään ovat jakaneet - tulee.
- Anonyymi
Konkkaan firmansa pelastanut ja helpoissa ministerin avustajan töissä uraansa tekevä tyyppi huutelee. Itse saa palkkansa veronmaksajilta eli olisi kannattanut pitää näppus kurissa.
Jos olisi selkärankaa niin Talso ilmoittaisi itse eroavansa. Mutta ei. Minuiteri selittää käyvänsä perusteellisen keskustelun Talson kanssa. Ei käy, pikkuusen sormea heristää ja homma jatkuu.
Purra, ent. nimim. riikka, sanoi, että empatia ei kuulu politiikkaan. Siinä on empatia kaukana kun seuraavia eduskuntavaaleja käydään. Juusolla palli heiluu jo nyt ja Talso voi löytää itsensä työttömien joukosta. CV voi olla Talsolla ok, mutta maine meni jo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865