Vuoden lopulla lopetti 16.000 yritystä. Liian korkeat YEL-maksut syynä

Anonyymi-ap

Uutisten mukaan viime vuoden lokakuu...joulukuu aikana Suomessa lopetti toimintansa kaikkiaan 16.000 yritystä. Valtaosa näistä oli yksinyrittäjiä. Syynä tähän ovat Marinin hallituksen aikana korotetut YEL-maksut.
https://yle.fi/a/74-20158482

"Vaikka siinä maksuissa on hyvä suojasääntö, ettei saa kerralla nostaa
maksua paljon, niin nostot ovat jo ajaneet yrittäjiä vaikeuksiin ja tuhansien
lopettamisiin ja konkursseihin, kuvaa tilannetta Mikro- ja
yksinyrittäjien etujärjestön toiminnanjohtaja Liisa Hanén."

13

109

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuo on totta. Jää kaikki hyvät ideat tulematta kun ei ole enää ideoijia. Tuo byrokratia olisi pitänyt pitää kaukana pienyrittäjistä ja sellaiseksi haluavista. Mutta sdp vihaa ihmisiä jotka tekevät jotain ja "saattavat joku päivä rikastua" ja tuoda Suomeen tuloja.
      Tuo sorvattiin sdp kaudella. Tyhmät naiset ja niiden tyhmät miehet.

• Anonyymi

Ennenkaikkea tästä varoiteltiin yrittäjien puolelta. Mutta ei, kyllä politiikot tietää mikä on parhaaksi.

• Anonyymi
    • Anonyymi
      UUSI

Älä viitsi höpöttää.
      Lopettamisien syy on se että talous sakkaa ja pahasti.
      Esim. rakennusalalla toimiva erikoishommia tekevä yritys on kusessa kun rakennusfirma teetättää työt omilla miehilä.
      Sama juttu varmaan metallialalla ja varmaan monella muullakin alalla esim. siivoojien palkkauksessa ja käytössä.

Olen vuosikausia kirjoittanut että kun suunnitellaan yritystä ja määritellään yrityksen tuotteen/palvelun hintaa on siihen otettava huomioon kaikki kustannukset.
      Jos yelliä ei ole budjetoitu tuotten/palvelun hintaan on toiminta jo lähtökohtaisesti väärin budjetoitu.
      Kyseessä on ihan sama kuin työntekijöiden vakuutus ja eläkemaksujen laiminlyönti tai verojen laiminlyönti, yellin kanssa on vain voinut pelata mutta nyt on tullut stoppi siihen.

Itse olen myös yrittäjä ja aiemmin maksoin yelliä 32 000€ vuositulon mukaan mutta nyt yel on 0€.
      Ei ollut mitään ongelmaa määritellä yelli nollille kun tunteja tulee niin vähän ettei yelraja ylity, ihan sama juttu jos yrityksen toiminta hiipuu niin silloin hiipuu myös yel maksut.
      Tuo yellin muutos oli helppo, kirjauduin eläkeyhtiön sivuille ja muutin yel vuosisumman, ei sen kummepaa.
      Se että jos ei haua eikä osaa tehdä kyseistä opetaatiota niin kannattaako silloin olla edes yrittäjänä?

• Anonyymi
      UUSI

Juurikin noin, jos työtunnit 0 vitustako maksat yelliä? Se on eriasia jos 200tuntia kk .

• Anonyymi
        UUSI

Ennenkaikkea YEL määrättiin pakonomaisesti mediaanien, työtulojen ja liikevaihdon mukaan.

Ja uusi yrittäjä joutuu maksamaan ne täysimääräisen heti alusta lähtien.
        Eli YEL maksu voi olla vaikka sen 1000k/kk, koska mediaani palkka on ollut luokkaa X, työtuloksi on laskettu luku X ja uusi yrittäjä on arvioinut liikevaihdon olevan tilikauden jälkeen luku X.

Ja voi olla hyvinkin, että kaikki 3 kriteeriä on -50% arvioidusta.

Hyvä vertaus olisi, onko palkan maksaja valmis maksamaan saman kadunvarren mediaanipalkan mukaista eläkettä. Jos oma palkka on 3000 ja mediaani sattuukin olemaan 5000€, niin saat eläkemaksut sen 5000€ mukaan.

Tietysti on aina niitä hyvätuloisia, jotka palkitaan nykyjärjestelmässä. Mutta pienituloiset taas saa mustan pekan kouraan.

Olisi ihan mukava saada nyt tutkimus paljonko yelin aiheuttamat konkurssit lisäävät verotaakka. Kuinka moni työllistyy ja kuinka moni jää työttömäksi.
        Uskallan väittää, että moni jää laakereille makaamaan, kun tämä: On lottovoitto syntyä Suomeen valtio on aiheuttanut konkurssin tai lopettamispäätöksen.

• Anonyymi
        UUSI

Mulla on työtunteja viikossa ehkä 5, eli jää alle yellin alarajan joten yel 0€

Jos yrittäjä on niin saamaton ettei osaa muuttaa sitä yeltuloa oikeaksi niin saa mennäkkin konkurssiin.
        Yelhän määrätään sillä perusteella mitä tulisi palkaksi jos työntekijä tekisi sinun työt.
        0 tuntia x 17€ = 0€ , osaatko tuon verran laskea?

Yel ei aiheuta konkursseja.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ennenkaikkea YEL määrättiin pakonomaisesti mediaanien, työtulojen ja liikevaihdon mukaan.

Ja uusi yrittäjä joutuu maksamaan ne täysimääräisen heti alusta lähtien.
        Eli YEL maksu voi olla vaikka sen 1000k/kk, koska mediaani palkka on ollut luokkaa X, työtuloksi on laskettu luku X ja uusi yrittäjä on arvioinut liikevaihdon olevan tilikauden jälkeen luku X.

Ja voi olla hyvinkin, että kaikki 3 kriteeriä on -50% arvioidusta.

Hyvä vertaus olisi, onko palkan maksaja valmis maksamaan saman kadunvarren mediaanipalkan mukaista eläkettä. Jos oma palkka on 3000 ja mediaani sattuukin olemaan 5000€, niin saat eläkemaksut sen 5000€ mukaan.

Tietysti on aina niitä hyvätuloisia, jotka palkitaan nykyjärjestelmässä. Mutta pienituloiset taas saa mustan pekan kouraan.

Olisi ihan mukava saada nyt tutkimus paljonko yelin aiheuttamat konkurssit lisäävät verotaakka. Kuinka moni työllistyy ja kuinka moni jää työttömäksi.
        Uskallan väittää, että moni jää laakereille makaamaan, kun tämä: On lottovoitto syntyä Suomeen valtio on aiheuttanut konkurssin tai lopettamispäätöksen.

Älä höpötä mistään mediaaneista.
        Eläkevakuutusyhtiö voi ehdottaa jotakin mediaani summaa mutta kun esittää laskelmat niin laskelmien mukaan mennään.
        reilu vuosi sitten pudotin yellin nolliin kun olin aiemmin maksanut 32 000€ vuositienestin mukaan.
        Kukaan ei kysellyt perään, tuli vain vahvistus että yel 0€.

Jotenkin tuntuu että nyt syytetään yelliä kun itse on ryssinyt asiat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä höpötä mistään mediaaneista.
        Eläkevakuutusyhtiö voi ehdottaa jotakin mediaani summaa mutta kun esittää laskelmat niin laskelmien mukaan mennään.
        reilu vuosi sitten pudotin yellin nolliin kun olin aiemmin maksanut 32 000€ vuositienestin mukaan.
        Kukaan ei kysellyt perään, tuli vain vahvistus että yel 0€.

Jotenkin tuntuu että nyt syytetään yelliä kun itse on ryssinyt asiat.

Mitenkäs aloittelevat yrittäjät? Kun eläkeyhtiö mainitsee, että tarkastellaan tuloksia ensimmäisen tilikauden jälkeen. Kerro toki, miten tällaisen keissin saa muutettua eläkeyhtiön kanssa, kun ehtona muutokselle on yhden tilikauden lukemat.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Mitenkäs aloittelevat yrittäjät? Kun eläkeyhtiö mainitsee, että tarkastellaan tuloksia ensimmäisen tilikauden jälkeen. Kerro toki, miten tällaisen keissin saa muutettua eläkeyhtiön kanssa, kun ehtona muutokselle on yhden tilikauden lukemat.

"Mitenkäs aloittelevat yrittäjät? Kun eläkeyhtiö mainitsee, että tarkastellaan tuloksia ensimmäisen tilikauden jälkeen."

Ilmoitat eläkeyhtiölle, ettei ensimmäisellä tilikaudella tehdä voittoa yhtään ja ei pysty maksaa yel-maksuja. Että katsotaan tilikauden jälkeen... ei ne mitään ala laskuttaa.

Ite ilmotin kun ne pyysi arvioita liikevaihdosta, että ensimmäisen tilikauden liikevaihto on 10 000 euroa, no ne urpot lähetti 10 000 euron työpanoksen mukaisesti yel-maksut.
        Soitin sinne ja sanoin että jos liikevaihto on 10 000e ja menot on 9 000e niin ei voittoa ja työpanosta tule kuin noin 1 000e /vuodessa, niin ne oli sitä mieltä että "joo...toiminta on niin pientä ettei tarvitse maksaa mitään"

• Anonyymi
      UUSI

Yllättää kuinka avuttomia muutamat yrittäjät tuntuvat olevan tämän YEL:nsuhteen, yrittäjältä nyt uskoisi enemmän…. Vaikea uskoa menestykseen yrittäjänä, jos on noin vaikeaa jo pelkästään itsensä lakisääteisen vakuuttamisen osalta.

Jos vakuutusyhtiö esittää ehdotuksen, joka perustuu puhtaasti ko yrittäjän alan keskimääräisiin liikevaihtoihin, niin jo ollaan pistämässä pellejä pussiin.
      Saahan palkansaajatkin veroehdotuksen ja sitä on palkansaajan mahdollista täydentää/korjata/lisätä tarvittaessa.

Tuo YEL-työtuloehdotusta pitää ilman muuta korjata vastaamaan paremmin todellisuutta ja sehän onnistuu lähinnä ilmoitusmenettelyllä kun perustelut ovat olemassa. Miksi se nyt koetaan niin ylivoimaiseksi?

• Anonyymi
      UUSI

Mun tulot 2000e vuodessa ollu jo 5 vuotta putkeen eli 10.000e 5 vuodessa. Ei vaan ole töitä ja kukaan ei huoli töihin toiselle.

• Anonyymi
      UUSI

+ Joo maksa ny yelliä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      129
      2311
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      187
      1099
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      101
      978
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      385
      898
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      290
      815
    6. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      811
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      62