Neuroleptin vaihtaminen vähemmän lihottavaan

Anonyymi-ap

Miten voi olla mahdollista, ettei se onnistu? Aina vaan jauhetaan terveellisestä ruuasta ja liikunnasta. Ei ne auta, jos lääke aiheuttaa ruokahalun lisääntymistä ja ahmimista.

8

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Entä jos vaan ei ahmisi?

• Anonyymi

Lääke aiheuttaa impulssikontrollin häiriötä!

• Anonyymi

No mitä varten syöt neuroleptejä jos ei ole itsehillintää? Jos joka aterialla syöt proteiinia ja kuitua niin ei pitäis jäädä nälkä.

• Anonyymi

Ongelmia meillä monilla on syömisen kanssa. Pitää vain sinnitellä. Pois sokeri ja rasvaiset ruoat. Rajallisesti hiilihydraatteja.

• Anonyymi

Käy joka aamu kaupassa hakemassa päivän ruoat, niin et voi ahmia mitään ylimääräistä. Ja jos et osaa hillitä itseäsi kaupassa, jätä pankkikortti kotiin ja ota vain sen verran käteistä mukaan että saat ne ruoat mitä olet aikonut ostaa.

• Faktahan kyllä on, että monetkin psyykenlääkkeet lihottavat. Ne tekevät sitä kahdella tavalla: hidastamalla aineenvaihduntaa ja sitä mukaa myös energiankulutusta, ja toisaalta lisäämällä ruokahalua.

Fakta on myös se ettei ihminen pysty pitkään taistelemaan nälän tunnetta vastaan, jos ruokaa on tarjolla.

Kärsin itse vuosia sitten merkittävästä ylipainosta, josta pääsin eroon. Kun löysin lopulta itselleni sopivan ruokavalion, niin paino putosi vinhaa vauhtia. Tässä vinkkejä.

Laihtumista voi tavoitella syömällä sellaista ruokaa, joka vie tehokkaasti nälän. Itselläni hiilarit eivät sammuta nälkää pitkäksi aikaa. Ne nostavat verensokerin ensin ylös, ja kun se romahtaa sieltä alas, niin tuleekin taas nälkä. Siksi välttelen hiilareita.

Itselläni toimii vähähiilihydraattinen ruokavalio: paljon rasvaa, kohtalaisesti proteiinia ja hiilarit minimiin. Rasva tulee minulla oliiviöljystä tai rasvaisesti kalasta. Proteiinit kalasta tai kanasta, joskus myös lihasta. Lautaselle pilppuan lisäksi monipuolista, mutta vähähiilihydraattista salaattia. Viljatuotteisiin, riisiin tai perunaan en koske. Jos on ihan pakko joskus herkutella, niin juustossa ei ole juurikaan hiilareita.

Liikunnasta on paljon kaikenlaista hyötyä, mutta sen vaikutus painoon on aika vähäinen. Rasva palaa parhaiten kevyessä liikunnassa, kuten kävelyssä. Lihaksia voi kehittää painoja tai puntteja nostelemalla. Lihasten kehittämisestä on hyötyä myös painon kannalta, koska lihakset kuluttavat energiaa enemmän kuin rasvakudos. Ei kannata turhaan repiä, vaan liikkua sen verran kuin jaksaa ja itsestä tuntuu hyvältä.

Itselläni toimii myös paasto. Yllättävää kyllä itseni on helpompaa olla pari - kolme päivää kokonaan syömättä vesipaastolla kuin syödä kohtuullisesti. Ongelma on siinä, että kun aloittaa syömisen niin helposti se vain jatkuu ja jatkuu ja tulee syötyä liikaa. Kokeile pitää vaikka lauantait ja sunnuntait vesipaastona, jos se tuntuu vain hyvältä. Jos ei tunnu hyvältä niin sitten ei varmaan kannata. Joillakin ihmisillä on hyviä kokemuksia myös pätkäpaastosta: syödään päivässä kaksi tai yksi ateriaa, ja muuten ollaan kokonaan syömättä.

Ja minähän en ole lääkäri, joten näitä neuvoja ei sitten kannata noudattaa kuin omalla vastuulla. Lääkärin neuvoilla minäkään en laihtunut, kun ne eivät toimineet, vaan etsin itse vinkkejä internetistä henkilöiltä, jotka oikeasti itse olivat päässeet eroon merkittävästä ylipainosta, ja kertoivat, miten he sen tekivät.

Tuossa on aika hyvä Sten Ekbergin Youtube-kanava painon pudottamisesta, vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, liikunnasta ja yleensä terveydestä:

https://www.youtube.com/watch?v=Ax-WEtLBUd4&t=842s

• Anonyymi

Mikä lääke sulla on?
      Monet kyllä aiheuttaa lihomista. Mulla oli eka risperdal, ja lihotti paljon. Olin tosin alipainoinen silloin. Abilify aiheutti makeanhimoa.

Nyt on Latuda joka on painoneutraali. En silti syö kunnollisesti ja olen ylipainoinen.

• Anonyymi

Kun luin lääkkeiden lisäävän ruokahalua niin on juurikin mainittu että pitäis olla tukena ravitsemusterapeutti ja sitten on myös lääkkeitä tuohon jos elimistö ei enää osaa kertoa kylläisyydestään. Itse olen pystynyt laihtumaan vaikka unilääkkeinä on neuroleptejä. Pitää osata syödä oikeita asioita. Kun paino putoaa nii sinne mahalaukkuun ei enää mahdu niin paljon ruokaa kuin aikasemmin. Se vaatii myös itsekuria ja välillä pitää sietää nälkää jos ruokarytmistä ei ole mahdollista pitää kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15660
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3689
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      285
      2479
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1773
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1493
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      383
      1445
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1233
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1183
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      952
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      915
    Aihe