Työttömyys ja tuet

Anonyymi-ap

Kävipä tässä sitten vielä kaikkien muiden taloudellisten vastoinkäymisten päälle niin, että jäin työttömäksi itsestäni riippumattomista syistä. Työsuhdetta oli ehtinyt kertyä kokonaiset pari kuukautta ja kyseessä ei ollut suinkaan kokoaikatyö, joten lopputili ei ollut hääppöinen. Tarkempia numeroita luettelematta sanonpa vain, että kuukausitulona melko huono tili, reilusti alle 2000 bruttoa. Noniin, onneksi sentään on ammattiliitto. Vaan sieltähän maksetaan soviteltua päivärahaa, joten nyt kun olen työtön ollut koko viime kuun, tässä kuussa en sitten tietenkään saa palkkaa mistään. Liitossa katsotaan tuo edeltävän kuukauden lopputili BRUTTONA, ja laskelmien jälkeen maksettavaksi minulle myönnetään alle 400e. Siinä minun tuloni tälle kuukaudelle. Puskureita ei todellakaan itselläni ole, ei ole ollut sellaisia mahdollista kerryttää ja aijempien vuosien taloushaasteet ovat ajaneet jo ottamaan velkaa sieltä sun täältä, joten eipä sellaiseen myöskään pysty nojaamaan. Toisaalta ymmärrän tämän työtuloihin suhteutetun systeemin millä perustein tukia maksetaan osa aika työntekijöiille, mutta nyt täytyy sanoa että olisihan se hienoa jos olisi tälläkin taholla jokin perusturva ihmisille kun huomioidaan, ettei tuloja ole nyt esim minun tapauksessa tulossa enää. Ei tarttis laittaa käsiä ristiin ja pelätä saako sossusta minkälaista apua. Kuka elää alle 400 eurolla kuukauden?

6

318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis sähän olet saanut sen normaalin palkan ja lopputilin siihen päälle, eli et elä 400€/kk.

Mutta mene töihin tai ilmoittaudu työttömäksi

• Anonyymi

Kuten todettu, parin kuukauden työsuhdekertymällä plus osa aikatyötunneilla sitä palkkaa/lopputiliä kertyi tosiaan reilusti alle 2000, vähennyksien jälkeen käteen jäävä osuus oli hieman reilun tonnin. Tokihan ammattiliitolta kun olen saanut tuota soviteltua päivärahaa jo pidemmän aikaa osa aikatyöstä johtuen, sain sieltä myös sen muutaman satasen. Viimekuun tulot joka tapauksessa ihan tavanomaiset, eli aika haipakkaan välttämättömiin elämisen kuluihin mennytkin. Pointtina tässä oli, että kun ajatellaan että liitto turvaa toimeentulosi kun jäät työttömäksi, niin ei se nyt aina ihan näinkään ole esim nyt tässä minun tilanteessani. Ja tämä on myös hieman kurja puoli systeemissä, kun kyttäävät sitä rahasummaa mikä on bruttoa, ei sitä, mitä ihmiselle tulee käteen. Seuraavaa kuuta odotellessa, että ei ole työtulot vaikuttamassa tuen määrään, tai mahdollisesti jospa sitä sen työpaikan löytäisi ja saisi.

• Anonyymi

Liitto kerää jäsenmaksuja ja tuo ilmapalloja torille. Työttömyystukiasiat hoidetaan työttömyyskassan kanssa.

Miten jäädään työttömäksi vahingossa?

• Anonyymi

Ja toisaalta miksi et mene uudestaan töihin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja toisaalta miksi et mene uudestaan töihin

Onhan se hyvä jos on niin onnekkaita ihmisiä että senkun menee vaan.

• Anonyymi

Olen keikkaileva työntekijä koska minut irtisanottiin 54 vuotiasna. Uuden ammatin koulutus kesti vuoden ja vielä viime vuonna oli töitä ,mutta kun vuosi vaihtui ja kyselin töitä jopa 20 paikasta kenelläkään ei ollut tarjota edes viikon työtä. Te jotka olette vakituisia työntekijöitä ette todellakaan tiedä mitä on olla työtön. Tällä hetkellä Suomessa on 320.000 työtöntä joita on laitettu töistä pois taloudellisista syistä. Luepa lehden enemmän niin olet kartalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3550
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3503
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2769
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1695
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1625
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1390
    Aihe