Työttömyys ja tuet

Anonyymi-ap

Kävipä tässä sitten vielä kaikkien muiden taloudellisten vastoinkäymisten päälle niin, että jäin työttömäksi itsestäni riippumattomista syistä. Työsuhdetta oli ehtinyt kertyä kokonaiset pari kuukautta ja kyseessä ei ollut suinkaan kokoaikatyö, joten lopputili ei ollut hääppöinen. Tarkempia numeroita luettelematta sanonpa vain, että kuukausitulona melko huono tili, reilusti alle 2000 bruttoa. Noniin, onneksi sentään on ammattiliitto. Vaan sieltähän maksetaan soviteltua päivärahaa, joten nyt kun olen työtön ollut koko viime kuun, tässä kuussa en sitten tietenkään saa palkkaa mistään. Liitossa katsotaan tuo edeltävän kuukauden lopputili BRUTTONA, ja laskelmien jälkeen maksettavaksi minulle myönnetään alle 400e. Siinä minun tuloni tälle kuukaudelle. Puskureita ei todellakaan itselläni ole, ei ole ollut sellaisia mahdollista kerryttää ja aijempien vuosien taloushaasteet ovat ajaneet jo ottamaan velkaa sieltä sun täältä, joten eipä sellaiseen myöskään pysty nojaamaan. Toisaalta ymmärrän tämän työtuloihin suhteutetun systeemin millä perustein tukia maksetaan osa aika työntekijöiille, mutta nyt täytyy sanoa että olisihan se hienoa jos olisi tälläkin taholla jokin perusturva ihmisille kun huomioidaan, ettei tuloja ole nyt esim minun tapauksessa tulossa enää. Ei tarttis laittaa käsiä ristiin ja pelätä saako sossusta minkälaista apua. Kuka elää alle 400 eurolla kuukauden?

9

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis sähän olet saanut sen normaalin palkan ja lopputilin siihen päälle, eli et elä 400€/kk.

Mutta mene töihin tai ilmoittaudu työttömäksi

• Anonyymi

Kuten todettu, parin kuukauden työsuhdekertymällä plus osa aikatyötunneilla sitä palkkaa/lopputiliä kertyi tosiaan reilusti alle 2000, vähennyksien jälkeen käteen jäävä osuus oli hieman reilun tonnin. Tokihan ammattiliitolta kun olen saanut tuota soviteltua päivärahaa jo pidemmän aikaa osa aikatyöstä johtuen, sain sieltä myös sen muutaman satasen. Viimekuun tulot joka tapauksessa ihan tavanomaiset, eli aika haipakkaan välttämättömiin elämisen kuluihin mennytkin. Pointtina tässä oli, että kun ajatellaan että liitto turvaa toimeentulosi kun jäät työttömäksi, niin ei se nyt aina ihan näinkään ole esim nyt tässä minun tilanteessani. Ja tämä on myös hieman kurja puoli systeemissä, kun kyttäävät sitä rahasummaa mikä on bruttoa, ei sitä, mitä ihmiselle tulee käteen. Seuraavaa kuuta odotellessa, että ei ole työtulot vaikuttamassa tuen määrään, tai mahdollisesti jospa sitä sen työpaikan löytäisi ja saisi.

• Anonyymi

Liitto kerää jäsenmaksuja ja tuo ilmapalloja torille. Työttömyystukiasiat hoidetaan työttömyyskassan kanssa.

Miten jäädään työttömäksi vahingossa?

• Anonyymi

Ja toisaalta miksi et mene uudestaan töihin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja toisaalta miksi et mene uudestaan töihin

Onhan se hyvä jos on niin onnekkaita ihmisiä että senkun menee vaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se hyvä jos on niin onnekkaita ihmisiä että senkun menee vaan.

Itekkin jäin työttömäksi ja ihmettelen tuota "mene töihin" sanontaa. Hieman vaikea on vain mennä jos ei tule hakemiin työpaikkoihin valituksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itekkin jäin työttömäksi ja ihmettelen tuota "mene töihin" sanontaa. Hieman vaikea on vain mennä jos ei tule hakemiin työpaikkoihin valituksi.

Nää"Mene töihin kommentoijat" ovat sellaisia jotka ovat itse saaneet oman työpaikkansa täysin suhteiden kautta. Ovat töissä jossain isänsä firmassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nää"Mene töihin kommentoijat" ovat sellaisia jotka ovat itse saaneet oman työpaikkansa täysin suhteiden kautta. Ovat töissä jossain isänsä firmassa.

Kun on mennyt nuorena töihin ja tutustunut ihmisiin ja tehnyt hommansa hyvin niin on suhteita eikä siinä ole mitään väärää. Itelläkin heti pari paikkaa mihin voisi mennä ensi viikolla jos tänään tulee kenkää.

• Anonyymi

Olen keikkaileva työntekijä koska minut irtisanottiin 54 vuotiasna. Uuden ammatin koulutus kesti vuoden ja vielä viime vuonna oli töitä ,mutta kun vuosi vaihtui ja kyselin töitä jopa 20 paikasta kenelläkään ei ollut tarjota edes viikon työtä. Te jotka olette vakituisia työntekijöitä ette todellakaan tiedä mitä on olla työtön. Tällä hetkellä Suomessa on 320.000 työtöntä joita on laitettu töistä pois taloudellisista syistä. Luepa lehden enemmän niin olet kartalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      169
      6117
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      61
      4663
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      49
      4421
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      64
      4249
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      68
      2662
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      61
      2172
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1642
    8. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      130
      1514
    9. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      48
      1453
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      34
      1318
    Aihe