Ärsyttää se, että kun itsetuhoisena hain apua, ei terveydenhuollosta tullut kuin haukkumista vastaan. Eikö näillä rotuopista innostuneilla valopäillä ollut mitään käsitystä, että ihmisenä pystyyn haukutuksi tuleminen ei aivan siihen tilanteeseen auta. Mutta heidän fiilis taisi olla, että heidän mieleisekseen muuttuminen olisi elämäni ykkösprioriteetti. Öö... en ikinä kohtelisi ketään tuollaisessa tilanteessa tuolla tavalla. En ylipäätänsä ajattele mitään muuta sellaisista ihmisistä, jotka tykkäävät kohdella toisia huonosti, kuin että Luoja siivoaa roskat ajallaan. Uskon, että kaikki sellaiset ihmiset päätyvät helvettiin, ellei heidän elämänkatsomuksensa ratkaisevasti muutu. Kun taas Ilmestyskirjassa on kohta joka osoittaa, että Jumalalla on empatiaa ja ymmärrystä itsetuhoisia ihmisiä kohtaan, vaikkei se teko itsessään ole Jumalan tahto. Ja ainoa haukkumisen syy oli se itsetuhoisuus. Että siitä piti sitten vetää pitkälle vietyjä johtopäätöksiä minusta ihmisenä. Kuka järjellinen ihminen tuollaisten kanssa edes haluaisi olla samalla pallolla? Toivottavasti tällä planeetalla on jossain ammattiryhmässä myös kunnollisia ihmisiä. Saivat vakiasiakkaan, kun päättivät hyeenoina hyökätä heikkona hetkenäni. Mutta ehkä vakiasiakkaan saaminen oli juuri se pyrkimys. Ja minun pitäisi vielä olla kaikissa tilanteissa tukemassa näiden saatanan tunarien minäkäsityksiä ammattitaitoisuuden huippuina, tai muuten tulee rangaistuksia, kiva kiva. Ihminen on raadollinen eliölaji.
Pikkusielut
28
153
Vastaukset
- Anonyymi
Olet sinäkin sellainen saatanan tunari, ettei sinua kukaan vakioasiakkaakseen toivo, kun tyylisi on tuollainen, siitä voit olla varma. Herkkiä ihmisiä ne on terveydenhuollon väkikin, saattavat loukkaantua tai suuttuakin, kun oikein halveksivasti kohtelet.
Aika tavallista muuten on kaikkialla, että sitä saa, mitä tilaa.- AnonyymiUUSI
Ap täällä: Ilmaus "saatanan tunari" on Kekkosen myllykirjeistä, eli en tarkoita sillä mitään erityisen pahaa. Vain ihmistä, joka on huono työssään. Ja kai sinun mielestäsi niitä kaikilla aloilla löytyy? Vai oletko puolustamassa ihan kaikkia, jotka minua ovat kohdelleet huonosti, sillä perusteella, ettei kukaan nyt ketään kohtelisi huonosti, ellei tämä olisi sitä itse ansainnut?
Olin asiallinen kun apua hain, enkä ole edes näille työntekijöille kertonut heidän minulle aiheuttamaansa vahinkoa, tiesivät sen itsekin sitä tehdessään. Kokivat tehneensä oikein, koska yksi uskoo mielenterveyshäiriöiden olevan geneettisiä. Toinen ei ota minua tosissaan, koska en paljoa tunteitani ilmeile, jotta minua kohdeltaisiin arkielämässä masennuksesta huolimatta hyvin. Ja siksi minun sanallisella väkivallalla vahingoittaminen hiljaiseksi ja lääkitseminen hiljaiseksi oli heidän mielestä ok.
On perusteeton oletus sinulta, että olisin heitä kohdellut huonosti. Höyryjen päästäminen nettikommenteissa vuosien päästä niin, etteivät nämä ihmiset lähes varmasti koskaan saa tietää, on eri asia. Jos sen lukeminen sinusta tuntuu pahalta, niin sinun ei tarvitse lukea.
Myönnän, että kristinusko on tehnyt mua vähemmän herkäksi, kun pyrin myöntämään omia virheitä eli syntejä, että osaisin kohdella ihmisiä mahdollisimman hyvin. Niin kuin meidän kaikkien olisi muiden näkökulmasta hyvä pyrkiä. Eli mä pystyisin myöntämään itselleni, jos toimintani olisi jotakuta vahingoittanut ja muuttamaan toimintatapaani. Ikävää, että sä et kestä kuunnella edes muiden työmokista.
Kommentissasi näkyy mielenterveystyön perusasenne, että keskustelu siirtyy itse asiasta eli sen ihmisen sinne tuomasta ongelmasta siihen, miltä työntekijästä tuntuu keskustella kanssani. Eli yleisellä tasolla psykiatriassa pahaa oloa ei tarvitse helpottaa, mutta sitä viestivä käytös on huonoa käytöstä, joka täytyy saada loppumaan keinolla millä hyvänsä. Jätetään ihminen yksin, opetetaan palkkiolla ja rangaistuksella peittämään tunteensa myös siinä ainoassa paikassa jossa hän luuli, että niitä saa ilmaista. Jotta olisi liian peloissaan enää kertomaan kellekkään sitä alkuperäistä traumahistoriaa, jonka takia ne oireet ovat olemassa.
En tule käyttämään terveydenhuollon palveluita juurikaan enää, joten sinun ei tarvitse pelätä juuri kenenkään terveydenhuollon työntekijän joutuvan minun kanssa tekemisiin. Ja kun käytän, olen kohtelias, niin kuin aina tähänkin asti. Toivottavasti mun palvelujen karttamisella apua riittää sellaisille ihmisille, joihin ei suhtauduta toivottomina tapauksina, joita kohdellaan siksi hyvin. Ja oman avun olen löytänyt googlettamalla tutkimuksia siitä, miten ihmiskeho toimii ja syitä, mistä paha olo saattaisi johtua ja biohakkeroin kohti parempaa oloa.
En oleta, että edellinen kommentoija lukee, hänhän ilmaisi jo, ettei pidä minusta. Kirjoitin tämän muita varten, jos joku saa siitä jonkun hyödyllisen tiedonpalasen omaan elämäänsä sovellettavaksi. Oma apu paras apu. Ja yleisohjeena: terveydenhuollon työntekijät eivät tiedä itsetuhoisuudesta muuta kuin sairaalaan/ ei sairaalaan pohdinnan. Filosofiassa itsemurha taas on todella käsitelty aihe, joten filosofian lukeminen on ainoa paikka, jolla asiaa voi nykymaailmassa varsinaisesti käsitellä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ap täällä: Ilmaus "saatanan tunari" on Kekkosen myllykirjeistä, eli en tarkoita sillä mitään erityisen pahaa. Vain ihmistä, joka on huono työssään. Ja kai sinun mielestäsi niitä kaikilla aloilla löytyy? Vai oletko puolustamassa ihan kaikkia, jotka minua ovat kohdelleet huonosti, sillä perusteella, ettei kukaan nyt ketään kohtelisi huonosti, ellei tämä olisi sitä itse ansainnut?
Olin asiallinen kun apua hain, enkä ole edes näille työntekijöille kertonut heidän minulle aiheuttamaansa vahinkoa, tiesivät sen itsekin sitä tehdessään. Kokivat tehneensä oikein, koska yksi uskoo mielenterveyshäiriöiden olevan geneettisiä. Toinen ei ota minua tosissaan, koska en paljoa tunteitani ilmeile, jotta minua kohdeltaisiin arkielämässä masennuksesta huolimatta hyvin. Ja siksi minun sanallisella väkivallalla vahingoittaminen hiljaiseksi ja lääkitseminen hiljaiseksi oli heidän mielestä ok.
On perusteeton oletus sinulta, että olisin heitä kohdellut huonosti. Höyryjen päästäminen nettikommenteissa vuosien päästä niin, etteivät nämä ihmiset lähes varmasti koskaan saa tietää, on eri asia. Jos sen lukeminen sinusta tuntuu pahalta, niin sinun ei tarvitse lukea.
Myönnän, että kristinusko on tehnyt mua vähemmän herkäksi, kun pyrin myöntämään omia virheitä eli syntejä, että osaisin kohdella ihmisiä mahdollisimman hyvin. Niin kuin meidän kaikkien olisi muiden näkökulmasta hyvä pyrkiä. Eli mä pystyisin myöntämään itselleni, jos toimintani olisi jotakuta vahingoittanut ja muuttamaan toimintatapaani. Ikävää, että sä et kestä kuunnella edes muiden työmokista.
Kommentissasi näkyy mielenterveystyön perusasenne, että keskustelu siirtyy itse asiasta eli sen ihmisen sinne tuomasta ongelmasta siihen, miltä työntekijästä tuntuu keskustella kanssani. Eli yleisellä tasolla psykiatriassa pahaa oloa ei tarvitse helpottaa, mutta sitä viestivä käytös on huonoa käytöstä, joka täytyy saada loppumaan keinolla millä hyvänsä. Jätetään ihminen yksin, opetetaan palkkiolla ja rangaistuksella peittämään tunteensa myös siinä ainoassa paikassa jossa hän luuli, että niitä saa ilmaista. Jotta olisi liian peloissaan enää kertomaan kellekkään sitä alkuperäistä traumahistoriaa, jonka takia ne oireet ovat olemassa.
En tule käyttämään terveydenhuollon palveluita juurikaan enää, joten sinun ei tarvitse pelätä juuri kenenkään terveydenhuollon työntekijän joutuvan minun kanssa tekemisiin. Ja kun käytän, olen kohtelias, niin kuin aina tähänkin asti. Toivottavasti mun palvelujen karttamisella apua riittää sellaisille ihmisille, joihin ei suhtauduta toivottomina tapauksina, joita kohdellaan siksi hyvin. Ja oman avun olen löytänyt googlettamalla tutkimuksia siitä, miten ihmiskeho toimii ja syitä, mistä paha olo saattaisi johtua ja biohakkeroin kohti parempaa oloa.
En oleta, että edellinen kommentoija lukee, hänhän ilmaisi jo, ettei pidä minusta. Kirjoitin tämän muita varten, jos joku saa siitä jonkun hyödyllisen tiedonpalasen omaan elämäänsä sovellettavaksi. Oma apu paras apu. Ja yleisohjeena: terveydenhuollon työntekijät eivät tiedä itsetuhoisuudesta muuta kuin sairaalaan/ ei sairaalaan pohdinnan. Filosofiassa itsemurha taas on todella käsitelty aihe, joten filosofian lukeminen on ainoa paikka, jolla asiaa voi nykymaailmassa varsinaisesti käsitellä.Ala myös itse pitämään itsestäsi, niin ei tarvitse miettiä, tykkääkö muut vai ei.
Ja hyvä, jos olet avun löytänyt muuta kautta. Ehkäpä jonkinlainen itseen tehty tutustumismatka auttaa eniten. Ei tule tarvetta haukkua muita, joista suurin osa kuitenkin haluaa vain auttaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ala myös itse pitämään itsestäsi, niin ei tarvitse miettiä, tykkääkö muut vai ei.
Ja hyvä, jos olet avun löytänyt muuta kautta. Ehkäpä jonkinlainen itseen tehty tutustumismatka auttaa eniten. Ei tule tarvetta haukkua muita, joista suurin osa kuitenkin haluaa vain auttaa.Juu siis kiva. Jos joku tekee työssään virheitä jotka ovat mua fyysisesti ja psyykkisesti vahingoittaneet, niin minunko ainoa syy haluta puhua siitä olisi huono itsetunto? Primum non nocere, ensiksi älä vahingoita on tainnut sinulta unohtua. Eli olet se koira, johon kalikka kalahti, kiitos myöntämisestä. Et vaadi itseltäsi, että et vahingoittaisi, riittää, kunhan "yrität auttaa", mitä ikinä teetkin. Ja tähän mennessä olet yrittänyt auttaa mua ymmärtämään, ettet halua mun puhuvan tästä aiheesta, koska sinun tunteet. Kaikkien muidenkin tunteilla on väliä, ei vain sinun. Ja koska olettelit liikaa, minä vihaan sinua kunnes unohdan sinut.
- Ap
- Anonyymi
Pahoittelut aloittajalle hänen saamastaan kohtelusta terveydenhuoltoalan puolella toimivien puolelta.
Aloittajan tekemät huomiot kyseisestä alasta ja siellä toimivista ei tule minään yllätyksenä. Sellaista se valitettavasti on.
Jo se ihmiskäsitys on siellä tavattoman, tai tajuttoman kapea-alainen. Palveluun hakeutuva nähdään vain jonakin sairauden ilmentymänä, tai sen kantajana.
Mediassa alalla olevista luotu kuva heistä "erityisen empaattisena" on aika liioiteltu, tai väärä. Toki ei voi, tai kannata yleistääkään, mutta esim. sairaaloissa hoitajan ja potilaan välinen kanssakäyminen on aika vähäistä, ja korkeintaan pillerikipon eteen laittamista. Keskusteluiden laatu on todella surkea. Eikä siellä ole sitä tarvittavaa ja riittävää kiinnostusta potilaiden elämäntilanteita, ja olosuhteita käteen. Mitä siis jää potilaalle käteen? No, lasku ainakin, pahimmillaan huonoa ja epäasiallista kohtelua ja lääkemääräyksiä. Koeta nyt siinä pärjätä - tyyliin.
Mitä hyötyä on siis profiloitua mt-potilaaksi, tai saada itselleen koko loppuelämäksi leimaavia diagnooseja? Houkutteleeko tuollaisten palveluiden käyttäminen?
Veikkaanpa, että seuraavien viidestä, kymmenen vuoden sisällä näitä tällaisia vastaavia somekirjoitteluja ja avautumisia asiaan liittyen tulee huomattavasti enemmän. Kannattaisi siis uudistaa ja muuttaa niitä epäempaattisia palveluita vähän humaanimpaan ja ihmisiä paremmin kohtelevaan suuntaan.- Anonyymi
Edelliseen tekstiin pieni korjaus: alalla olevilla ei ole sitä tarvittavaa ja riittävää kiinnostusta palveluihin hakeuvia ja elämässään vaikeuksissa olevia kohtaan. Edelliseen tekstiin tuli vahingossa väärä sana.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Edelliseen tekstiin pieni korjaus: alalla olevilla ei ole sitä tarvittavaa ja riittävää kiinnostusta palveluihin hakeuvia ja elämässään vaikeuksissa olevia kohtaan. Edelliseen tekstiin tuli vahingossa väärä sana.
Kiitos ihanasta kommentista, mulle tuli tästä parempi olo. Toivon, että nää kommentit mitä kaikki ovat lähettäneet, auttavat mua käsittelemään tämän palvelukokemuksen ainakin lähes loppuun. Mulle vaan tuli tarve purkaa tämä asia. Ihanaa, että empaattisia kommentteja tuli näinkin paljon. Halusin tarkistaa, että maailmassa on mukavastikin itsetuhoisuuteen suhtautuvia ihmisiä. Kun musta tuntui, että mun psyyken yhtä keskeisimmistä asioista ei hyväksy kukaan. Kiitos. Nyt tuntuu, että kestän jäädä tälle pallolle hengaamaan niin pitkään kuin Jumala on tarkoittanut.
- Ap
- Anonyymi
Eriarvoisesta, huonosta, asenteellisesta, kylmästä, epäasiallisesta ja jopa rasistisesta kohtelusta tuodaan mediassakaan välttämättä esille. Mutta sitä on huomattavasti enemmän, kuin mitä esille tulee. Vielä vähemmän sitä myönnetään alalla toimivien puolelta esille tuotuna.
En voi tietenkään tietää, mitä on aloittajan kohdalla tapahtunut, tai mitä hänelle on sanottu. Mutta ei se todellakaan minään yllätyksenä tule.
Kliininen kohtelu on siellä aika yleistä. Ja jos tarkoitus on oikeasti edistää henkistä hyvinvointia ja terveyttä, niin silloinhan se on aika jyrkässä ristiriidassa sen kanssa, miten siellä oikeasti toimitaan.
Se kuva, mitä joskus annetaan, että alalla olisi empaattisia toimijoita, niin se on aika valheellinen. Joskus ei välttämättä asiakkailta kysytä juuri mitään. Keskustelun rooli siirtyy itse potilaalle. Ja sitten siitäkin saatetaan tehdä se tulkinta, että potilas yrittää johdatella keskustelua tiettyyn suuntaan. Avopuolella keskusteluiden sisältö voi olla yhdentekevää jutustelua, ja sielläkin lähinnä keskitytään liikaa voinnin ja lääkitysten ottamisen tarkkailuun.
Mitä tulee siihen, että toimivatko alalla olevat sen työuransa alussa vannomiensa ( lääkärin ja hoitajanvalojen mukaan) , niin valitettavasti sekään ei välttämättä toteudu. Eli se, että niin monet asiat voi vaikuttaa siihen, miten potilas nähdään ja miten häntä kohdellaan.- AnonyymiUUSI
Siihen saattaa vaikuttaa potilas itsekin!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siihen saattaa vaikuttaa potilas itsekin!
Olen usein miettinyt, että se onkin aika jännä, kuinka oma asenne ammattilaisia kohtaan muuttuu, kun alkaa itse kuntoutumaan.
Parempaan kuntoon tullessaan vähenee negatiivinen asennoituminen, ja kuvitteleminen, että kaikki psykiatrian puolella olisi muka vain huonoa ja kamalaa.
Omalta kohdaltani huomasin tuon asian, toipumisen jälkeen ajatusmaailma on ollut huomattavasti toisenlainen, kuin mitä se oli aikoinaan sairastuttuani ja ollessani huonossa kunnossa psyykkisesti.
Mistäköhän lienee johtuu, sitä on aina hyvä vähän pohdiskella. - AnonyymiUUSI
Kiitos mukavasta kommentista. Selitän vähän lisää.
Selitin traumahistoriani eri työntekijöille moneen kertaan kun menin hakemaan apua, mutta sitä ei koskaan kirjattu tietoihini ja keskityttiin siihen, miten tunneilmaisuni saattaisi häiritä muita, jos viettäisin aikaa ihmisten ilmoilla. Mutta kun en vietä. Jotenkin asiat muotoutuivat niin, että olen pelkkä kasa epäiltyjä diagnooseja. Kun näitä traumoja selitin, niin yleisin vastaus oli, että olin varmasti kuvitellut kaiken masennuksen takia ja minua ei ole koskaan kaltoinkohdeltu lapsena tai kiusattu jne. Ilman perusteita tällaisia väitteitä. Ei mitään syrjintää vamman perusteella, tai siis sehän on ihan oikein. Ja jos kiusattiin, niin oma syy. Ja hyvä mun tässä selittää, kun tästä ihmisestä ei ole jäljellä enää juuri mitään. Vaihtoehtoisten totuuksien antaminen muistoilleni, jossa kaikki viat tiivistyvät minuun, on pyyhkinyt aika paljon oikeasta minusta pois.
Joka tapauksessa nämä ihmiset tulivat siihen tulokseen, että olen autisti. Joita on ihan ok kohdella huonosti ja syrjiä. Oma syy. Ja se, mitä mun historiassa oikeasti on, on hapenpuutteesta johtunut aivovamma kohdussa. Jonka perusteella oon ollut vähän erilainen, ja siksi mua on täysin ok kiusata ja kohdella huonosti muiden mielestä. Ja se historia on pitkä. Yläasteen loppuun pärjäsin koulussa erinomaisesti, mutta lukiossa tahti oli liikaa ja uuvuin tavalla, joka ei palaudu enää. Ja mulle annettiin sellainen käsitys, että olen vaikea kiukutteleva kakara, joka voisi hyvin tulla kouluun, jos viitsisi. Ja siinä vaiheessa menin itsellenikin huomattavasti palasiksi tyyliin DID. Ja kaksi näistä palasista on itsetuhoisia, muut ihan tyytyväisiä elämään. Lyhyesti sanottuna näitä DID hajoiluja on tapahtunut myöhemminkin, juuri näiden työntekijöiden asenteellisten käsitysten takia.
Kunpa rikkinäiset ihmiset hyväksyttäisiin sen sijaan, että kaiken alku ja loppu olisi pyrkimys saada pahasta olosta huolimatta olemaan näyttämättä tunteita. Mutta näitä terveitä ja traumattomia vartenhan sitä tehdään. Oon ihan ok, kunhan oon yksin. Ja aion pysyä siinä mielipiteessä, että vammaisten ja erilaisten kiusaaminen ei ole ok ja mielenterveysongelmaiset tarvitsee empatiaa. Kai tää keho alkaa pikkuhiljaa kulahtaa tästä pois, kun kuitenkin kohdussa vahingoittuneet kuolee muita aikaisemmin, niin pääsen pois.
- Ap
- Anonyymi
Koko kyseistä hoitokulttuuria, sen asenteita, sitä, miten ja millaisina potilaat nähdään ja miten heitä kohdellaan, ja mitkä ovat ne hoitolinjaukset ja fokukset pitäisi kokonaan uudistaa. Ennen kuin niitä palveluita oikeasti kannattaa käyttää. Siellä on liikaa etukäteen otettua asenteellisuutta ja eriarvoista kohtelua.
Ja sitä ennen kannattaa jokaisen hankkia itselleen mahdollisimman laaja tukiverkosto. Kaikista parhaimmat avun ja tuen saa omilta läheisiltään, ei miltään kylmän kliinisesti suhtautuvilta ammattilaisilta.- AnonyymiUUSI
No niin siinä taas ei teikäläinen ole edes tajunnut asiaa,hoitajat tekevät työnsä isistä et oikein ole jyvällä .
Jos seuraneitiä tarvitaan niin se ei ole heidän työnsä mitenkään , sillä silloin on otettava psykoloogiin yhteyttä jos haluaa puhua puhumasta päästyään.
Sinä et tiedä tapauksesta mitään mutta kovasti kommetoit .
Ketään ei kohdella alentavasti ainoastaan asiallisesti. Ne asiat riippuu ihmisen; kyvystä tulkita asiaa ja omaa tilaansa .
Jos menee hoitoa hakemaan ja pitää siellä pitkiä monologeja niin hoito alalla kartoitetaan ainoastaan mikä sairaus on kyseessä, ja mikä hoitomuoto siihen on paras. He eivät hauku ketään, mutta sanovat asian totuuden mukaisesti - AnonyymiUUSI
Joskus voi käydä niin, etteivät ne läheisetkään jaksa loputtomiin. Sitä varten on ammattilaiset olemassa.
- AnonyymiUUSI
Asia on niin että sinulle on totuuden sanominen haukkumista, mutta heidän ajatus on puhua asiat asia kannalla , ja sen sitten tulkitset haukkumiseksi .
Niinhän se on että se joka on omaa itseään täynnä tulkitsee kaiken haukkumisesksi.
Kuuntele mitä sanovat ja poimi niistä sanoista se tieteellinen ajatus asiasta josta sinulla on ero käsitys kun ; muilla
Olen kurkkuani myöten täynnä näitä ihmisiä jotka puhuvat haukkumisesta aina ja joka asiass? Niin kun ei hoito kuule toimi .
Osa ihmisistä sanoo kaikkia asioita haukkumiseksi koska heillä ei aina ole asiat menneet kuten itse ajattelisivat.
Käännä ajatustesi kulku jos haluat tulla terveeksi äläkä vääntele asioita omalla mallillasi- AnonyymiUUSI
Ei se olisi mikään sairaus, jos kaikki olisi noin yksinkertaista.
Eikä kaikki sairastuneet ole itseään täynnä, moni asia voi johtua juurikin sairaudesta.
Hei,
Itsetuhoisiin ajatuksiin kannattaa aina hakea apua, kuten sinä olet tehnytkin.
Laitan lisäksi tiedoksi auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Joka viikko ma ja to klo 15-21 sekä ti ja ke klo 15-19 on MIELI Kriisichat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Akuutissa tilanteessa soita 112.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- AnonyymiUUSI
Mt-puolen palveluiden käyttämisestä ei ole apua tarvitsevalle mitään hyötyä.
Ellei sitten ihan ehdottomasti halua saada osakseen epäasiallista, töykeää, arvottavaa ja kliinistä kohtelua.
Sitten pitääkin olla jonkin sortin psykopaatti.
Apua tarvitsevat ihmiset tarvitsevat ja jopa kaipaavat ensisijaisesti osakseen empatiaa ja välittämistä. Jos niitä ei ole, tai ei anneta, tai ei katsota sen olevat tärkeää, niin sitten ei kannata koskaan mennä noihin sellaisiin paikkoihin.- AnonyymiUUSI
Onpa outoa että _ei mitään hyötyä "
Minun kokemukseni mukaan on ollut hyötyä. TC - AnonyymiUUSI
Omaiset, läheiset ja ystävät ovat yleensä niitä, joilta ensimmäiseksi tulee empatia ja välittäminen. Toki jos sellaisia ihmisiä ei ole ympärillä, se voi muodostua hankalammaksi.
Ja jos tilanne muodostuu hankalaksi, on ammattilaiset sitä varten olemassa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onpa outoa että _ei mitään hyötyä "
Minun kokemukseni mukaan on ollut hyötyä. TCSama täällä.
Alkuun luulin, ettei ole mitään hyötyä, vasta vuosien jälkeen tajusin, että hyöty kyllä löytyy, kun alkaa itsekin osallistumaan hoitoon.
- AnonyymiUUSI
Tässä kohtaa myös muistuttaa ja muistaa, että julkisen ja yksityisen puolen palvelut ja siellä oleva kohtelu voi olla hyvinkin erilaista.
Galluppienkin mukaan ihmisten kokemusten mukaan julkiselta puolelta tulee eniten huonoja kokemuksia. Eli eivät ne huonot kokemukset ole suinkaan mitään kuvittelua. Julkisella puolella sairaus ja lääkekeskeinen ajattelu valitettavasti heijastuu myös siihen palveluita tarvitsevien kohteluun.
Ja jopa verkosta, eli anynyymisti joistakin palveluista voi saada itselleen ns. ystävällisempää palvelua. Eli ts. kone voi olla empaattisempi, kuin ihminen. Voi kuulostaa kauhealta. Mutta se on totta. Itse asiassa itsekin huomasin saman asian. Myös joistakin yhdistyksistä voi saada itselleen vähän parempaa kohtelua.
Jos taas lähtee sillä ajatuksella ja kuvittelulla likenteeseen, että menee julkiselle puolelle hakemaan itselleen jotakin empatiaa ja välittämistä, niin sieltä ei kyllä sitä saa.- AnonyymiUUSI
Silloin kun ihminen on valmis maksamaan hän ottaa sitä vastuuta omasta hoidostaan...
- AnonyymiUUSI
Vielä yhden ystävällisen neuvon annan. Eli en suosittele kenellekään hankkimaan mitään mt-diagnoosia, mm. terveydenhuoltoalalla olevan tietyn yleisesti otetun asenteen takia. Psykoosidiagnosoituja ei esim. kuunnella, eikä uskota, eikä silloin saa itselleen välttämättä niitä tarvitsemiaan somaattisen puolen tutkimuksia ja hoitoja. Tietyt diagnoosit leimaavat ihmisen koko loppuelämän ajaksi. Tämä on valitettava tosiasia.
Jos kenellä tahansa tulee mitä tahansa ongelmia elämässä, hengitä syvään rauhallisesti, pohdi ongelmaa joko itse, tai hyvien ystävien kanssa. Jos olet ahdistunut, etsi tietoa joko netistä, tai kirjoista. Hanki itsellesi luotettava ja itseäsi tukeva tukiverkosto. Lääkkeet auttavat vain vähäksi aikaa, mutta niistä vierottautuminen on huomattavasti vaikeampaa. Useimmilla lääkkeillä on enemmän haitta, kuin hyötyvaikutuksia. Ja niillä ei ratkaista oireita aiheuttavia syitä, eli niitä syitä, jotka aiheuttavat yksilöllä henkistä pahaa oloa, tai oireita.
Hyvinvointi rakentuu useista eri tekijöistä, mm. niin ravinnosta, levosta, ihmissuhteista ja hyvästä minäkuvasta. Lääkkeet eivät anna, korvaa ja luo sitä tarvittavaa ja riittävää hyvinvointia.- AnonyymiUUSI
Tukea ja apua saa myös mt-toimistoista.Lääkkeetkin on hyviä oikein käytettynä.
- AnonyymiUUSI
Ajattelet aika rajusti terveydenhuollon ihmisistä, vaikka väität, että kohtelet ihmisiä kunnioittavasti ja odotat sitä muilta.
- AnonyymiUUSI
Olen aika pitkälti samaa mieltä. Onhan olemassa sanonta " metsä vastaa niin kuin sinne huutaa ".
Jos asiakas/potilas on vähemmän vastaanottavainen, negatiivisesti suhtautuva, ei kuuntele, eikä tahdo ottaa neuvoja ja mahdollisia " työkaluja " vastaan, niin ei siinä varmaan pitkään jaksa ammattilainenkaan olla empaattinen, eikä aina aurinkoinen.
On olemassa myös asiakkaita/potilaita, jotka eivät osaa käyttäytyä asiallisesti edes puhuessaan, vaan sanovat melkein mitä sylki suuhun tuo, ja saattavat antaa jopa aggressiivisenkin vaikutelman.
En nyt tarkoita ketään yksilöllisesti, vaan yleisemmin, ei tarvitse kenenkään ottaa tätä itseensä.
- AnonyymiUUSI
Niinpä se asia on. Onneksi olkoon! Näytät sentään nyt olevan kuosissa. Oliko se vihan pahe, joka nosti? Totuus kuitenkin on, että toinen ihminen ei voi toista parantaa, jos ihminen itse ei halua parantua. Meille on annettu vapaa tahto ja oma käsityskyky.
En lakkaa ihmettelemästä, miksi nyt on niin paljon masentuneita. Meidän sodan jälkee syntyneiden kai olisi pitänyt masentua,
kaiken köyhyyden keskellä, mutta ei, olimme intoa täynnä. Vaikka mahdollisuudet oli nolla, niissä olosuhteissa. Ehkä meidän olisi pitänyt jättää jotain tekemättä. Ei taida valmiissa maailmassa eläminen olla helppoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879