Kirjallisuuden voimasta

Anonyymi-ap

Kirja-alan luottamustehtävissä toiminut Anna-Riikka Carlson uskoo,
että kirjallisuus vaikuttaa siihen, miten me puhumme toisillemme ja
toisistamme. On helppo olla samaa mieltä.

Aloitin hänen haikeankauniisti kirjoittamaansa kirjaa "Rakas Eeva Kilpi".
Eeva Kilvellä on vakiolukijakuntansa. Hänellä on taito kirjoittaa
lukijaa, ihmistä koskettavasti. Hän tulee lähelle ja herättää paljon "jatkoajatuksia".

Heti alkusivuilla tuli esiin, että hän kirjoittanut mm. tarinan historioitsija
Anna Kortelaisen kokoamaan kirjaan "Avojaloin", jossa on 20 tositarinaa
Karjalan kannakselta. Joskus yksi kirja johtaa toisiin kirjoihin,
antaa uusia kiinnostuksen kohteita, lukuideoita. Huomasin myös,
että vaikka niin luulin, en ole lukenut kaikkia Eeva Kilven kirjoja.
Nyt nautin tästä kirjasta ensin.

Mielestäni laatukirjoilla on itsestäänselvästi monella tapaa positiivinen vaikutus
ihmisen ajatteluun. Mitä mieltä sinä olet ?
Tuleeko mieleesi joitain sinulle erityisen vaikuttavia ja merkittäviä kirjoja ?

Jos lukee paljon niitä on tietysti paljon ja on vaikea valita edes muutamia.
Eeva Kilpi on eräs itselleni tärkeä kirjailija esimerkiksi muistuttamassa siitä
miten tärkeää on lämminhenkinen empaattinen ajattelu ja avara suhtautuminen
ihmisiin, luontoon kaikkineen ja erilaisiin ilmiöihin.

41

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjat, kuten kaikki muukin kultturi antaa vaikutteita ihmiseen tapaan ajatella ja puhua asioista, ihmisistä, tapahtumista. Kommunikointi tapahtuu kumpaankiin suuntaan, vaikka se ei olikaan vuoropuhetta. Jokaisella kirjailijalla on oma ns "kirjailijanääni", jolla hän kirjoittaa ja joka ei juuri koskaan ole sama kuin hänen puheäänensä, vaan nostaa vaikutteita syvemmältä hänen persoonastaan.
      On makuasia minkä tyyliset kirjailijat puhuttavat juuri jotain tiettyä lukijaa. Nuoret, esim. chic litin lukijat eivät välttämättä ole kiinnostuneita Eeva Kilven kypsästä, syvällisestä, kehittyneestä kirjailijanäänestä, vaikka suurin osa meidän ikäluokastamme kokee hänen tuotanso erittäinl aadukkaaksi.
      Jokainen kirjoittaja "puhuttelee" lukijaansa ja jokainen lukija omaksuu ajatuksia ja laajentaa maailmankuvaansa ja sanavarastoaan lukemalla.
      Elikkä "lukeminen kannattaa aina".

• Anonyymi

Synnytätsätsä sun kirjat rauhassa luo muna - menona vai penikoitkosä paniikissa nyt pitää kiireesti

• Anonyymi

Nykyään on kirjallisuuden lajeja, joita ei omassa varhaisemmassa elämässäni ollut
        olemassakaan. En monista uusista lajeista edes tiedä, mitä ne tarkoittavat. Olen kai
        tullut laiskaksi ottamaan selvää.
        Vanhenen mielikirjailijoitteni kanssa samassa tahdissa. Elän heidän kanssaan "rinnakkaiselämää" tuntematta heitä muuten kuin heidän kirjojensa ja
        haastattelujensa kautta.
        Luen lähes kaikki niiden kirjailijoitten kirjat, joihin "tutustuin" jo nuorena
        ja valikoidusti muuta, uudempaa siinä rinnalla.
        Voisitko muuten valaista minua kärryiltä pudonnutta mitä tarkoittaa chic lit ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyään on kirjallisuuden lajeja, joita ei omassa varhaisemmassa elämässäni ollut
        olemassakaan. En monista uusista lajeista edes tiedä, mitä ne tarkoittavat. Olen kai
        Vanhenen mielikirjailijoitteni kanssa samassa tahdissa. Elän heidän kanssaan "rinnakkaiselämää" tuntematta heitä muuten kuin heidän kirjojensa ja
        haastattelujensa kautta.

PS. Kone jakaa kummallisesti rivit.

• Anonyymi kirjoitti:

haastattelujensa kautta.

Chic lit on viihteellistä, nuorille naisille kohdistettua kirjallisuutta, jossa päähenkilö on yleensä nuori sinkkunainen jossain maailman metropoleista, joissa hän raivaa tietään ja löytää itsensä ja rakkautensa. Kevyttä, humoristista ja maailmalla suosittua nuorten naisten kirjallisuutta.
        Ei puhuttele minuakaan, vaikka olen aika moniruokainen mitä tulee kirjallisuuteen. Luen mielelläni histroriallisia romaaneja tai dekkareita iltalukemisina, ns "lukuromaaneja" joissa on juoni ja tarina joka tempaisee mukaansa..

Pari kirjaa, jotka odottavat vuoroaan on Pertti Sulasalmen "Vieras kaikkialla", jota varmaan kommentoin myöhemmin, aihe kaikille meille tänne Ruotsiin rantautuneiulle kiinnostava ja sitten aivan uunituore Isabel Allenden "Nimeni on Emilia del Valle", jonka ostan e-kirjana heti kun saan meneillä olevan viihteellisen Kaari Utrion loppuun.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Chic lit on viihteellistä, nuorille naisille kohdistettua kirjallisuutta, jossa päähenkilö on yleensä nuori sinkkunainen jossain maailman metropoleista, joissa hän raivaa tietään ja löytää itsensä ja rakkautensa. Kevyttä, humoristista ja maailmalla suosittua nuorten naisten kirjallisuutta.
        Ei puhuttele minuakaan, vaikka olen aika moniruokainen mitä tulee kirjallisuuteen. Luen mielelläni histroriallisia romaaneja tai dekkareita iltalukemisina, ns "lukuromaaneja" joissa on juoni ja tarina joka tempaisee mukaansa..

Pari kirjaa, jotka odottavat vuoroaan on Pertti Sulasalmen "Vieras kaikkialla", jota varmaan kommentoin myöhemmin, aihe kaikille meille tänne Ruotsiin rantautuneiulle kiinnostava ja sitten aivan uunituore Isabel Allenden "Nimeni on Emilia del Valle", jonka ostan e-kirjana heti kun saan meneillä olevan viihteellisen Kaari Utrion loppuun.

Olen lukenut suuren osan Utrion tuotannosta.
        Naiskuvaukset ovat mielestäni kiinnostavia. Taustatyötä on paljon tehty.
        Myös historiallinen elämänmeno kiinnostaa.
        Juuri siinä mielessä miten ihmiskunnan aineellinen ja fyysisten asioiden kehitys on mennyt eteenpäin.

Joskus tosin surettaa, ettei henkinen kehitys ole samalla tasolla.
        Narsistit hallitsevat fyysisiä suurvaltoja.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Synnytätsätsä sun kirjat rauhassa luo muna - menona vai penikoitkosä paniikissa nyt pitää kiireesti

Minulla meni hetki aikaa, ennen kuin ymmärsin mitä viesti tarkoittaa, mutta joo, molempia on tapahtunut. Yleensä "coachini" mielestä liian nopeasti, liian hätäisesti (kirjoitin kakkosen ja kolmosen molemmat melkein samaan aikaan, puolen vuoden sisällä), neljäs , jossa on vain 170 sivua neljässä kuukaudessa, mutta tähän viimeiseen olen kuluttanut kokonaisen vuoden; se on ollut periaatteessa pientä hiomista lukuunottamatta valmis jo syksystä, mutta koska annoin sen kustantamolle, niin lustannustoimitus ja oikoluvut veivät aikaa. Nyt olen kyllä tyytyväinen sekä oikolukuun, taittoon että kanteen.

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Kiitos infosta paloma !

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Olen lukenut suuren osan Utrion tuotannosta.
        Naiskuvaukset ovat mielestäni kiinnostavia. Taustatyötä on paljon tehty.
        Myös historiallinen elämänmeno kiinnostaa.
        Juuri siinä mielessä miten ihmiskunnan aineellinen ja fyysisten asioiden kehitys on mennyt eteenpäin.

Joskus tosin surettaa, ettei henkinen kehitys ole samalla tasolla.
        Narsistit hallitsevat fyysisiä suurvaltoja.

Ihmiskunnan henkinen kehitys ei ikävä kyllä periydy geeneissä. Henkinen kehitys
        ei ole jatkumo, koska aina syntyy uudet ihmiset ja "aloittavat alusta".

Maailma on hirvittävä nyt ja muutama ihminen on vastuussa siitä.
        Kahdeksan miljardia muuta ihmistä ei näytä voivan asialle mitään.
        Se on ihan absurdia.

• Anonyymi

Ongelmallista onkin se, kun nuoret eivät lue kirjoja, pelkkää älypuhelimen selaamista kaikkialla näkee, jopa autoa ajettaessa, harva jaksaa keskittyä mihinkään kirjaa meitä nuoremmista sukupolvista. Heidän kielensä köyhtyy sekameteliksi ja fingelskaksi, älypuhelin on saanut paljon pahaa aikaan, kouluihinkin ollaan laatimassa/laadittu uusia lakeja sen takia.

• Anonyymi

Toivoisi nuorempien ihmisten nostavan useammin nenänsä netin maailmasta
      ihmisten ja kirjojen maailmaan. Kaunokirjallisuus kehittää tunnetaitoja.

• Anonyymi

Notota nämä palstat täällä, missä näkyy että lukijat ovat ymmärtäneet lukemansa kirjaviisaudet ja oliko niitä viisauksia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Notota nämä palstat täällä, missä näkyy että lukijat ovat ymmärtäneet lukemansa kirjaviisaudet ja oliko niitä viisauksia?

Sen selittäminen vaatisi pitkää kirjoitusta. Paljon lukevat osaavat tulkita toisiaan
        ilman selityksiä.

• Anonyymi

Lukemissani kirjoissa on "runsauden pula". Kirjoja, jotka ovat tehneet
      vaikutuksen on elämän varrella kerääntynyt niin paljon, etten pysty millään noukkimaan niistä "10 kärjessä listaa", koska satoja yhtä hyviä kirjoja jäisi
      turhaan niitten varjoon.
      Vaikka kuinka yritän puristaa muististani muutamia vaikutuksen tehneitä
      en pysty valintaa tekemään. En pysty asettamaan jotain hyvää kirjaa toista
      hyvää kirjaa paremmaksi. On niin paljon kirjoja, jotka ovat tehneet omalla
      tavallaan vaikutuksen.

Oman makuni mukaan pidän siitä, että romaanissa on jonkinlainen
      todellisuuspohja esimerkiksi aikakauteen, josta se on kirjoitettu
      ja että se on "psykologinen", menee pintaa syvemmälle.

Filosofiset ja henkisyydessä liikkuvat kirjat kiehtovat myös ajatusmaailmaani,
      filosofia jos mikä kehittää ajattelua. (Henkisyys ei tarkoita hengellisyyttä)

Vähän hämmästelen, miksi lukijoita ei kiinnosta enemmän elämäkerrat, ihmiskohtalot. Itse en tiedä mitään kiehtovampaa.

• Kun koko elämänsä on ollut ahkeranpuoleinen lukija, ei tosiaankaan pysyty mitään tiettyä nimeämään.
        Itse tykkään kirjoista, jotka kertovat elämänmenosta eri aikoina, eri paikoissa.
        Tarina voi olla tosi tai fiktiivinen tai molenpia.

Naisten historia kiehtoo, koska virallinen historia jättää naiset monasti taka-alalle. Varsinkin rahvaan naisten.
        Herättää ajatuksia, kuinka on kuitenkin menty eteenpäin.
        Kuinka on meillä ja muualla ennen ja nyt.

Henkistä kirjallisuutta olen lukenut paljon, itselläni myös monia kirjoja.
        Ylipäätään monenmoista mahtuu matkan varrelle, esim. ´´Mitä on olla eläin.´´ (tietokirja)

• Anonyymi

Vaikutuksen tehneitä kirjailijoitten kirjoja on kaikkia mahdollisia
      Anne Applebaumin ja Antoine de Saint-Exupéry'n väliltä perinteisistä
      romaaneista puhumattakaan.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Luen/kuuntelen kaikkein mieluummin viihdekirjoja. Aivan liian usein törmään rikosromaaneihin. Niistä en pidä, mutta kuuntelen joskus jonkun, tyyliin rikkana rokassa.
      Se tässä nykyajassa on mukavaa, kun voit vaan tabletilta huiskaista pois ,jos et pidä kirjasta .

• Anonyymi

On käytännöllistä, että kirjat ovat saavutettavissa monella tavalla.
      Itse rakastan oikeaa kirjaa. Siinä on jotain lähes "ikuista".

• Anonyymi

Ainakin perinteinen kirja on yksi (harvinaisista ?) esineistä, joka on säilynyt
        samanlaisena lapsuudesta asti. Siinä on todella jotain ihanaa, tuttua ja turvallista.
        Se ei ilmoita kesken kaiken päivityksistä ja erroreista.

• Anonyymi
      UUSI

Luin kevättalvella Susanne Ringell'in kirjan "Att avskalas ett liv".
      Se on viimeisin lukemani kirja, joka kosketti syvältä.
      Sitä ei ole suomeksi käännetty, mutta heiveröiselläkin
      ruotsinkielentaidolla sen lukeminen onnistui.
      Suomenruotsalainen kirjallisuus, jota ei ole suomeksi käännetty on jäänyt
      minulle tuntemattomaksi. En ollut kirjoittajasta koskaan kuullutkaan, ystäväni suositteli kirjaa minulle (vertaistueksi).

https://yle.fi/a/7-10050751

• Anonyymi
        UUSI

Väkevä ja hyvin yllättävä kirja oli myös Henning Mankellin "Juoksuhiekkaa".
        Menestyskirjailija Henning Mankell sai joulun alla 2013 kuulla sairastavansa syöpää. Synkän sairauskertomuksen sijaan diagnoosi innoitti hänet kirjoittamaan väkevän manifestin elämälle.
        Mankellin kirjoista on tehty Wallander elokuvia. Hän oli ihan erilainen ihminen kuin
        kuvittelin. Syvällinen ja kaikkea ajatellut.

• Anonyymi
        UUSI

Joo pakkoruotsi on täysturhakieli, eivät ne itsekään käytä kuin virkojen ja tukien hankkimiseen. Pakkoruotsikirjallisuus ei myy Suomessa eikä varsinkaan Ruotsissa
        https://www.hbl.fi/2015-10-08/minusresultat-inga-problem

Finlandssvensk skönlitteratur har traditionellt inte varit någon lönsam affär, tvärtom. Vad för resultatkrav kommer ni att ha på sikt?

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Väkevä ja hyvin yllättävä kirja oli myös Henning Mankellin "Juoksuhiekkaa".
        Menestyskirjailija Henning Mankell sai joulun alla 2013 kuulla sairastavansa syöpää. Synkän sairauskertomuksen sijaan diagnoosi innoitti hänet kirjoittamaan väkevän manifestin elämälle.
        Mankellin kirjoista on tehty Wallander elokuvia. Hän oli ihan erilainen ihminen kuin
        kuvittelin. Syvällinen ja kaikkea ajatellut.

Tutustuin Mankellin tuotantoon ensimmäistä kertaa, kun lentojen välillä jouduin viettämään aikaa Barajasin lentoasemalla Madridissa, ja ostin kioskista "Ennen routaa" Innan frosten joka tempaisi mukaansa niin että olin missata jatkolentoni.
        Mankel ottaa kantaa moniin yhteiskunnallisiin ongelmiin, globaalistikin. Minun suosikkidekkaristini myös,

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Tutustuin Mankellin tuotantoon ensimmäistä kertaa, kun lentojen välillä jouduin viettämään aikaa Barajasin lentoasemalla Madridissa, ja ostin kioskista "Ennen routaa" Innan frosten joka tempaisi mukaansa niin että olin missata jatkolentoni.
        Mankel ottaa kantaa moniin yhteiskunnallisiin ongelmiin, globaalistikin. Minun suosikkidekkaristini myös,

Tuo lentokenttien maininta on typerää leuhkimista, ei kuulu asiaan!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Älä nyt viitsi.
        Mitä ihmeen leuhkimista lentokentän mainitsemisessa muka on?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä ole. Kaikkien ja tullipoliisin on tunnettava milloin Bogotan lento Barajasiin tulee. Kaikki voimat pelissä vastassa, maailmankuulu

B on kaupunginosa. Lentokentän oikea nimi on Adolfo Suarez

Madridin ja Espanjan kulttuurimaantiepyöräily 21 päivää alkaa elokuun loppupuolella ja Madridin päätös on 14.9. Se ajetaan aina keskustassa Cibeles- aukion (Sibylla,) ympäristössä Prado- taidemuseon kaduilla Recoletos ja Alcala

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Minäkin jouduin yöpymään 1 luokan hotellissa Pariisissa, kun myöhästyin
        Etelänapaa kohti olevalta lennolta.
        Jollain oli mukana vanha Seura lehti.
        Sitä luimme vuorotellen, mutta tulimmeko hullua hurskaammaksi?

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Oliko sinun pakko paljastaa tyhmyytesi ?

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

Katsoin mielenkiinnoilla sarjaa "Minun totuuteni".
        Toivoisin, että se uusittaisiin.
        Siinä haasteltiin Mankelliakin.
        Ehkä sen perusteella kiinnostuin hänen ajatuksistaan,
        en hänen mahdollisten poliittisten suuntautumistensa takia,
        vaan hänen yhteiskunnallisen valistuneisuutensa, älykkyytensä ja inhimillisten
        ajatustensa takia - jos nyt yritän lyhyesti kuvata miksi hänestä
        kiinnostuin. Hän oli hyvin moniulotteinen ihminen kaikesta päätellen.

https://www.hs.fi/paivanlehti/12062017/art-2000005247801.html

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Katsoin mielenkiinnoilla sarjaa "Minun totuuteni".
        Toivoisin, että se uusittaisiin.
        Siinä haasteltiin Mankelliakin.
        Ehkä sen perusteella kiinnostuin hänen ajatuksistaan,
        en hänen mahdollisten poliittisten suuntautumistensa takia,
        vaan hänen yhteiskunnallisen valistuneisuutensa, älykkyytensä ja inhimillisten
        ajatustensa takia - jos nyt yritän lyhyesti kuvata miksi hänestä
        kiinnostuin. Hän oli hyvin moniulotteinen ihminen kaikesta päätellen.

https://www.hs.fi/paivanlehti/12062017/art-2000005247801.html

""Mankellissa kiinnostaa hänen vasemmistolainen, jopa maolainen, taustansa, joka on ristiriidassa hänen vaurastumisensa kanssa""

Aivan hesariroskaa. Hesari pyrkii pitämään kansan köyhänä tulonsiirron kerjääjinä halveksien rahaa

Kiinan kansankongressin jokainen jäsen on monimiljonääri ja siellä istuu 100 miljardööriä

Tehyn sosdem-Millakin kätilö tulot vain 200 000 vuodessa, pyrkikää nyt edes siihen https://www.cnbc.com/2017/03/02/chinas-parliament-has-about-100-billionaires-according-to-data-from-the-hurun-report.html

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Työväenluokan ominaisuuksia nämä korvansa sulkemiset, vähän kuin seisova vesi

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18939174/#comment-135500864

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Älä nyt viitsi.
        Mitä ihmeen leuhkimista lentokentän mainitsemisessa muka on?

Samat sanat, ei kannattaisi ilmoittaa missälukee. Minä luen yleensä vessassa

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ok, valutat molemmista päistä pskaa

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmoitit kuitenkin.☺

• Anonyymi
      UUSI

Työväenluokkaiseen ilmiöön jossa ei kuuntele mitään eikä opi mitään tottuu nimenomaan sijoittamisessa,

kerrot mitä voisi, muutaman päivän kiinnostumaton hiljaisuus, näytät jotain konkreettisesti mitä osasit aikaisemmin ja tuotti, josta asenne: vilttu toi revittelee ja elvistelee ja sitten ne häviävät passiivisesti mahdollisuuden ja suhteet katkeavat

Juntteihin kannattaa aina katkaista

• Anonyymi
      UUSI

"Rakas Eeva Kilpi"-kirja on kirjoitettu ikäänkuin hänen muistolleen ja
      jälkipolville. Se täydentää kaikkea ja kokoaa kaikkea yhteen.
      Ei voi välttyä ajattelemasta, että siinä on hyvästelyjen tunnelma.

• Anonyymi
      UUSI

Palaan aina uudelleen Eeva Kilven kirjoihin. Hänen ajatuksensa ovat ajattomia
      ja kestäviä. Ihmiset ovat perusolemukseltaan samanlaisia tunteineen ja
      pohdintoineen. Mikään ikä ei ole mikään este nauttia hänen kirjoistaan.
      Ihmiset ja luonto ovat kaksi hänen pääteemaansa.
      https://www.wsoy.fi/kirjat/perhonen-ylittaa-tien/

• Anonyymi
      UUSI

Jos ihmiset olisivat osanneet lukea ja kirjoittaa jo silloin kun ei vielä osattu lukea ja kirjoittaa, ei oikeasta elämästä olisi tullut mitään siihen aikaan. Silloin oli tärkeämpää että osattiin ampua jousella ja saada elanto ja ruokaa.

• Anonyymi
        UUSI

Euroopassa
        Afrikassa ihminen ei osannut tehdä jousta yms vaan söi naapurin eväät ja aivot

Syyrian kohdalla ihminen oppi maanviljelyn
        Kylmä opetti

• Anonyymi
      UUSI

Ilman kirjoja elämä olisi henkisesti köyhää.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe