Mikä ero on sähköpyörissä ja tavallissa pyörissä

Anonyymi-ap

Mikä ero on tavallisissa pyörissä ja potkulaudoissa, sähköpyörissä ja sähköpotkulaudoissa ja miksi sähköpyörissä on nopeusrajoitus 25km/h ja ilman moototria saa ajaa niin kovaa, kuin lihasvoimalla saa nopeutta.
No se, että moottori voi viedä kuljettajaa ja pyörä/potkulauta on vaikeammmin hallittavissa, kun sitä vie moottori.
Ilman moottoria 40km/h kulkeva polkupyörä on helppo hallita, mutta samaa nopeutta kulkeva sähköpyörä ei ole niin helposti hallittavissa, se toisinsanoen vie kuljettajaa, eikä kuljettaja pyörää.

11

283

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se tee polkupyörästä vaikeata hallita jos siinä on sähkömoottori.
      Se toimii aivan samoin kuin kaikki muutkin kaksipyöräiset.
      Et ilmeisesti tiedä miten ne toimii.

      Ainoa ajatus mikä aloituksesta tulee mieleen on se että olet joskus ajanut kolmipyöräistä ja olet edelleen sillä tasolla. Eli et ole oppinut ajamaan kaksipyöräisellä kulkuneuvolla ikinä.

      • Anonyymi

        Keskimoottori pyörä avustaa portaattomasti ja vain jos polkee, mutta takaratasmoottori puskee eteen päin aina samalla voimalla vaikka et käytännössä polje vaan liikutat vain hiukan polkimia.


    • Anonyymi

      Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

      Ei ole väliä, minkälaisesta liikkumisvälineestä on kyse, niin maksimi on 25 km/h, jos sitä ei ole rekisteröity johonkin tiettyyn luokkaan.

      • Anonyymi

        No tuo ei sinällään pidä paikkaansa, koska sähköisellä ei lyödä jarruja päälle alamäessä, eikä sähköisessä polkupyörässä ole mitään estettä polkea varsinkin alamäessä 60 km/h, niissä reipas paino vain lisää kulkupuolta jos pääsee painamaan pitkää jyrkähköä alamäkeä.
        Luvattomaksi meno menee vasta jos tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään.
        Sähköiset kulkupelit eroavat esimerkiksi polttomoottori-mopoista siinä, että moottorijarrutus ei ole estämässä rakenteellisen nopeuden merkittävääkin ylitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo ei sinällään pidä paikkaansa, koska sähköisellä ei lyödä jarruja päälle alamäessä, eikä sähköisessä polkupyörässä ole mitään estettä polkea varsinkin alamäessä 60 km/h, niissä reipas paino vain lisää kulkupuolta jos pääsee painamaan pitkää jyrkähköä alamäkeä.
        Luvattomaksi meno menee vasta jos tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään.
        Sähköiset kulkupelit eroavat esimerkiksi polttomoottori-mopoista siinä, että moottorijarrutus ei ole estämässä rakenteellisen nopeuden merkittävääkin ylitystä.

        Sama koskee kaikkia ajoneuvoja, että kulkevat mahdollisesti lujempaa alamäessä. Tieliikenteen nopeusrajoitukset koskevat kuitenkin myös sähköisiä liikkumisvälineitä ja se on syytä muistaa.

        Tuon kyseisen 25 km/h maksiminopeuden osalta on kyse laitteen rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan ilmoittama ja johon ei voi itse jälkikäteen vaikuttaa. Rajoitusnopeutta voi kenties itse säätää, mutta se ei vaikuta rakenteelliseen nopeuteen, joka on laitekohtainen pysyvä määritys. Jos nostaa rajoitusnopeutta yli 25 km/h, niin laite muuttuu laittomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama koskee kaikkia ajoneuvoja, että kulkevat mahdollisesti lujempaa alamäessä. Tieliikenteen nopeusrajoitukset koskevat kuitenkin myös sähköisiä liikkumisvälineitä ja se on syytä muistaa.

        Tuon kyseisen 25 km/h maksiminopeuden osalta on kyse laitteen rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan ilmoittama ja johon ei voi itse jälkikäteen vaikuttaa. Rajoitusnopeutta voi kenties itse säätää, mutta se ei vaikuta rakenteelliseen nopeuteen, joka on laitekohtainen pysyvä määritys. Jos nostaa rajoitusnopeutta yli 25 km/h, niin laite muuttuu laittomaksi.

        Hei halloo!

        Sähköllä kokonaan tai osittain kulkevien kevyiden ajoneuvojen rakenteellinen nopeus ajettaessa sähköllä on tuo 25km/h. Sitä lujempaa _sähköllä_ kulkevat polkupyörät tai skuutit ovat tieliikenteessä laittomia. Kuten edellä joku jo kertoi, lihasvoimalla saa sähköistetyllä pyörällä ajaa niin lujaa kuin tien nopeusrajoitus sallii. Silloin vain sähkön pitää olla pois käytöstä.

        En ole vielä nähnyt polkupyörää, jolle olisi myytäessä esitetty jonkinlainen ehdoton maksiminopeus. Se olisi sitten se rakenteellinen nopeus, jota turvallisuussyistä pitää noudattaa. Jos joku voi laittaa linkin sellaiseen, olisin ihan kiinnostunut näkemään mitä sillä myydään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei halloo!

        Sähköllä kokonaan tai osittain kulkevien kevyiden ajoneuvojen rakenteellinen nopeus ajettaessa sähköllä on tuo 25km/h. Sitä lujempaa _sähköllä_ kulkevat polkupyörät tai skuutit ovat tieliikenteessä laittomia. Kuten edellä joku jo kertoi, lihasvoimalla saa sähköistetyllä pyörällä ajaa niin lujaa kuin tien nopeusrajoitus sallii. Silloin vain sähkön pitää olla pois käytöstä.

        En ole vielä nähnyt polkupyörää, jolle olisi myytäessä esitetty jonkinlainen ehdoton maksiminopeus. Se olisi sitten se rakenteellinen nopeus, jota turvallisuussyistä pitää noudattaa. Jos joku voi laittaa linkin sellaiseen, olisin ihan kiinnostunut näkemään mitä sillä myydään.

        Sähköavusteinen polkupyörä on poikkeus, koska lihasvoimin voi polkea lujempaa, toki nopeusrajoitukset huomioiden. Skuuttia taitaa olla aika vaikea potkia lujempaa, ellei kyseessä ole sitten alamäki, joka jo mainittiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen polkupyörä on poikkeus, koska lihasvoimin voi polkea lujempaa, toki nopeusrajoitukset huomioiden. Skuuttia taitaa olla aika vaikea potkia lujempaa, ellei kyseessä ole sitten alamäki, joka jo mainittiinkin.

        Totta, sähkömoottorin pitää lopettaa toimintansa kun vauhtia on yli 25 km/h. Lihasvoimalla saa ajaa vaikka sataa kahtakymppiä, jos tien (tai pyörätien vieressä olevan tien) nopeusrajoitus sen sallii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, sähkömoottorin pitää lopettaa toimintansa kun vauhtia on yli 25 km/h. Lihasvoimalla saa ajaa vaikka sataa kahtakymppiä, jos tien (tai pyörätien vieressä olevan tien) nopeusrajoitus sen sallii.

        Nopeusrajoituksista huolimatta, niin ajoneuvon nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä pitää nopeus sovittaa jalankulun mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoituksista huolimatta, niin ajoneuvon nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä pitää nopeus sovittaa jalankulun mukaan.

        Risteykset yms sopivalla tilannenopeudella.
        Näköesteet yms huomioiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteykset yms sopivalla tilannenopeudella.
        Näköesteet yms huomioiden.

        Kaikkiin tilanteisiin sopivalla tilannenopeudella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1443
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      110
      900
    3. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      741
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      47
      734
    5. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      710
    6. Missä kaikessa olet erilainen

      Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      697
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      71
      671
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      669
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      657
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      67
      650
    Aihe