Mikä ero on tavallisissa pyörissä ja potkulaudoissa, sähköpyörissä ja sähköpotkulaudoissa ja miksi sähköpyörissä on nopeusrajoitus 25km/h ja ilman moototria saa ajaa niin kovaa, kuin lihasvoimalla saa nopeutta.
No se, että moottori voi viedä kuljettajaa ja pyörä/potkulauta on vaikeammmin hallittavissa, kun sitä vie moottori.
Ilman moottoria 40km/h kulkeva polkupyörä on helppo hallita, mutta samaa nopeutta kulkeva sähköpyörä ei ole niin helposti hallittavissa, se toisinsanoen vie kuljettajaa, eikä kuljettaja pyörää.
Mikä ero on sähköpyörissä ja tavallissa pyörissä
11
283
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se tee polkupyörästä vaikeata hallita jos siinä on sähkömoottori.
Se toimii aivan samoin kuin kaikki muutkin kaksipyöräiset.
Et ilmeisesti tiedä miten ne toimii.
Ainoa ajatus mikä aloituksesta tulee mieleen on se että olet joskus ajanut kolmipyöräistä ja olet edelleen sillä tasolla. Eli et ole oppinut ajamaan kaksipyöräisellä kulkuneuvolla ikinä.- Anonyymi
Keskimoottori pyörä avustaa portaattomasti ja vain jos polkee, mutta takaratasmoottori puskee eteen päin aina samalla voimalla vaikka et käytännössä polje vaan liikutat vain hiukan polkimia.
- Anonyymi
Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.
Ei ole väliä, minkälaisesta liikkumisvälineestä on kyse, niin maksimi on 25 km/h, jos sitä ei ole rekisteröity johonkin tiettyyn luokkaan.- Anonyymi
No tuo ei sinällään pidä paikkaansa, koska sähköisellä ei lyödä jarruja päälle alamäessä, eikä sähköisessä polkupyörässä ole mitään estettä polkea varsinkin alamäessä 60 km/h, niissä reipas paino vain lisää kulkupuolta jos pääsee painamaan pitkää jyrkähköä alamäkeä.
Luvattomaksi meno menee vasta jos tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään.
Sähköiset kulkupelit eroavat esimerkiksi polttomoottori-mopoista siinä, että moottorijarrutus ei ole estämässä rakenteellisen nopeuden merkittävääkin ylitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tuo ei sinällään pidä paikkaansa, koska sähköisellä ei lyödä jarruja päälle alamäessä, eikä sähköisessä polkupyörässä ole mitään estettä polkea varsinkin alamäessä 60 km/h, niissä reipas paino vain lisää kulkupuolta jos pääsee painamaan pitkää jyrkähköä alamäkeä.
Luvattomaksi meno menee vasta jos tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään.
Sähköiset kulkupelit eroavat esimerkiksi polttomoottori-mopoista siinä, että moottorijarrutus ei ole estämässä rakenteellisen nopeuden merkittävääkin ylitystä.Sama koskee kaikkia ajoneuvoja, että kulkevat mahdollisesti lujempaa alamäessä. Tieliikenteen nopeusrajoitukset koskevat kuitenkin myös sähköisiä liikkumisvälineitä ja se on syytä muistaa.
Tuon kyseisen 25 km/h maksiminopeuden osalta on kyse laitteen rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan ilmoittama ja johon ei voi itse jälkikäteen vaikuttaa. Rajoitusnopeutta voi kenties itse säätää, mutta se ei vaikuta rakenteelliseen nopeuteen, joka on laitekohtainen pysyvä määritys. Jos nostaa rajoitusnopeutta yli 25 km/h, niin laite muuttuu laittomaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama koskee kaikkia ajoneuvoja, että kulkevat mahdollisesti lujempaa alamäessä. Tieliikenteen nopeusrajoitukset koskevat kuitenkin myös sähköisiä liikkumisvälineitä ja se on syytä muistaa.
Tuon kyseisen 25 km/h maksiminopeuden osalta on kyse laitteen rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan ilmoittama ja johon ei voi itse jälkikäteen vaikuttaa. Rajoitusnopeutta voi kenties itse säätää, mutta se ei vaikuta rakenteelliseen nopeuteen, joka on laitekohtainen pysyvä määritys. Jos nostaa rajoitusnopeutta yli 25 km/h, niin laite muuttuu laittomaksi.Hei halloo!
Sähköllä kokonaan tai osittain kulkevien kevyiden ajoneuvojen rakenteellinen nopeus ajettaessa sähköllä on tuo 25km/h. Sitä lujempaa _sähköllä_ kulkevat polkupyörät tai skuutit ovat tieliikenteessä laittomia. Kuten edellä joku jo kertoi, lihasvoimalla saa sähköistetyllä pyörällä ajaa niin lujaa kuin tien nopeusrajoitus sallii. Silloin vain sähkön pitää olla pois käytöstä.
En ole vielä nähnyt polkupyörää, jolle olisi myytäessä esitetty jonkinlainen ehdoton maksiminopeus. Se olisi sitten se rakenteellinen nopeus, jota turvallisuussyistä pitää noudattaa. Jos joku voi laittaa linkin sellaiseen, olisin ihan kiinnostunut näkemään mitä sillä myydään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei halloo!
Sähköllä kokonaan tai osittain kulkevien kevyiden ajoneuvojen rakenteellinen nopeus ajettaessa sähköllä on tuo 25km/h. Sitä lujempaa _sähköllä_ kulkevat polkupyörät tai skuutit ovat tieliikenteessä laittomia. Kuten edellä joku jo kertoi, lihasvoimalla saa sähköistetyllä pyörällä ajaa niin lujaa kuin tien nopeusrajoitus sallii. Silloin vain sähkön pitää olla pois käytöstä.
En ole vielä nähnyt polkupyörää, jolle olisi myytäessä esitetty jonkinlainen ehdoton maksiminopeus. Se olisi sitten se rakenteellinen nopeus, jota turvallisuussyistä pitää noudattaa. Jos joku voi laittaa linkin sellaiseen, olisin ihan kiinnostunut näkemään mitä sillä myydään.Sähköavusteinen polkupyörä on poikkeus, koska lihasvoimin voi polkea lujempaa, toki nopeusrajoitukset huomioiden. Skuuttia taitaa olla aika vaikea potkia lujempaa, ellei kyseessä ole sitten alamäki, joka jo mainittiinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköavusteinen polkupyörä on poikkeus, koska lihasvoimin voi polkea lujempaa, toki nopeusrajoitukset huomioiden. Skuuttia taitaa olla aika vaikea potkia lujempaa, ellei kyseessä ole sitten alamäki, joka jo mainittiinkin.
Totta, sähkömoottorin pitää lopettaa toimintansa kun vauhtia on yli 25 km/h. Lihasvoimalla saa ajaa vaikka sataa kahtakymppiä, jos tien (tai pyörätien vieressä olevan tien) nopeusrajoitus sen sallii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta, sähkömoottorin pitää lopettaa toimintansa kun vauhtia on yli 25 km/h. Lihasvoimalla saa ajaa vaikka sataa kahtakymppiä, jos tien (tai pyörätien vieressä olevan tien) nopeusrajoitus sen sallii.
Nopeusrajoituksista huolimatta, niin ajoneuvon nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä pitää nopeus sovittaa jalankulun mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoituksista huolimatta, niin ajoneuvon nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä pitää nopeus sovittaa jalankulun mukaan.
Risteykset yms sopivalla tilannenopeudella.
Näköesteet yms huomioiden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Risteykset yms sopivalla tilannenopeudella.
Näköesteet yms huomioiden.Kaikkiin tilanteisiin sopivalla tilannenopeudella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651443Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia110900- 58741
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä47734- 57710
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39697Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan71671Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606026669Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.41657Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli67650