Mikä ero on sähköpyörissä ja tavallissa pyörissä

Anonyymi-ap

Mikä ero on tavallisissa pyörissä ja potkulaudoissa, sähköpyörissä ja sähköpotkulaudoissa ja miksi sähköpyörissä on nopeusrajoitus 25km/h ja ilman moototria saa ajaa niin kovaa, kuin lihasvoimalla saa nopeutta.
No se, että moottori voi viedä kuljettajaa ja pyörä/potkulauta on vaikeammmin hallittavissa, kun sitä vie moottori.
Ilman moottoria 40km/h kulkeva polkupyörä on helppo hallita, mutta samaa nopeutta kulkeva sähköpyörä ei ole niin helposti hallittavissa, se toisinsanoen vie kuljettajaa, eikä kuljettaja pyörää.

11

359

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se tee polkupyörästä vaikeata hallita jos siinä on sähkömoottori.
      Se toimii aivan samoin kuin kaikki muutkin kaksipyöräiset.
      Et ilmeisesti tiedä miten ne toimii.

      Ainoa ajatus mikä aloituksesta tulee mieleen on se että olet joskus ajanut kolmipyöräistä ja olet edelleen sillä tasolla. Eli et ole oppinut ajamaan kaksipyöräisellä kulkuneuvolla ikinä.

      • Anonyymi

        Keskimoottori pyörä avustaa portaattomasti ja vain jos polkee, mutta takaratasmoottori puskee eteen päin aina samalla voimalla vaikka et käytännössä polje vaan liikutat vain hiukan polkimia.


    • Anonyymi

      Rekisteröimättömien sähköisten liikkumisvälineiden maksiminopeus tieliikenteessä on 25 km/h.

      Ei ole väliä, minkälaisesta liikkumisvälineestä on kyse, niin maksimi on 25 km/h, jos sitä ei ole rekisteröity johonkin tiettyyn luokkaan.

      • Anonyymi

        No tuo ei sinällään pidä paikkaansa, koska sähköisellä ei lyödä jarruja päälle alamäessä, eikä sähköisessä polkupyörässä ole mitään estettä polkea varsinkin alamäessä 60 km/h, niissä reipas paino vain lisää kulkupuolta jos pääsee painamaan pitkää jyrkähköä alamäkeä.
        Luvattomaksi meno menee vasta jos tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään.
        Sähköiset kulkupelit eroavat esimerkiksi polttomoottori-mopoista siinä, että moottorijarrutus ei ole estämässä rakenteellisen nopeuden merkittävääkin ylitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tuo ei sinällään pidä paikkaansa, koska sähköisellä ei lyödä jarruja päälle alamäessä, eikä sähköisessä polkupyörässä ole mitään estettä polkea varsinkin alamäessä 60 km/h, niissä reipas paino vain lisää kulkupuolta jos pääsee painamaan pitkää jyrkähköä alamäkeä.
        Luvattomaksi meno menee vasta jos tiekohtainen nopeusrajoitus ylitetään.
        Sähköiset kulkupelit eroavat esimerkiksi polttomoottori-mopoista siinä, että moottorijarrutus ei ole estämässä rakenteellisen nopeuden merkittävääkin ylitystä.

        Sama koskee kaikkia ajoneuvoja, että kulkevat mahdollisesti lujempaa alamäessä. Tieliikenteen nopeusrajoitukset koskevat kuitenkin myös sähköisiä liikkumisvälineitä ja se on syytä muistaa.

        Tuon kyseisen 25 km/h maksiminopeuden osalta on kyse laitteen rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan ilmoittama ja johon ei voi itse jälkikäteen vaikuttaa. Rajoitusnopeutta voi kenties itse säätää, mutta se ei vaikuta rakenteelliseen nopeuteen, joka on laitekohtainen pysyvä määritys. Jos nostaa rajoitusnopeutta yli 25 km/h, niin laite muuttuu laittomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama koskee kaikkia ajoneuvoja, että kulkevat mahdollisesti lujempaa alamäessä. Tieliikenteen nopeusrajoitukset koskevat kuitenkin myös sähköisiä liikkumisvälineitä ja se on syytä muistaa.

        Tuon kyseisen 25 km/h maksiminopeuden osalta on kyse laitteen rakenteellisesta nopeudesta, joka on valmistajan ilmoittama ja johon ei voi itse jälkikäteen vaikuttaa. Rajoitusnopeutta voi kenties itse säätää, mutta se ei vaikuta rakenteelliseen nopeuteen, joka on laitekohtainen pysyvä määritys. Jos nostaa rajoitusnopeutta yli 25 km/h, niin laite muuttuu laittomaksi.

        Hei halloo!

        Sähköllä kokonaan tai osittain kulkevien kevyiden ajoneuvojen rakenteellinen nopeus ajettaessa sähköllä on tuo 25km/h. Sitä lujempaa _sähköllä_ kulkevat polkupyörät tai skuutit ovat tieliikenteessä laittomia. Kuten edellä joku jo kertoi, lihasvoimalla saa sähköistetyllä pyörällä ajaa niin lujaa kuin tien nopeusrajoitus sallii. Silloin vain sähkön pitää olla pois käytöstä.

        En ole vielä nähnyt polkupyörää, jolle olisi myytäessä esitetty jonkinlainen ehdoton maksiminopeus. Se olisi sitten se rakenteellinen nopeus, jota turvallisuussyistä pitää noudattaa. Jos joku voi laittaa linkin sellaiseen, olisin ihan kiinnostunut näkemään mitä sillä myydään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei halloo!

        Sähköllä kokonaan tai osittain kulkevien kevyiden ajoneuvojen rakenteellinen nopeus ajettaessa sähköllä on tuo 25km/h. Sitä lujempaa _sähköllä_ kulkevat polkupyörät tai skuutit ovat tieliikenteessä laittomia. Kuten edellä joku jo kertoi, lihasvoimalla saa sähköistetyllä pyörällä ajaa niin lujaa kuin tien nopeusrajoitus sallii. Silloin vain sähkön pitää olla pois käytöstä.

        En ole vielä nähnyt polkupyörää, jolle olisi myytäessä esitetty jonkinlainen ehdoton maksiminopeus. Se olisi sitten se rakenteellinen nopeus, jota turvallisuussyistä pitää noudattaa. Jos joku voi laittaa linkin sellaiseen, olisin ihan kiinnostunut näkemään mitä sillä myydään.

        Sähköavusteinen polkupyörä on poikkeus, koska lihasvoimin voi polkea lujempaa, toki nopeusrajoitukset huomioiden. Skuuttia taitaa olla aika vaikea potkia lujempaa, ellei kyseessä ole sitten alamäki, joka jo mainittiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen polkupyörä on poikkeus, koska lihasvoimin voi polkea lujempaa, toki nopeusrajoitukset huomioiden. Skuuttia taitaa olla aika vaikea potkia lujempaa, ellei kyseessä ole sitten alamäki, joka jo mainittiinkin.

        Totta, sähkömoottorin pitää lopettaa toimintansa kun vauhtia on yli 25 km/h. Lihasvoimalla saa ajaa vaikka sataa kahtakymppiä, jos tien (tai pyörätien vieressä olevan tien) nopeusrajoitus sen sallii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, sähkömoottorin pitää lopettaa toimintansa kun vauhtia on yli 25 km/h. Lihasvoimalla saa ajaa vaikka sataa kahtakymppiä, jos tien (tai pyörätien vieressä olevan tien) nopeusrajoitus sen sallii.

        Nopeusrajoituksista huolimatta, niin ajoneuvon nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä pitää nopeus sovittaa jalankulun mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoituksista huolimatta, niin ajoneuvon nopeus pitää aina sovittaa tilanteiden mukaan. Jalankulkijoiden lähettyvillä pitää nopeus sovittaa jalankulun mukaan.

        Risteykset yms sopivalla tilannenopeudella.
        Näköesteet yms huomioiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteykset yms sopivalla tilannenopeudella.
        Näköesteet yms huomioiden.

        Kaikkiin tilanteisiin sopivalla tilannenopeudella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      43
      3054
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      508
      1897
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1870
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      75
      1561
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1474
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1358
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      25
      1300
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1289
    9. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      104
      1086
    10. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1071
    Aihe