Moottoriveneiden muotoilussa suuntaus on nykyään se että keulan reunan linja vedetään alaspäin, kun se pitäisi olla päinvastoin.
YouTuben videoissa (keloissa) näkee Euroopasta esimerkkiä kuinka rannan läheisyydessä syntyvät jyrkät aallot saavan veneen haukkaamaan vettä keulasta, typerät veneiden kipparit eivät älyä ottaa aika pakille moottoria vaan työnnättävät eteen päin ja veneestä tulee sukellusvene.
Videoista näkee että kyse on juuri siitä kun keulalinja on pudotettu alas, kyse on 15-20 sentistä.
Itse en ikinä osta venettä jonka sivuprofiilista näkee kuinka keulapiikki on vedetty alas. Lienee ihan esteettinen syy.
Nykyajan suuntaus
57
989
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan se parempi että keula on tylppä ja taittaa alaspäin että edes teoriassa voi tähystää kulkusuuntaan kun rajoitusalueella vedetään räkäplaania keula pystyssä. Vedä siinä sitten äkkiä pakille niin oma peräaalto tulee päälle kun moni nykyvene on perästä auki.
- Anonyymi
Mahtoiko aloittaja tarkoittaa kannen linjaa?
- Anonyymi
Ei vaan avoveneiden reunalinjaa kohti keulaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan avoveneiden reunalinjaa kohti keulaa.
Sitä tarkoitin
- Anonyymi
Liukuvissa veneissä kansi laskee sen takia, että sen yli näkee veneen ollessa liu'ussa.
Se suuntaus on 50 vuotta uusi 🤣
Mitä sitten tulee vasta-aaltoon sukeltamisessa, niin siihen ei auta kuin hitaampi nopeus. Aloittajalle tiedoksi, pakkia ei voi laittaa päälle sellaisessa tilanteessa koska potkurin pyöriessä eteenpäin joku paikka hajoaa pakille rykäisyssä.- Anonyymi
Ei hajoa kunnon veneissä. Omassa veneessä tehdas tekee yhtenä kokeena crash stopin ja linjaa akselilinjan uudelleen tarvittaessa suoraksi. Haluavat varmistaa, että paikat kestää, jos tarvetta näin rajulle toimelle tulee asiakkailla.
- Anonyymi
En tarkoittanut kauan että pelaamista pakki päälle vaan siinä vaiheessa kun keula jo sukeltaa, katsokaa noita wave boat videon pätkiä, niissä näkee kuinka olisi hyvä olla keulassa reuna 10-15 cm korkeammalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tarkoittanut kauan että pelaamista pakki päälle vaan siinä vaiheessa kun keula jo sukeltaa, katsokaa noita wave boat videon pätkiä, niissä näkee kuinka olisi hyvä olla keulassa reuna 10-15 cm korkeammalla.
Siis plaanista eikä pelaamista...
- Anonyymi
Kyllä ei ollut 50 vuotta sitten tuollaisia leluveneitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ei ollut 50 vuotta sitten tuollaisia leluveneitä.
Näkyyhän tuo tyylisuuntaus jo joissain 1950-luvun nopeakulkuisissa puuveneissä, joita ei ole avomerelle tai rannikolle koskaan tarkoitettukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkyyhän tuo tyylisuuntaus jo joissain 1950-luvun nopeakulkuisissa puuveneissä, joita ei ole avomerelle tai rannikolle koskaan tarkoitettukaan.
Korjaan, 1940-luvulla jo. Esim. tällä kun paiskoisi menemään tuon aiemmin linkatun videon olosuhteisiin, niin mitä siitäkin tulisi?
https://absoluteclassics.com/products/1949-chris-craft-22-custom-sedan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan, 1940-luvulla jo. Esim. tällä kun paiskoisi menemään tuon aiemmin linkatun videon olosuhteisiin, niin mitä siitäkin tulisi?
https://absoluteclassics.com/products/1949-chris-craft-22-custom-sedanTuossa veneessä korkea keula, ei juurikaan laskeudu alaspäin. Kaiken lisäksi kansi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa veneessä korkea keula, ei juurikaan laskeudu alaspäin. Kaiken lisäksi kansi.
On juu kansi (epäoleellista), mutta keula ei todellakaan ole korkea. Tuossa jo näkee sen, että keulaa on haluttu viilata matalammaksi, mutta ei tietenkään niin liioitellusti kuin joissain uudemmissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa veneessä korkea keula, ei juurikaan laskeudu alaspäin. Kaiken lisäksi kansi.
Tässä on korkea keula: https://www.saltwatersportsman.com/uploads/2021/09/topboats_27-topaz36.jpg
- Anonyymi
Plaanissahan ei veneessä tarvitsisi olla reunoja juurikaan.
- Anonyymi
Kun ei olisi reunoja ollenkaan, olisi vene uppoamaton joka kelissä oltiin plaanissa tai ei... tosin sellainen pallon muotoinen voisi olla vaikea saada plaaniin.
- Anonyymi
https://youtu.be/hH3nsTqdAd8?si=21hh126uT4oeQWRo
Tällä videolla muutama esimerkki. 20cm lisää keulaan auttaisi jo kummasti ja parempi keulan muotoilu.
Vielä kun puupäät ruorissa niin sukellusvene tulee.- Anonyymi
Kyllä on kuin hauen alaleukoja nuo keulat, imuroivat veden sisälle. Matkustajat kun istuvat keulassa niin Avot.
- Anonyymi
Yllätti että Boston Whalerkin tekee noita surkeita runkoja missä viettää laidat alaspäin keulaan mennessä. Todella surkea yhdistelmä avoimen keulatilan kanssa.
- Anonyymi
Peräpeilin poisto on aika fiksua sekin, ja ankkurointi perä aallokkoon. https://www.youtube.com/watch?v=t3g525-acv4
Tuo näyttää jo tahalliselta sabotaasilta, mutta onhan noita tehdasvalmisteisiakin.- Anonyymi
Se on luukku mikä on alhaalla, saranoitu.
- Anonyymi
Kaikki vidoiden veneet ovat liukuvia. Niissä pohja ja keula ovat suoria, mutta sivulinja noudattaa korkeammalla olevaa ohjauspaikka.
Jos keula olisi korkeammalla, pitäisi ohjauspistekin nostaa ylöspäin koska muuten ei näkisi keulan yli.
Keulan nostamisesta ei ole hyötyä, mutta sen mallia olisi hyvä tehdä kantavammaksi leventämällä sitä ylhäältä ja tehdä negatiiviset palteet. Sen seurauksena kuitenkin polttoaineen kulutus kasvaa ja nopeus laskee.
Minun nähdäkseni vika ei ole veneissä vaan nopeudessa, jolla aaltoihin ajetaan. Vaikka keula olisi korkeampi, niin se silti sukeltaa, jos korkeus ulosmitataan vauhdilla. Ihan vastaavasti matalammillakin laidoilla pärjää, jos ei pistä kahvoja kaakkoon.- Anonyymi
Joskus keli on sellainen, että vettä pärskyy,
Videoiden sää oli tuulinen ja aallot isoja. Kaikilla veneillä ei kannata lähteä.
Joukossa oli yksi terapiavenekin, jonka keula nousi korkealle. Senkin keula sukelsi aaltoihin.
Veikkaan, että kelillä oli osuutta asiaan. - Anonyymi
Kyllä se vika on ajajan nupissa eli liiallisessa nopeudessa. Nykyiset veneet on varustettu suurilla moottoritehoilla ja aina pitää ajaa lujaa, lujaa ajamalla luonnostakin nauttii enemmän...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se vika on ajajan nupissa eli liiallisessa nopeudessa. Nykyiset veneet on varustettu suurilla moottoritehoilla ja aina pitää ajaa lujaa, lujaa ajamalla luonnostakin nauttii enemmän...
Miksi sinun pitää aina ajaa lujaa?
Toisistahan ja niiden ajatuksista et voi tietää, joten kerrot vain itsestäsi ja omista pakkomielteistäsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinun pitää aina ajaa lujaa?
Toisistahan ja niiden ajatuksista et voi tietää, joten kerrot vain itsestäsi ja omista pakkomielteistäsi.Kato kun mä jo kotisaaristossa opin iskän ja muidenkin kalastajamoottoreilla ajamaan lujaa, sellaista 6- 9 solmua, siitä se jäi halu ja pakkomielle aina vaan ajaa lujaa...senkin muistan että merenkäynnissä ajettiin hyvinkin pienellä koneteholla varsinkin jos kyydissä oli 2000- 3000 kg silakkaa ja ehkä seassa muutama komea lohikalakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus keli on sellainen, että vettä pärskyy,
Videoiden sää oli tuulinen ja aallot isoja. Kaikilla veneillä ei kannata lähteä.
Joukossa oli yksi terapiavenekin, jonka keula nousi korkealle. Senkin keula sukelsi aaltoihin.
Veikkaan, että kelillä oli osuutta asiaan.Taitaa noissa videoissa kyse olla voumakkaasta vuorovedestä..mutta kylä monen veneen kohdalla olisi hyvä että keulalinja nousisi eikä laskisi. Videoissa on kyllä nähtävissä kuinka työnnätetään moottorilla eteenpäin vaikka jo iso määrä vettä tulee keulan yli ja jopa vielä silloin ajetaan eteen päin kun keula sukeltaa veteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa noissa videoissa kyse olla voumakkaasta vuorovedestä..mutta kylä monen veneen kohdalla olisi hyvä että keulalinja nousisi eikä laskisi. Videoissa on kyllä nähtävissä kuinka työnnätetään moottorilla eteenpäin vaikka jo iso määrä vettä tulee keulan yli ja jopa vielä silloin ajetaan eteen päin kun keula sukeltaa veteen.
Ei yleensä liity vuoroveteen ollenkaan vaan kahteen seikkaan: Ajotapaan ja siihen että aallot muodostuvat teräviksi ja korkeiksi, voisi sanoa myös että lyhyiksi, tullessaan mataloituvaan kapeaan tilaan kuten osin aallonmurtajalla erotettuun satama- altaaseen tai muuhun kapeikkoon tms. Ja se ajotapa on käyttää tarpeettomasti voimaa eli nopeutta tuossa tilanteessa etenemiseen jolloin saadaan mikä tahansa keula aallon sisään. Mutta kun perässä sattuu olemaan tehoa yht. jotain 1000 kW verran niin pitäähän niitä koneita käyttää...Esim. Youtubessa on lukuisia videoita tilanteista joissa veneessä olijat sinkoilevat vaarallisenkin oloisesti sinne tänne kun vene sukeltaa aaltoon tai keula pomppaa pystyyn, tämä kertoo että kuskilla ei oikein ole ymmärrystä eikä osaamista tekemisistään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa noissa videoissa kyse olla voumakkaasta vuorovedestä..mutta kylä monen veneen kohdalla olisi hyvä että keulalinja nousisi eikä laskisi. Videoissa on kyllä nähtävissä kuinka työnnätetään moottorilla eteenpäin vaikka jo iso määrä vettä tulee keulan yli ja jopa vielä silloin ajetaan eteen päin kun keula sukeltaa veteen.
Paikka on Haulover Inlet Miamissa, aallokko syntyy laskuveden virtauksen ja tuulen yhteisvaikutuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikka on Haulover Inlet Miamissa, aallokko syntyy laskuveden virtauksen ja tuulen yhteisvaikutuksesta.
Aivan oikein. Tarkemmin paikka on North Miami Beach.
Olen ajanut siitä kymmeniä kertoja Collins Ave. pitkin ja kävinpä kerran filmaamassa siinä Haulover Parkin venesatamassa.
Siinä on valtavan kokoinen julkinen veneramppi ja pienempien veneiden säilytyshyllyt.
Siellä sisäväylillä on tiukat nopeusrajoitukset Manaattien takia (joskus kutsutaan merilehmiksi).
Kuten tuossa edellä joku kertoi, niin ne jyrkät aallot syntyvät ulos virtaavan vuoroveden ja itätuulen tuomien aaltojen törmäyksestä.
Niitä inlettejä on kyllä useita, mutta ne ovat melko kapeita, joten niihin muodostuu kovat virtaukset vuoroveden ulos virtauksen aikaan.
Meren puoleisilla rannoilla on yksityiskohtaiset ohjeet uimareille kuinka toimia jos joutuu rip currentin viemäksi.
Valvotuilla rannoilla on valvojat ja värilliset liput uimareita varten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kato kun mä jo kotisaaristossa opin iskän ja muidenkin kalastajamoottoreilla ajamaan lujaa, sellaista 6- 9 solmua, siitä se jäi halu ja pakkomielle aina vaan ajaa lujaa...senkin muistan että merenkäynnissä ajettiin hyvinkin pienellä koneteholla varsinkin jos kyydissä oli 2000- 3000 kg silakkaa ja ehkä seassa muutama komea lohikalakin.
Se on hyvä juttu, kun saaristossa kaikki tuntee toisensa ja on sukua toisilleen. Banjon sijaan soi haitari, mutta muuten ollaan kuin syvällä Missisipin kätköissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei yleensä liity vuoroveteen ollenkaan vaan kahteen seikkaan: Ajotapaan ja siihen että aallot muodostuvat teräviksi ja korkeiksi, voisi sanoa myös että lyhyiksi, tullessaan mataloituvaan kapeaan tilaan kuten osin aallonmurtajalla erotettuun satama- altaaseen tai muuhun kapeikkoon tms. Ja se ajotapa on käyttää tarpeettomasti voimaa eli nopeutta tuossa tilanteessa etenemiseen jolloin saadaan mikä tahansa keula aallon sisään. Mutta kun perässä sattuu olemaan tehoa yht. jotain 1000 kW verran niin pitäähän niitä koneita käyttää...Esim. Youtubessa on lukuisia videoita tilanteista joissa veneessä olijat sinkoilevat vaarallisenkin oloisesti sinne tänne kun vene sukeltaa aaltoon tai keula pomppaa pystyyn, tämä kertoo että kuskilla ei oikein ole ymmärrystä eikä osaamista tekemisistään.
Näkee hän se jo sokea silmillään kun että kyse on voimakkaasta vuorovedestä.
- Anonyymi
Busterilla menisi komiasti ilman onkelmia miami reijästä kuivana sisään
- Anonyymi
Mutta voi sitä lätkytyksen määrää...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta voi sitä lätkytyksen määrää...
Ai, kun kuivana kakoseen
- Anonyymi
Toiset täällä puhuvat yhdestä tietystä paikasta ja siellä otetuista videoista, aloittaja taas puhuu vain videoista eli ei mainitse erikseen mitään tiettyä paikkaa...kyllä se aaltoihin "sukeltelu" on mahdollista ihan Suomenkin vesillä kun aika ja olosuhteet ovat otolliset, ei siihen välttämättä vuorovettä tarvita.
Kun meilläkin veneiden moottoritehot kasvavat ja kuskit ovat yhä pieniaivoisempia, kyllä roiskuu...- Anonyymi
Altzheimerin taudissa ohimolohkon rakenteet surkastuvat. Voidaan ihan tieteellisistä lähtökohdista olettaa, että kuskien keski-iän noustessa kuskeista tulee pieniaivoisempia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Altzheimerin taudissa ohimolohkon rakenteet surkastuvat. Voidaan ihan tieteellisistä lähtökohdista olettaa, että kuskien keski-iän noustessa kuskeista tulee pieniaivoisempia.
Totta.
Aivojen koolla ja älykkyydellä on hyvin pieni korrelaatio, mutta kun seurataan yhden ihmisen aivojen muuttumista pienemmiksi, niin se vaikuttaa ajattelukykyyn ja saattaa johtaa liian suureen tilannenopeuteen ja muihinkin ongelmiin.
Sen takia ajokorttia varten vaaditaankin lääkärin lausunto siitä, ettei aivot ole vielä niin pienet, ettei autolla voi enää ajaa.
Ihmisen aivot ovat kirkkaimmat 30 vuotiaana ja 50 vuotiaana niiden kyky vastaanottaa ja käsitellä signaaleja ja erotella tärkeät asiat vähemmän tärkeistä heikkenee. Se tapahtuu kuitenkin ilman merkittävää aivojen pienenemistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta.
Aivojen koolla ja älykkyydellä on hyvin pieni korrelaatio, mutta kun seurataan yhden ihmisen aivojen muuttumista pienemmiksi, niin se vaikuttaa ajattelukykyyn ja saattaa johtaa liian suureen tilannenopeuteen ja muihinkin ongelmiin.
Sen takia ajokorttia varten vaaditaankin lääkärin lausunto siitä, ettei aivot ole vielä niin pienet, ettei autolla voi enää ajaa.
Ihmisen aivot ovat kirkkaimmat 30 vuotiaana ja 50 vuotiaana niiden kyky vastaanottaa ja käsitellä signaaleja ja erotella tärkeät asiat vähemmän tärkeistä heikkenee. Se tapahtuu kuitenkin ilman merkittävää aivojen pienenemistä.Heikentynyt havainto- ja käsittelykyky johtaa siihen, että maailman tuntuu muuttuvan liian nopeasti. Vastaavasti liikenne tuntuu nopeutuneen ja varmaan veneiden kulkeminenkin.
Havainto on tavallaan oikea, mutta se johtuu oman havaintokyvyn hidastumisesta ei siitä, että muista olisi tullut nopeampia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta.
Aivojen koolla ja älykkyydellä on hyvin pieni korrelaatio, mutta kun seurataan yhden ihmisen aivojen muuttumista pienemmiksi, niin se vaikuttaa ajattelukykyyn ja saattaa johtaa liian suureen tilannenopeuteen ja muihinkin ongelmiin.
Sen takia ajokorttia varten vaaditaankin lääkärin lausunto siitä, ettei aivot ole vielä niin pienet, ettei autolla voi enää ajaa.
Ihmisen aivot ovat kirkkaimmat 30 vuotiaana ja 50 vuotiaana niiden kyky vastaanottaa ja käsitellä signaaleja ja erotella tärkeät asiat vähemmän tärkeistä heikkenee. Se tapahtuu kuitenkin ilman merkittävää aivojen pienenemistä.Ainoa hyvä asia on se, että sen huomaa itse kaikkein viimeisenä 😁
Ja kaikki ei ehdi huomata ennen kuolemaansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta.
Aivojen koolla ja älykkyydellä on hyvin pieni korrelaatio, mutta kun seurataan yhden ihmisen aivojen muuttumista pienemmiksi, niin se vaikuttaa ajattelukykyyn ja saattaa johtaa liian suureen tilannenopeuteen ja muihinkin ongelmiin.
Sen takia ajokorttia varten vaaditaankin lääkärin lausunto siitä, ettei aivot ole vielä niin pienet, ettei autolla voi enää ajaa.
Ihmisen aivot ovat kirkkaimmat 30 vuotiaana ja 50 vuotiaana niiden kyky vastaanottaa ja käsitellä signaaleja ja erotella tärkeät asiat vähemmän tärkeistä heikkenee. Se tapahtuu kuitenkin ilman merkittävää aivojen pienenemistä.Höpö höpö. 50 vuotiaana on sen verran viisastunut, ettei välitä vähemmän tärkeistä asioista pätkääkään, eli priorisointikyky on kokemuksen karttuessa kehittynyt. Tästä myös seuraa, että uuden omaksuminen on entistä vaikeampaa, ellei asia oikeasti kiinnosta. Nuorempi omaksuu nopeammin uusia asioita, aivan kaikkia, oli ne sitten hyviltä tai huonoilta esikuvilta omaksuttuja hyviä tai huonoja toimintamalleja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. 50 vuotiaana on sen verran viisastunut, ettei välitä vähemmän tärkeistä asioista pätkääkään, eli priorisointikyky on kokemuksen karttuessa kehittynyt. Tästä myös seuraa, että uuden omaksuminen on entistä vaikeampaa, ellei asia oikeasti kiinnosta. Nuorempi omaksuu nopeammin uusia asioita, aivan kaikkia, oli ne sitten hyviltä tai huonoilta esikuvilta omaksuttuja hyviä tai huonoja toimintamalleja.
Älä minulle selitä, kerro se niille, jotka näitä asioita ammatikseen tutkii.
Jos pitää valita ketä uskoo, niin ne, joilla on julkaisuja Lancetissa, ovat aika vahvoilla.
Onko sinulla julkaistuja tutkimuksia johtavissa alan lehdissä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. 50 vuotiaana on sen verran viisastunut, ettei välitä vähemmän tärkeistä asioista pätkääkään, eli priorisointikyky on kokemuksen karttuessa kehittynyt. Tästä myös seuraa, että uuden omaksuminen on entistä vaikeampaa, ellei asia oikeasti kiinnosta. Nuorempi omaksuu nopeammin uusia asioita, aivan kaikkia, oli ne sitten hyviltä tai huonoilta esikuvilta omaksuttuja hyviä tai huonoja toimintamalleja.
Allekirjoitan yli 70- vuotiaana aika ison osan tuosta klo 19:36 kommentista.
Mutta varsinaiseen aloituksen asiaan. Ns. negatiivinen keulaketka veneissä ei ole aivan uusi asia ja sillä haettiin ja ilmeisesti haetaan yhä menevyyden vaikutusta, esim. pienimmät Coronet- veneet oli näitä ja muistan joskus 1970-80- lukujen vaihteesta asti mm. Italian ja Ranskan venesatamissa katselleeni muitakin hyvinkin voimakkaasti laskevalla keulaketkalla varustettuja veneitä.
Monacossa oli satamassa myös Onassiksen huvipursi Chistina joka sittemmin on ollut kiinnostuneiden vuokrattavissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä minulle selitä, kerro se niille, jotka näitä asioita ammatikseen tutkii.
Jos pitää valita ketä uskoo, niin ne, joilla on julkaisuja Lancetissa, ovat aika vahvoilla.
Onko sinulla julkaistuja tutkimuksia johtavissa alan lehdissä?Ammattilaiset erehtyvät hyvin usein. Ammatikseen tutkivat ymmärtävät kun peer review on tehty, ja siltikin myöhemmät tutkimukset voivat kumota vahvan teorian. Silti valloilleen pääsee vääriä käsityksiä kun kaikki lukijat eivät ymmärrä lukemaansa, mutta levittävät sitä faktana.
Se 50+:n "hidastuminen" johtuu ensisijassa aistien heikkenemisestä, ikänäkö alkaa vaivaamaan, ja kuulo alkaa heiketä. 70+ voi olla aivan skarppi jos on monitehot ja kuulokoje kunnossa, mutta jos ne puuttuu, koet henkilön vanhaksi ja seniiliksi - jollaiseksi henkilö ennenaikaisesti tulee, ellei suostu edellä mainittuja apuvälineitä käyttämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ammattilaiset erehtyvät hyvin usein. Ammatikseen tutkivat ymmärtävät kun peer review on tehty, ja siltikin myöhemmät tutkimukset voivat kumota vahvan teorian. Silti valloilleen pääsee vääriä käsityksiä kun kaikki lukijat eivät ymmärrä lukemaansa, mutta levittävät sitä faktana.
Se 50 :n "hidastuminen" johtuu ensisijassa aistien heikkenemisestä, ikänäkö alkaa vaivaamaan, ja kuulo alkaa heiketä. 70 voi olla aivan skarppi jos on monitehot ja kuulokoje kunnossa, mutta jos ne puuttuu, koet henkilön vanhaksi ja seniiliksi - jollaiseksi henkilö ennenaikaisesti tulee, ellei suostu edellä mainittuja apuvälineitä käyttämään.Olisiko noin: Olen reilusti yli 70- vuotias ja voimakkaimmat käyttämäni silmälasit ovat 1,5- kertoimella varustetut joita tarvitsen pienemmän präntin lukemiseen vähän huonommassa valossa. Kuulokojetta en tarvitse mutta ajoittain kärsin liian voimakkaista äänistä, välttelen melusaastetta.
Maailmalla on valtionpäämiehinä useita 70- 80- vuotiaita joita ei parhaalla tahdollakaan voi seniileiksi kutsua, muuten narsistisia ja/tai v_ttumaisia ovat kyllä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko noin: Olen reilusti yli 70- vuotias ja voimakkaimmat käyttämäni silmälasit ovat 1,5- kertoimella varustetut joita tarvitsen pienemmän präntin lukemiseen vähän huonommassa valossa. Kuulokojetta en tarvitse mutta ajoittain kärsin liian voimakkaista äänistä, välttelen melusaastetta.
Maailmalla on valtionpäämiehinä useita 70- 80- vuotiaita joita ei parhaalla tahdollakaan voi seniileiksi kutsua, muuten narsistisia ja/tai v_ttumaisia ovat kyllä...Tuntuuko siltä, että sinun on vaikea omaksua uusia asioita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuntuuko siltä, että sinun on vaikea omaksua uusia asioita?
Ainakin se toteutuu, että olennaisen erottaminen epäolennaisesta on vaikeutunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin se toteutuu, että olennaisen erottaminen epäolennaisesta on vaikeutunut.
Älähän nyt.
Heikentyneet kognitiiviset kyvyt korreloivat näön kanssa, mutta syitä ei tarkalleen tiedetä. Monet testit kuitenkin osoittavat, että näön parantaminen laseilla antaa saman tuloksen kuin hyvä lähinäkö ilman laseja.
Jos lasit ovat oikean vahvuiset, näkökyvyn ja kognitiivisten kykyjen välillä ei ole havaittu syy-seuraussuhdetta. Korrelaatio on toki olemassa ihan vain siksi, että dementia ja huono näkökyky liittyvät molemmat ikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko noin: Olen reilusti yli 70- vuotias ja voimakkaimmat käyttämäni silmälasit ovat 1,5- kertoimella varustetut joita tarvitsen pienemmän präntin lukemiseen vähän huonommassa valossa. Kuulokojetta en tarvitse mutta ajoittain kärsin liian voimakkaista äänistä, välttelen melusaastetta.
Maailmalla on valtionpäämiehinä useita 70- 80- vuotiaita joita ei parhaalla tahdollakaan voi seniileiksi kutsua, muuten narsistisia ja/tai v_ttumaisia ovat kyllä...Eihän kaikilla aistit rappeudu samaan tahtiin, mutta niillä, joilla näkö ja kuulo heikkenee, jotka eivät sitä myönnä eivätkä tee asialle mitään, jää moni asia havaitsematta. He tipahtavat loopista, jäävät kotiin kököttämään ja aivotkin "kalkkeutuvat" käytön puutteessa.
Hyvin monella 50+:lla ikänäkö vaivaa, mutta monitehoja ei oteta tietyn stigman takia, ja sama toistuu 70+ ikäluokassa kuulon osalta. Ei se sitä tarkoita, että kaikki 70+:t niitä apuvälineitä tarvitsevat, mutta harvinaisempaa on, että 50+:lla aivot rappeutuvat... ellei sitten ole nuoruudessaan haistellut liikaa liimoja matalakeulaisia veneitä suunnitellessaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kaikilla aistit rappeudu samaan tahtiin, mutta niillä, joilla näkö ja kuulo heikkenee, jotka eivät sitä myönnä eivätkä tee asialle mitään, jää moni asia havaitsematta. He tipahtavat loopista, jäävät kotiin kököttämään ja aivotkin "kalkkeutuvat" käytön puutteessa.
Hyvin monella 50 :lla ikänäkö vaivaa, mutta monitehoja ei oteta tietyn stigman takia, ja sama toistuu 70 ikäluokassa kuulon osalta. Ei se sitä tarkoita, että kaikki 70 :t niitä apuvälineitä tarvitsevat, mutta harvinaisempaa on, että 50 :lla aivot rappeutuvat... ellei sitten ole nuoruudessaan haistellut liikaa liimoja matalakeulaisia veneitä suunnitellessaan.Kun puhutaan epämääräisesti, voidaan väittää mitä vaan.
Paljonko on paljon?
Kuinka harvinaista on harvinainen?
50 vuotiaan aivot eivät ole yhtä terävät kuin saman henkilön 30 vuotiaana.
Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö löytyisi poikkeuksia tai että kaikki 50 vuotiaat olisivat heikompia kyvyiltään kuin kaikki 30 vuotiaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin se toteutuu, että olennaisen erottaminen epäolennaisesta on vaikeutunut.
Voisitko täsmentää sen sijaan että vain vihjailet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan epämääräisesti, voidaan väittää mitä vaan.
Paljonko on paljon?
Kuinka harvinaista on harvinainen?
50 vuotiaan aivot eivät ole yhtä terävät kuin saman henkilön 30 vuotiaana.
Se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö löytyisi poikkeuksia tai että kaikki 50 vuotiaat olisivat heikompia kyvyiltään kuin kaikki 30 vuotiaat.Tutkijat puhuvat ja kirjoittavat epämääräisesti, koska tutkimustulokset tukevat teorioita. Populaaritiede vetää mutkat suoriksi ja väittää tuloksia faktoiksi.
50 vuotiaiden aivot ovat tasan tarkkaan yhtä terävät kuin 30 vuotiaiden, samaa harmaata mössöä, ei yhtään terävää kulmaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älähän nyt.
Heikentyneet kognitiiviset kyvyt korreloivat näön kanssa, mutta syitä ei tarkalleen tiedetä. Monet testit kuitenkin osoittavat, että näön parantaminen laseilla antaa saman tuloksen kuin hyvä lähinäkö ilman laseja.
Jos lasit ovat oikean vahvuiset, näkökyvyn ja kognitiivisten kykyjen välillä ei ole havaittu syy-seuraussuhdetta. Korrelaatio on toki olemassa ihan vain siksi, että dementia ja huono näkökyky liittyvät molemmat ikään.Dementia viiskymppisellä on poikkeus eikä normi.
Se, että nuorempien aivot toimivat eri tavalla, johtuu osittain myös kasvuympäristöstä, eikä mistään keski-iän kriisitä. Tutkittu juttu sekin, että urbaanissa ympäristössä arvostetaan enemmän päätöksenteon nopeutta kuin tarkkuutta. Hitaampi landelainen tekee vähemmän virheitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkijat puhuvat ja kirjoittavat epämääräisesti, koska tutkimustulokset tukevat teorioita. Populaaritiede vetää mutkat suoriksi ja väittää tuloksia faktoiksi.
50 vuotiaiden aivot ovat tasan tarkkaan yhtä terävät kuin 30 vuotiaiden, samaa harmaata mössöä, ei yhtään terävää kulmaa.Eivät ole, mutta jos haluat ajatella niin, se on oma valinta
- Anonyymi
Miten tässä näin kävi, ilmeisesti erityisesti nuoremmat sivun kommentoijat jämähtivät väittelemään aivoista kun aloitus koskee veneitä?
Vaikuttaisi vahvasti siltä että juuri nuoremmilla ei ole kykyä erottaa olennaista epäolennaisesta...- Anonyymi
Eikös tuo keulan muoto tullut jo käsiteltyä? Silloin voi hyvin höpistä offtopikkia.
- Anonyymi
Pata kattilaa...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1956798- 1591996
- 1131658
- 511370
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551208Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢481074Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu991035Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6957Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251934- 41899