Millaisia kokemuksia Thyroxinin lopetuksesta? Onko joku lopettanut itekseen ilman lääkärin neuvoja? Vahva tunne, että täytyy lopettaa ,en nyt pääse tähän hätään lääkäriin , kun oon jonossa.
Kilpirauhaslääkityksen lopetus
21
317
Vastaukset
- Anonyymi
Kilpirauhaslääkitystä ei lopeteta eikä muuteta omin päin. Tästä olen itse saanut aikoinaan varoituksen lääkäriltä.
- Anonyymi
Vaikuttaa ettet ole oikein ymmärtänyt sairauttasi ja lääkkeen tarpeellisuutta
Yleensä kilpitårauhas lääkitys on elin ikäinen , sillä se antaa keholle sen mitä kilpirauhanen ei enää kykene tuottamaan
Voiko olla totta että joku on noin tietämätön kilpirauhasen toiminnasta ja miten
Tärkeä asia se on että ottaa lääkket ja nekin ihan kuten lääkäri oon määrännyt sillä niitä lääkkeitä ei sentaan oteta miten , on tiedettävä tarkoin miten näitä lääkkeitä nautitaan . - Anonyymi
Thyroxin lääkitys määrätään kilpirauhasen vajaatoimintaan. Vajaatoiminta palaa, jos lääkityksen lopettaa.
Vahva tunne, että lääkitys pitäisi lopettaa, on outo. Tuon tunteen pitää ajaa lääkäriin. Kiirettä ei ole, kuukauden tai kahden sisällä kuitenkin.
Kilpirauhaslääkitystä ei sorkita omin päin!- Anonyymi
Monet eivät edes ymmärrä mikä on kilpirauhasen tehtävä ihmisessä . Että muka tuntuu että, pitäis lopettaa on varmaan jotenkin epätietoinen että kilpisrauhasen vajaantoimintaan määrättyjä lääkkeitä syödään koko elämä,. Koska kilpirauhanen ei valmista enää itse hormoonia joka on elintärkeää ihmisen ; hyvin voinnille .
Ihan hullu kysymys sinänsä että kyselee jos jollain on kokemusta. Itse lopettamisesta .
Ei varmaan ole pahemmasti niin epätietoisia ihmisiä olemassakaan jotka lopettavat tuosta noin vaan . Sillä oireet tulevat takaisin lopettaessaan,
Joten lääkärin kanssa on aina puhuttava. Asioista jotka koskevat lääkitystä . Ei niitä lääkkeitä mitenkään huvikseen kirjoiteta . - Anonyymi
Eikö tajua että sairaus on autoimmuuni sikä parane koskaan lääkettä syödään koko elämä
- Anonyymi
Itselläni ei ole kokemusta lopetuksesta, mutta yli 30 vuoden käytöstä on. Thyroxin on pitänyt minut työ- ja toimintakykyisenä.
En lähtisi säätelemään lääkitystä tuntemusten perusteella. Mahdollinen säätäminen tehdään laboratoriotulosten perusteella, lääkärin ohjauksessa.- Anonyymi
Vaan tilanne jos omin päin lopettaa ilman lääkärin suostumusta niin jos sattuu tajuttomuus kohtaus ja viedään sairaalaan ,jossa katsotaan mitä lääkkeitä,potilas syö ja jos tekee omin päin lopetuksen niin se elvytys sairaalassa ei oikein ole kohdallaan kun papereissa lukee että syöt sitä lääkettä silloin he eivät tiedä että olet lopettanut , siksi on aina tärkeää että juuri näissä lääkkeissä ja niiden käytössä on oltava kirjaus journaaleissa . On se vaan ihme että edes kysyt tuollaista .
- Anonyymi
Outo juttu, että ylipäätään lääkkeitä säädellään omin päin. Huh huh.
- Anonyymi
Ihan niin vaan todiste ettei ihminen tiedä omasta sairaudestaan yhtään mitään.
Muka lopettaa kun tuntuu siltä, ei siis ole perillä miten lääke auttaa häntä .
Että vielä nykyäänkin on ihmisiä joilla ei ole tietoa edes miksi hän tarvitsee lääkityksen.
Hei,
Laitan tähän vinkiksi Tukinetistä löytyvät Kilpirauhasliiton järjestämät ryhmächatit.
Ryhmächateissa keskustellaan kilpirauhassairauden kanssa elämisestä, oireista ja jaksamisesta. Väsyttääkö? Aivosumua? Särkyjä, sydämen tykyttelyä? Et ole yksin, meitä on muitakin! Tällä hetkellä chateissa on aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta ja kilpirauhasen liikatoiminta. Chat-ohjaaja on koulutettu vapaaehtoinen vertaistoimija, jolla itsellään kilpirauhassairaus.
Chatit löytyvät täältä: https://tukinet.net/teemat/ryhmachatit-kilpirauhassairauksia-sairastaville/ryhmachatit/
Huom! tiedot täydentyvät.
Tukinetistä löytyy paljon muutakin tukea elämän eri tilanteisiin. Anonyymisti ja maksutta.
Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Ystävällisin terveisin
MIELI kriisikeskus/Kata- AnonyymiUUSI
Niin että vertasitukchat on lomalla heinäkuun. Eli ottakaa asioista selvä. No äkkiä se elokuu tulee ja elellään tämä kuukausi ilman vertaistukea.
- Anonyymi
Omalla kohdallani vajaatoimintaan tarkoitetun Tyroksiinin käyttö on loppunut koska halusin hoitaa kaksi terveyteen liittyvää asiaa samalla kertaa. Kävi kuitenkin niin että terveysasemalla sanottiin että toinen asianai menee 3-4 kuukauden päähän kilpirauhasarvojen ja lääkityksen arvio menee yli kolmen viikon päähän koska kesän ajaksi toimintoja on supistettu.
Katsoin Omakannasta ja TSH arvoni on 13-14 välillä ja toinen arvo suunnilleen samoissa luvuissa 13-14 eli kilpirauhasen oma tuotanto tuottaa tarvittavan määrän tyroksiinia.
Minun tapauksessani käytännössä vain TSH arvo muuttuu. - Anonyymi
Eikös se lääke ole melkein aina koko iän kestävä tavallisesti. Se pitää tasapainon hormooni toiminnassa joka on hyvin tärkeää seurata.
Itse en koskaan menisi omin päin lopettelemaan olenkin syönyt sitä jo yli 40 vuotta ..
Sillä se lääke mitenkää ole niin että muka paranisi sairaudestaan. Kilpirauhas sairaus on autoimmuuni sairaus ja sen kanssa eletään koppuelämä . Joskus toki kirjoitetaan väliaikaisesti esim niille joilla o; diabetes .älä mene itse laboroimaan lääkettä se tehdään aina lääkärin valvonnassa- Anonyymi
En ole koskaan tavannut lääkäriä joka kysyisi että mitä oireita on ja onko oireet loppuneet lääkärin määräämän tyroksiinin jälkeen?
Ilman lääkitystä tyreotropiini säätelee tyroksiinin määrää niin että tyroksiinin määrä on suurin yöllä ja pienin aamulla.
Tyroksiinia suositellaan otettavaksi aamuisin yhdellä kertaa niin eikö tällöin käy niin että normaali tyroksiinin vuorokausivaihtelu menee sekaisin?
Lääkärit tuijottaa vain kilpirauhasarvoihin. Ihmettelen sitä että ketään ei tunnu kiinnostavan se että poistuuko oireet lääkärin määräämällä annoksella? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan tavannut lääkäriä joka kysyisi että mitä oireita on ja onko oireet loppuneet lääkärin määräämän tyroksiinin jälkeen?
Ilman lääkitystä tyreotropiini säätelee tyroksiinin määrää niin että tyroksiinin määrä on suurin yöllä ja pienin aamulla.
Tyroksiinia suositellaan otettavaksi aamuisin yhdellä kertaa niin eikö tällöin käy niin että normaali tyroksiinin vuorokausivaihtelu menee sekaisin?
Lääkärit tuijottaa vain kilpirauhasarvoihin. Ihmettelen sitä että ketään ei tunnu kiinnostavan se että poistuuko oireet lääkärin määräämällä annoksella?Asiantunteva lääkäri osaa kyllä katsoa ja tutkia, onko lääkitys sopiva vai ei. Sen näkee potilaasta päältäkin päin ja laboratoriotutkimukset vahvistavat asian.
Potilas itse voi valehdella mitä vain. Kaikki ihmisen vaivat sitä paitsi eivät liity millään tavalla kilpirauhaseen.
Toisaalta kilpirauhasen sekä liikatoiminta että vajaatoiminta aiheuttavat oireita, jotka kuka hyvänsä näkee heti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääkärit tuijottaa vain kilpirauhasarvoihin. Ihmettelen sitä että ketään ei tunnu kiinnostavan se että poistuuko oireet lääkärin määräämällä annoksella?Kilpirauhaskoe otetaan aina aamulla ja ennen koetta ei saa ottaa Thyroxinia. Näin saadaan vertailukelpoiset tulokset eri kerroilla.
Potilas voi oma-aloitteisesti kertoa oireistaan ja voinnistaan, jos lääkäri ei sitä kysy. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Asiantunteva lääkäri osaa kyllä katsoa ja tutkia, onko lääkitys sopiva vai ei. Sen näkee potilaasta päältäkin päin ja laboratoriotutkimukset vahvistavat asian.
Potilas itse voi valehdella mitä vain. Kaikki ihmisen vaivat sitä paitsi eivät liity millään tavalla kilpirauhaseen.
Toisaalta kilpirauhasen sekä liikatoiminta että vajaatoiminta aiheuttavat oireita, jotka kuka hyvänsä näkee heti.Selityksestäsi paljastuu ettet tiedä mitään kilpirauhassairauksista. Lähes kaikilla kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitystä saavalla on kyseessä on subkliininen vajaatoiminta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Selityksestäsi paljastuu ettet tiedä mitään kilpirauhassairauksista. Lähes kaikilla kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitystä saavalla on kyseessä on subkliininen vajaatoiminta.
Sinun kommenttisi paljastaa, että sinä uskot tietäväsi enemmän kuin kaikki muut yhteensä, vaikka tietosi on pelkkää luuloa, joka ei vastaa todellisuutta.
Todellinen liika- ja vajaatoiminta hoitamattomana kyllä myös näkyy niin, että asiantuntija sen tunnistaa heti. Vajaatoiminnan syitä on paljon.
Kerropa, miksi subkliinisiä tiloja lääkitään niin paljon, että suurin osa lääkityistä olisi juuri noita subkliinisiä! Eikö se ole resurssien tuhlausta? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Selityksestäsi paljastuu ettet tiedä mitään kilpirauhassairauksista. Lähes kaikilla kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitystä saavalla on kyseessä on subkliininen vajaatoiminta.
Lähes kaikilla lääkityillä subkliininen vajaatoiminta!!! Kapea on näkökulmasi. Ehkä et tarkoittanut ihan sitä, mitä sanoit?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lähes kaikilla... Ei ainakaan minulla mitään subkliinistä!
Ihan oikea kunnon postoperatiivinen vajaatoiminta on ja on ollut 35 vuotta. Tuskin paranee. Äidilläni samoin. Sattumoisin?
- Anonyymi
Kun joudutaan aloittamaan tyroksiinilääkitys, se on yleensä elinikäinen, sillä kilpirauhasen vajaatoiminta ei yleensä parane. Lääkkeellä (Thyroxin) elimistön tarvitsema kilpirauhashormoni korvataan, se on välttämätöntä.
Voi olla ja tulla vaiheita, jolloin lääkkeen annostusta on säädettävä uudelleen, mutta tämä tehdään aina lääkärin kanssa yhteistyössä.
Oma-aloitteisesti lääkityksen lopettaneita ei luultavasti ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️932109Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671557YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741329Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2391214- 731180
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan881096Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511041Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2521006Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51926Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88901