Euran helikopterionnettomuuden lentoradat

Anonyymi-ap

44

608

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onkohan juuri tuossa kuvassa laskeutumassa toisen päälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan juuri tuossa kuvassa laskeutumassa toisen päälle?

        Yläpuolelta näkee huonommin jo siksikin kun edessä lentävä näkyy (tai ei näy) maastoa vasten.


    • Anonyymi

      Ehkä toinen kone tuli ylempää toisen päälle eikä kumpikaan siten nähnyt toista.

    • Anonyymi

      Jus ennen törmäystä tullut tuhannesta jalasta samalle korkeudelle.
      Tiedä sitten kuinka tarkkoja lukemia nuo ovat.

    • Anonyymi

      "Tuleeko mieleen mitä spekulaatiota noista?"

      Kumpaa kopteria ohjasti se juuri äskettäin lentolupakirjansa saanut?

      • Anonyymi

        "One of the pilots was Oleg Sõnajalg, 58, a well-known Estonian entrepreneur in the wind power sector. He was also known for travelling frequently between the mainland and his home on the island of Saaremaa by helicopter. According to aviation sources in Tallinn, he typically piloted his own aircraft.

        Sõnajalg was flying a Robinson R44 registered in Estonia under the identifier ES-ETR. The second aircraft, registered as OE-XOS, belonged to Austria. Both helicopters were lightweight four-seater rotorcraft produced by U.S.-based manufacturer Robinson Helicopter Company."

        Eli olisiko ES-ETR pilotti kokenut ja OE-XOS:n pilotti vasta lupakirjan saanut.
        https://en.apa.az/europe/two-helicopters-crash-in-finland-killing-all-five-on-board-467868


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "One of the pilots was Oleg Sõnajalg, 58, a well-known Estonian entrepreneur in the wind power sector. He was also known for travelling frequently between the mainland and his home on the island of Saaremaa by helicopter. According to aviation sources in Tallinn, he typically piloted his own aircraft.

        Sõnajalg was flying a Robinson R44 registered in Estonia under the identifier ES-ETR. The second aircraft, registered as OE-XOS, belonged to Austria. Both helicopters were lightweight four-seater rotorcraft produced by U.S.-based manufacturer Robinson Helicopter Company."

        Eli olisiko ES-ETR pilotti kokenut ja OE-XOS:n pilotti vasta lupakirjan saanut.
        https://en.apa.az/europe/two-helicopters-crash-in-finland-killing-all-five-on-board-467868

        Hyvin sopisi ajatukseen että kokenut lentää edellä ja kokematon on alkanut korkeuden kanssa temppuilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "One of the pilots was Oleg Sõnajalg, 58, a well-known Estonian entrepreneur in the wind power sector. He was also known for travelling frequently between the mainland and his home on the island of Saaremaa by helicopter. According to aviation sources in Tallinn, he typically piloted his own aircraft.

        Sõnajalg was flying a Robinson R44 registered in Estonia under the identifier ES-ETR. The second aircraft, registered as OE-XOS, belonged to Austria. Both helicopters were lightweight four-seater rotorcraft produced by U.S.-based manufacturer Robinson Helicopter Company."

        Eli olisiko ES-ETR pilotti kokenut ja OE-XOS:n pilotti vasta lupakirjan saanut.
        https://en.apa.az/europe/two-helicopters-crash-in-finland-killing-all-five-on-board-467868

        Euran kahden helikopterin yhteentörmäyksessä lauantaina kuoli poliisin mukaan yhteensä viisi ihmistä. Yksi kuolleista oli virolainen liikemies Priit Jaagant, 52, joka tunnettiin rakennusfirma Maprin yhtenä omistajana. Jaagant ei ollut samassa helikopterissa Oleg Sõnajalgin kanssa.

        Jaagant oli innokas karaten harrastaja. Kopterilupakirjan hän oli saanut vasta noin kuukausi sitten.
        Priit Jaagant ajeli sitten kait sitä toista OE-XOS: kopteria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euran kahden helikopterin yhteentörmäyksessä lauantaina kuoli poliisin mukaan yhteensä viisi ihmistä. Yksi kuolleista oli virolainen liikemies Priit Jaagant, 52, joka tunnettiin rakennusfirma Maprin yhtenä omistajana. Jaagant ei ollut samassa helikopterissa Oleg Sõnajalgin kanssa.

        Jaagant oli innokas karaten harrastaja. Kopterilupakirjan hän oli saanut vasta noin kuukausi sitten.
        Priit Jaagant ajeli sitten kait sitä toista OE-XOS: kopteria.

        lähde edelliseen
        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/4b384aa7-f87e-44af-9804-d6279b44ec53


    • Anonyymi

      Tuosta ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Loppukaarto on varmaan se, että ohjattu pöpelikköön. Toivottavasti helikoptereilla "leikkiminen" ei ole turman syy, että ruvettu tekemään jotain, mitä ei olisi kannattanut tehdä.

      • Anonyymi

        Tai jos korkeus tietoon luottaminen niin heli ohjattu suoraan toista helikopteria kohti


      • Anonyymi

        "Yhteentörmäys on tapahtunut n, 12:34:24 paikallista aikaa. ES-ETR on noin 15 sekuntia ennen törmäystä muuttanut lentorataansa oikealle, risteävälle kurssille OE-XOS:n kanssa. ADS-B track loppuu molemmilta koptereilta:"
        https://www.flightforum.fi/topic/51265-helikopterit-törmäsivät-eurassa/


    • Anonyymi

      Kukaan ei uskalla hiiskua mitään sabotaasista?

    • Anonyymi

      Taaempana (ja ylempänä) lentänyt keltanokka toheloi.

    • Anonyymi

      Edellä lentänyt on lentänyt vakaalla korkeudella ja ottanut uuden suunnan kentän kohdilta. Takana lentänyt kokematon kuski on vaihdellut korkeutta ja lentänyt suoraan kunnes törmännyt.
      Miten lie helikopterissa lentonopeuden säilyttäminen korkeutta vaihdellessa.
      Olisiko kokemattomalta unohtunut myös nopeuden tarkkailu ja ajanut siksikin päälle.

    • Anonyymi

      Esim. yhteydet lennonjohtoon kertonevat tutkijoille enemmän. Ymmärsikö se kokemattomampi lentäjä väärin jonkin lennonjohdon viestin ja pudotti siksi nopeasti korkeutta vai miksi. Ilmeisesti ns. johtokoneena ryhmässä toimi toinen, kokeneemman tekijän kone sekä juuri hän varsinaisesti oli yhteydessä lennonjohtoon.
      Aika vaaralliselta kuulostava asetelma kyllä tuo että lentää ainakaan yhtään pitempään kuin on aivan välttämätöntä noinkin lähellä mutta ilmeisesti ilman näköyhteyttä...

    • Anonyymi

      Tämän kaltaisten onnettomuuksien juurisyy on perinteisesti aina sama. Massimiehille kun fyffeä on alkanut kertymään mukavasti firman kassaan, silloin kuvioihin astuu mukaan useammin kuin usein ilmailu. Aletaan hankkimaan omaa lentokalustoa ja lentolupakirjoja, vaikka tuota ikääkin on jo yli 50 vee ja silleen.

      • Anonyymi

        50- 60 iässä ihminen on parhaimmillaan, poisluettuina ihan erityisen kovaa fyysistä voimaa vaativat tehtävät. Tuossa iässä on harkintakykyä mutta hoksottimet toimivat vielä hyvin nekin.
        Aloittaapa minkä tahansa harrastuksen, jossain iässä se on aloitettava ja haverien mahdollisuus on korkeimmillaan harrastuksen alkuvaiheessa iästä riippumatta. Esim. autoilu on aika riskialtista 17- 18- vuotiaille...
        Voitko nyt samaan syssyyn luetella muutaman vastaavan onnettomuuden joissa "juurisyy" on ollut harrastuksen aloittaminen yli 50- vuotiaana...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50- 60 iässä ihminen on parhaimmillaan, poisluettuina ihan erityisen kovaa fyysistä voimaa vaativat tehtävät. Tuossa iässä on harkintakykyä mutta hoksottimet toimivat vielä hyvin nekin.
        Aloittaapa minkä tahansa harrastuksen, jossain iässä se on aloitettava ja haverien mahdollisuus on korkeimmillaan harrastuksen alkuvaiheessa iästä riippumatta. Esim. autoilu on aika riskialtista 17- 18- vuotiaille...
        Voitko nyt samaan syssyyn luetella muutaman vastaavan onnettomuuden joissa "juurisyy" on ollut harrastuksen aloittaminen yli 50- vuotiaana...

        > Voitko nyt samaan syssyyn luetella muutaman vastaavan onnettomuuden joissa "juurisyy" on ollut harrastuksen aloittaminen yli 50- vuotiaana...

        Se perinteisistä perinteisin. Keski-iän kriisissä & kun on sopivasti lapsetkin lähteneet maailmalle = on taas ylimääräistä aikaa ja rahaa.... niin mitäpä muuta kuin ostamaa isoa moottoripyörää. Edelliset ajokokemukset saattaa olla 30 vuoden takaa ja pykälää tai paria pienemmillä vehkeillä.

        Mutta sehän ei voimansa tunnossa olevaa haittaa. Ison rauta mitä eteen tulee alle ja hanaa!

        Näin tämä taannoin olikosenyt TM liikenneonnettomuuksia kuvanneessa artikkelissa avattiin. Kuulemma ei kerta tai kaks, kun suuren ikälopun koeajo on päättynyt tasan tarkkaan ensimmäiseen mutkaan 200 m päässä, kun ison pyörän kiihtyvyys ja tai hyrrävoimat yllätti eikä vekotin taipunutkaan mutkaan kuin joku kevari. Ja ukosta siis henki pois.

        Youtubessa oli puolestaan 47gear bloggaajalla tarina kääkästä, joka tappoi itsensä pienlentokoneen kanssa. Pilotilla taisi olla ikää n. 60 vuotta ja lentolupakirja oli jokin "sporttipilotti" kevennetty versio, jossa normaalia matalampi vaatimustaso, ei esim. vaaduttu lääkärintodistusta, vaan todisteeksi "mieskunnosta" riitti ajokortti (????).

        No eihä se kääkkä edes osannut lennonjohdon kanssa kommunikoida. Kaikki piti vääntää rautalangasta ja sama meno jatkui ilmassa eli lennonjohdon piti antaa jokainen ohje neljään kertaan ja opastaa pilottia, millä korkeudella ja mihin suuntaan kuuluisi lentää. Silti vain muutaman minuutin lentelyn jälkeen kääkkä huusi mayday mayday ja syöksyi metsään. Ei sujunut vaakalento aurinkoisena päivänä hyvässä säässä.

        Sairauksia oli pitkä lista, mutta sehän ei mitenkään liity 50+ ikään eikä sekään, että oli liian suuret luulot omista kyvyistä -> piti lähteä yksin lentämään, vaikka vaadittavia taitoja ei selvästikään vielä ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Voitko nyt samaan syssyyn luetella muutaman vastaavan onnettomuuden joissa "juurisyy" on ollut harrastuksen aloittaminen yli 50- vuotiaana...

        Se perinteisistä perinteisin. Keski-iän kriisissä & kun on sopivasti lapsetkin lähteneet maailmalle = on taas ylimääräistä aikaa ja rahaa.... niin mitäpä muuta kuin ostamaa isoa moottoripyörää. Edelliset ajokokemukset saattaa olla 30 vuoden takaa ja pykälää tai paria pienemmillä vehkeillä.

        Mutta sehän ei voimansa tunnossa olevaa haittaa. Ison rauta mitä eteen tulee alle ja hanaa!

        Näin tämä taannoin olikosenyt TM liikenneonnettomuuksia kuvanneessa artikkelissa avattiin. Kuulemma ei kerta tai kaks, kun suuren ikälopun koeajo on päättynyt tasan tarkkaan ensimmäiseen mutkaan 200 m päässä, kun ison pyörän kiihtyvyys ja tai hyrrävoimat yllätti eikä vekotin taipunutkaan mutkaan kuin joku kevari. Ja ukosta siis henki pois.

        Youtubessa oli puolestaan 47gear bloggaajalla tarina kääkästä, joka tappoi itsensä pienlentokoneen kanssa. Pilotilla taisi olla ikää n. 60 vuotta ja lentolupakirja oli jokin "sporttipilotti" kevennetty versio, jossa normaalia matalampi vaatimustaso, ei esim. vaaduttu lääkärintodistusta, vaan todisteeksi "mieskunnosta" riitti ajokortti (????).

        No eihä se kääkkä edes osannut lennonjohdon kanssa kommunikoida. Kaikki piti vääntää rautalangasta ja sama meno jatkui ilmassa eli lennonjohdon piti antaa jokainen ohje neljään kertaan ja opastaa pilottia, millä korkeudella ja mihin suuntaan kuuluisi lentää. Silti vain muutaman minuutin lentelyn jälkeen kääkkä huusi mayday mayday ja syöksyi metsään. Ei sujunut vaakalento aurinkoisena päivänä hyvässä säässä.

        Sairauksia oli pitkä lista, mutta sehän ei mitenkään liity 50 ikään eikä sekään, että oli liian suuret luulot omista kyvyistä -> piti lähteä yksin lentämään, vaikka vaadittavia taitoja ei selvästikään vielä ollut.

        Mutta nyt sinulta jäi kertomatta niistä edes muutamista muista tapauksista joissa "juurisyy" onnettomuuteen oli ihmisen yli 50 vuoden ikä...
        Kiertelet, kiertelet ja venkoilet ja siihen se tulee jäämäänkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Voitko nyt samaan syssyyn luetella muutaman vastaavan onnettomuuden joissa "juurisyy" on ollut harrastuksen aloittaminen yli 50- vuotiaana...

        Se perinteisistä perinteisin. Keski-iän kriisissä & kun on sopivasti lapsetkin lähteneet maailmalle = on taas ylimääräistä aikaa ja rahaa.... niin mitäpä muuta kuin ostamaa isoa moottoripyörää. Edelliset ajokokemukset saattaa olla 30 vuoden takaa ja pykälää tai paria pienemmillä vehkeillä.

        Mutta sehän ei voimansa tunnossa olevaa haittaa. Ison rauta mitä eteen tulee alle ja hanaa!

        Näin tämä taannoin olikosenyt TM liikenneonnettomuuksia kuvanneessa artikkelissa avattiin. Kuulemma ei kerta tai kaks, kun suuren ikälopun koeajo on päättynyt tasan tarkkaan ensimmäiseen mutkaan 200 m päässä, kun ison pyörän kiihtyvyys ja tai hyrrävoimat yllätti eikä vekotin taipunutkaan mutkaan kuin joku kevari. Ja ukosta siis henki pois.

        Youtubessa oli puolestaan 47gear bloggaajalla tarina kääkästä, joka tappoi itsensä pienlentokoneen kanssa. Pilotilla taisi olla ikää n. 60 vuotta ja lentolupakirja oli jokin "sporttipilotti" kevennetty versio, jossa normaalia matalampi vaatimustaso, ei esim. vaaduttu lääkärintodistusta, vaan todisteeksi "mieskunnosta" riitti ajokortti (????).

        No eihä se kääkkä edes osannut lennonjohdon kanssa kommunikoida. Kaikki piti vääntää rautalangasta ja sama meno jatkui ilmassa eli lennonjohdon piti antaa jokainen ohje neljään kertaan ja opastaa pilottia, millä korkeudella ja mihin suuntaan kuuluisi lentää. Silti vain muutaman minuutin lentelyn jälkeen kääkkä huusi mayday mayday ja syöksyi metsään. Ei sujunut vaakalento aurinkoisena päivänä hyvässä säässä.

        Sairauksia oli pitkä lista, mutta sehän ei mitenkään liity 50 ikään eikä sekään, että oli liian suuret luulot omista kyvyistä -> piti lähteä yksin lentämään, vaikka vaadittavia taitoja ei selvästikään vielä ollut.

        Lennonjohto kommunikoi suoraan ainoastaan ryhmän johtokoneen kanssa, juurikin siksi koneet lensivät KOKO matkan lähellä toisiaan. Oli sovittu että kokeneempi pilotti vastaa yhteydenpidosta lennonjohtoon jne.
        Päässäsi on tiedonpuutetta pitkän listan verran, ettei vain olisi liikoja kuvitelmiakin omasta tietämyksestä..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50- 60 iässä ihminen on parhaimmillaan, poisluettuina ihan erityisen kovaa fyysistä voimaa vaativat tehtävät. Tuossa iässä on harkintakykyä mutta hoksottimet toimivat vielä hyvin nekin.
        Aloittaapa minkä tahansa harrastuksen, jossain iässä se on aloitettava ja haverien mahdollisuus on korkeimmillaan harrastuksen alkuvaiheessa iästä riippumatta. Esim. autoilu on aika riskialtista 17- 18- vuotiaille...
        Voitko nyt samaan syssyyn luetella muutaman vastaavan onnettomuuden joissa "juurisyy" on ollut harrastuksen aloittaminen yli 50- vuotiaana...

        "Tuossa iässä on harkintakykyä mutta hoksottimet toimivat vielä hyvin nekin."

        Miten tämä esittämäsi kantasi ja asia toteutui tässä kyseisessä Euran tapauksessa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuossa iässä on harkintakykyä mutta hoksottimet toimivat vielä hyvin nekin."

        Miten tämä esittämäsi kantasi ja asia toteutui tässä kyseisessä Euran tapauksessa.?

        Yli 95 prosentissa maailmalla sattuvissa siviililentokone- ja helikopterionnettomuuksissa lentäjät ovat alle 50- vuotiaita...


    • Anonyymi

      Annetaan tutkia rauhassa. onnettomuustutkintakeskus ja poliisi hoitaa

      • Anonyymi

        Jotkin ihmiset haluavat valmista ja toiset nauttivat tekemisestä, tässä tapauksessa spekuloinnista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkin ihmiset haluavat valmista ja toiset nauttivat tekemisestä, tässä tapauksessa spekuloinnista.

        Spekulointia: lentäjän arviointivirhe. Edessä menevä ei nähnyt takaa tulevaa kopteria (pimeä kulma). Sama kuin autoilussa. Sivupeilit puuttuu.


    • Anonyymi

      Kuinka suurta välimatkaa tulisi kahden helikopterin pitää jos ne lentävät parina matkalentoa esim. 200 km/h nopeudella?

      Helikopterien välimatka matkalennossa riippuu useista tekijöistä, kuten turvallisuusmääräyksistä, lentoympäristöstä ja lentokoneiden tyypeistä. Yleisesti ottaen helikopterien tulisi pitää riittävä etäisyys toisistaan välttääkseen turbulenssin vaikutukset ja mahdolliset törmäykset.
      Sotilas- ja pelastushelikoptereilla voi olla erityisiä muodostelmalentokäytäntöjä, mutta siviilihelikoptereille suositellaan yleensä vähintään 500 metrin etäisyyttä toisistaan matkalennossa. Tämä auttaa varmistamaan turvallisen lentämisen ja antaa lentäjille riittävästi aikaa reagoida mahdollisiin häiriötilanteisiin.
      Jos lentäjät käyttävät visuaalista lentosääntöä (VFR), heidän on pidettävä riittävä etäisyys, jotta he voivat seurata toistensa liikkeitä ja reagoida tarvittaessa. Instrumenttilentosäännöissä (IFR) etäisyydet voivat olla tarkemmin määriteltyjä lennonjohtopalveluiden kautta.

      Robinson R44 Raven I -helikopterien välimatka matkalennossa riippuu monista tekijöistä, kuten lentoympäristöstä, sääolosuhteista ja lentäjien kokemuksesta. Yleisesti ottaen turvallinen etäisyys kahden R44:n välillä olisi vähintään 500–1000 metriä, jotta vältetään turbulenssin vaikutukset ja mahdolliset törmäykset.
      R44 Raven I on kevyt nelipaikkainen helikopteri, joka on varustettu Lycoming O-540 -moottorilla ja hydraulisesti avustetuilla ohjaimilla. Sen aerodynaaminen runko ja kaksilapainen roottorijärjestelmä tekevät siitä ketterän ja polttoainetaloudellisen.
      Jos lentäjät käyttävät visuaalista lentosääntöä (VFR), heidän on pidettävä riittävä etäisyys, jotta he voivat seurata toistensa liikkeitä ja reagoida tarvittaessa. Instrumenttilentosäännöissä (IFR) etäisyydet voivat olla tarkemmin määriteltyjä lennonjohtopalveluiden kautta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        la 05:28:21 60.9815 22.4186 ↖ 320° 107 198 312 -33 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:28:47 60.9917 22.4025 ↖ 324° 109 201 297 -20 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:07 60.9998 22.3900 ↖ 323° 106 196 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:36 61.0102 22.3721 ↖ 319° 105 195 297 9 Climbing FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:30:01 61.0205 22.3578 ↖ 326° 104 193 305 17 Climbing FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:30:31 61.0314 22.3397 ↖ 321° 105 195 312 31 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:00 61.0425 22.3224 ↖ 324° 91 169 335 144 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:25 61.0508 22.3143 ↖ 334° 82 151 442 136 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:47 61.0583 22.3023 ↖ 317° 101 187 442 -56 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:32:06 61.0652 22.2888 ↖ 316° 117 217 404 -152 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:26 61.0731 22.2729 ↖ 323° 118 219 343 -144 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:32:44 61.0809 22.2614 ↖ 320° 116 214 312 -46 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:33:16 61.0938 22.2400 ↖ 322° 105 195 305 Level FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:33:33 61.1000 22.2293 ↖ 322° 105 195 312 10 Climbing FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:34:02 61.1112 22.2121 ↖ 322° 102 188 312 -37 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:34:22 Arrival (EFEU) @ lauantai 12:34:22 EEST FlightAware
        la 05:34:22 61.1188 22.2006 ↖ 329° 106 196 282 -91 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)

        ----------------------------------------------------------------------------------------------------

        la 05:28:20 60.9815 22.4164 ↖ 323° 103 192 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:28:40 60.9890 22.4043 ↖ 322° 104 193 290 -12 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:00 60.9968 22.3920 ↖ 322° 104 193 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:20 61.0043 22.3798 ↖ 323° 103 192 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:41 61.0119 22.3681 ↖ 323° 103 192 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:30:01 61.0194 22.3560 ↖ 322° 105 195 290 12 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:30:21 61.0272 22.3436 ↖ 323° 103 192 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:30:41 61.0348 22.3315 ↖ 323° 103 192 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:01 61.0421 22.3200 ↖ 322° 103 192 297 12 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:21 61.0499 22.3074 ↖ 323° 102 188 297 -12 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:41 61.0571 22.2960 ↖ 322° 102 188 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:00 61.0645 22.2840 ↖ 322° 102 188 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:21 61.0722 22.2716 ↖ 322° 102 188 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:39 61.0790 22.2607 ↖ 322° 103 192 297 11 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:33:02 61.0877 22.2468 ↖ 323° 104 193 297 -11 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:33:21 61.0950 22.2352 ↖ 322° 105 195 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:33:39 61.1016 22.2246 ↖ 322° 105 195 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:34:02 61.1106 22.2100 ↖ 323° 103 192 290 -11 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:34:20 Arrival (EFEU) @ lauantai 12:34:20 EEST FlightAware
        la 05:34:20 61.1174 22.2017 ↑ 346° 100 185 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        la 05:28:21 60.9815 22.4186 ↖ 320° 107 198 312 -33 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:28:47 60.9917 22.4025 ↖ 324° 109 201 297 -20 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:07 60.9998 22.3900 ↖ 323° 106 196 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:36 61.0102 22.3721 ↖ 319° 105 195 297 9 Climbing FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:30:01 61.0205 22.3578 ↖ 326° 104 193 305 17 Climbing FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:30:31 61.0314 22.3397 ↖ 321° 105 195 312 31 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:00 61.0425 22.3224 ↖ 324° 91 169 335 144 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:25 61.0508 22.3143 ↖ 334° 82 151 442 136 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:47 61.0583 22.3023 ↖ 317° 101 187 442 -56 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:32:06 61.0652 22.2888 ↖ 316° 117 217 404 -152 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:26 61.0731 22.2729 ↖ 323° 118 219 343 -144 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:32:44 61.0809 22.2614 ↖ 320° 116 214 312 -46 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:33:16 61.0938 22.2400 ↖ 322° 105 195 305 Level FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:33:33 61.1000 22.2293 ↖ 322° 105 195 312 10 Climbing FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:34:02 61.1112 22.2121 ↖ 322° 102 188 312 -37 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:34:22 Arrival (EFEU) @ lauantai 12:34:22 EEST FlightAware
        la 05:34:22 61.1188 22.2006 ↖ 329° 106 196 282 -91 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)

        ----------------------------------------------------------------------------------------------------

        la 05:28:20 60.9815 22.4164 ↖ 323° 103 192 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:28:40 60.9890 22.4043 ↖ 322° 104 193 290 -12 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:00 60.9968 22.3920 ↖ 322° 104 193 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:20 61.0043 22.3798 ↖ 323° 103 192 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:29:41 61.0119 22.3681 ↖ 323° 103 192 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:30:01 61.0194 22.3560 ↖ 322° 105 195 290 12 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:30:21 61.0272 22.3436 ↖ 323° 103 192 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:30:41 61.0348 22.3315 ↖ 323° 103 192 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:01 61.0421 22.3200 ↖ 322° 103 192 297 12 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:21 61.0499 22.3074 ↖ 323° 102 188 297 -12 Descending FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:31:41 61.0571 22.2960 ↖ 322° 102 188 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:00 61.0645 22.2840 ↖ 322° 102 188 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:21 61.0722 22.2716 ↖ 322° 102 188 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:32:39 61.0790 22.2607 ↖ 322° 103 192 297 11 Climbing FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:33:02 61.0877 22.2468 ↖ 323° 104 193 297 -11 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:33:21 61.0950 22.2352 ↖ 322° 105 195 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:33:39 61.1016 22.2246 ↖ 322° 105 195 297 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)
        la 05:34:02 61.1106 22.2100 ↖ 323° 103 192 290 -11 Descending FlightAware ADS-B (EFEU)
        la 05:34:20 Arrival (EFEU) @ lauantai 12:34:20 EEST FlightAware
        la 05:34:20 61.1174 22.2017 ↑ 346° 100 185 290 Level FlightAware ADS-B (TKU / EFTU)

        https://www.flightaware.com/live/flight/OEXOS/history/20250517/0806Z/EECL/EFEU/tracklog
        --------------
        https://www.flightaware.com/live/flight/ESETR/history/20250517/0807Z/EECL/EFEU/tracklog

        Näkyy selkeämmin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.flightaware.com/live/flight/OEXOS/history/20250517/0806Z/EECL/EFEU/tracklog
        --------------
        https://www.flightaware.com/live/flight/ESETR/history/20250517/0807Z/EECL/EFEU/tracklog

        Näkyy selkeämmin

        Noista grafiikoista ei kuitenkaan ole nähtävissä se ihan vihoviimeinen törmäykseen johtanut äkkinäinen liike. Silminnäkijäkin on todennut että toinen kone teki hyvin nopean poikittais- tai korkeussuuntaisen liikkeen joka johti törmäykseen
        Ihan kuin kone olisi tahallaan ajanut pahki toiseen koneeseen mutta toki emme sitä pidä todennäköisenä. Ja jos kaameimmillaan niin olisikin niin tuskin sitä saataisiin ikinä selville...


    • Anonyymi

      Erikoista tuolla lentotiedoissa: 11.5 kone lentänyt iltapäivällä yhden minuutin lennon Viljandista lähelle Raplaa mutta seuraava lento myöhemmin illalla Tartosta Tallinnaan.
      Vietiinkö kone autolla Raplan läheltä Tarttoon, siinähän on välimatkaa jotain 130 km?

      • Anonyymi

        Ei liioin Viljandista lennetä Raplaan minuutissa...nuo tiedothan ovat ihan mitä sattuu...


    • Anonyymi

      Mä arvelen että olivat aikeissa laskeutua. Lopuksi varmistui että väärä kenttä. Visuaalisesti tsekkaa että olis kenttä edessä. Kokenut lensi edellä mutta lopuksi kokematon olisi laskeutunut sovitusti ekana. Siksi tilanne eli ja kun sitten suunnitelma muuttui että jatketaankin matkaa ja laskeutuminen keskeytyi, niin siitä muodostui varta ja onnettomuus, kun ei oltu lennon muodostelmassa. Olivat siksi lähekkäin ja kokematon sähläsi Olegin koneeseen osuen. Heillä oli lenkin aikana ollu ero korkeudet ja hyvä etäisyys toisiinsa. Turvallisinta olisi lähes ollut suorittaa turha laskeutuminen loppuun tai sitten heti tilanteen muuttuessa olisi kokeneen pitänyt ottaa hyvä suoja etäisyys ja sieltä neuvotella siirtymän kuviot, että päästään tosta lähekkäin olosta ja laskeutumisen moodista takaisin matkalennon asetuksiin

      • Anonyymi

        Vaikea uskoa virhetulkintaan kentästä. Kentät on kartoissa ym. hyvin merkitty ja kai lentoreitti selvitetään jo tarkoin ennen lähtöä ja kun ilma oli kaunis, näkyvyys hyvä valoisaan aikaan jne. niin ei se oikein osu. Kentän lähellä se tapahtui koska kenttä sattui olemaan lentoreitillä.


    • Anonyymi

      Kopterin voi lähteä lapasesta jos keskittyminen herpaantuu hetkeksi

      • Anonyymi

        Ei ka ne suunta- nopeus- ja korkeusasetukset ihan itsekseen muutu vaikka muutaman sekunnin olisikin pilu mielessä?


      • Anonyymi

        Jos kaksi- tai kolmilapaisesta yksi lapainen irtoaa, ei hyvä sekään...


    • Anonyymi

      Harvinainen lentoturma. Todella harvinaista, että kaksi kopteria törmää yhteen.

    • Anonyymi

      KRP ja onnettomuustutkintakeskus selvittää onnettomuutta

    • Anonyymi

      Nyt on uutisoitu, että kopteriturmassa kuolleen virolaisen liikemiehen firman rakennus tuhoutui tulipalossa. Ettei vaan sittenkin kuitenkin ole Venäjän mafian tekosia.

      • Anonyymi

        Miehellä ei välttämättä mennyt taloudellisesti hyvin sillä uutisoitiin myös, että ko. kiinteistö oli jossain ulosotossa tms.


    • Anonyymi

      Ulosotettu ja laitettu myyntiin ulosoton toimesta. Sillä tuulivoimayrityksellä ei siis ainakaan mennyt hyvin. Melkoinen sattuma tuo uudehkon talon syttyminen tuleen juuri nyt ja ilmeisen voimallisestikin...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      61
      5163
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      3252
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      142
      2705
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      16
      2328
    5. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      129
      1835
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1673
    7. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      160
      1461
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1397
    9. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      107
      1318
    10. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1297
    Aihe