Olen ollut konsulttina yritykselle A nyt 3 vuotta työsuhteessa. Idea omasta yrityksestä alkoi houkuttelemaan, koska tulot on sen verran korkeat, että osakeyhtiöstä saisi verotehokkaammin rahaa itselleen kuin palkkatyöstä. Sovittiin yrityksen A kanssa että perustan oman osakeyhtiön ja alan laskuttamaan sen kautta tehdystä työstä.
Näissä hommissa kuitenkin on riskinsä, sillä verottaja voi katsoa että kyseessä pitäisi olla työsuhde. Sovittiin yrityksen A kanssa että teen 95% liikevaihdostani heille ja 5% yritykselle B. Tällä tavalla ei pitäisi koitua ongelmia verottajan kanssa.
Nyt kuitenkin yritys A ilmoitti, että 60% liikevaihdosta pitäisi tehdä heille ja 40% joillekkin muille asiakkaille. Tätä he perustelivat sillä, että heitä auditoidaan useasti ja jos he työllistävät yksityisyrittäjiä joilla on vain 1 asiakas, voidaan heidän katsoa syyllistyvän työntekijöiden "sortamiseen".
Onko vinkkejä miten tässä kannattaa toimia? Millä tavalla asian voi järjestää siten, että tämä ehto täyttyisi? Onko PK seudulla henkilöitä, jotka ovat samassa tilanteessa ja valmiita lyömään hynttyyt yhteen, jotta saataisiin yritystoiminta, jolla on monipuolinen asiakaskunta?
Yksityisyrittäjänä yhdelle asiakkaalle työskentely
15
300
Vastaukset
- Anonyymi
Kattele lisää konsultoitavia sillä se huoli poistuu.
Tällähän se tietty poistuisi. Ongelmana on vaan se, että yritys A:n projektin on sen verran pitkäkestoisia(2-3 vuotta) ja ne työllistävät kokopäiväisesti.
- Anonyymi
>>Nyt kuitenkin yritys A ilmoitti, että 60% liikevaihdosta pitäisi tehdä heille ja 40% joillekkin muille asiakkaille. Tätä he perustelivat sillä, että heitä auditoidaan useasti ja jos he työllistävät yksityisyrittäjiä joilla on vain 1 asiakas, voidaan heidän katsoa syyllistyvän työntekijöiden "sortamiseen".>>
No jos A-firmasi on tuon 60/40 ilmoittanut ehdottomaksi jaoksi heille ja muille laskuttajajille, niin eihän sinulla ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä niin kuin he vaativat. Mikä se järjestely sitten lopulta onkaan.
Se alun perin suunnittelemasi 95/5 on kyllä liian riskaabeli taso. Vielä kun lähdet ulos tuosta firmasta omillesi, niin ei tämä puite oikein verottajan silmissä peitellyn työsuhteen olemassaoloa estä ja kestä.
Joku 85/15 voisi mennä läpi. Vielä jos tuossa 15% osuudessa on useampi kuin vain yksi oma asiakkaasi. - Anonyymi
Koko kertomasi juttu vähän haiskahtaa tekaistulta. Laske nyt vielä kerran Excelin kanssa, että paljonko muka tienaat enemmän nettona taskuusi tuon 2,5 v. projektin ajalta. Ei se lopulta sittenkään ole mikään satojen tonnien asia, hyvä että edes kymppitonnien.
Muutenkaan firmaa ei perustetaa tuollaisen 2,5 v. työrupeaman takia. Kyllä yritystoiminta aloitetaan sillä idealla, että tuon 2,5 v. aikana laajennat firmaasi muuallekin. Kun alkuperäisen projektin laskutettavat loppuu, niin firmasi jatkaa elämistään muiden asiakakiden kanssa.
Tuo työnantajan kertoma "muiden sortaminen". Sekään ei kuulosta todellisen maailman selostukselta. Joko sinua siellä pikkuisen vedätetään, tai sinä yrität huviksesi vedättää meitä täällä. - Anonyymi
No laskutat yritystä verotehokkaasti ottamalla palkkana projektin jonkun osan jotta ansiotulot eläke yms hoituu välttävästi vaikka 35k vuodessa tulojen mukaan ja loppuosan laskutat oy:lle jolla vaikka sijoitat ylimääräiset... ei tuon kummempaa viritystä kannata tehdä ja omat riskisi häviää käytännössä irtisanomisen liian kevyesti suhteen yms mutta saat kaiken tarvitsemasi veroedun... ethän oy:ssakaan olisi nostamatta ensin palkkaa yms joten tuo on jokamielessä parempi tapa eikä verottaja voi kitistä mistään kummallekkaan.. jaa pitäisikö itse ruveta konsultiksi 🤣
- Anonyymi
Siis meinaat että tuo yritys olisi niin höveli, että antaisi samaan aikaan jatkaa palkkatöissä heillä ja toisaalta laskuttaa osan tekemisistään oman firmansa nimissä? Hieno juttu, jos tuommoinen löytyy. Ei kyllä yleensä löydy,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis meinaat että tuo yritys olisi niin höveli, että antaisi samaan aikaan jatkaa palkkatöissä heillä ja toisaalta laskuttaa osan tekemisistään oman firmansa nimissä? Hieno juttu, jos tuommoinen löytyy. Ei kyllä yleensä löydy,
No mitä ongelmaa tuossa olisi? Jos esim konsultoit niin varmasti pystyt erittelemään eri työosuuksia ja jos tilaaja nimenomaan pelkää tuota että syytetään työntekijän sorrosta pakkoyrittäjyydellä niin tuollahan sen kiertää, eikai tuosta tarvitse kuin vaikka 50pros palkkana ja 50 laskuttaa yritykselle jostain osuudesta ja maksajalle tulee vaivaksi tasan se että tulee 2 laskua yhden sijasta... ei minua haittaisi tuommoinen järjestely työnantajana vaikka enpä siitä itse juurikaan hyötyisikään mutta jos sillä nyt vaikka sitten sitouttaa halvalla jonkun niin hyvä juttu.. vaikka itse en kyllä tekisi muuta kuin olisin duunarina tuolla pohjalla ja hommaisin yritykselle pikkuhiljaa uutta pohjaa muualta ja kun se löytyy ehdottaisin myös nykyiselle samaa järjestelyä.. jokainen silti tyylillään.
- Anonyymi
Jos yritykselle ei käy, että olet 100% heidän alihankkija projektin ajan, niin sitten se ei käy. Haet määräaikaisesti töihin tai hankit muita asiakkaita. Jos tämä vie 100% työajasta, niin palkkaa työntekijä.
- Anonyymi
No itse olen ollut samassa tilanteessa yritykseni alkuaikoina. Eli tein eräälle yritykselle 100% liikevaihdosta heidän kauttaan.
Kaikki toimi erittäin hyvin 2 ensimmäisen tilikauden ajan, ennenkuin omistaja vaihtui. Tällöin touhu meni erittäin huonoksi, minulta vaadittiin 100% panosta heilleen, mutta työmäärät laskivat 50-60%.
Siinä vaiheessa rupesin etsimään muita asiakkaita, nyt teen 4 isolle asiakkaalle, jotka jakautuvat 1/5, 1/5, 2/5, 2/5, tilikauden liikevaihdosta. Ja 1/5 muodostuu pienemmistä asiakkaista.
Näin riskit on jakautuneet, eikä isolla yrityksellä ole samalla tavalla valtaa käyttää pienyrittäjää hyväkseen. Etsi vähintään 2-3 isompaa toimijaa, huomaat eron touhussa sen jälkeen.
Ja tämän ensimmäisen asiakkaan sopimuksen irtisanoin, kun touhu alkoi olla pienyrittäjää kohtaan aika törkeää. Enkä kadu sitä yhtään.- Anonyymi
Meni nuo murtoluvut päin peetä. Siis 10%, 10%, 35%, 35% ja loput 10% yksityiset hlö asiakkaat.
- Anonyymi
Näistä "vain yhdelle työnantajalle" työskentelevistä taitetaan peistä yksi oikeuaste kerrallaan.
Tuore, aika isohkon tuntuinen, etupäässä kuitenkin vain ns. alustayhtiöitä koskeva päätös KHO:lta on tällainen:
"Korkein hallinto-oikeus (KHO) on linjannut, että ruokalähetit ovat
työntekijöitä, eivät itsenäisiä yrittäjiä. KHO:n käsittelemässä asiassa
oli kyse ruokalähettiyhtiö Woltin alustalla toimivista läheteistä."
https://yle.fi/a/74-20163392 - Anonyymi
Koko hommassa on kyse katsooko verottaja että on työntekijä tai yrittäjäroolissa.
Siitä syystä tuo 60/40 vaatimus.
Olen itsekkin ollut tuollaisessa työnteetättämisroolissa ja joutunut miettimään kuviota.
Toisaalta jos hyväksyn että aliurakoitsija tekee vain 24 tuntia viikossa niin mistä tiedän että tekeekö muuta keikkaa.
Verottajahan vitut välittää selityksistäni että rajoitin tunnit 24 tuntiin viikossa vaan he katsovat että olen ainoa asiakas ja toteaa että maksetut maksut ovat palkkaa ja maksa työnantajamaksut kaikesta.
No mulla ei käytnyt noin mutta ihan oikeasti pitää miettiä että muuttuuko järjestely erittäin kalliiksi. - Anonyymi
>>Verottajahan vitut välittää selityksistäni että rajoitin tunnit 24 tuntiin viikossa vaan he katsovat että olen ainoa asiakas ja toteaa että maksetut maksut ovat palkkaa ja maksa työnantajamaksut kaikesta.>>
Ennakkoperintärekisteriin kuuluminen oli ainakin vielä 5...7 vuotta sitten toimeksiantajan kannalta melko lailla pitävä ja riittävä todiste yrittäjyydestä. Verottajakin oli tuolloin samaa mieltä silloin. En tiedä ovatko säännöt ja tulkinnat nykyään muuttuneet.
Ehkä tuo avausviestin 2,5 v. projektin tekijä voisi koettaa tehdä työnantajansa kanssa sopimuksen. Siis jos verottaja toteaa että kyse ei ollutkaan yrittäjyydestä vaan peitellystä palkkatyöstä.
Niin siinä tapauksessa tämä yrittäjäkokelas korvaa toimeksiantajalleen nuo työnantajamaksut. Noissa työnantajamaksuissa ei ole mistään järjettömän suuresta rahallisesta riskistä uudelle yrittäjälle kuitenkaan.
Pääsee turvallisesta palkkatyöstä tulevana samalla hiukan haisulle siitä, että millaisia riskejä yrittäjyydessä toisinaan on otettava, että pääsee eteenpäin.- Anonyymi
Tuo ennakkoperintärekisteri ei kerro muuta kuin että hoitaako yrittäjä veronsa itse vai pitääkö toimeksiantaja pidättää vero.
Siitä että tulkitaanko yrittäjä työntekijäksi vai yrittäjäksi ei ennakkoperintärekisterillä ole mitään merkitystä.
Asian tekee vittumaiseksi se että verottaja tekee päätöksen jälkikäteen.
Tästä syystä yritykset ovat tarkkana noissa rajatapauksissa, miksi pelata tuplaa tai kuittia kun se voidaan etukäteen varmistaa tuolla työmäärävaatimuksella.
Mutta kuten mainitsin niin ei edes se tuntien rajoitus riitä vaan pitää oikeasti olla niitä muitakin toimeksiantoja / asiakkaita.
Tiedän näistä säännöistä aika paljon kun olen ollut reilu 30v rakennusalalla urakoitsijana ja siellä tyypillisesti käytetään aliurakoitsijoita ja lisäksi tietyn summan jälkeen ulkopuolisista palveluista on tehtävä verottajalle ilmoitus. - Anonyymi
Käytännöt ja tulkinnat asiassa tuntuvat muuttuvan ja vaihtelevan.
Valtio itse käyttää toiminimiyrittäjiä sellaisilla toimialoilla, joissa virastoissa on rekrytointikielto päällä mutta uusia tekijöitä tarvitaan tiettyihin hommiin. Kun ei se helsinkiläinen konttorirotta edelleenkään halua siirtyä käytännön töihin Pohjois-Pohjanmaalle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1282257Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3451830- 401517
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii301325Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941173Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281170- 541143
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327887Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104820Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53732