Kohdunulkoinen raskaus

Mnn

Kertokaapa lukijat omista kokemuksistanne ja tulitteko raskaaksi sen jälkeen. Käsittääkseni kohdunulkoinen raskaus on tosi yleinen, siitä ei vain kaveripiirissä juttua kuule. Oma tarinani:

Miehen kanssa mentiin kihloihin maaliskuussa 2005, syksyllä päätettiin että ei käytetä ehkäisyä, lapsi saa tulla sitten kun on tullakseen. Syyskuun 05 lopussa menkat oli myöhässä ja tein raskaustestin (yleensä menkkani ovat tosi säännölliset) ja se näytti negatiivista. Pari päivää sen jälkeen alkoivat menkat jotka olivat omituiset; tiputtelua ja kovat kivut. Ajattelin kuitenkin että stressillä on osuutta asiaan enkä epäillyt mitään. Viikon päästä siitä olin muutaman päivän TODELLA väsynyt, päänsärkyinen, paleleva. Luulin että flunssa tulee. Illalla alkoivat kauheat kivut oikealla puolella, mielessä välähti heti kohdunulkoinen raskaus, koska olin katsonut tv-sarjaa edellisellä viikolla, jossa oli juttua siitä.

Menin polille ja siellä sanoivat että se on umpisuolen tulehdus,itsekin rupesin sitten uskomaan siihen teoriaan. Menin sairaalaan ja verikokeista selvisi että olen raskaana. Gynekologin tutkimuksen jälkeen tiedettiin että se ei ole kohdussa vaan munatorvessa ja vatsaontelossa on jokin verran hematoomaa. Pääsin osastolle, lääkärit tekivät yöllä päätöksen laparoskopiasta ja niin minut leikattiin ja samalla poistettiin toinen (oikea) munatorvi. Vasen munasarja/torvi oli terve, samoin kohtu. Eli ei tulehduksia.

Nyt siitä on kulunut 9 kk aikaa, enkä vieläkään ole raskaana. Ei me kyllä ole yritettykään mutta ehkäisyä ei edelleenkään olla käytetty. Mites muilla? Kuinka paljon toisen munatorven puuttuminen heikentää raskaaksi tuloa?

9

5759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo mummo

ei se estä mitään, vaikka toinen "putki on poikki".
      Mulle kävi noin 70-luvun lopulla ja meinasin kuolla siihen. Aamuyöstä sunnuntaina leikattiin naistenklinikalla, kun ei kukaan aikaisemmin arvannut, mistä kivut ja raskaustestin vuorottelu positiivisesta negatiiviseen ja takas positiiviseen merkitsivät!
      Olin väsynyt, menkat myöhässä mutta välillä oli taas vähän vuotoa ja kipuja. Väsymys vaan lisääntyi, oli ihan uuvuksissa. Mietin vaan että on stressiä. Sitten lauantai-iltana rupesin valumaan kuin suihkulähde. Taksilla sairaalaan ja siellä todettiin, että raskaus oli kehittynyt munatorvessa ja pamauttanut sen tohjoksi kasvaessaan. Alkio oli kuollut n. 6-viikkoisena ja verta oli kertynyt vatsaonteloon toista litraa. Hemoglobiini näytti 85, eli oli tosi hankalaa.
      Oma gyne ei epäillyt mitään. ...
      No, niistä raskauksista. Sen jälkeen olen tullut raskaaksi parikin kertaa, toinen jopa kierukan pettäessä, joten ei siinä pitäisi olla mitään syytä. Ehkä vaan yleiskunto ei ole ollut niin hyvä!
      Kyllä se siitä, voimia!

• kertoisitko

Muistatko, oliko mitään ennen enteileviä oireita ennen vuotoja? Vai olivatko vuodot heti alusta asti mukana kuvioissa?
        Minulla, kun ei ole vuotoja, mutta Rviikot jo 6 6, sikiö lienee sen pari vkoa nuorempi.. Minulla on ollut negatiivisia ja positiivisia testejä takanani, sekä ultrassa viikoilla 6 1 "tyhjä kohtu".
        Olen kovissa alaselän poltteissa, lonkkaluiden edestä vihloo satunnaisesti, ja alavatsa on pullea..tuntuu paksulta. Odotan uutta lääkärin aikaa. Mitään vuotoja ei ole tosiaan ollut. Voisko tämä olla sitä?

• Ina Pii

Kirjoitan tätä viestiä erittäin raskain mielin, sillä perheen odotettu kolmonen ei päässytkään perille. Hän oli väärässä paikassa oikeaan aikaan.

Maanantaina 4.7. odottelin aamulla raskausviikoilla 8 6 ensimmäistä neuvolakäyntiä. Olimme mieheni kanssa aloittaneet yhteisen kesäloman ja perheen kaksospojat olivat isällään. Rakastelimme pitkästä aikaa ja kaikki oli hyvin, kunnes nousin sängystä ja menin vessaan. Minua alkoi huimata, että piti laittaa kädet lattiaan. Huusin miehen avuksi ja hän talutti minut vuoteeseen takaisin. Menin kyljelleni ja joka puolelle vatsaa alkoi sattumaan todella paljon. En pystynyt kääntymään selälle, vaan piti nopealla liikkeelle siirtyä toiselle kyljelle. Tuli paha olo. Valitin ääneen. Uskoin, että lepäämällä olo paranisi. Niin ei käynyt, vaan se tuli pahemmaksi. Mies soitti terveyskeskukseen ja siellä yhdistettiin neuvolan kätilölle. Hän neuvoi tulemaan heti sinne. Mies puki minulle alushousut jalkaan ja nosti minua istuma-asentoon. Silloin minulta lähti taju. Pyörryin ja kaaduin takaisin vuoteelle. Olin tajuttomana ehkä sekunnin, mutta se tuntui ikuisuudelta. Näin unia. Minua ei siis saanut omalla autolla lääkäriin. Jalat ja kädet puutuivat vuoronperään. En pystynyt kunnolla liikkumaan. Mies soitti hätäkeskukseen ja pyysi ambulanssin. Paloauton ensihoitajat ehtivät ensin perille, sitten tuli ambulanssihoitajat.

Olin kylmän hikinen, shokissa. 4 miesensihoitajaa eivät saaneet mitattua verenpainetta kylmän hien vuoksi. Minulle laitettiin happimaski ja tippa. Sen jälkeen verenpaine saatiin mitattua, 80/40. Olin yläkerran makuuhuoneessa, joten minua ei voitu kuljettaa paareilla rappusten vuoksi. Yksi ensihoitaja nappasi minut sikiöasennossa syliinsä, kiedoin kädet hänen kaulansa ympärille ja sitten hän kantoi minut alakertaan paareille. Sitten ambulanssiin ja pillit soiden Taysiin.

Minut vietiin Taysin naistentautien poliklinikalle suoraan tutkimushuoneeseen. Huusin kivusta. Olin tajuissani juuri ja juuri, mutta huonokuntoinen, erittäin kalpea, kylmänhikinen ja valitin koko ajan kovaa alavatsakipua. En kärsinyt edes kosketusta. Vagina-ultraäänessä todettiin, että kohdussa ei ollut raskautta havaittavissa ja vatsaontelossa on reilusti nestettä. Huusin vain, että antakaa jotain lääkettä tähän kipuun ja jotain muuta sekavaa.

Minut siirrettiin välittömästi leikkaussaliin. Minulle oli tehty viime elokuussa kystanpoisto- ja endometrioosin poistoleikkaus, joten leikkaava lääkäri teki vatsaontelon tähystyksen eli laparoskopian kahdesta samasta leikkauskohdasta ja yhdestä uudesta leikkauskohdasta. Vatsaontelosta löytyi 3 litraa verta eli 2/3 ihmisen koko verimäärästä. Vatsaontelossa oli sairaskertomuksen mukaan koko suoliston peittävä hematoomakakku. Veri poistettiin ja toinen revennyt munanjohdin leikattiin pois. Hedelmöittynyt munasolu ei ollut siirtynyt munanjohtimesta kohtuun, vaan jäänyt sinne kasvamaan, kunnes kasvava alkio oli rikkonut munanjohtimen. Minulle jäi kohtu, munasarjat ja toinen munajohdin tallelle. Sain 6 pussia verta ja veritreenin vasemmalle puolelle vatsaa.

Kohdun ulkopuolinen raskaus on hätätilanne ja se johtaa aina valitettavasti sikiön kuolemaan. Kohdunulkopuolinen raskaus on yleisimpiä raskauteen liittyviä kuolinsyitä kolmen ensimmäinen raskauskuukauden aikana. Jos munanjohdin on repeytynyt ja vuotaa verta, lääkäri yrittää vain pelastaa naisen hengen.

Pääsin leikkauksen jälkeen leikkaussalin heräämöön ja sieltä kirurgiseen heräämöön. Mies oli aivan hermona monta tuntia, kun ei tiennyt tilanteestani mitään. Heräämön kipuhoitaja soitti miehen kännyyn viestin pyynnöstäni, että minut siirrettäisiin osastolle. Pääsin osastolle vasta klo 19. Aamusta oli kulunut 9 tuntia. Mies pääsi osastolle luokseni ja pari ystävää kävi luonani maanantaina ja tiistaina.

Olin Taysissa 4B osastolla hyvässä hoidossa kaksi yötä/kolme päivää ja pääsin keskiviikkona kotiin toipumaan. Kotona vasta tajusin koko tilanteen ja sen, että olin itse kuolla ja että menetin vauvan. Olen itkenyt ja surrut yhdessä mieheni kanssa. 11-vuotiaat kaksospoikani palasivat keskiviikkona kotiin isältään ja ovat auttaneet minua toipumaan. Mies on pitänyt minusta erittäin hyvää huolta, en olisi pärjännyt ilman häntä. Mies kokkaa, taluttaa, tukee, pesee, pukee ja lohduttaa minua ja pitää koko huushollin kondiksessa. Olen soimannut itseäni, kun en ollut huomannut mitään merkkejä tästä tilasta aiemmin. Tiedän, että se on turhaa, sillä tätä ei voi tietää, eikä ehkäistä mitenkään. Ensi kerralla pitää hakeutua aiemmin ultraäänitutkimukseen. Yleensä kohdun ulkopuoliset raskaudet havaitaan raskausviikoilla 4-7. Minulla meni hieman pidempään.

Kohdunulkopuolinen raskaus jää usein huomaamatta, kunnes raskaus rikkoo munanjohtimen seinämät. Toisilla naisilla on tosin oireita:
      - kouristukset ja vuotoa raskauden alkuvaiheessa
      - verenvuotoa emättimestä (ei normaaliin kuukautiskiertoon liittyvää)
      - kovat alavatsakivut vatsan toisella puolella
      - oksentelua
      - pahoinvointia
      - huimausta
      - pyörtymistä
      - kaukokipua eli kipu voi säteillä myös hermoja pitkin toiseen paikkaan, usein hartiaan.

Toivun päivä kerrallaan pienin askelin. Fyysinen toipuminen edistyy hyvin, mutta henkinen puoli on vielä alkutekijöissä. Kipulääkkeet ja rautatabletit auttavat toipumaan. Sain sairaslomaa 4.-11.7. sairaalan lääkäriltä ja sen jälkeen vielä 2 viikkoa työterveyslääkäriltä. Toivon, että tästä kertomuksesta on jollekin apua, sillä itse en ollut tietoinen kohdun ulkopuolisesta raskaudesta.

Saimme sairaalassa tiedon, että voimme yhden kuukautiskierron jälkeen aloittaa uudestaan vauvan tekemisen. Tämä ensimmäinen yritys onnistui 5. yrittämällä.

• ohjeita

Tuttu tarina, mutta mitä ihmettä, että sektioleikkauksen ymmärsin että sinullekin tehtiin Pfannezhil (pahoittelen mahd. kirjoitusvirhettä), itselläni laparoskopia epäonnistui ja jouduttiin radikaalileikaukseen. jälkeen annetaan lupa yrittää raskautta seuraavien kuukautisten jälkeen? Itse sain reseptin ehkäisylaastariin ja ehdottoman kiellon hankkiutua raskaaksi seuraavan 3 kuukauden sisällä, tai "olisi hengenlähtö kyseessä" leikkaushaava kun ei kestä mahdollista raskautta alle 3kk leikkauksesta.
        Mutta itse siis olin Meilahdessa, siellä varmaan annetaan toisenlaisia ohjeita.

• Ina Pii
        ohjeita kirjoitti:

Tuttu tarina, mutta mitä ihmettä, että sektioleikkauksen ymmärsin että sinullekin tehtiin Pfannezhil (pahoittelen mahd. kirjoitusvirhettä), itselläni laparoskopia epäonnistui ja jouduttiin radikaalileikaukseen. jälkeen annetaan lupa yrittää raskautta seuraavien kuukautisten jälkeen? Itse sain reseptin ehkäisylaastariin ja ehdottoman kiellon hankkiutua raskaaksi seuraavan 3 kuukauden sisällä, tai "olisi hengenlähtö kyseessä" leikkaushaava kun ei kestä mahdollista raskautta alle 3kk leikkauksesta.
        Mutta itse siis olin Meilahdessa, siellä varmaan annetaan toisenlaisia ohjeita.

Minulle tehtiin laparoskooppinen munatorvenpoistoleikkaus, josta toipuu helpommin kuin varsinaisesta leikkauksesta. Raskautta saa yrittää yksien kuukautisten jälkeen. Yhdet kuukautiset on hyvä odottaa kahdesta syystä: 1) kroppa ehtii toipua tapahtuneesta ja 2) mahdollisen uuden raskauden kesto on helpompi laskea, kun on ollut yhdet kuukautiset.

• InaPii

Kirjoitin viimeksi 9 päivän päästä keskenmenosta. Kävin rekisteröimässä itselleni nimimerkin tänne. Olen nyt 6 viikon aikana kokenut kohdun ulkopuolisen raskauden ja munatorven poiston, haavatulehduksen ja ärsyttävän yskän. Tuntuu, ettei tästä toivu lainkaan. Vauvimisyritys on lähtenyt uudestaan käyntiin, kun nyt yhdet kuukautiset ovat tulleet ja menneet sekä jälkitarkastus omalla gynellä on tehty. Kaikki on siis ok uutta vauvaa varten, jos vain pääsen vielä tästä yskästä eroon ja haavat paranevat kunnolla.

• ahaa...
        InaPii kirjoitti:

Kirjoitin viimeksi 9 päivän päästä keskenmenosta. Kävin rekisteröimässä itselleni nimimerkin tänne. Olen nyt 6 viikon aikana kokenut kohdun ulkopuolisen raskauden ja munatorven poiston, haavatulehduksen ja ärsyttävän yskän. Tuntuu, ettei tästä toivu lainkaan. Vauvimisyritys on lähtenyt uudestaan käyntiin, kun nyt yhdet kuukautiset ovat tulleet ja menneet sekä jälkitarkastus omalla gynellä on tehty. Kaikki on siis ok uutta vauvaa varten, jos vain pääsen vielä tästä yskästä eroon ja haavat paranevat kunnolla.

ompa tarkkaa tekstiä... kuullostaa keksityltä koko juttu. taidat olla aika huomionkipee...

• InaPii
        ahaa... kirjoitti:

ompa tarkkaa tekstiä... kuullostaa keksityltä koko juttu. taidat olla aika huomionkipee...

Haluan vain kommentoida tälle edelliselle kirjoittajalle, että tuo kommentti loukkaa, sillä koin viime vuonna (2005) kaksi keskenmenoa ennen kuin tulin kolmannen kerran raskaaksi samana vuonna ja synnytin tänä vuonna (2006) elokuussa terveen pojan. Olen nyt kolmen pojan äiti.

• aurora2
        InaPii kirjoitti:

Haluan vain kommentoida tälle edelliselle kirjoittajalle, että tuo kommentti loukkaa, sillä koin viime vuonna (2005) kaksi keskenmenoa ennen kuin tulin kolmannen kerran raskaaksi samana vuonna ja synnytin tänä vuonna (2006) elokuussa terveen pojan. Olen nyt kolmen pojan äiti.

hei InaPii,

luin tarinasi ja otan osaa keskenmenoihisi ja koettelemuksiisi.

odotan itse juuri tulosta hcg-tasostani Naistenklinikalta. Minulla epäillään kohdunulkoista raskautta, mutta toivon tietysti parasta. Oireeni ovat samoja kuin sinulla oli. Tarinastasi on ollut apua ja on lohdullista ajatella, että sinäkin olet synnyttänyt terveen pojan kaiken kokemasi jälkeen.
        Kiitos siis sinulle, sillä annat lohtua ja toivoa tämän henkisen myrskyn keskelle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Niin surullinen

onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      74
      2647
    2. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      49
      2638
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      77
      2336
    4. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      23
      1861
    5. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      216
      1811
    6. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      68
      1680
    7. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      92
      1489
    8. Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!

Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti
      Haapavesi
      20
      1471
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1470
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      12
      1450
    Aihe