🤔💩👎 Vieläkin möhlin joissakin asioissa ja jälkien korjaaminen on työlästä. Kompostoinnin jaloa taitoa en sitten opi millään. Täällä jokaisen kodin nurkalla on jonkinmoinen komposti eli tunkio, josta saa muhimisen jälkeen puutarhamultaa. Mullakin on tuolla pellon reunassa jonkunlainen maatunut kumpare. Ikäväkseni huomasin, että käyttämäni kosteuspyyhkeet eivät olekaan maatuvaa tavaraa. Kasan päällä pilkottaa valkoisia pyyhepaloja.Ne pitäisi jotenkin saada pois sieltä. Onneksi on haravat ja talikot keksitty.
Muutoin ihan kiva sateeton päivä on kulunut pyykätessä ja saunavesiä lämmitellessä.
Täällä ei aina mene niinkuin strömsössä!
10
137
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ehkä kompostin ja tunkion ero on se että tunkio on kasamainen keko jonka huipulle suunnilleen tyhjennetään vaikka ämpäri ja jossain määrin nestemäinen osuus valuu tyhjentäjän kintuille. Komposti on suorareunainen hallittu teos jonne myös tyhjennys osuu hallitusti kun kompostia "rakennetaan" vähitellen esim niitetyllä ruoholla reunoille jolloin jäte jää ikään kuin ammeeseen.
Mulla nesteet tyhjentyy isoon saaviin eikä kintuille. Saaviin menee biojätteet. Saavin päällä on kansi ja kannen päällä tiiliskivi. En halua houkutella pihalle susia, kettuj ja ilveksiä ruoantähteillä. Tuon kumpareen nimi on avokomposti. Meilläpäin niitä kutsuttiin tunkioiksi.
- AnonyymiUUSI
lounas.ajatus kirjoitti:
Mulla nesteet tyhjentyy isoon saaviin eikä kintuille. Saaviin menee biojätteet. Saavin päällä on kansi ja kannen päällä tiiliskivi. En halua houkutella pihalle susia, kettuj ja ilveksiä ruoantähteillä. Tuon kumpareen nimi on avokomposti. Meilläpäin niitä kutsuttiin tunkioiksi.
Ilmankos se houkuttelee kaikki pedot paikalle se tunkionne
. Mulla menee kaikenlaisia rasvapitoisia nesteitä kompostiin kun en halua viemäreitäni ahtauttaa. Mun kompostissa ei ole rottia kun biojätettä on muutenkin aika vähän. Kalan erilaisia ruotopakettejakin heitän ensin uunin hiillokselle. Sitten ne menee tuhkana takaisin luontoon. Biojätettä tulee tosi vähän. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ilmankos se houkuttelee kaikki pedot paikalle se tunkionne
. Mulla menee kaikenlaisia rasvapitoisia nesteitä kompostiin kun en halua viemäreitäni ahtauttaa. Mun kompostissa ei ole rottia kun biojätettä on muutenkin aika vähän. Kalan erilaisia ruotopakettejakin heitän ensin uunin hiillokselle. Sitten ne menee tuhkana takaisin luontoon. Biojätettä tulee tosi vähän.Ajat muuttuu kun silakkakin tulee usein perattuna kauppaan mikä on sinänsä hyvä. Itse syön lähes kerran viikossa silakkaa ja perkeet on tietty ongelma jos ei pysty vaikka kunnon häkähiilloksella niitä polttamaan.
Omat perunat tulee syötyä enimmäkseen kuorineen. Anonyymi kirjoitti:
Ajat muuttuu kun silakkakin tulee usein perattuna kauppaan mikä on sinänsä hyvä. Itse syön lähes kerran viikossa silakkaa ja perkeet on tietty ongelma jos ei pysty vaikka kunnon häkähiilloksella niitä polttamaan.
Omat perunat tulee syötyä enimmäkseen kuorineen.Silakat kuuluu syödä ruotoineen. Ruodoissa on tärkeitä kivennäisaineita.
- AnonyymiUUSI
Jaa sulla on palstasetä oikein vesipata siellä. Vähän käy kateeksi, mutta on mulla vesiklosetti kuitenkin sentään
- AnonyymiUUSI
Ja sulla on hanakka luulo kaikkia syytellä.
- AnonyymiUUSI
Täällähän menee kaikki kun missäkin parhaassa komediasarjassa kun ymmärtää että täällä ei voi kaikkia juttuja ottaa tosissaann toiset on huomion takia valmiita keksimään vaikka minkälaisia satuja wttei tartti yksin olla
- AnonyymiUUSI
Kannattaa lukea vähemmän täällä, ettei käy niinkuin Don Quiotelle. Nämä mun jutut eivät ole teikäläisille tarkoitettuja.
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa lukea vähemmän täällä, ettei käy niinkuin Don Quiotelle. Nämä mun jutut eivät ole teikäläisille tarkoitettuja.
Jostakin syystä nimimerkki hävisi kommentistani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066852- 954361
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista473678Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483482- 513398
- 1843373
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242889- 672594
- 432431
- 131814