🤔💩👎 Vieläkin möhlin joissakin asioissa ja jälkien korjaaminen on työlästä. Kompostoinnin jaloa taitoa en sitten opi millään. Täällä jokaisen kodin nurkalla on jonkinmoinen komposti eli tunkio, josta saa muhimisen jälkeen puutarhamultaa. Mullakin on tuolla pellon reunassa jonkunlainen maatunut kumpare. Ikäväkseni huomasin, että käyttämäni kosteuspyyhkeet eivät olekaan maatuvaa tavaraa. Kasan päällä pilkottaa valkoisia pyyhepaloja.Ne pitäisi jotenkin saada pois sieltä. Onneksi on haravat ja talikot keksitty.
Muutoin ihan kiva sateeton päivä on kulunut pyykätessä ja saunavesiä lämmitellessä.
Täällä ei aina mene niinkuin strömsössä!
21
290
Vastaukset
- Anonyymi
Ehkä kompostin ja tunkion ero on se että tunkio on kasamainen keko jonka huipulle suunnilleen tyhjennetään vaikka ämpäri ja jossain määrin nestemäinen osuus valuu tyhjentäjän kintuille. Komposti on suorareunainen hallittu teos jonne myös tyhjennys osuu hallitusti kun kompostia "rakennetaan" vähitellen esim niitetyllä ruoholla reunoille jolloin jäte jää ikään kuin ammeeseen.
Mulla nesteet tyhjentyy isoon saaviin eikä kintuille. Saaviin menee biojätteet. Saavin päällä on kansi ja kannen päällä tiiliskivi. En halua houkutella pihalle susia, kettuj ja ilveksiä ruoantähteillä. Tuon kumpareen nimi on avokomposti. Meilläpäin niitä kutsuttiin tunkioiksi.
- Anonyymi
lounas.ajatus kirjoitti:
Mulla nesteet tyhjentyy isoon saaviin eikä kintuille. Saaviin menee biojätteet. Saavin päällä on kansi ja kannen päällä tiiliskivi. En halua houkutella pihalle susia, kettuj ja ilveksiä ruoantähteillä. Tuon kumpareen nimi on avokomposti. Meilläpäin niitä kutsuttiin tunkioiksi.
Ilmankos se houkuttelee kaikki pedot paikalle se tunkionne
. Mulla menee kaikenlaisia rasvapitoisia nesteitä kompostiin kun en halua viemäreitäni ahtauttaa. Mun kompostissa ei ole rottia kun biojätettä on muutenkin aika vähän. Kalan erilaisia ruotopakettejakin heitän ensin uunin hiillokselle. Sitten ne menee tuhkana takaisin luontoon. Biojätettä tulee tosi vähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
. Mulla menee kaikenlaisia rasvapitoisia nesteitä kompostiin kun en halua viemäreitäni ahtauttaa. Mun kompostissa ei ole rottia kun biojätettä on muutenkin aika vähän. Kalan erilaisia ruotopakettejakin heitän ensin uunin hiillokselle. Sitten ne menee tuhkana takaisin luontoon. Biojätettä tulee tosi vähän.Ajat muuttuu kun silakkakin tulee usein perattuna kauppaan mikä on sinänsä hyvä. Itse syön lähes kerran viikossa silakkaa ja perkeet on tietty ongelma jos ei pysty vaikka kunnon häkähiilloksella niitä polttamaan.
Omat perunat tulee syötyä enimmäkseen kuorineen. Anonyymi kirjoitti:
Ajat muuttuu kun silakkakin tulee usein perattuna kauppaan mikä on sinänsä hyvä. Itse syön lähes kerran viikossa silakkaa ja perkeet on tietty ongelma jos ei pysty vaikka kunnon häkähiilloksella niitä polttamaan.
Omat perunat tulee syötyä enimmäkseen kuorineen.Silakat kuuluu syödä ruotoineen. Ruodoissa on tärkeitä kivennäisaineita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
. Mulla menee kaikenlaisia rasvapitoisia nesteitä kompostiin kun en halua viemäreitäni ahtauttaa. Mun kompostissa ei ole rottia kun biojätettä on muutenkin aika vähän. Kalan erilaisia ruotopakettejakin heitän ensin uunin hiillokselle. Sitten ne menee tuhkana takaisin luontoon. Biojätettä tulee tosi vähän.Tunkion mies.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunkion mies.
Mitä selität. Mulla ei ole tunkiota. Kaksi suht hyvin hoidettua perinteistä kompostia, ei mitään muovipönttöjö eikä koko ajan hämmentämässä.
- Anonyymi
Jaa sulla on palstasetä oikein vesipata siellä. Vähän käy kateeksi, mutta on mulla vesiklosetti kuitenkin sentään
- Anonyymi
Ja sulla on hanakka luulo kaikkia syytellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sulla on hanakka luulo kaikkia syytellä.
Miten niin kaikkia? Eikö tämä palstasetä, eli aloittaja ole aika onnistuneesti yksilöity? Se on sitten sinun ja muiden ongelma jos tällaisesta tekstistä löytyy syytöksiä, jotka kohdistuu moneen. Joku identiteettikriisi ehkä jopa folie deuxina. Nihkeetä on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin kaikkia? Eikö tämä palstasetä, eli aloittaja ole aika onnistuneesti yksilöity? Se on sitten sinun ja muiden ongelma jos tällaisesta tekstistä löytyy syytöksiä, jotka kohdistuu moneen. Joku identiteettikriisi ehkä jopa folie deuxina. Nihkeetä on.
Huomenta päivää kompostisetä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomenta päivää kompostisetä!
Njet, ätmihunter. It’s me tee
- Anonyymi
Täällähän menee kaikki kun missäkin parhaassa komediasarjassa kun ymmärtää että täällä ei voi kaikkia juttuja ottaa tosissaann toiset on huomion takia valmiita keksimään vaikka minkälaisia satuja wttei tartti yksin olla
- Anonyymi
Kannattaa lukea vähemmän täällä, ettei käy niinkuin Don Quiotelle. Nämä mun jutut eivät ole teikäläisille tarkoitettuja.
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa lukea vähemmän täällä, ettei käy niinkuin Don Quiotelle. Nämä mun jutut eivät ole teikäläisille tarkoitettuja.
Jostakin syystä nimimerkki hävisi kommentistani.
Ei mennyt nyt pyykin kuivatuskaan nappiin. Jätin ulos kokoontaitettavan pyykkitelineen, kun jostakin syystä kuvittelin ettei tänään sada. Heräsin kaatosateeseen jolloin pyykkejä ei enää kannattanut siirtää sisälle. Google-haku pesuaineen käytöstä pyykinpesussa tuotti tulokseksi AI lyhennelmän kaikista hakutuloksista. Siinä oli ohjeena, että pyykit täytyy huuhdella hyvin pesun jälkeen sillä ainehan on myrkyllistä. Nythän ne ovat huuhtoutuneet ppitkään kun vieläkin sataa. AI teksti oli ihan järkevää muuten, mutta se oli muuttanut haun "mänty" sanan mädäksi. No vähän sinnepäin kuitenkin , mutta ihminen tuskin laittaisi pesuaineen nimeksi mätä.
- Anonyymi
Strömsössä oli joskus mehiläissyöjiä. Siitä löytyy uutinenkin netistä. En ollut paikan päällä mutta kuulin tutultani joka oli nähnyt ne. Mehiläissyöjiä on eri lajeja ja ne ovat lintumaailman hienoimpien joukossa. Riikinkukko on hieno vaikka se onkin jotenkin niin tutun näköinen. Korkeasaaressa päästivät ihmeen lähelle. Olisi ehkä nokkaissutkin jos olisin ollut rohkeampi. Mitäs muuta? Ainakin harpyijat ovat upeita lintuja ja myös monet pöllöt.
En ole tiennytkään, että linnut voivat syödä mehiläisiä. Täällä niitä riittäisi, kun on niin paljon voikukkia, jotka houkuttelevat mehiläisiä ja perhosia. Pöllöt on upeita. Oli vaikuttavan näköistä katsella pihalla parin metrin päässä puun latvassa istuvaa pöllöä. Linnuilla on uskomaton näkökyky. Strutsit erottaa kahsen sentin kokoisen jutun yli kilsan päästä.
- Anonyymi
Tais olla pojalla komposti tukkeutunut kun lähit omaan kotiis pskalle.Voitko olla polttamatta kiitos.
Tää on nyt tullut väärään aloitukseen. Täällä naisen boksissa ei ole poikia, palstasetiä eikä gubbeja. Tupakkaakin olen polttanut viimeiksi syyskuussa 2013.
- Anonyymi
Ja voitko mitenkään olla juomatta! Ikävintä on kuunnella naisesi itkua. En jaksa kuulla miten epäkunnioittavasti häntä kohtelet.t. Kylä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664241
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺544026Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363512Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163033Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342759En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142552Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102234IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm131337Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1551230- 801026