Paljonko ruotsalaisuus maksaa

tupajumi

Niin, oletteko koskaan ajatelleet paljonko ruotsa-
laisuuden vaaliminen maksaa valtiolle ja kunnille
missä heitä on sen verran jotta joudutaan huomioi-maan palveluissa ja muissa kunnan toiminnoissa (esim. koulu-ja kulttuuri), sehän kasvattaa henkilöstö määriä (= kuluja)ja byrokratiaa koska yksi organisaatio ei riitä. Kuka maksaa viulut ->
kaikki kuntalaiset äyreissään. Lisäksi kunnan terve kehittyminen on suppeaa ja ei tasapuoleista
kunnissa missä RKP:lla on enemistö. Onhan toki RKP:ssä hyviäkin puolia, on hyvä JEES-puolue hallituksiin joka lupaa huomioida heidät politi-ikassaan. Onneksi aika hoitaa tämän ongelman pikkuhiljaa.

19

436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?

      Saman kysyn minä sinulta mutta toisinpäin. Kun suomalaiset menneet ruotsiin hommiin niin vaaditaan siellä samoja oikeuksia kuin suomessa. Ruotsihan ei ole edes kaksikielinen maa mutta suomi on.

      • tupajumi

        Ei mene tasan. Suomalaiset ovat ruotsissa olleet
        rakentamassa ruotsalaisten hyvinvointia, ei omimassa maata. Toisaalta mitä olen lukenut/ kuullut ei suomalaisilla ole mitään erioikeuksia kuin turkkilaisillakaan. Ei omaa TV kanava (ohjelma) aikaa, ei radiokanavaa, ei kouluja.
        Mikä on ehkä myös hyväksi koska tällöin ei ole samaa ongelmaakaan kuin meillä täällä, väki sulautuu valtaväestöön mitä täkäläiset ruotsin (suomalaiset?) eivät hyväksy.

        Olen asunut ikäni Sipoossa ja lukenut toista kotimaista pakkokieltä 6v. jonka sijaan olisin voinut opetella vaikka espaniaa. Samoin lapseni, kielestä ei ole mitään hyötyä työelämässä muutoin kuin jos on kaupan kassalla täällä tai kunnan virastossa töissä. Espanian kielestä olisi ollut hyötyä kun käy lomalla siellä päin nykyään.

        Muuten, tule kylään vuodenvaihteessa vaihdetaan yhdessä nimikyltti meidän kadulla. RKP:llä ei ole
        myöskään enään enemmistöä valtuustossakaan joten
        varmaan saadaan tämä uinuva kunta viriiliksi lähivuosina.

        Tuli vähän ylimääräistä juttua vastaukseksi mutta
        edelleenkin olen sitä mieltä että RKP:n ylläpitämällä ruotsalaisuuden vaalimisella aiheutuu tarpeettomia kuluja valtiolle, kunnille ja veronmaksajille.


      • suomensuomalainen
        tupajumi kirjoitti:

        Ei mene tasan. Suomalaiset ovat ruotsissa olleet
        rakentamassa ruotsalaisten hyvinvointia, ei omimassa maata. Toisaalta mitä olen lukenut/ kuullut ei suomalaisilla ole mitään erioikeuksia kuin turkkilaisillakaan. Ei omaa TV kanava (ohjelma) aikaa, ei radiokanavaa, ei kouluja.
        Mikä on ehkä myös hyväksi koska tällöin ei ole samaa ongelmaakaan kuin meillä täällä, väki sulautuu valtaväestöön mitä täkäläiset ruotsin (suomalaiset?) eivät hyväksy.

        Olen asunut ikäni Sipoossa ja lukenut toista kotimaista pakkokieltä 6v. jonka sijaan olisin voinut opetella vaikka espaniaa. Samoin lapseni, kielestä ei ole mitään hyötyä työelämässä muutoin kuin jos on kaupan kassalla täällä tai kunnan virastossa töissä. Espanian kielestä olisi ollut hyötyä kun käy lomalla siellä päin nykyään.

        Muuten, tule kylään vuodenvaihteessa vaihdetaan yhdessä nimikyltti meidän kadulla. RKP:llä ei ole
        myöskään enään enemmistöä valtuustossakaan joten
        varmaan saadaan tämä uinuva kunta viriiliksi lähivuosina.

        Tuli vähän ylimääräistä juttua vastaukseksi mutta
        edelleenkin olen sitä mieltä että RKP:n ylläpitämällä ruotsalaisuuden vaalimisella aiheutuu tarpeettomia kuluja valtiolle, kunnille ja veronmaksajille.

        Olla 3%;tin takia kaksikielinen, joudumme pulittamaan tästä hyvästä noin 700 milj €/ per vuosi. Tällä rahalla hoidettaisiin Suomen terveyshuolto YLE; vajaus. Tämä ruotsalaisen entisen ylivallan jäänteet 3% kielivähemmistö, tulee todella meille kalliiksi.
        Suomi yksikieliseksi:: kansanäänestys.


      • ?

        Yrittäkkää edes kirjoittaa hiukan totuuden mukaisesti, ei mu.t.-tuntumalla.


      • kertoi

        Ahvenanmaan oloista suomalaisille -> ei erillisiä kouluja tai muutakaan palveluja suomenkielisille.
        Periaate -> jos asutte täällä opetelkaa ruotsin kieli , eli maassa maan tavalla. Sopisi tänne mantereellekkin hyvin somaleille ja ranta ruotsalaisille. Putoisi tuo äyrikin silloin.


      • håhåjjajjaa
        kertoi kirjoitti:

        Ahvenanmaan oloista suomalaisille -> ei erillisiä kouluja tai muutakaan palveluja suomenkielisille.
        Periaate -> jos asutte täällä opetelkaa ruotsin kieli , eli maassa maan tavalla. Sopisi tänne mantereellekkin hyvin somaleille ja ranta ruotsalaisille. Putoisi tuo äyrikin silloin.

        inget har förändrats på denna skitspalt :D


    • VanhaAvaus

      Huomatkaa, kuinka ihan samat ongelmat olivat päällä 15 vuotta sitten!

      On tämä kumma maa, kun pahinta ongelmaa ei saada pois!?

      • Nurkkafennot

        Pahin ongelma on Fennojen nurkkakuntaisuus! Aiheuttaa tahmaamista Suomen menestymisessä. Nurkkakuntaisuus on kalleinta mahdollista suomalaisuutta.


      • Pupu_jussi

        Ei muuta kuin pää pensaaseen , höpötetään pakkoruotsista ja unohdetaan muut todelliset ongelmat: työttömiä lähes 300 000 , mamutus maksaa reippaasti yli miljardin, leipäjonoilta viedään avustukset pois, sote on täysi fiasko jne


    • Lukiolaistytsy

      Onneksi RKP on marginaalissa ja Suomi on alkanut kansainvälistyä.

    • länsimainen

      Aika onneton ja turha kysymys, sillä jos Ruotsia, ruotsinkielisiä ja ruotsalaisuutta ei olisi olemassa, olisi Suomi edelleen Venäjän osana todennäköisesti.
      Kysy sitä hintaa, jos haluat rahasta puhua, ja kysellä on minkin arvoista.

    • Venäjä on pelastanut Suomen Ruotsin miehitykseltä. Neuvostoliitto antoi Suomelle itsenäisyyden.
      Meillä on valitettavsti kuitenkin kaksikielisyys. Scandinaviassa ja Baltiassa ei vastaavaa hölmöyttä ole. Kaksikielisyys maksaa maltaita, kun toinen kieli on ruotsi. Englanti kansalliskielenä olisi tuottoisa.

    • "Paljonko ruotsalaisuus maksaa"

      Ryuotsalaisuus ei maksa juuri mitään.
      Sen sijaan pakko-riotsittaminen maksaa miljardeja.

      No, ruotsin opettajat ovat toki tyytyväisiä.

    • Sven-Dufva

      God Jul alla finntollor ! Ni lär nog få dras med oss några generationer till :D Då har arabiskan blivit Finlands andra kotimainen och ni får lära er åt vilket håll Mecka ligger :D

      • Araberna kommer att lära sig svenska före tollorna gör det.


      • Stoll2
        Ankdam kirjoitti:

        Araberna kommer att lära sig svenska före tollorna gör det.

        Ankdam: En riktigt trevlig fortsättning på julen till er alla! 🎄


    • töösti

      Naapurimaan kielen pakko-opetus suomalaisille on typerää ja kallista ja on vielä esteenä suomalaisten hyödyllisten kielten opiskelulle .

    • maksaa.maltaita
    • Perusnuori

      Mikäli yksityinen tuottaisi ruotsinkieliset palvelut se ei kannattaisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      38
      1840
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      828
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      70
      796
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      750
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      671
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      661
    7. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      589
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      144
      495
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      59
      492
    Aihe