Yhdelle ex-kansanedustajalle maksetaan lähes 7 000 e/kk työttömyystukea Näin hän kommentoi omaa et

Anonyymi-ap

Yhdelle ex-kansanedustajalle maksetaan lähes 7 000 e/kk työttömyystukea – Näin hän kommentoi omaa etuuttaan
Keskustan entisen kansanedustajan ja entisen ministerin Anu Vehviläisen, 61, sopeutumisraha on Suomen suurin tai ainakin suurimmasta päästä.

3

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kirjaudu

Politiikka
      Yhdelle ex-kansanedustajalle maksetaan lähes 7 000 e/kk työttömyystukea – Näin hän kommentoi omaa etuuttaan
      Keskustan entisen kansanedustajan ja entisen ministerin Anu Vehviläisen, 61, sopeutumisraha on Suomen suurin tai ainakin suurimmasta päästä.

Suurta sopeutumisrahaa saavan Anu Vehviläisen (kesk) työnhaku on osoittautunut vaikeaksi.
      Tekijän kuva
      Marko-Oskari Lehtonen
      torstai 22.5.2025 klo 8:00
      Entinen pääministeri Antti Rinne (sd) ei ole ainoa ex-ministeri, joka nostaa Kevan maksamaa sopeutumisrahaa.

Sopeutumisrahaa maksettiin toukokuussa yhteensä 23 entiselle kansanedustajalle – joista seitsemän on toiminut ministerinä.

Rinteen lisäksi etuutta maksettiin Sirpa Paaterolle (sd) ja Thomas Blomqvistille (r), jotka toimivat ministereinä Rinteen ja Sanna Marinin (sd) hallituksissa vuosina 2019–2023. Paatero ja Blomqvist putosivat eduskunnasta keväällä 2023, kuten Rinne.

Edellä mainittujen lisäksi sopeutumisrahaa saivat entisistä ministereistä Suvi Lindén (kok), Timo Soini (sin), Lenita Toivakka (kok) ja Anu Vehviläinen (kesk).

Työttömyysetuutta maksetaan 1–3 vuotta eduskuntauran päätyttyä, mutta etuuden maksamista voidaan jatkaa 65-vuotiaaksi, jos etuuden saaja on täyttänyt 59 vuotta sopeutumisrahan päättymiseen mennessä.

Näin paljon etuutta maksetaan
      Sopeutumisrahaa maksettiin toukokuussa yhteensä 90 289 euroa. Keskimäärin se oli 3 925 euroa. Kevan mukaan vaihteluväli oli pyöristettynä 1 660–6 800 euroa.

Yhdelle ex-kansanedustajalle maksettiin siis työttömyysetuutta lähes 7 000 euroa.

Maksettavan sopeutumisrahan suuruus ei ole julkista tietoa, mutta etuus määräytyy edustaja-ajan ja sen aikaisten palkkioiden perusteella. 6 800 euron sopeutumisraha tarkoittaa sitä, että ex-kansanedustajalle maksettujen palkkioiden on täytynyt olla keskimäärin 11 333 euroa kuukaudessa.

Kansanedustajan palkkiot eivät yksin riitä, vaan 6 800 euron sopeutumisrahan saajan on käytännössä täytynyt olla ministeri tai puhemies – tai mahdollisesti molempia.

Tämän lisäksi saajan on täytynyt toimia kansanedustajana niin pitkään, että hän on oikeutettu maksimietuuteen, joka on 60 prosenttia keskimääräisestä palkkiosta.

Todennäköisin vaihtoehto on Vehviläinen, 61, joka toimi kansanedustajana 24 vuotta ja ministerinä kahdeksan vuotta. Lisäksi Vehviläinen toimi puhemiehenä vuosina 2020–2022.

Sopeutumisrahaa laskettaessa otetaan huomioon viimeiset 15 edustajavuotta.

Vehviläisen verotettavat vuositulot olivat vuosina 2010–2023 keskimäärin 135 000 euroa eli 11 250 euroa kuukaudessa. Tästä summasta 60 prosenttia on 6 750 euroa.

Työnhaku yllätti Vehviläisen
      Helmikuussa 2022 pitkän eduskuntauransa päättymisestä kertonut Vehviläinen sanoo työnhaun olleen ennakoitua vaikeampaa.

– Olen kantapään kautta kokenut sen, että kuusikymppisen entisen poliitikon ei ole ihan helppo työllistyä, Vehviläinen sanoo Iltalehdelle.

Vehviläinen haki keväällä 2023 Joensuun kaupunginjohtajaksi. Vehviläinen sanoo vetäneensä hakemuksensa pois, kun hän sai tietää, ettei häntä tulla valitsemaan tehtävään. Vehviläinen oli yksi kolmesta kärkihakijasta kotikaupunkinsa johtoon.

Vehviläinen sanoo olleensa omasta mielestään aktiivinen työnhakurintamalla.

– En osaa sanoa, mistä se johtuu, mutta minulla on kuitenkin korkeakoulutus ja monipuolinen kokemus eduskunnasta ja ministerin tehtävistä. Itse ajattelin silloin, kun julkistin päätökseni vuotta ennen eduskuntavaaleja, että olisi ollut helpompi työllistyä. Se on ollut minulle itsellenikin vähän yllätys.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

• Anonyymi

Odotamme mielenkiinnolla extyökkärin kommenttia tästäkin ansaitusta palkasta.

• Anonyymi

Kokoomuksen Suvi Linden ja Marjukka Karttunen ex Parpola ovat saaneet noin 20 vuotta sopeutusrahaa.

Tuija Nurmi nosti lääkärinpalkkiot Terveystalosta osinkoina, jotta voi sopeutusrahaa saada. Suomen kunniallisin lääkäri on Tuija Nurmi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe