Tämmöisenä helteisenä

Pirre*

heinäkuun päivänä meni ajatus, ilmeisesti heinän tuoksusta, lapsuuden kesiin ja kesän töihin maalaistalossa, heinänajoon, loputtomalta tuntuneisiin heinien haravointiin, ja sen sellaisiin.

Olitteko te kaupunkilaiset mummiloissanne kesiä, ja mitä työ velvollisuuksia teille kuului siellä?

Muisteletteko niitä hikisiä heinänajo- ja tekopäiviä lämmöllä, vai oliko se teistä kamalaa lapsityövoiman hyväksikäyttöä?

Entä maalta olevien ikäisieni, onko aika kullannut jo muistot?

Muistatteko ne piimä peelarit heinäseipään juuressa jne...:)

27

1485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirkku:)

Hyvän ja hauskan kysymyksen heitit...!;)
      Tähän kuumuuten todellakin meinaa vain läkähtyä, vaikkakaan suomalaisen ei pitäisi lämpimistä säistä valitella...;)

Itse - sanoisinko kaupunkilaistyttönä - vietin parina kesänä viikon tai pari kerrallaan maalaistalossa perhetuttavieni luona lomaillen. Pakko oli käyttää sanaa 'lomaillen', koska mitään lapsityövoiman käyttöä en siellä tuntenut kokevani käytettävän, vaikka heinätöissä olinkin mukana. Sehän oli todella hauskaa! Perheen omien lasten siellä kylläkin jokainen kerta oli PAKKO olla mukana...

Pakko minun kai ei olisi ollut tehdä siellä mitään töitä, mutta koska kaikki nuo työt olivat alussa minulle vieraita, 'työhän' oli pelkästään hauskaa. Nooo; ehkä meillä kakaroilla ei teetettykään niin pirun raskaita hommia - tiedä häntä... Ihania aikoja ne olivat! Siellä pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni myös ratsastamaan...! Siis hevosella...;) Eipä ollut edes satulaa hevosen selässä, mutta hauskaa oli - joskin silloin hieman pelottavaakin...

Kerrottakoon tähän samaan syssyyn, että 'tuo toinen osapuoli' on tavallaan kaikki lapsuutensa kesät viettänyt noissa hommissa, ja kuulemma (tuli muuten juuri paikalle...) tuo piimäpeelari on tuttu. Pääläri sanottiin kuulemma siellä aikoinaan - kuten meilläkin päin. Yleensä emäntä kylläkin oli kuulemma tuonut sokerilla maustettua kylmää sitruunamehua sinne pelloille... Sanottiinkos teillä muuten 'tonkka' vai 'hinkki'...?;)

• ratsastaja

Kerran mummolassa heinäpellolla vietetty päivä.Me lapset olimme tietenkin apuna ladossa heiniä sotkemassa,sehän oli pelkästään hauskaa.Vaan sitten poislähtiessä,muut menivät edellä ja Mikko-setä ja minä perässä.Mikkopa laittoi minut vanhan tamman selkään, heinätuppo satulana. Sanoi , että pidä vaan tiukasti kiinni,kyllä tamma osaa kotiin tulla, ja meni matkoihinsa. En osannut oikein pelätäkään,makasin mahallani ja pidin kiinni hevosen harjasta. matka tuntui ikuisuudelta, vaikkei ollut kuin ehkä puolitoista kilometriä.Mummi antoi kyllä Mikolle aika läksytyksen, kun tämä tuli kotiin, en silloin ihan tajunnut, miksi, olinhan vasta kuusivuotias.

• Pirre*

ja piimäpeelari.

Minusta heinätyöt olivat, no sietämättömiä... joskus, ja pitkästyttäviä, en olisi millään malttanut olla pellolla kokopäivää..

Heinän seivästys menetteli, mutta se niiden latoon ajo oli tuskaa minusta. Nenänsieraimet olivat täynnä kutiavaa pölyä ja ladossa ahdasta, löin pääni joka kesä katon teräviin, sen alapuolella törröttäviin pärenauloihin, hitsi että se tuntuu vieläkin piäkuoressa..:)

Isä suolasi heinät ladossa ja viskeli heinä rintuuksiin kourallisia karkeaa suolaa, ja se teki tosi eetvarttia muutenkin kirveleville, heinänkorsien verille raapimille kinttuille.:(

• Pirre*
        ratsastaja kirjoitti:

Kerran mummolassa heinäpellolla vietetty päivä.Me lapset olimme tietenkin apuna ladossa heiniä sotkemassa,sehän oli pelkästään hauskaa.Vaan sitten poislähtiessä,muut menivät edellä ja Mikko-setä ja minä perässä.Mikkopa laittoi minut vanhan tamman selkään, heinätuppo satulana. Sanoi , että pidä vaan tiukasti kiinni,kyllä tamma osaa kotiin tulla, ja meni matkoihinsa. En osannut oikein pelätäkään,makasin mahallani ja pidin kiinni hevosen harjasta. matka tuntui ikuisuudelta, vaikkei ollut kuin ehkä puolitoista kilometriä.Mummi antoi kyllä Mikolle aika läksytyksen, kun tämä tuli kotiin, en silloin ihan tajunnut, miksi, olinhan vasta kuusivuotias.

olen ratsastanut kerran elämässäni, nuorena aikuisena. Se hevonen oli lainassa siinä talossa, jossa me olimme silloin talon kesäpaikalla saunomassa..
        Hevonen tulla jolkutteli sinne mökin pihalle ja sain päähäni kokeilla miltä ratsastaminen tuntuisi..:), hyvinhän se muuten, mutku mie en suana sitä hevosta kääntymään takaisin, taloon johtaneen tien sulkeneelta portilta..:)

Mie tei vaikka mitkä konstini, mutta se ei suostunut lähtemään takaisin.., se vaan jökötti siinä portin edessä, ihepäisen näkösenä, kuin muuli.:) Jälestäpäin kuulin, että hevosella oli niin ikävä kotiin, että se päivysti usein siinä portin pielessä ja odotti kotiinhakijoitaan..

Pelkäsin mie siinä käännytystyön kulluissa, että se hevonen saa rodeokohtauksen ja lähtee laukkaamaan pitkin mehtiä..:)) Minulla ei ollut edes satulaa, mie oisin ihan varmaan puonnu heti sen selästä..

• muistoja

olen elänyt lapsuuteni maalla pienen mökin lapsena, jo 10 v aloiettiin oikeat työt. ensin aamulla oli lypsy ja sit syötiin aamiainen ja pellolle heinää haravoimaan . äiti toi isälle sukan sisällä lasipullossa kahvia ja meille penskoille mhenua ja pullasiivuja. iltapäivällä laittoi ruuan jonka toi niitylle. kyllä se kauniina päivänä aurinko oli alhaalla kun kotiin mentiin. nukutti heirveän hyvin kun saunan jälkeen aittaan mentiin. vaikka lapsuus ja nuoruus kului työn teossa, niin en siitä ole pahoillani, pöinvastoin se teki minusta työteliään ja ahkeran ihmisen. ja nainhän se on et aika kultaa kaikki muistot.
      aurinkoista ja lämmintä kesää kaikille

• Pirre*

mieli on sellainen, että se seuloo ne kultajyvät akanoista ...

Noin kuusi vuotta nuorempi sisareni muistelee aina suurella katkeruudella, kun me olimme kuulemma laittaneet hänet sellaisen puukantisen sohvan sisään ja olimme istuneet, kahden minusta nuoremman sisaruksen kanssa, sen kannen päällä..

Hän oli ollut kauhuissaan sielä umpinaisessa laatikossa ja eipä ihmekään nyt ajatellen asiaa..
        Vanhempamme olivat kai jollain askareillaa, koska eivät puuttuneet harjoittamaamme pikkusiskon kidutukseen.

• taikanainen

ja tonkat...meilläpäin :))

Maalla asuneena nuo heinäntekotalkoot ovat tuttua muistoa, olen lahkolaisperheestä kuten jo aiemmin olen maininnut, ja tyylinä oli että koko "seurakunnan" heinät tehtiin kiertelemällä paikasta toiseen. Hauskaa se oli,kotona meillä ei paljon ollut heinäntekoa, mutta kun käytiin kymmenessä muussakin talossa heinät tekemässä, niin kertyihän sitä haravoimista, joka oli tyttöjen hommaa. Pojat ja miehet nostelivat heinät seipäille ja ajoivat niitä sitten myöhemmin latoihin. Siinä oli sellaista joukkohengen tuntua. Tuossa kahdeksan-kymmenen vuoden ikäisenä nämä talkootyöt aloitettiin. Naiset eivät juurikaan olleet pelloilla, kun joka kodissa oli niitä kelvottomankokoisia :)) He "passasivat" talkooporukalle juomat ja ruuat. Kotikalja ja mehut olivat janojuomina.

• iekku

jääny parraiten mielleen.Meillä sanottii tonkka
      ja peilari.

• sinkku55

kun piti heinäpellolle lähteä helteellä eikä päässyt uimaan ennen kuin illalla:((
        Olen maalaitalosta kotoisin,mut lehmiä ei tarvinut lypsää,kun kone hoiti sen homman ja yleensä äiti hoiti navetta työt.
        Meillä päin oli tonkka ja pääläri:))))
        Olihan ne loppujen lopuksi ihanaa aikaa,kun sai lapsuuden viettää maalla.
        Lauantai-iltaisin sitten laittauduttiin hienoksi ja lähdettiin tansseihin:)))))oi niitä aikoja.))))
        Tansseihin mentiin liftaamalla,silloin uskalsi,mut ei nykyään uskalla moista kukaan enää tehdä:))

• nenäliinasta isän hellehattu

kylmässä pidetty kotikalja tai muu juoma,unohtamattakaan kahvihetkeä ja pullaa...aah..

• zakzak

En ole koskaan asunut maalla. Asuin pikkukaupungissa, jossa oli myös peltoja. Muistan, miten naapuriin tuotiin tappuri. Tappuri oli meillä päin nimi puimakoneelle. Se oli keltainen, jännittävän näköinen laite, jossa oli iso vauhtipyörä ja jokin pienempi kone, josta hihnan avulla pantiin kierroksia isoon pyörään. (Näin viime kesänä samanlaisen museossa Savossa. Museon edustaja ei tuntenutt sanaa "tappuri".) Kivimankelissa oli samanlainen voimansiirto.

Me lapset hyppelimme olkiksasaan. Siinä oli jokin korkeampi lava tai muu, jolta pääsimme hyppäämään. Ilmeisesti se oli jotenkin tarpeellista, olkia ilmeisesti piti jotenkin saada tiiviimmiksi, koska kukaan ei edes yrittänyt hillitä vallatonta hyppelyämme.

Kotiin tullessani katsoin peiliin, ja mitä näinkään: silmänympärykset, sieraimet ja suunpielet olivat pikimustan töhkän peitossa. Hauskaa oli joka tapauksessa ollut.

• Pirre*

jonkun kesäromuskan, koska kurkkuni on kipeä, jäseniä särkee ja viluttaa..
      Nyt ei hyvi muu, kuin mennä petiin näillä vastauksilla tänä iltana, mutta keskustelkoo työ, esim. siitä heinälato romantiikasta..:)

Hyvää yötä...

• uroskauris

Kyllä maalaistalossa kasvaneena nuo heinätyöt on hyvässä muistissa,eilen 05.07 niitä tuli verestettyä,paljon tuttua tunnelmaa ,tosin tällä kertaa nostelin heinä paaleja kyytin,paarmojen purressa,ja hien virratessa,no onneksi oli illalla sauna ja tuore vasta.lapsuudessa ja teini-ikäisenä heinänteko tuntui joskus tosi rankalta,vaikka oli hauskaakin,usein paahtava helle28c,heinä kaadettiin koneella haravointi,ja sepäille nosto,kuivuttua latoon ajo.Monasti aamulla otettiin kauempana olevalle pellolle päivän eväät mukaan,ruoka maistuikin pellon pientareella tosi hyvältä,ja jälkiruoaksi pintareelta metsämansikoita!!!!!

• Marion.T

lapsena kesät olivat kivan lämpimiä, ei helle haitannut, ja sateitakin tuli aika vähän, ja silloin juostiin pihalla uikkarit päällä ja sade oli lämmintä.

Kummallista, minkä takia tuo helle on nyt niin hemmetin kamalaa, ettei nokkaansa uskalla ulos laittaa.

Mä olin kesät aina mummolassa tuolla keski-suomessa, ja heinää tehtiin, lehmiä lypsettiin ja ajettiin ne aina aamulla ulos ja illalla navettaan - aivan ihana homma.
      Ja se lehmän ja tuoreen maidon tuoksu - voi niitä aikoja, vaikka nyt ajatellen se OLI lapsityövoiman käyttöä :))

Kyllä me lapset jouduttiin tekemään mahdottomasti työtä, mutta sitä teki ihan mielellään, jostain syystä se ei tuntumut mitenkään siltä että olisi pakotettu tekemään - se oli itsestään selvää että tehtii.

Mä olin kaupunkilainen , ja maalle meno oli aina odotettu seikkailu, ja koko kesä oltiin aina maalla. Siellä oli mun samanikäset serkkuni ja meillä oli aina hauskaa, se hupi otettiin siinä työn ohessa.

Kaupungissa oli tylsää, vaikka mun maalaisserkkuni aina haikaili, että kyllä mulla on hyvin kun asun kaupungissa.
      HÖH ..kaupungissa ei ollut mitään hauskaa.

• Pirre*

ei kyllä ollut liian kuuma, paitsi:( sielä heinälaussa- ja pellolla, mutta oli se ihanaa päästä sitten urakoinnin päälle uimaan..:)
        Mie oisin ollu veissä vaikka päivätolokulla, vaikka jokkii veselävä mie taijjan olla vieläkkii, mie nautin uimisesta ja veden läheisyydestä yleensäkin.

• TR.maalariN

ei ollut kesäpäivinä heinäpellolle lupaa eikä asiaa ;)

... katselin valkoisissa polvisukissa ja tiukoissa leteissä,joissa muuten oli rusettinauhat, elämän menoa.

Taisin pentuna kehittää heinänuhankin itselleni, silkasta kateudesta;))))

• Pirre*

naurattaa vaikka päähäni koskee, "silkasta kateudesta"..:DD oijoi sinnuu..

• norMix evk

Pääsin nimittäin tuossa vähän toisellakymmenellä ajamaan traktoria seipäältä toisella kun muut mättivät hiki hatussa heiniä peräkärryyn.

• Pirre*

pojat, vai oleko sie kumpi..:)

Minnuu potutti hirvveesti kun aina veljellä oli etuoikkeus ajella mopolla ja muilla semmosilla miesten juttuloilla ..olevinnaan.

Sittenkun olin miniä niin sain ajaa traktoria kovan kinuamisen jälkeen, mutta tulihan tuo kyllä myöhemmin melkein työkalukseni, kun appiukko kuoli nuorena ja mieheni oli kodin ulkopuolella töissä; traktorihommat jäivät sitten minulle, niin että pahimpaan tuskaani sain ajella silläi..

• norMix evk
        Pirre* kirjoitti:

pojat, vai oleko sie kumpi..:)

Minnuu potutti hirvveesti kun aina veljellä oli etuoikkeus ajella mopolla ja muilla semmosilla miesten juttuloilla ..olevinnaan.

Sittenkun olin miniä niin sain ajaa traktoria kovan kinuamisen jälkeen, mutta tulihan tuo kyllä myöhemmin melkein työkalukseni, kun appiukko kuoli nuorena ja mieheni oli kodin ulkopuolella töissä; traktorihommat jäivät sitten minulle, niin että pahimpaan tuskaani sain ajella silläi..

...kai tuo työnjako on perinteisesti mennyt ja menee kai osittain vieläkin. Mutta mikä ettei nainenkin aja traktoria ja muita maatalouskoneita siinä kuin mieskin.

Itse edustan kyllä tätä poikaosaston, josta olen merkiksi tuohon nikkiini laittanut ISON ÄMMÄN :DD

• Angiina
        norMix evk kirjoitti:

...kai tuo työnjako on perinteisesti mennyt ja menee kai osittain vieläkin. Mutta mikä ettei nainenkin aja traktoria ja muita maatalouskoneita siinä kuin mieskin.

Itse edustan kyllä tätä poikaosaston, josta olen merkiksi tuohon nikkiini laittanut ISON ÄMMÄN :DD

Koska sinä, parahin norMix, nyt kerran ilmoittauduit virallisesti poika- eli miesosaston edustajaksi, niin rohkenen kysyä sinulta seuraavaa. Minua on aina kiinnostanut tietää, miltä tuntuu olla mies?! Siis en tarkoita sitä, mitä on olla mies, vaan miltä se oikein t u n t u u, noin niin kuin luissa ja ytimissä. Vaikka ymmärrän toki, että kysymykseen ei ole helppo vastata, kun et ole koskaan muuta ollut. Yrittäisit nyt kuitenkin.

• Pirre*
        norMix evk kirjoitti:

tuota ämmee huomanna tai huomioinut , vaikka se iso onnii..sorry..:))

• Pirre*
        Angiina kirjoitti:

Koska sinä, parahin norMix, nyt kerran ilmoittauduit virallisesti poika- eli miesosaston edustajaksi, niin rohkenen kysyä sinulta seuraavaa. Minua on aina kiinnostanut tietää, miltä tuntuu olla mies?! Siis en tarkoita sitä, mitä on olla mies, vaan miltä se oikein t u n t u u, noin niin kuin luissa ja ytimissä. Vaikka ymmärrän toki, että kysymykseen ei ole helppo vastata, kun et ole koskaan muuta ollut. Yrittäisit nyt kuitenkin.

tähännii juttuun, mutta ymmärrähän sie kai sen, kun savolaisii olen..?:(

Miun oli ihan pakko sanoa tähän erään miehen vastaus, kysyttyäni häneltä ihan samaa asiaa, "ettei hän tiedä, kun ei ole koskaan ollut nainen" .:))

• Pirre* kirjoitti:

tuota ämmee huomanna tai huomioinut , vaikka se iso onnii..sorry..:))

pikkujuttu :))

• aapeeseedee

Kadehti aina niitä jotka asuivat kerrostaloissa tai vuokralla,eihän sen oman puutarhan arvoa lapsena ymmärtänyt!

• Pirre*

ei ole kuulunut minun vahvuuksiini ikinä, perunamaakin tuntui lapsesta ainakkii hehtaarilta, vaikka tosiasiassa sitä ei varmasti ollut kuin joku aari, mutta sieltä kitkijän perspektiivistä tarkasteltuna se oli hirveä ala..ja kymmenen penniä per rivi, tuli palkkaa..:)

• Pirre*

arvasin etukäteen, kuinka kaupungeissa lapsuutensa viettäneet muisteleisivat niitä maalla vietettyjä kesiään mukavina, mutta meille joille heinäpellon riemut eivät olleet vapaaehtoista "hyvää" jäi näköjään hieman arkisemmat muistot, ainakin joillekin.

Varmasti meitäkin maalaisia on monenlaisilla kasvatus periaatteilla varustetuista perheistä.
      Joissakin perheissä lapset tosissaan nähtiin vain lisätyövoimana ja toisissa taas työhön opettaminen on tapahtunut ikäänkuin lasten ehdoilla ja pikkuhiljaa, eikä pakottaen esim. olemaan pitkiä päiviä paahtavassa auringonpaisteessa.
      Luulempa että edellämainitsemistani perheistä ne jälkimmäisen esimerkin lapset eivät saaneet loppuiäkseen vasta-aineita, niistä kesän pakollisista "riemuista".

Kitoos kaikille galluppiini osallistuneille, angiina vähäsen väsähytti oloani, ja siksi en ollut kovin aktiivisesti mukana tässä ketjussani, mutta muistellaan muuta ja muualla lissää...:)

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      105
      4899
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3262
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2999
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1747
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      111
      1368
    7. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      9
      1237
    8. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1059
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      114
      1059
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1027
    Aihe