Älä mene järveen ellet osaa uida tai vesi on kylmää.
HS etsii haastateltavia aiheeseen, kun vastaa kysymyksiin niin lehden toimittaja saattaa tulla haastattelemaan sinua, sinun kuvasi ja mielipiteesi tullaan julkaisemaan
https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000011254298.html
Meinaatko uida järvessä tänä kesänä
40
317
Vastaukset
- Anonyymi
Linkin juttu käsittelee lähinnä vesipelkoa. Ei mulla sitä. Saa siinä kirjoittaa muutakin uimisesta.
Uin kesät talvet. Jo tänä aamuna polskahdin järveen. Päätä olen kastellut vasta viikon verran. Järvivesi sopii hiuksilleni erinomaisesti.
En ui mitään lajia hyvin mutta pinnalla pysyn. Selkäuinti on luontaista, ilmeisesti juuri siihen tarvittavat lihakset riittävän vahvat. Rintauinti on vaikeaa. Koiranuinti on helppoa. Roolauskin paitsi se hengitys sivusta haukaten.
Osaako joku jonkun uintilajin ihan oikein, eli niin kuin ohjeissa neuvotaan.- Anonyymi
Varsinkin ylipainoisille on uiminen tosi hyvää liikuntaa.
- Anonyymi
Ajattelin uida meressä. Se on tuossa, melko lähellä. Rantaa riittää.
- Anonyymi
En pelkää vettä, mutta en myöskaan aliarvioi sitä. Uin aina niin, että saan tarvittaessa jalat pohjaan tai niin lähellä laituria, että saan puista tai portaista kiinni.
Liian syvälle ja kauas rannasta on tyhmää lähteä. Olen kolmesti pelastanut hukkuneen, kahdesti peräti sukeltanut järven pohjaan sitä etsimään.
Ensimmäinen tapaus oli humalainen poikaystävä. Toinen oli laiturilta pudonnut pikkulapsi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pelkää vettä, mutta en myöskaan aliarvioi sitä. Uin aina niin, että saan tarvittaessa jalat pohjaan tai niin lähellä laituria, että saan puista tai portaista kiinni.
Liian syvälle ja kauas rannasta on tyhmää lähteä. Olen kolmesti pelastanut hukkuneen, kahdesti peräti sukeltanut järven pohjaan sitä etsimään.
Ensimmäinen tapaus oli humalainen poikaystävä. Toinen oli laiturilta pudonnut pikkulapsi.Uiminen on yllättävän rankkaa, ja varsinkin jos kunto on kehno ja yliarvioi itsensä.
- Anonyymi
En aio uida meressä en järvessä, en joessa en lammessa.
- Anonyymi
Eipä tulisi mieleenkään meinata uida järvessä tänä(kään) kesänä. Vesi järvessä on aivan liian kylmää, jotta voisi meinata uida siinä tänä kesänä tai minä tahansa muunakaan kesänä, saati talvena.
- Anonyymi
Olen kylmäkalle myös, hampaat kalisee kylmässä.
- Anonyymi
Not.
Olen kehno uimari. Pari metriä ehkä menisi, mutta sitten loppuu kunto. Olen tosin osannut kellua ok. mutta olin ennen lihavampi ja pinta-alaa oli enenpi.
Ei ole vesikammoa.
Pakko kertoa. Olin skidinä joessa räpiköimässä itekseni. Kissa oli tosin kaverina. Se istui sillalla kattelemassa.
Matala joki,, mutta naapurin puolella pieni syvänne, missä sillä oli katiskakim usein. Sinne kielletty toetem menemästä
Totta kai piti sinne mennä. Joo uppeliksiin, vettä keuhkoihin.
Konttailin rannalle köhimään ja haukkomaan henkeä. Sitten säikähdin, jokin ui joessa ja tuli nuoleen naamaa. Kissahan se, oli kai juossut sillalta jokeen ja ui mun tykö. Huolissaan lauman jäsenestä.
Se oli hyvä kissa,oli paljon mukana, kävi joskus savusaunassakin mun kans. Märkä kissa muuten haisee tympeelle.
Niettä tuskin käyn tälle kesälle uimassa, mutta on mulla kissa tänäkin päivänä. Pidän kissoista, liki mukavampia, kuin suurin osa ihmisistä. Ja juu, kyllä taitaa kissa osata uida paremmin, kuin mä.
Ei ole mitään kammoa uimiseen, ei vesipelkoa, ei vaan kiinnosta. Sitäpaitsi, uidessa kastuu.
=DW= - Anonyymi
Täytin ammeen satasilla,siinä köllöttelen ehtoolla.
Joessa opin uimaan, asuimme melkein joen rannalla, Hauskanjoki, joella oli sen seitsemän nimeä riippuen missä kohtaa sattui asumaan.
Kauempana oli lampia, tietysti Saimaa, uimapaikat tuli testattua.
Kissoja oli kuin vilkkilässä niin meilläkin, joesta ongimme kissalle särkiä kissan odottaessa kalaa, joki muutenkin mukava elementti myllyineen.
Viimeeksi uin Puumalassa joitakin vuosia sitten.- Anonyymi
Tuli tuosta nuoruuden aikainen muisto Saimaan rannan hotellista, jossa olimme ammattiliiton retkellä mahtoiko olla 80- lukua. Ravintolassa tanssittiin ja yksi paikallinen mies kysyi arasti: Lähdetkö kanssani katsomaan näkyykö Saimaalla hylkeitä? Oi se oli niin romanttista.
- Anonyymi
Ammeessa on hyvä köllötellä kun täytin sen satsilla.
- Anonyymi
Ammeita ei enää ole....
- Anonyymi
Ei järvessä käyminen oleminen vaadi mitään uimataitoa, kun pysyy riittävän matalassa vedessä.
- Anonyymi
Rantavedessä voi istua. Olen joskus tehnyt niinkin, jos olen ollut yksin uimassa. Tai kellua ihan niin, että takapuoli hipoo pohjaa. Rantavesi on melko lämmintäkin.
Siinä sitten voi jutella sorsille ja mahd. joutsenillekin, variksille, pikkulinnuille... Heitellä leivänpaloja.
Juhannuksena ajattelin kastautua.
- Anonyymi
20 vuoteen en ole enää järvessä käynyt, enkä aio käydä jatkossakaan. Harvakseltaan kävin ja joka kerrasta kipeänä joten siksi lopetin.
- Anonyymi
Ei huvita mennä, nämä kylmät merivedet ei lämpene tarpeeksi juuri koskaan.
- Anonyymi
Jos järvivesi lämpenee liki 25 asteeseen, voin uidakin.
- Anonyymi
Jos kaikki järvemme viinaksi muuttuisi, eikö kelpaisi.
- Anonyymi
Samoin, jos tulee viikkojen helteet ja merivesi yli 20+ niin ehkä sitten käyn.
- Anonyymi
Kylläkyllä,, ehdottomasti. Kesän parhaita hetkiä on uiminen, eritoten saunan jälkeen ja saunomisen välillä.
Muutama vuosi sitten kävin uimassa jo toukokuun puolessa välin, joka meidän korkeuksilla Kainuussa on sinällään harvinaista, että aina ei ole edes jäät vielä lähteneet - Anonyymi
Uimaan mennäkseen ongelmana on mihin laittaa lompakon siksi aikaa, tai pitäis saada kaveri mukaan vartioimaan tavaroita, kun ui.
- Anonyymi
Älä ota lompakkoa rannalle. Jos tarvitset siellä rahaa, niin kolikoita kaulapussiin / setelit vedenpitävään pussiin, näitäkin myydään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä ota lompakkoa rannalle. Jos tarvitset siellä rahaa, niin kolikoita kaulapussiin / setelit vedenpitävään pussiin, näitäkin myydään.
Vaikeaa tuollainen, äh.
- Anonyymi
"Älä mene järveen jos et osaa uida"
Miten sitten oppii uimaan jos sinne veteen ei mene?- Anonyymi
Uimalassa? On vähän paremmin hallittava ympäristö kuin luonnonvedet.
- Anonyymi
Kyllä, kun odotan ensin ,että jäät lähtee.
- Anonyymi
Se on muistettava.
Enpä ole vettä pelännyt koskaan.
Uimassa käynyt pikkumuksusta alkaen.
Keran oltiin vähän toisellakymmenellä ja naapurin muksujen kanssa soudettiin ruuhi keskelle järveä (pieni järvi) kaadettiin se ja hypittiin veteen sen päältä.
Äiti tuli rannalle ja oli ihan kauhuissaan ja huusi, että pois sieltä.
Mikään talviuimari en ole, saunasta päin kävin tänä vuonna ekakerran järvessä pyörähtämässä 30.4. muutama kerta on tullut käytyä. Kylmäähän se vesi on.- Anonyymi
Vilustuuhan helposti kylmässä vedessä.
- Anonyymi
En uskalla uida, pelkään näkkiä....
- Anonyymi
Pelkää enemmän ameebaa
- Anonyymi
Meinaan käydä veden äärellä useinkin.
- Anonyymi
Tuntuu täs iäs kylmältä vesi, ja hankalata hiekkarannalla oleskella.
- Anonyymi
Ja helle porottaa . . . . .
- Anonyymi
Pitää omata vahvan sydämen jos aikoo mennä uimaan.
Rantasaunasta kotiärveen aion pulahtaa, jos on vaon tarpeeksi lämmin vesi. Alle 22-asteiseen veteen en itseäni tyrkytä.
- Anonyymi
Noin lämpöiseksi ei moni järvi tule.
- Anonyymi
En todellakaan kun voi saada ameeban joka menee nenän kautta aivoihin ja alkaa syömään niitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017423
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?794974- 794839
- 1324248
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan93028- 522679
- 402561
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102201Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211830