Nyt VM kertoo, mikä meni pieleen.
Syksyn 2023 ennusteessa talouden odotettiin elpyvän vuonna 2024, kun inflaation hidastuminen ja korkojen nousun päättyminen parantaisivat kotitalouksien ostovoimaa ja lisäisivät kulutusta. VM ennusti bruttokansantuotteen (bkt) kasvavan 1,2 prosenttia, mutta todellisuudessa talous supistui 0,1 prosenttia
VM:n mukaan ”ennustepoikkeama” oli samansuuntainen kaikilla talouden osa-alueilla, erityisesti yksityiset investoinnit vähenivät odotettua enemmän.
Työllisyys ja kulutus kehittyivät heikommin
Työllisyys väheni vuonna 2024 keskimäärin prosentin verran, vaikka ennuste odotti työllisyyteen pientä kasvua.
Yksityinen kulutus pysyi lähes ennallaan, vaikka reaalitulojen kasvu olisi VM:n mukaan mahdollistanut kulutuksen kasvun.
– Kotitalouksien varovaisuus ja säästämisen lisääntyminen vaikuttivat kulutuksen vähäisyyteen, VM:n tiedotteessa todetaan.
Hinnat nousivat viime vuonna ennustettua hitaammin. Kuluttajahinnat nousivat 1,6 prosenttia, kun VM:n ennuste oli 2,2 prosenttia.
VM:n mukaan inflaation hidastuminen oli laaja-alaista ja johtui muun muassa energian hintojen laskusta ja heikosta kysynnästä.
Julkisyhteisöjen alijäämä oli vuonna 2024 ennakkotietojen mukaan 4,4 prosenttia suhteessa bkt:hen, kun ennuste oli 3,2 prosenttia. Myös julkisyhteisöjen velkasuhde nousi 82,1 prosenttiin, mikä oli 5,3 prosenttiyksikköä VM:n ennustamaa enemmän.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f2a24b06-d35f-4851-ae37-2a601c72315e
Viime vuoden talouskehitys jäi selvästi siitä, mitä valtiovarainministeriö VM ennusti syksyllä 2023
Anonyymi-ap
3
56
Vastaukset
- Anonyymi
Ap se vain pauhaa saamatta rauhaa.
- Anonyymi
ens vuonna alkaa nousukausi 🤣 tätä toistetaan kunnes ihmiset ei usko enää
sama asuntojen hinnoissa 🤔 - Anonyymi
Joka vuosi EU:uun liittymisen jälkeen sama virsi ja aina tulee menemään pahemmaksi, niinkauan kuin tuossa herrakerhossa roikutaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191692
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991508Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37973Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38851Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50806Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37750Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730