Viime vuoden talouskehitys jäi selvästi siitä, mitä valtiovarainministeriö VM ennusti syksyllä 2023

Anonyymi-ap

Nyt VM kertoo, mikä meni pieleen.

Syksyn 2023 ennusteessa talouden odotettiin elpyvän vuonna 2024, kun inflaation hidastuminen ja korkojen nousun päättyminen parantaisivat kotitalouksien ostovoimaa ja lisäisivät kulutusta. VM ennusti bruttokansantuotteen (bkt) kasvavan 1,2 prosenttia, mutta todellisuudessa talous supistui 0,1 prosenttia

VM:n mukaan ”ennustepoikkeama” oli samansuuntainen kaikilla talouden osa-alueilla, erityisesti yksityiset investoinnit vähenivät odotettua enemmän.
Työllisyys ja kulutus kehittyivät heikommin

Työllisyys väheni vuonna 2024 keskimäärin prosentin verran, vaikka ennuste odotti työllisyyteen pientä kasvua.

Yksityinen kulutus pysyi lähes ennallaan, vaikka reaalitulojen kasvu olisi VM:n mukaan mahdollistanut kulutuksen kasvun.

– Kotitalouksien varovaisuus ja säästämisen lisääntyminen vaikuttivat kulutuksen vähäisyyteen, VM:n tiedotteessa todetaan.

Hinnat nousivat viime vuonna ennustettua hitaammin. Kuluttajahinnat nousivat 1,6 prosenttia, kun VM:n ennuste oli 2,2 prosenttia.

VM:n mukaan inflaation hidastuminen oli laaja-alaista ja johtui muun muassa energian hintojen laskusta ja heikosta kysynnästä.

Julkisyhteisöjen alijäämä oli vuonna 2024 ennakkotietojen mukaan 4,4 prosenttia suhteessa bkt:hen, kun ennuste oli 3,2 prosenttia. Myös julkisyhteisöjen velkasuhde nousi 82,1 prosenttiin, mikä oli 5,3 prosenttiyksikköä VM:n ennustamaa enemmän.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f2a24b06-d35f-4851-ae37-2a601c72315e

3

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ap se vain pauhaa saamatta rauhaa.

• Anonyymi

ens vuonna alkaa nousukausi 🤣 tätä toistetaan kunnes ihmiset ei usko enää
      sama asuntojen hinnoissa 🤔

• Anonyymi

Joka vuosi EU:uun liittymisen jälkeen sama virsi ja aina tulee menemään pahemmaksi, niinkauan kuin tuossa herrakerhossa roikutaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1692
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1508
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      973
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      889
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      851
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      806
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      758
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      750
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      748
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe