Te, joilla on tunnus Wikipediaan, käykäähän äänestämässä

Anonyymi-ap

Wikipediassa oli ennen artikkeli otsikolla Luettelo tunnetuista autismin kirjon henkilöistä.

Kyseinen artikkeli kuitenkin poistettiin viime vuoden huhtikuussa sen jälkeen, kun siitä oli järjestetty poistoäänestys ja enemmistö äänestäneistä oli äänestänyt poistamisen puolesta. Linkki kyseiseen poistoäänestykseen on tässä https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poisto%C3%A4%C3%A4nestykset/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henkil%C3%B6ist%C3%A4

Minun mielestä tuo poistopäätös oli väärä. Minun mielestä tieto tunnetuista autisminkirjon henkilöistä on merkittävää tietoa ensinnäkin siksi, että se monipuolistaa kuvaa autisminkirjoisista ja toisekseen siksi, että monella kuuluisalla ihmisellä juuri autisminkirjon mukanaan tuomat vahvuudet ovat heidän menestyksensä taustalla. Minä tein eilen kyseisestä artikkelista palautusäänestyksen. Linkki kyseiseen palautusäänestykseen on tässä https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Palautettavat_sivut/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henkil%C3%B6ist%C3%A4

Itse en valitettavasti voi äänestää tuossa äänestyksessäni, koska minulla ei ole tunnusta Wikipediaan, vaan toimin anonyymisti. Pystyin laittamaan tuon äänestyksen alulle, sillä Wikipedian säännöissä sanotaan, että "Palautusehdotuksen voi tehdä kuka tahansa Wikipedian käyttäjä.". Samoissa säännöissä sanotaan kuitenkin myös, että "Rekisteröimättömien käyttäjien antamia ääniä ei huomioida ääntenlaskussa.". Tällä hetkellä äänestystilanne näyttää huonolta. Tätä kirjoitettaessa artikkeliin ei nimittäin ole tullut yhtäkään palautusta kannattavaa ääntä. Äänestys kuitenkin päättyy vasta 3. kesäkuuta 2025 kello 21:57, joten tuo äänestystulos ehtii vielä kehittyä millaiseksi tahansa. Nyt kehotankin kaikkia tällä palstalla olevia autisminkirjoisia ja muitakin, jotka ovat rekisteröityneet Wikipedian käyttäjiksi ja jotka pitävät tuota artikkelia tarpeellisena menemään tuosta jälkimmäisestä linkistä äänestämään palautuksen puolesta. Kunhan riittävän moni teistä käyttää äänioikeuttaan, niin kyllä tuo luettelo vielä takaisin saadaan.

10

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko siis niin, että joku suivaantui niin paljon siitä faktasta,
      että autismikirjoisissa ihmisissä todella on kuuluisia ja
      alallaan tosi pitkälle päässeitä ihmisiä Einsteinista
      lähtien, että vaati sen faktatiedon kertomisen poistoa?!

Yleinen mielipide näyttää laahaavan todellla
      kaukana tieteellisen tutkimuksen perässä.

Sen "wikipedian poistajan" olisi syytä vähintään tulla
      tähän ketjuun selittämään syytä toiminnalleen.
      Vai aikooko hän pakoilla vastuutaan?

• Anonyymi

wikipedia on paska paikka. ne sensuroi kaikkea tietoa joka vähänkin poikkeaa normaalista

• Anonyymi

Wikipedia on yleensä hyvin luotettava. MUTTA sen
      luotettavuutta ei voi parantaa ennakkoluuloihin
      perustuvalla mutu-tuntumalla - mihin nuo
      em. poistot ja palautuksen estämiset viittaavat.

Ne, jotka uskovat, että totuus autismista löytyy
      nettiäänestyksellä, ovat pahasti harhateillä.
      Mahtavatko sellaiset yleisellä mielipiteellä
      ratsastelijat ollenkaan uskoa tieteellisten
      tutkimusten todistamia faktoja.

Vaikuttaa varsin nentistiseltä "ajattelulta" sellainen,
      että enemmistön mielipidettä pidetään tärkeämpänä
      kuin totuutta. Me autismikirjoiset emme sorru
      sellaiseen. Meitä kiinnostaa kaikkein eniten
      juuri totuus - eikä sen rinnalla meitä hetkauta
      eikä kiinnosta yhtään mikään enemmistön
      ENNAKKOLUULOINEN hölinä.

• Anonyymi

Tuo aloittamani äänestys päättyi eilen kolo 21:57. Äänestyksen tulos oli palautuksen puolesta 1 ääni ja palautusta vastaan 17 ääntä. Artikkelia ei siis palauteta. Olen harmissani tuosta tuloksesta. Nähdäkseni tunnetuista autisminkirjoisista vaikeneminen Wikipediassa ei mitenkään edesauta autisminkirjoisten asiaa, vaan haittaa sitä. No eipä tälle mitään voine. Demokratia on puhunut ja pulinat pois.

Minä en kadu sitä, että aloitin tuon palautusäänestyksen. Olen itse edelleen sitä mieltä, että olin tärkeällä asialla, vaikka Wikipedian aktiivikäyttäjät yhtä lukuun ottamatta eivät nähneetkään asiaa samalla tavalla. Sen sijaan kadun sitä, että vetosin äänestyksen aloittamisen perusteluissani Wikipediassa siihen, että siellä on myös artikkelit "Luettelo tunnetuista suomalaisista homo- ja biseksuaaleista" ja "Luettelo muiden maiden tunnetuista homo- ja biseksuaaleista". Tarkoitukseni siinä oli ilmaista, että luettelo tunnetuista autisminkirjon henkilöistä on vähintään yhtä tarpeellinen kuin ne. Kuvittelin (kenties naivisti), että nykyaikana kukaan ei enää vaadi niiden poistamista. Olin väärässä. Nyt on myös niistä aloitettu poistoäänestys. https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poistoäänestykset/Luettelo_tunnetuista_homo-_ja_biseksuaaleista_3 Olen siis mahdollisesti pahentanut asioita, kun tarkoitukseni oli parantaa niitä. Pahoittelen sitä.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä vielä jo edelliseen viestiini aikomani linkki toivottavasti tällä kertaa toimivana:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poistoäänestykset/Luettelo_tunnetuista_homo-_ja_biseksuaaleista_3

No ei sitä näköjään saa toimivaksi. Jos joku haluaa vilkaista tuota poistoäänestystä, niin tuo soite pitää kopioida osoiteriville. Pelkkää linkkiä painamalla päätyy artikkeliin Wikipedian poistokäytännöistä.

• Anonyymi

Wikipedia on oiva väline etsiä tietoa.

Wikipedia ei ole kuitenkaan täysin yhtä kuin totuus.
      Wikipedian sisällöntuottajat ovat ihmisiä.
      Ihmiset ovat inhimillisiä.
      Inhimillisyyteen kuuluu ennakkoluuloisuus.

Maailmassa on paljon totuuksia, jotka eivät
      pysy Wikipediassa. Mm. runsaat autistiset kuuluisat
      merkkihenkilöt ovat - näköjään - sellaisia.

Monet uudet totuudet ovat pitkään "mielipidekysymyksiä" ja
      niistä voidaan kiistellä vuosikausia, kunnes lopulta
      ne hyväksytään totuuksiksi.

Elämme aikakautta, jolloin räyhäkonservatiivit
      yrittävät halveksia tieteen todistamia faktoja ja
      nauraa tietoisuuteen heränneille.

Totuuden käsite on kriisissä. Totuutta yritetään hukuttaa.
      Kuunnelkaa vaikka Trumpia tai Putinia. Tai salaliittoteoreetikoita,
      joista yksi on eksynyt USA:n terveysministeriksi.

• Anonyymi

On hyvä, että wikipedian totuuskäsityksiä testataan.
      Ei voi pahentaa asiaa, jos järjestää äänestyksiä
      palautuksista.
      Siinähän selviää, missä mennään ja mitä kukin
      yhteisö hyväksyy ja mitä ei.
      Hyväksymisen kanssa ollaan tekemisissä kunkin
      aikakauden näkemysten kanssa.
      Oli aika, jolloin pidettiin mahdottomana hyväksy sitä,
      että aurinko ei kiertäisikään meidän rakasta maapalloamme
      vaan totuus olisikin päinvastainen.

• Anonyymi

Autismikirjon saaminen, diaknoosivahvistuksella on ihan tuuripeliä. Ei itte voi tähän mitenkään vaikuttaa.
      Kuljin viikon verran testeissä. Lopulta Hesasta saapunut terapeuttini sanoi, että ei hen voi sitä antaa, pitäisi tilata professoritason henkilö sitä varten Hesasta.

Mie sanoin, että hyväksyn autismini, aspergermuotoisena ilman profeakin.

Jyväskylän autismikeskuksen psykologi kirjoitti ison artikkelin aikanaan paikalliseen lehteemme. Artikkeli oli niin mun silmänsä avaava, että en olisi tarvinnu yhtään käyntiä kellään ns. asiantuntijalla.

Olen perheemme ainoa tieteellisten aiheiden ahmija. Tähtitiedekin on hyvin kiinnostava tieteen ala. Lähiseutujen kirjastot olen ahminut useamman vuosikymmenen ajoilta.
      Olen käynyt vain kansakoulun. Vanhemmat katsoivat, että hekin ovat oppineet lukemaan ja kirjoittamaan ilman lisäopiskeluja. Rahaa kului suurperheen elättämiseen heillä kyl kyl.
      rane, 80v. ja risat.

• Anonyymi

Hyvä Rane, 80v. ja risat!
      Eläköön tiede ja ne ihmiset, jotka eivät
      haksahda epäilemään tieteen todistamia
      faktoja, vaan ovat erityiskiinnostuneita
      juuri totuudesta!

Kun suomalainen wikipedia tökkii noiden
      kuuluisien assien listaamisessa niin
      ulkomaisilla sivustoilla ei totuuksia
      onneksi sensuroida.
      Tässä eräs "famous aspies"-lista eli
      luettelo kuuluisista asperger-ihmisistä:

https://behavioral-innovations.com/blog/20-famous-people-with-autism-spectrum-disorder-asd/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      37
      1325
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1325
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1185
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      107
      1075
    5. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1002
    6. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      18
      996
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      989
    8. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      54
      966
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      170
      850
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      16
      821
    Aihe