Wikipediassa oli ennen artikkeli otsikolla Luettelo tunnetuista autismin kirjon henkilöistä.
Kyseinen artikkeli kuitenkin poistettiin viime vuoden huhtikuussa sen jälkeen, kun siitä oli järjestetty poistoäänestys ja enemmistö äänestäneistä oli äänestänyt poistamisen puolesta. Linkki kyseiseen poistoäänestykseen on tässä https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poisto%C3%A4%C3%A4nestykset/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henkil%C3%B6ist%C3%A4
Minun mielestä tuo poistopäätös oli väärä. Minun mielestä tieto tunnetuista autisminkirjon henkilöistä on merkittävää tietoa ensinnäkin siksi, että se monipuolistaa kuvaa autisminkirjoisista ja toisekseen siksi, että monella kuuluisalla ihmisellä juuri autisminkirjon mukanaan tuomat vahvuudet ovat heidän menestyksensä taustalla. Minä tein eilen kyseisestä artikkelista palautusäänestyksen. Linkki kyseiseen palautusäänestykseen on tässä https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Palautettavat_sivut/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henkil%C3%B6ist%C3%A4
Itse en valitettavasti voi äänestää tuossa äänestyksessäni, koska minulla ei ole tunnusta Wikipediaan, vaan toimin anonyymisti. Pystyin laittamaan tuon äänestyksen alulle, sillä Wikipedian säännöissä sanotaan, että "Palautusehdotuksen voi tehdä kuka tahansa Wikipedian käyttäjä.". Samoissa säännöissä sanotaan kuitenkin myös, että "Rekisteröimättömien käyttäjien antamia ääniä ei huomioida ääntenlaskussa.". Tällä hetkellä äänestystilanne näyttää huonolta. Tätä kirjoitettaessa artikkeliin ei nimittäin ole tullut yhtäkään palautusta kannattavaa ääntä. Äänestys kuitenkin päättyy vasta 3. kesäkuuta 2025 kello 21:57, joten tuo äänestystulos ehtii vielä kehittyä millaiseksi tahansa. Nyt kehotankin kaikkia tällä palstalla olevia autisminkirjoisia ja muitakin, jotka ovat rekisteröityneet Wikipedian käyttäjiksi ja jotka pitävät tuota artikkelia tarpeellisena menemään tuosta jälkimmäisestä linkistä äänestämään palautuksen puolesta. Kunhan riittävän moni teistä käyttää äänioikeuttaan, niin kyllä tuo luettelo vielä takaisin saadaan.
Te, joilla on tunnus Wikipediaan, käykäähän äänestämässä
10
220
Vastaukset
- Anonyymi
Onko siis niin, että joku suivaantui niin paljon siitä faktasta,
että autismikirjoisissa ihmisissä todella on kuuluisia ja
alallaan tosi pitkälle päässeitä ihmisiä Einsteinista
lähtien, että vaati sen faktatiedon kertomisen poistoa?!
Yleinen mielipide näyttää laahaavan todellla
kaukana tieteellisen tutkimuksen perässä.
Sen "wikipedian poistajan" olisi syytä vähintään tulla
tähän ketjuun selittämään syytä toiminnalleen.
Vai aikooko hän pakoilla vastuutaan?- Anonyymi
wikipedia on paska paikka. ne sensuroi kaikkea tietoa joka vähänkin poikkeaa normaalista
- Anonyymi
Wikipedia on yleensä hyvin luotettava. MUTTA sen
luotettavuutta ei voi parantaa ennakkoluuloihin
perustuvalla mutu-tuntumalla - mihin nuo
em. poistot ja palautuksen estämiset viittaavat.
Ne, jotka uskovat, että totuus autismista löytyy
nettiäänestyksellä, ovat pahasti harhateillä.
Mahtavatko sellaiset yleisellä mielipiteellä
ratsastelijat ollenkaan uskoa tieteellisten
tutkimusten todistamia faktoja.
Vaikuttaa varsin nentistiseltä "ajattelulta" sellainen,
että enemmistön mielipidettä pidetään tärkeämpänä
kuin totuutta. Me autismikirjoiset emme sorru
sellaiseen. Meitä kiinnostaa kaikkein eniten
juuri totuus - eikä sen rinnalla meitä hetkauta
eikä kiinnosta yhtään mikään enemmistön
ENNAKKOLUULOINEN hölinä. - Anonyymi
Tuo aloittamani äänestys päättyi eilen kolo 21:57. Äänestyksen tulos oli palautuksen puolesta 1 ääni ja palautusta vastaan 17 ääntä. Artikkelia ei siis palauteta. Olen harmissani tuosta tuloksesta. Nähdäkseni tunnetuista autisminkirjoisista vaikeneminen Wikipediassa ei mitenkään edesauta autisminkirjoisten asiaa, vaan haittaa sitä. No eipä tälle mitään voine. Demokratia on puhunut ja pulinat pois.
Minä en kadu sitä, että aloitin tuon palautusäänestyksen. Olen itse edelleen sitä mieltä, että olin tärkeällä asialla, vaikka Wikipedian aktiivikäyttäjät yhtä lukuun ottamatta eivät nähneetkään asiaa samalla tavalla. Sen sijaan kadun sitä, että vetosin äänestyksen aloittamisen perusteluissani Wikipediassa siihen, että siellä on myös artikkelit "Luettelo tunnetuista suomalaisista homo- ja biseksuaaleista" ja "Luettelo muiden maiden tunnetuista homo- ja biseksuaaleista". Tarkoitukseni siinä oli ilmaista, että luettelo tunnetuista autisminkirjon henkilöistä on vähintään yhtä tarpeellinen kuin ne. Kuvittelin (kenties naivisti), että nykyaikana kukaan ei enää vaadi niiden poistamista. Olin väärässä. Nyt on myös niistä aloitettu poistoäänestys. https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poistoäänestykset/Luettelo_tunnetuista_homo-_ja_biseksuaaleista_3 Olen siis mahdollisesti pahentanut asioita, kun tarkoitukseni oli parantaa niitä. Pahoittelen sitä.- Anonyymi
Tässä vielä jo edelliseen viestiini aikomani linkki toivottavasti tällä kertaa toimivana:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poistoäänestykset/Luettelo_tunnetuista_homo-_ja_biseksuaaleista_3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä vielä jo edelliseen viestiini aikomani linkki toivottavasti tällä kertaa toimivana:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Poistoäänestykset/Luettelo_tunnetuista_homo-_ja_biseksuaaleista_3No ei sitä näköjään saa toimivaksi. Jos joku haluaa vilkaista tuota poistoäänestystä, niin tuo soite pitää kopioida osoiteriville. Pelkkää linkkiä painamalla päätyy artikkeliin Wikipedian poistokäytännöistä.
- Anonyymi
Wikipedia on oiva väline etsiä tietoa.
Wikipedia ei ole kuitenkaan täysin yhtä kuin totuus.
Wikipedian sisällöntuottajat ovat ihmisiä.
Ihmiset ovat inhimillisiä.
Inhimillisyyteen kuuluu ennakkoluuloisuus.
Maailmassa on paljon totuuksia, jotka eivät
pysy Wikipediassa. Mm. runsaat autistiset kuuluisat
merkkihenkilöt ovat - näköjään - sellaisia.
Monet uudet totuudet ovat pitkään "mielipidekysymyksiä" ja
niistä voidaan kiistellä vuosikausia, kunnes lopulta
ne hyväksytään totuuksiksi.
Elämme aikakautta, jolloin räyhäkonservatiivit
yrittävät halveksia tieteen todistamia faktoja ja
nauraa tietoisuuteen heränneille.
Totuuden käsite on kriisissä. Totuutta yritetään hukuttaa.
Kuunnelkaa vaikka Trumpia tai Putinia. Tai salaliittoteoreetikoita,
joista yksi on eksynyt USA:n terveysministeriksi. - Anonyymi
On hyvä, että wikipedian totuuskäsityksiä testataan.
Ei voi pahentaa asiaa, jos järjestää äänestyksiä
palautuksista.
Siinähän selviää, missä mennään ja mitä kukin
yhteisö hyväksyy ja mitä ei.
Hyväksymisen kanssa ollaan tekemisissä kunkin
aikakauden näkemysten kanssa.
Oli aika, jolloin pidettiin mahdottomana hyväksy sitä,
että aurinko ei kiertäisikään meidän rakasta maapalloamme
vaan totuus olisikin päinvastainen. - Anonyymi
Autismikirjon saaminen, diaknoosivahvistuksella on ihan tuuripeliä. Ei itte voi tähän mitenkään vaikuttaa.
Kuljin viikon verran testeissä. Lopulta Hesasta saapunut terapeuttini sanoi, että ei hen voi sitä antaa, pitäisi tilata professoritason henkilö sitä varten Hesasta.
Mie sanoin, että hyväksyn autismini, aspergermuotoisena ilman profeakin.
Jyväskylän autismikeskuksen psykologi kirjoitti ison artikkelin aikanaan paikalliseen lehteemme. Artikkeli oli niin mun silmänsä avaava, että en olisi tarvinnu yhtään käyntiä kellään ns. asiantuntijalla.
Olen perheemme ainoa tieteellisten aiheiden ahmija. Tähtitiedekin on hyvin kiinnostava tieteen ala. Lähiseutujen kirjastot olen ahminut useamman vuosikymmenen ajoilta.
Olen käynyt vain kansakoulun. Vanhemmat katsoivat, että hekin ovat oppineet lukemaan ja kirjoittamaan ilman lisäopiskeluja. Rahaa kului suurperheen elättämiseen heillä kyl kyl.
rane, 80v. ja risat. - Anonyymi
Hyvä Rane, 80v. ja risat!
Eläköön tiede ja ne ihmiset, jotka eivät
haksahda epäilemään tieteen todistamia
faktoja, vaan ovat erityiskiinnostuneita
juuri totuudesta!
Kun suomalainen wikipedia tökkii noiden
kuuluisien assien listaamisessa niin
ulkomaisilla sivustoilla ei totuuksia
onneksi sensuroida.
Tässä eräs "famous aspies"-lista eli
luettelo kuuluisista asperger-ihmisistä:
https://behavioral-innovations.com/blog/20-famous-people-with-autism-spectrum-disorder-asd/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata371325Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981325Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891185- 1071075
- 711002
- 18996
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva16989- 54966
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f170850Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16821