Luottotiedot ja pankkitilin perustaminen

Anonyymi-ap

Mitkä pankit antavat tilin maksuhäiriöiselle?Asuinkunnastani hävisi pankki jonka asiakas olin ja lähimpään konttoriin on matkaa 120 km. Pitäisi uusi tili saada. Mitä suosittelette?!

14

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun sinulla on jo pankkipalvelut yhdessä pankissa, muut pankit eivät ole velvollisia ottamaan sinua asiakkaaksi. Todennäköisesti riippuu tilanteestasi, esim säännöllisten tulojen suuruudesta ja järkevästä taloudenpidosta.

Mutta mihin sinä konttoria tarvitset?

• Anonyymi

ID sovellus ei toimi. En pysty nyt käyttämään verkkopankkia ja kaikkea mihin tarvitaan sähköinen tunnistautuminen. Ostin uuden luurin mutta sekään ei toiminut. Pikku hiljaa ois saatava nuo toimimaan. 😔

• Anonyymi

Laki muuttui muistaakseni noin kahdeksan vuotta sitten. Nykyään peruspankkipalvelut on annettava jokaiselle ETA-maassa laillisesti olevalle, eikä pankki voi kieltäytyä avaamasta tiliä. Myös verkkopankki kuuluu jokaisen peruspankkipalveluihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laki muuttui muistaakseni noin kahdeksan vuotta sitten. Nykyään peruspankkipalvelut on annettava jokaiselle ETA-maassa laillisesti olevalle, eikä pankki voi kieltäytyä avaamasta tiliä. Myös verkkopankki kuuluu jokaisen peruspankkipalveluihin.

Laitetaan vielä linkki https://www.finanssivalvonta.fi/kuluttajalle/peruspankkipalvelut/

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laitetaan vielä linkki https://www.finanssivalvonta.fi/kuluttajalle/peruspankkipalvelut/

Käytännössä eivät anna tunnareita vajaavaltaisille,vaikka mainitun valelain perusteella kuuluisi.Mutta eipä tuo ketään pahemmin kiinnosta

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käytännössä eivät anna tunnareita vajaavaltaisille,vaikka mainitun valelain perusteella kuuluisi.Mutta eipä tuo ketään pahemmin kiinnosta

Oletko kovinkin yllättynyt, että samaa asiaa voi säännellä useampikin eri laki? Oletko koskaan kuullut sellaisesta laista kuin "laki holhoustoimesta"? Oletko muuten kuullut finanssivalvonnasta? Sinne voi valittaa mm. pankkien toiminnasta. Ja toki muitakin oikeustoimia on käytetttävissä, jos joku kokee tulleensa kohdelluksi lainvastaisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei luottotiedottomuus ja "vajaavaltaisuus" liity toisiinsa. Joku käsittää vajaavaltaisuuden aivottomuudeksi, mutta vajaavaltaisuus tarkoittaa alle 18-v ikäistä normaalia tervattä ihmistä jolla ei ole oikeutta tehdä merkittäviä oikeutoimia.

Edunvalvonnasta on omat määritelmät ja itse tiedän läheltä, että aika paljon vapaalla kulkee ihmisiä joille edunvalvonta olisi ollut hyvä jo kauan aikaa sitten.

Oma tarkempi pohdiskeluni on tuolla alempana.

• Anonyymi

Minun mielestäni luottotiedoilla ei ole mitään tekemistä pankkipalvelusta perustason raha-asioitten hoitamiseeksi. Saat avata tilin ja sinne tulee rahat sieltä mistä tulee jne. Et saa luottotiedottomana mitään muuta kuin tilin, verkkopankin ja kortin. Korttia ja verkkopankkia et oikeastaan voi käyttää väärin.

Joku toinen oli maininnut sanan "holhous" Holhous on aika ikävältä kalskahtava sana kun puhutaan edunvalvonnasta. Edunvalvonta ja luottotiedot eivät kuulu toisiinsa. Toki jos rahankäyttö on aivan päätöntä, niin jossain kohtaa kamelinselkä napsahtaa ja sitten saattaa tulla pakkokeinot ja edunvalvonta kyseeseen. Edunvalvonnan perusteita on kymmenkunta, vähän yli tai alle. Jotenkin olen käsittänyt, että aika moni hyötyisi edunvalvonnasta. ja olisi välttänyt karille menon jos olisi saanut edes valvontaa ja ohjausta, mutta kukapa alkaa ohjaamaan tervejärkistä oikeuskelpoista.... kirosana sanotaan niinkuin se on.

Kolmas asia on tuo että onko pankin vaihdolla mitään merkitystä enää? Vaikka se pankin konttori on sadan kilometrin päässä, niin ei nykyään siksi kaikkia asioita tarvitse uudelleen järjestää... Eikä luottotiedoton saa uudessa pankissa sen parempaa palvelua kuin aiemmassakaan pankissa. Jos nykyinen pankki ei anna korttia kultaisin kirjaimin, niin ei se toinenkaan sitä tee ilman asiakkaan tuntemista. Voipi olla tai ei, että asiat jopa hankaloituu pitkäksi aikaa ( ainakin 5v) uuden pankin kanssa.

Kaikilla pankeilla ja vakuutusfirmoiilla on samat säännöt ja tavat jotka perustuu Finanssivalvonnan antamiin ohjeisiin ja vaatimuksiin jotka taas perustuu Suomenlakiin joka taas hakee tuekea EU-direktiivistä.

Mutta miettikää aikaa yli 50v sitten kun ei ollut nettiä. Joku ihminen saattoi asua salomailla alle 10 km päässä kuntakeskuksesta tai naapurikaupungista autotottomana.... Sillon mentiin vaikka polvillaan 20-asteen pakkasessa pankkiin se kymmenen kilometriä ja maksettiin laskut kassalla suoraan pankkihenkilölle. Vasta 90-puolessa välissä tuli eka t verkkopankit. Miten nyt selvitään?

• Anonyymi

Jees..

Miten tapahtuu tilinumeron/käyttäjätunnuksen ja kortin saanti? Saako ne kaikki heti matkaan?!

• Anonyymi

Kiitokset vastaajille. Tili on perustettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jees..

Miten tapahtuu tilinumeron/käyttäjätunnuksen ja kortin saanti? Saako ne kaikki heti matkaan?!

Muistan kun 1980-luvun lopussa olin 18v ja tarvitsin pankkitiliä. Sain kortin heti. Se oli automaattikortti. Pankkineuvoja haki kortin pankin takahuoneesta ja merkitsi sen minun pankkitunnuksilla. Kortilla sai nostaa rahaa automaatista. Aika nopeasti pankki kuitenkin antoi minulle debit kortin jolla sai maksaa myös ostoksia. Pankin takahuoneessa oli silloin kamera ja minusta otettiin kuva kortin taakse. Nykyään kortin tilauksen jälkeen menee aikaa pari viikkoa niin saa kortin. Enää ei ole automaattikortteja. Pankki- ja verkkotunnukset saa heti kun palvelusopimus on hyväksytty

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistan kun 1980-luvun lopussa olin 18v ja tarvitsin pankkitiliä. Sain kortin heti. Se oli automaattikortti. Pankkineuvoja haki kortin pankin takahuoneesta ja merkitsi sen minun pankkitunnuksilla. Kortilla sai nostaa rahaa automaatista. Aika nopeasti pankki kuitenkin antoi minulle debit kortin jolla sai maksaa myös ostoksia. Pankin takahuoneessa oli silloin kamera ja minusta otettiin kuva kortin taakse. Nykyään kortin tilauksen jälkeen menee aikaa pari viikkoa niin saa kortin. Enää ei ole automaattikortteja. Pankki- ja verkkotunnukset saa heti kun palvelusopimus on hyväksytty

Nostalgian havinaa ja nykypäivää. Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      42
      3394
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1994
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1729
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1527
    5. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1508
    6. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      9
      1391
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1387
    8. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1227
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1125
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      22
      1102
    Aihe