KAKSI TÄYSIN ERI ASIAA!
Areiolaisuus oli varhaiskristillinen, erityisesti 300-luvulla vaikuttanut Jumalan kolminaisuutta koskenut oppi, joka kiisti Jeesuksen jumaluuden ja kolminaisuuden.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus
Areios
Aleksandrian presbyteeri
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Areios
JEHOVAN TODISTAJAT EIVÄT OLE ALKUKRISTITTYJÄ AREOLAISIA!
........
Jehovan todistajien historia
Jehovan todistajat ovat 1800-luvun lopussa perustettu restorationistinen uskonto
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_historia
.......
Areiolaisuus on saanut nimensä 300-luvulla vaikuttaneesta Aleksandrian presbyteeri Areioksesta (k. 336), ja sillä tarkoitetaan hänen opetuksiinsa pohjautuvaa ajattelutapaa. 300-luvulla käytiin opillinen kiista, jota on pidetty yhtenä kristillisen kirkon merkittävimmistä kiistoista. Siinä oli kyse kolminaisuusopista ja Kristuksen luonteesta eli kristologiasta. Areios opetti, että Kristuksessa ihmiseksi tullut Sana on eri olemusta kuin Isä. Kristuksen katsottiin kuuluvan luomakuntaan ja olevan siten Jumalan alapuolella. Hänen opetuksensa mukaan vain Isä on syntymätön, iankaikkinen. Opetus poikkesi myöhemmin vakiintui vasta kolminaisuusopista, jonka mukaan Jumalalla on kolme keskenään samanarvoista persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Areiolaisuus tuomittiin harhaopiksi eli heresiaksi. Nikean ekumeenisessa kirkolliskokouksessa vuonna 325 jKr. katolinen oppi Kristuksen olemuksesta vakiinnutettiin muotoon ”syntynyt, ei luotu” ja ”Isän kanssa yhtä olemusta” (Nikean uskontunnustus).
Nikean kirkolliskokouksen päätös vahvistettiin Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381. Samalla selvennettiin kristillistä oppia Pyhästä Hengestä. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen suhde lausuttiin muodossa ”yksi olemus, kolme persoonaa”. Tämän jälkeen areiolaisuus menetti huomattavasti merkitystään. Se ehti kuitenkin levitä germaanien keskuuteen.
https://evl.fi/sanasto/areiolaisuus/
Jehovan todistajat perustettu 1800-luvun lopulla. AREOLAISUUS OLI JO 300-LUVULLA!
25
209
Vastaukset
- Anonyymi
Oletan mummomuorin lukeneena ihmisenä olevan areiolaisen (ei jehovan todistajan).
- Anonyymi
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Konstantinus_Suuri
(pakanakeisari, joka roomalaisena keisarina itse oli jumala)
Konstantinus vaikutti kristinuskon kehitykseen myös kutsumalla vuonna 325 koolle Nikean ensimmäisen kirkolliskokouksen, jossa oppia kehitettiin vahvistamalla Nikean uskontunnustus ja tuomitsemalla areiolaisuus harhaopiksi. Jeesuksen oletetulle haudalle rakennettiin Jerusalemiin hänen käskystään Pyhän haudan kirkko, josta kehittyi ajan myötä kristikunnan pyhin paikka. Konstantinus itse otti kasteen vasta kuolinvuoteellaan.
(jo kuoltuaan, elikkä kaste annettiin hänelle?(!))
(Miksi vasta kuolinvuoteella???)- Anonyymi
Siksi koska Kristus on uusi nimi hänen kuolemaan asti palvomalleen Auringonjumala Sol Invictukselle, ja vastaavasti jmkeisari Konstantinus suuri oli viimmeinen Rooman keisari, joka voideltiin kuolemansa jälkeen Jumalaksi. Siihen perustuu hänen vaatimansa kolminaisuusoppi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi koska Kristus on uusi nimi hänen kuolemaan asti palvomalleen Auringonjumala Sol Invictukselle, ja vastaavasti jmkeisari Konstantinus suuri oli viimmeinen Rooman keisari, joka voideltiin kuolemansa jälkeen Jumalaksi. Siihen perustuu hänen vaatimansa kolminaisuusoppi.
Ja tämä taas liittyy Mulviuksen sillan taisteluun ja luultavasti risti tulee Konstantinuksesta, ei edes Jeesuksen kuolemasta - Jeesushan kuoli vanhana aikalaisensa kertomana (liittyy Jeesuksen alkuperäisen oppilaan antamaan tietoon).
- Anonyymi
Mitä Raamattu puhuu kolminaisuusopista? 1.0
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
Johanneksen evankeliumi:
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".
Ilmestyskirja:
3:2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
Ilmestyskirja:
3:12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.
Galatalaiskirje:
3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
1.Timoteuksen kirje:
2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus, ”Jehovan todistajat eivät ole alkukristittyjä areolaisia!”
Tuota, mitähän tuolla yrität kertoa?
Alkukristillisyydessä on monia eri oppeja ja tämä areolaisuus oli yksi niistä. Lopulta 300 luvulla järjestettiin kokous, missä laadittiin ”raamit” eli perusteet kristinuskolle. Keskeisintä oli se, mikä oli Kristuksen luonne ja olemus sekä kolminaisuus oppi.
Tuolloin siis tuli oppi muotoon katolisen kirkon mukaan että’ Jeesus oli syntynyt – ei luotu.
Areios opetti, että ”Kristuksessa ihmiseksi tullut Sana on eri olemusta kuin Isä.” Vain ”Isä on syntymätön, iankaikkinen.”.
Jehovan todistat puolestaan käyttävät fundamentalistista Raamatunluku tapaa, eli mahdollisimman kirjaimellisesti tulkitsevat sitä. Heidän mukaansa Jeesus luotiin ensimmäisenä kaikkea muuta.
Jehovan todistajat pitävät kolminaisuusoppia hellenistisen kulttuurin lisänä, ja jota ei heidän mukaansa juutalaisilla tai alkukristityillä ollut.
Näistä vanhoista kristinuskon suunnista on moni ottanut joitakin piirteitä, mutta sellaisenaan niitä ei enää ole.
Esim. Gnostilaisuutta on mukana uusissa synkretistisissä, opiltaan sekoittuneissa new age -aatteissa ja -uskonnoissa.
Areiolaisuutta on joitakin piirteitä Jehovan todistajilla. Nestiorialaisuutta (missä korostetaan Jeesuksen ihmisyyttä) on Assyyrian itäisen kirkon piirissä, Tuomas-kristityillä ja Syyrian ortodoksisessa kirkossa.
Montanismiin kuului vahvat saarnat lopun ajan ja Kristuksen pikaisesta tulemisesta ja tähän liittyy myös profetoiminen. Heidän opeistaan on helluntailaisuus ottanut piirteitä.
Pelagiolaisuus, missä katsotaan että ihmisellä on vapaa tahto ja luonnollinen kyky elää synnittömästi ja hän voi pelastua omin voimin tekemällä hyvää, saattaa löytyä piirteitä tietyistä luterilaisuuden haaroista.- Anonyymi
Areiolaisuus oli lähinnä Jeesuksen opetuksia.
- Anonyymi
Kolminaisuusoppia ei voi kiistää, koska tarinalla nimenomaan hävitetään Israelin Jumala Jeesuksen nimeen, jota tämä Jahven kilpailijana opetti Israelin Jumalana, että juutalaiset saivat Baal-jumalan tilalle. Ei voida kääntää historiansivuja takaperin vain mielipiteellä.
- Anonyymi
Oleellinen kohta koko Raamatun tarinassa - ongelma on siinä, kun aikaisemmin ei ole edes ymmärretty hölkäsen pöläystä, että mistä Raamattu edes kerroo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oleellinen kohta koko Raamatun tarinassa - ongelma on siinä, kun aikaisemmin ei ole edes ymmärretty hölkäsen pöläystä, että mistä Raamattu edes kerroo.
Ja Baal-jumala on Ilmestyskirjan puhuva Pedon kuva. Muistakaa ilmestyskirjan luku 13, sehän sai kaikki kumartamaan itseään, ja ne jotka eivät kumartaneet tapettiin .
- Anonyymi
Islam, areolaisuus, jehovan todistajuus, ... samoja asioita vähän erilaisissa kuorruktuksissa.
- Anonyymi
Ei ole!
Areiolaisuus oli jo 300-luvun alussa, jehovalaiset 1800-luvun aivan lopulta, ja niillä aivan täysin eri oplt ja uskomukset.
"Kristuksen katsottiin kuuluvan luomakuntaan ja olevan siten Jumalan alapuolella. "
Eli Kristus olisi maailmansielu.- Anonyymi
"Jehovan todistat puolestaan käyttävät fundamentalistista Raamatunluku tapaa, eli mahdollisimman kirjaimellisesti tulkitsevat sitä. Heidän mukaansa Jeesus luotiin ensimmäisenä kaikkea muuta."
Tuo on vale. Kirjamellinen Raamatun tulkinta osoittaa, että Jesus oli olemassa jo ennen aikojen alku ja
Joh 8
"Tähän Jeesus sanoi: »Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut"
"Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin.» Anonyymi kirjoitti:
"Jehovan todistat puolestaan käyttävät fundamentalistista Raamatunluku tapaa, eli mahdollisimman kirjaimellisesti tulkitsevat sitä. Heidän mukaansa Jeesus luotiin ensimmäisenä kaikkea muuta."
Tuo on vale. Kirjamellinen Raamatun tulkinta osoittaa, että Jesus oli olemassa jo ennen aikojen alku ja
Joh 8
"Tähän Jeesus sanoi: »Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut"
"Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin.»Tieteen termipankissa on määritelmä
"demiurgi
Määritelmä: Platonilla alemman tason jumaluus, joka on maailmansielu tai maailman rakennusmestari"
Demiurgin määritelmää mukaellen voisi sanoa, että Kristus on maailmansielu tai jumalallinen rakennusmestari. Oleellista tuossa on sana tai. Toisille Kristus on (tiedostamattaan) maailmansielu ja toisille jumalallinen rakennusmestari. Siten on ymmärrettävää, että kristinuskon sisällä on käyty taisteluita.- Anonyymi
inti kirjoitti:
Tieteen termipankissa on määritelmä
"demiurgi
Määritelmä: Platonilla alemman tason jumaluus, joka on maailmansielu tai maailman rakennusmestari"
Demiurgin määritelmää mukaellen voisi sanoa, että Kristus on maailmansielu tai jumalallinen rakennusmestari. Oleellista tuossa on sana tai. Toisille Kristus on (tiedostamattaan) maailmansielu ja toisille jumalallinen rakennusmestari. Siten on ymmärrettävää, että kristinuskon sisällä on käyty taisteluita.Olisi iso etu älylle, jos ensin ymmärtäisi edes perusjuonen, ennen kuin luo kadotukseen vievälle tielle vielä sivupolkujakin.
- Anonyymi
inti kirjoitti:
Tieteen termipankissa on määritelmä
"demiurgi
Demiurgin määritelmää mukaellen voisi sanoa, että Kristus on maailmansielu tai jumalallinen rakennusmestari. Oleellista tuossa on sana tai. Toisille Kristus on (tiedostamattaan) maailmansielu ja toisille jumalallinen rakennusmestari. Siten on ymmärrettävää, että kristinuskon sisällä on käyty taisteluita.Jeesus oli aikansa sielutieteen ja metafysiikan opettaja, jolla oli oppilaita ja kaksoisveli.
Heidän suvussaan oli kaksosraskausgeeni, myös serkkupojat olivat kaksoset.
Hän vastusti juutalaisen syntiopin kiristysideaa ja tulivuoren antamaa Mooseksen lakia sekä lasten teurastamista pääsiäinenä, jos vanhemmat eivät olleet maksaneet hengen säästämisestä lunastusmaksua.
Jeesus tapettiin maailman kuuluisimpana ateistina jumalanpilkkasyytteellä, kun sanoi juutalaisten Jumalaa Saatanaksi, mikä oli oikeaan osunut arvio myös myöhempien arkeologisten todisteiden valossa.
Haluaako joku Raamatusta jälleen kodit sun muut?
Ja Kristus vastaavasti oln Lucifer, joka johdattaa Jeesuksen nimen hyväksikäytöllä kristityn Saatanan helvettiin uhriksi (se tulivuori), että juutalaiset pelastuivat lain kirouksesta uhrata lapsia, kun kaikki kristityt ovat uhreja.
Nimen Kristus etymologia on 'balsamoitu muumio'.
Onko ihmisille koskaan tullut mieleen pohtia, että mikä paikka tämä maapallo on, kun täällä ei ole muita ja miksi ei ole muita? - Anonyymi
Ehdottomasti, koska Tuomiokapitulin sivuilla lukee piispa Huovisen sanoin, että Kristus on uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Invictukselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joh 8
"Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin.»Älä sotke nimiä Jeesusta ja Kristusta.
Kristus ooli alussa, ensimmäinen luonti - "tulkoon valkeus" ja valkeus tuli.
Luojajumala laittoi virran tietokoneeseen päälle, kun alkoi luomaan meille tätä Maailma -nimistä tietokonepeliohjelmaa tietokonepelinä, jota livenä suoritamme pelihahmoina.
Seitsemännen päivän Jumalamne sitten lepäsikin fyysisestä rasituksestaan.
- Anonyymi
jeesus kusetus perustettu 50 luvulla jälkeen ajanlaskun
- Anonyymi
Jos kuitenkin kutsuisimme sitä oikealla nimellään Kristus kusetus, ja perua jo vanhemmalta juutalaishuijausvuosisadalta ja liittyy niihin alkeperäisiin juutalaiskusetushuijauksiin.
Ei loista äly kirkkainta valoaan, jos tässä yhteydessä käyttää Jeesus nimeä, joka tapettiin juutalaisen toimesta juutalaisten vastustamisesta, kun syytti heitä huijauksesta.
- Anonyymi
David P kertoo hauskasti sandwichista. Musta oreo on keksitty vasta hiljattain.
- Anonyymi
Milläs eläisitten jos ei uskoa olisi - kysyn vaan.
Kuten olen aiemmin kirjoittanut:
Alkukristillisyydessä on monia eri oppeja ja tämä areolaisuus oli yksi niistä. Lopulta 300 luvulla järjestettiin kokous, missä laadittiin ”raamit” eli perusteet kristinuskolle. Keskeisintä oli se, mikä oli Kristuksen luonne ja olemus sekä kolminaisuus oppi.
Jehovan todistajat pitävät kolminaisuusoppia hellenistisen kulttuurin lisänä, ja jota ei heidän mukaansa juutalaisilla tai alkukristityillä ollut.
Näistä vanhoista kristinuskon suunnista on moni ottanut joitakin piirteitä, mutta sellaisenaan niitä ei enää ole.
Näin se kristinuskokin kehittyy.- AnonyymiUUSI
Minä sinä itse pidät kolminaiduusoppia?
Onko Jeesus Jumala vai luotu? Entä Pyhä Henki?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614398KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523221Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482512Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?512465- 1022154
- 241893
- 231642
- 301616
- 1611484
- 351261