Jehovan todistajat perustettu 1800-luvun lopulla. AREOLAISUUS OLI JO 300-LUVULLA!

Anonyymi-ap

KAKSI TÄYSIN ERI ASIAA!
Areiolaisuus oli varhaiskristillinen, erityisesti 300-luvulla vaikuttanut Jumalan kolminaisuutta koskenut oppi, joka kiisti Jeesuksen jumaluuden ja kolminaisuuden.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Areiolaisuus

Areios
Aleksandrian presbyteeri

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Areios

JEHOVAN TODISTAJAT EIVÄT OLE ALKUKRISTITTYJÄ AREOLAISIA!

........
Jehovan todistajien historia
Jehovan todistajat ovat 1800-luvun lopussa perustettu restorationistinen uskonto
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_historia
.......

Areiolaisuus on saanut nimensä 300-luvulla vaikuttaneesta Aleksandrian presbyteeri Areioksesta (k. 336), ja sillä tarkoitetaan hänen opetuksiinsa pohjautuvaa ajattelutapaa. 300-luvulla käytiin opillinen kiista, jota on pidetty yhtenä kristillisen kirkon merkittävimmistä kiistoista. Siinä oli kyse kolminaisuusopista ja Kristuksen luonteesta eli kristologiasta. Areios opetti, että Kristuksessa ihmiseksi tullut Sana on eri olemusta kuin Isä. Kristuksen katsottiin kuuluvan luomakuntaan ja olevan siten Jumalan alapuolella. Hänen opetuksensa mukaan vain Isä on syntymätön, iankaikkinen. Opetus poikkesi myöhemmin vakiintui vasta kolminaisuusopista, jonka mukaan Jumalalla on kolme keskenään samanarvoista persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Areiolaisuus tuomittiin harhaopiksi eli heresiaksi. Nikean ekumeenisessa kirkolliskokouksessa vuonna 325 jKr. katolinen oppi Kristuksen olemuksesta vakiinnutettiin muotoon ”syntynyt, ei luotu” ja ”Isän kanssa yhtä olemusta” (Nikean uskontunnustus).

Nikean kirkolliskokouksen päätös vahvistettiin Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381. Samalla selvennettiin kristillistä oppia Pyhästä Hengestä. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen suhde lausuttiin muodossa ”yksi olemus, kolme persoonaa”. Tämän jälkeen areiolaisuus menetti huomattavasti merkitystään. Se ehti kuitenkin levitä germaanien keskuuteen.

https://evl.fi/sanasto/areiolaisuus/

4

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oletan mummomuorin lukeneena ihmisenä olevan areiolaisen (ei jehovan todistajan).

• Anonyymi

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Konstantinus_Suuri

(pakanakeisari, joka roomalaisena keisarina itse oli jumala)
      Konstantinus vaikutti kristinuskon kehitykseen myös kutsumalla vuonna 325 koolle Nikean ensimmäisen kirkolliskokouksen, jossa oppia kehitettiin vahvistamalla Nikean uskontunnustus ja tuomitsemalla areiolaisuus harhaopiksi. Jeesuksen oletetulle haudalle rakennettiin Jerusalemiin hänen käskystään Pyhän haudan kirkko, josta kehittyi ajan myötä kristikunnan pyhin paikka. Konstantinus itse otti kasteen vasta kuolinvuoteellaan. 
      (jo kuoltuaan, elikkä kaste annettiin hänelle?(!))

(Miksi vasta kuolinvuoteella???)

• Anonyymi

Mitä Raamattu puhuu kolminaisuusopista? 1.0

Johanneksen evankeliumi:
      17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Johanneksen evankeliumi:
      20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

Ilmestyskirja:
      3:2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.

Ilmestyskirja:
      3:12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

Galatalaiskirje:
      3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

1.Timoteuksen kirje:
      2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

• UUSI

”Jehovan todistajat eivät ole alkukristittyjä areolaisia!”

Tuota, mitähän tuolla yrität kertoa?

Alkukristillisyydessä on monia eri oppeja ja tämä areolaisuus oli yksi niistä. Lopulta 300 luvulla järjestettiin kokous, missä laadittiin ”raamit” eli perusteet kristinuskolle. Keskeisintä oli se, mikä oli Kristuksen luonne ja olemus sekä kolminaisuus oppi.

Tuolloin siis tuli oppi muotoon katolisen kirkon mukaan että’ Jeesus oli syntynyt – ei luotu.

Areios opetti, että ”Kristuksessa ihmiseksi tullut Sana on eri olemusta kuin Isä.” Vain ”Isä on syntymätön, iankaikkinen.”.

Jehovan todistat puolestaan käyttävät fundamentalistista Raamatunluku tapaa, eli mahdollisimman kirjaimellisesti tulkitsevat sitä. Heidän mukaansa Jeesus luotiin ensimmäisenä kaikkea muuta.

Jehovan todistajat pitävät kolminaisuusoppia hellenistisen kulttuurin lisänä, ja jota ei heidän mukaansa juutalaisilla tai alkukristityillä ollut.

Näistä vanhoista kristinuskon suunnista on moni ottanut joitakin piirteitä, mutta sellaisenaan niitä ei enää ole.
      Esim. Gnostilaisuutta on mukana uusissa synkretistisissä, opiltaan sekoittuneissa new age -aatteissa ja -uskonnoissa.

Areiolaisuutta on joitakin piirteitä Jehovan todistajilla. Nestiorialaisuutta (missä korostetaan Jeesuksen ihmisyyttä) on Assyyrian itäisen kirkon piirissä, Tuomas-kristityillä ja Syyrian ortodoksisessa kirkossa.
      Montanismiin kuului vahvat saarnat lopun ajan ja Kristuksen pikaisesta tulemisesta ja tähän liittyy myös profetoiminen. Heidän opeistaan on helluntailaisuus ottanut piirteitä.

Pelagiolaisuus, missä katsotaan että ihmisellä on vapaa tahto ja luonnollinen kyky elää synnittömästi ja hän voi pelastua omin voimin tekemällä hyvää, saattaa löytyä piirteitä tietyistä luterilaisuuden haaroista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3834
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3415
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2791
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2438
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1869
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1799
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1756
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1467
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      386
      1459
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1228
    Aihe