Kokonaishinta aurinkosähköpaketille asennuksineen laskee kaiken aikaa, mutta on edelleen noin 1,5–2 euroa/kWp. Haastateltu kertoi paketin asennuksineen maksaneen 8 000 euroa.
Sähköä oli esimerkkikohteesta myyty vuodessa noin 1400 kWh. Sähköyhtiö maksaa tästä energiasta markkinahinnan noin 5 senttiä/kWh eli 70 euroa vuodessa.
Omaan käyttöön menevä sähkö säästää sekä energian että siirron, yhteensä noin 10 senttiä/kWh. 1900 kWh oma käyttö on siis arvoltaan noin 190 euroa, ja yhteensä paneelit tuottavat 260 euron arvon vuodessa.
Sähkölaskun viilaaminen pienemmäksi tuottaa väistämättä mielihyvää, mutta kuten luvut osoittavat, aurinkopaneelien asennus ei ole kärsimättömän henkilön hommaa.
260 euron vuosituotolla systeemi maksaa hankintahintansa takaisin 30 vuodessa. Aikaa toki lyhentää sähkön ja siirron alati nousevat hinnat, mutta pidentää merkittävästi, mikäli hankinta on tehty korollisella lainalla, mahdollisista ylläpito- ja korjauskustannuksista vuosikymmenten aikana puhumattakaan.
Sähköyhtiöiden itsensä myymät nollakoron paneeliasennukset ovat suorastaan huvittavia – suuruusluokkana kuukausittainen sähkön osto laskee parilla kympillä, mutta laitteisto tuo laskuun lisää satasen kuussa jopa kymmenen vuoden ajan.
Totuus on ikävää luetettvaa. Aurinkopaneelit uskovaisikle
7
76
Vastaukset
- Anonyymi
milloin paneelit maksavat itsensä takaisin. Hän halusi kokeilla, miten voisi itse tuottaa sähköä ekologisesti.
Mikäpä siinä, mutta kaikilla ei ole varaa kokeilla, ja silloin taloudelliset tuottomahdollisuudet on hyvä tiedostaa realistisesti.
Jos taskun pohjalla polttelee ylimääräisiä tonneja ja samanaikaisesti sähkölasku ahdistaa, on kannattavampaa vähentää ostoenergiaa esimerkiksi lämpöpumpulla ja sähkön käyttötottumuksia muuttamalla.
Kertovatko aurinkosähköjärjestelmien myyjät tämän asiakkaalle? - Anonyymi
260 euron vuosituotolla systeemi maksaa hankintahintansa takaisin 30 vuodessa. Aikaa toki lyhentää sähkön ja siirron alati nousevat hinnat, mutta pidentää merkittävästi, mikäli hankinta on tehty korollisella lainalla, mahdollisista ylläpito- ja korjauskustannuksista vuosikymmenten aikana puhumattakaan.
- Anonyymi
Hirveen pientä tuottoa asiantuntijat lupaa. Ja hyötyä vaivaan nähden
Talvella jolloin sähköö meen ja se on erittäin kallista ei paneeleista ke kuin haittaa jos ne on katolla keräämässä lunta
- Anonyymi
Oikeen hyvä ja asiallinen kirjoitus paneeleista ainostaan tuo katon huollon vaikeutumunen ja ja invertterin uusinta pari kertaa ja ja se työ tuotto ei juurikaan tule puoleen vuoteen yhtään silloin kun juuri sähköö tarvii ja sen huippukailsta ei sitä tuotto alle ki
Uin hammasharja Laatikainen - Anonyymi
Hyvä ja silmien juttu antaa lisätietoa kuluttajjale
- Anonyymi
Suurin osa sähköstä pitäisi voida käyttää itse. Aurinkosähköstä tulee jopa kannattavaa, jos kesäkulutusta päivisin on tarpeeksi. Harvalla on, mutta sähköautot ovat alkaneet yleistyä.
Jos sähkön pystyy varaamaan auton akkuun, niin alkaa jopa kannattaa. Täytyy vaan olla mahdollisuus ladata autoa aurinkoiseen aikaan.
Meillä eläkeläisillä tällainen mahdollisuus on. Ajoa tulee silti + - 20 tkm joka vuosi. Huhtikuun alusta alkaen ei ole tarvinnut ostosähköllä ajella. - Anonyymi
Suurin osa oaneelisteista on työelämässä ja autot on ajossa silloin kun aurinko paistaa päivät töissä ja illat harrastuksissa ja kaupoissa , myös käydään tapahtumissa ei siis Ola aina kotona kuten eläkeläiset on ,
Myöskään sähköautoja ei voi ladata talvella edes päivällä aueinkomwnergialla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.855030- 473362
- 1013259
- 1992483
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj322414- 1332049
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️181841- 201776
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51659- 1821658